Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Blíží se konec Sony Ericsson?

6.12.2002, Petr Hájek, článek
Blíží se konec Sony Ericsson?
Po roce mizerných tržeb to vypadá, že společný podnik Švédského Ericssonu a Japonské Sony brzy skončí. Nedávno uveřejněné statistické údaje o rozdělení trhu za třetí kvartál 2002 potvrdili odliv z relativně dobrých 8,8% na nynějších slabých 4,4%, což spolek staví na nebezpečné 5. místo za Nokii (35,9%), Motorolu (14,4%), Samsung (10,6%) a Siemens (7,5%).
Tento pozvolný úpadek se zpětně dá vypozorovat už od zahájení společné činnosti - srážka managementů dvou různých mentalit a neschopnost představit na trhu nové přístroje ve správný čas se nemohlo časem neprojevit.

Zpočátku slibovali analytikové oběma společnostem přínos, ale prodlení při integraci dvou rozdílných firemních kultur způsobilo problémy - uvedení velmi málo zařízení na trh, rovněž koncentrace na highendové modely nebyla patrně tím nejšťastnějším krokem. Také jsou zde jisté náznaky, že Sony Ericsson zažil velmi ubohý "průtok zboží", kdy víc zařízení bylo rozdistribuováno prodejcům, nežli prodáno samotným spotřebitelům. Nynější 5. místo je každopádně mezi ostatními mobilními giganty v jednom z nejkonkurenčnějších tržních prostředí na světě značně nezáviděníhodná pozice.

V září CEO Ericssonu Kurt Hellström řekl, že financování ztrátových podniků může být zaraženo, pokud se během příštích dvou kvartálů neukáže profit. Naneštěstí pro Sony Ericsson, analytikové předpovídají, že spolek by potřeboval tržní podíl aspoň oněch 8,8%, aby se začal vyplácet - za daných podmínek není pravděpodobné, že by k něčemu takovému došlo. Neustále finančně podpírat skomírající společný podnik, který už ztratil mnoho miliónů USD, se může ukázat pro Ericsson s poměrně malým obratem jako příliš nákladné, což se může stát spolku osudným.

Příchod T-100 na trh byl prvním pokusem proniknout i na lowendový segment trhu, ale zdá se, že přišel příliš pozdě, než aby mohl mít nějaký valnější dopad. Nízké marže, mocná konkurence a stále se snižující počet zákazníků tak dál tlačí Sony Ericsson do červených čísel...