Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Boeing zkoumá možnosti bezpilotních letů v osobní dopravě

10.6.2017, Milan Šurkala, aktualita
Boeing zkoumá možnosti bezpilotních letů v osobní dopravě
Jeden z největších výrobců dopravních letadel Boeing zkoumá možnosti nasazení bezpilotních letadel v běžné komerční osobní dopravě. Technologie umožňující většinu úkolů jsou už totiž dostupné v dnes prodávaných letadlech.
Umělá inteligence v podobě autopilota se u letadel používá už hodně dlouho, stále ale nebyla nasazena letadla, která by zvládla vše od vzlétnutí až po přistání. Boeing právě tuto možnost zkoumá a vypadá to, že základní technologie jsou dnes již poměrně daleko a připraveny. Mike Sinnett, který se podílel na vývoji nového letadla Boeing 787 Dreamliner, např. tvrdí, že osmý testovací let tohoto letadla proběhl s plně autonomně řízeným přistáním (bez jakéhokoli vstupu od pilota).
 
Boeing 787 Dreamliner
 
Cílem autonomních systémů je ale zařídit, aby dokázaly řešit i nepředvídatelné situace, neboť není možné do systému naprogramovat vše, co by se mohlo stát. Takovým měřítkem je situace, která se stala v roce 2009, kdy odešly letadlu oba motory a kapitán Chesley Sullenberger zachránil 155 lidí na palubě přistáním v New Yorku na řece Hudson. Pokud umělá inteligence dokáže přijít s takto nezvyklým, ale přitom úspěšným řešením, bude možné považovat systémy za připravené pro nasazení.
 
V příštím roce chce Boeing vyzkoušet reálné testy na reálných letadlech, každopádně zatím bez pasažérů. Přitom již mnoho dnešních letadel má nejen autopilota pro samotný let, ale také software, který umožní autonomní vzlétnutí i přistání. Autonomní přistání se už dnes běžně používá při slabé viditelnosti. Start letadla bez pilota ale není povolen. Bezpilotní dopravní letouny budou potřeba i z důvodu nedostatku pilotů. Předpokládá se, že počet letadel v následujících letech vzroste na dvojnásobek a nebude možné mít tak velké množství kvalitních a spolehlivých pilotů. Kdy se ale bezpilotních letadel dočkáme v reálné praxi, zatím těžko odhadovat.
 
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.