Blockchainová herní platforma Robot Cache v příštím roce umožní přeprodávat hry
12.12.2018, Jan Vítek, aktualita
Chtěli byste mít možnost nabídnout v bazaru své digitální kopie poctivě zakoupených her? Dříve zamrzne peklo, než aby na něco takového Steam či jiné herní obchody přistoupily. Robot Cache to umožní a získává stále více spolupracujících herních firem.
Platforma Robot Cache ohlášená již na začátku tohoto roku bude využívat technologii blockchainu, kterou dnes ostatně už využívá kde co a v tomto případě půjde o vytvoření celého trhu s hrami, na němž budou moci prodávat jak samotná herní studia a vydavatelé, tak i samotní zákazníci, kteří už o svou dříve zakoupenou hru nebudou mít zájem. A (možná kupodivu) tato platforma už zaujala 22 vydavatelů s celkovým portfoliem kolem 700 titulů. EA nebo Ubisoft mezi nimi opravdu nenajdeme, to by se asi ono příslovečné peklo muselo dostat na absolutní nulu, ale i tak jsou tu některé známé herní firmy.
Od příštího roku tak chtějí na Robot Cache své hry nabízet: 1C Publishing, Bigben Interactive, Ci Games S.A., DANKIE, Devolver Digital Inc., Headup, Hyperkinetic Studios, IMGN.PRO, Libredia, Playdius Games/Plug In Digital, Revival Productions a Running with Scissors. Ty se nově přidaly k původním 505 Games, Anuman Interactive SA, Entrada Interactive, Forthright Entertainment, inXile Entertainment, Maximum Games, Microids, Modus Games, Paradox Interactive, THQ Nordic a Versus Evil.
A co to všechno bude znamenat pro zákazníky? Ti si mohou na Robot Cache kupovat hry stejně jako na Steamu a jiných platformách. Bude jim ale právě díky blockchainu umožněno je dále prodávat, ovšem primárně za kryptoměnu IRON. Tu budeme moci použít k nákupu jiných her, nebo si ji převést do některé z fiat měn.
Každého však musí napadnout, že tak prostý model by byl pro autory her přímo zhoubný, protože hry by se točily především na sekundárním trhu, zvláště když by je hráči byli ochotní prodávat pod cenou. Čili tak jednoduché to nebude. Prodávající dostane pouze 25 procent ze zaplacené částky, ale i to je lepší než nic, pokud už víme, že nás daný titul stejně už nebaví a bavit nebude. Otázka je, jak se bude stanovovat cena her prodávaných z druhé ruky.
Lidé budou moci měnu IRON také těžit, čili jako obvykle se budou v podstatě starat o fungování celého blockchainu a za to získají svou odměnu.
Proč by se ale samotní vývojáři měli zapojovat do platformy, z níž koukají spíše nižší výdělky? I pro ně má Robot Cache své lákadlo, a sice 95% podíl z prodejní částky. Dnes je stále standard 70 %, i když to se snaží změnit obchod Epic Games a Steam na to také reagoval. Nicméně 95 % je zatím nedostižný podíl a dá se říci, že pro menší vývojáře bude na Steamu i nadále platit jen 70 %, protože na výhodnější nabídku dosáhnou jen firmy s vysokými tržbami.
V případě prodeje "použité" hry pak vývojáři získají "až 70 % z utržené částky", přičemž 25 % tedy půjde na účet předchozího majitele a zbytek si vezme Robot Cache. Z toho pak vyplývá, že se i přeprodávané hry budou udávat prostě za plnou a aktuální částku a že vývojáři nemají tímto přeprodejem v podstatě co ztratit, když stejně získají podíl srovnatelný s ostatními obchody. Není ale jasné, co je myšleno tím "až 70 %". Každopádně jde o velice zajímavý model, který je férovější jak k vývojářům, tak k zákazníkům.
Robot Cache měl být spuštěn už dříve v tomto roce, ale nyní už se mluví o 2019.
Zdroj: