Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Baterie CATL Shenxing zlepšuje LFP: rychlejší 4C nabíjení aneb 400 km za 10 minut

21.8.2023, Milan Šurkala, aktualita
Baterie CATL Shenxing zlepšuje LFP: rychlejší 4C nabíjení aneb 400 km za 10 minut
Čínská společnost CATL posouvá schopnosti akumulátorů opět dál a její nový model Shenxing zlepšuje možnosti levných akumulátorů LFP. Několik vylepšení se projevilo především podporou rychlejšího nabíjení.
Akumulátory LFP jsou mezi lithiovými akumulátory těmi, které mají velmi dobrou životnost, nižší cenu a také nižší negativní dopad na životní prostředí, na druhou stranu obvykle nevynikají v rychlosti nabíjení, jsou jedny z těch horších do chladných podmínek a mají nízkou energetickou hustotu. Čínská společnost CATL ale představuje jejich další variantu Shenxing, která má potlačit některé jejich neduhy. Podle výrobce nová generace podporuje 4C nabíjení. Spolu s vyšší hustotou by to tak mělo zajistit možnost vytvářet LFP elektromobily s dojezdem 700 km (patrně podle čínské normy, takže u nás s papírovými 550-600 km) a díky podpoře rychlého nabíjení pak zvládnout nabití 400 km dojezdu (v evropských papírových údajích spíše  300-350 km) za 10 minut. Připomeňme ještě to, že LFP akumulátorům obvykle nevadí nabíjení na 100 %, dá se ale předpokládat, že poslední procenta dojezdu se budou už nabíjet velmi pomalu, a tak to při dlouhých cestách nebude mít smysl.
 
CATL Shenxing
 
CATL k tomu použil nanokrystalickou LFP katodu, která urychluje uvolňování lithiových iontů. Na anodě se naopak optimalizoval povrch grafitové struktury a je zde také nový elektrolyt s nižší viskozitou, takže jde o další krok, který umožňuje rychlejší pohyb iontů. Separátor klade také menší odpor, což rovněž přispívá k lepším výsledkům. Tato vylepšení by měla zlepšit i chování za nižších teplot, nicméně i tak CATL hovoří o tom, že zatímco při pokojových teplotách se 80 % nabije za 10 minut, v případě teplot okolo -10 °C je to 30 minut (a to není málo). Přesto zároveň hovoří o tom, že by za nízkých teplot měl akumulátor stále poskytovat vysoký výkon.
 
Nejde o hudbu vzdálené budoucnosti, výroba se má totiž začít ještě na konci roku a vozidla s touto baterií by měla být na trhu už v prvním čtvrtletí příštího roku (v Číně). Vzhledem k tomu, že CATL obvykle žádná velká zpoždění nemívá, by se tomu dalo i věřit (alespoň na první polovinu 2024).
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
Doporučujeme náš obsáhlý článek o rozdílech v technologiích baterií.