Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Až porota určí, zda má Valve a Blizzard právo na DotA

19.5.2017, Jan Vítek, aktualita
Až porota určí, zda má Valve a Blizzard právo na DotA
Dva vývojáří, kteří aktuálně pracují na mobilních verzích hry DotA, uvádí, že Valve nikdy na ni nezískalo autorská práva, natož pak Blizzard. Z jejich popudu se tím bude zabývat soud a v konečném důsledku porota.
Defense of the Ancients (DotA) v podstatě není hra, ale MOBA mod pro hru Warcraft III, který se stal postupem času velice oblíbený a nyní je především DotA 2 populární náplní herních klání, takže rozhodně nejde o něco, co by Valve bylo ochotné pustit. Oficiálně pak tato firma měla získat práva na DotA už v roce 2009, aby pak přišla s DotA 2 o čtyři roky později.





Éra DotA odstartovala v roce 2002, kdy Kyle "Eul" Sommer vytvořil tento mod pro Warcraft III, a tak má mít dle kalifornského soudu práva na s ním spojený herní svět, jeho hrdiny, pravidla a název. O rok později se zrodila nová verze modifikace známá jako DotA All-Stars, kteroužto větev pak převzal Stephen "Guinsoo" Feak, který na rozdíl od Sommera akceptoval příspěvky z modderské komunity. Pak v roce 2005 projekt DotA All-Stars převzal Abdul "IceFrog" Ismail, kterého si nakonec k sobě právě v roce 2009 přetáhla společnost Valve. Ismail jí pak za neupřesněný obnos odprodal svá práva a Valve pak nakonec mělo najmout i samotného Sommera, který mu měl také poskytnout svá práva. Z tohoto pohledu to vypadá, že o nárocích Valve na DotA nemůže být pochyb.

Pak zbývá ještě Feak, který byl zase najmut společností Riot pracující na League of Legends, čili podobné hře. I Feak měl mít svá práva na DotA, jež Riot přeprodali Blizzardu a ten se rozhodl, že se s Valve raději domluví, než aby se s ním přel. Od roku 2012 tak má mát Valve právo na DotA používaný pro samostatné hry a Blizzard si může tuto značku zase využít pro označování svých modifikací pro Warcraft či Starcraft. Z projektu Blizzard Dota se nakonec stávají Heroes of the Storm.

Tato minulost se tak nyní probírá u soudu, kde Valve a Blizzard obviňují dva zmíněné vývojáře mobilních her (Lilith a uCool), že jejich Dota Legends a Heroes Charge porušují práva těchto firem. uCool přitom argumentuje tím, že DotA All-Stars je kolektivní dílo, protože je více lidmi složeno z nejvíce populárních hrdinů a tvoří novou hru. Tento argument soudce odmítl s tím, že to samé by se dalo říci třeba i o Star Wars: The Force Awakens.

To ale není jediný argument, který dva vzpurní vývojáři hodlají přednést. Je tu ještě také originální EULA hry Warcraft III, kde se píše, že World Editor nemůže být využit pro komerční účely včetně distribuce modifikací jak samostatně, tak jako součásti jiných produktů. To bude muset soud ještě vzít v úvahu a pak je tu ještě jistý příspěvek z 23. září 2004, kde se Eul vzdává jakýchkoliv práv na DotA. Píše v něm konkrétně, že od "tohoto momentu je DotA open source" a že kdokoliv si přeje vydat vlastní verzi, může tak učinit zcela volně a nemusí mi ani dávat vědět. Požaduje jen základní slušnost, a sice uvést jeho jméno v popisu. K tomu soudce už podotkl, že napsané vyjádření se logicky týká komunity modderů, kteří budou pracovat na DotA z nadšení a ne společností, které mod využijí pro komerční účely.

Obě strany tak později rozsoudí porota, která na základě uvedených informací rozhodne, zda má Valve a Blizzard na DotA právo. A pokud rozhodne v jejich neprospěch, jistě to poznáme z mnoha verzí, které zaplaví trh.

Zdroj: Ars Technica