Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Bosch o autech budoucnosti: bezpečnost, chytré parkování a kupa displejů

10.1.2017, Jan Vítek, aktualita
Bosch o autech budoucnosti: bezpečnost, chytré parkování a kupa displejů
Společnost Bosch využila CES 2017 jako příležitost k tomu, aby se podělil se svou vizí propojených a autonomních vozů, které budou klást důraz na bezpečnost, asistenční služby a dobrou zpětnou vazbu. Mluvíme přitom o letech 2020 až 2025.
Právě společnost Bosch je jedna z firem, které mají co mluvitdo budoucnosti automobilismu, však je to světově největší dodavatel komponentů pro automotive, který v roce 2015 za ně utržil 45 miliard dolarů. Mezi její produkty patří elektrické řídicí systémy, startéry, infotainment, elektronika obecně, komponenty pro řízení vozu, bateriové technologie, turbokompresory, výfukové systémy, atd. Vedle toho je Bosch známý také pro své zabezpečovací systémy, elektrické nářadí a spotřebiče, které tvoří asi 40 procent příjmů.





Co tedy Bosch navrhuje? V prvé řadě je to náhrada normálních či elektronických klíčků od vozu chytrým telefonem a systémem Perfectly Keyless, který bude s automobilem komunikovat přes Bluetooth. Pokud se tak majitel přiblíží k vozu, naváže se zabezpečené spojení a když už jsme opravdu blízko, vůz se automaticky odemkne. Pak bude detekovat, zda je majitel, respektive jeho telefon uvnitř a v takovém případě umožní nastartovat.





Systém také přirozeně rozezná, kdo usedl za volant a pak mu dokáže přizpůsobit veškerá možná nastavení, jako zrcátka, polohu volantu a sedačky, preferovanou teplotu, hudbu nebo i rozmístění prvků na okolních panelech. K tomu se ale už využije kamera s funkcí rozpoznávání obličejů. Toto vše ale není budoucnost, však všechny potřebné technologie jsou už běžně k dispozici a zbývá je pouze využít a nasadit, a to dle představ firmy Bosch nejlépe v masovém měřítku. Kamera také poslouží pro sledování kondice řidiče a zachytí třeba to, zda nezačíná klimbat, ale ani to už není žádná opravdová novinka.

Pokud budeme mít k dispozici všechny tyto funkce, pak už je tu jen krůček k dalším možnostem, jako je třeba rodičovská kontrola. Své ratolesti s mokrými papíry tak můžeme umožnit řídit rodinný vůz, ale třeba jen pod dohledem další osoby nebo jen v některé dny či denní dobu. Provozovatel vozu také bude mít přehled o tom, zda "uživatel s omezenými právy" nepřekročil rychlost a kam vůbec jel. Dětem holt nastávají krušné časy. Stejně ale tak můžeme někomu vystavit dočasné povolení pro řízení auta, když ho chceme třeba někomu jen půjčit. A pokud se stane, že nám někdo ukradne telefon, ten nebude zamčený a umožní ukrást i auto, budeme mít možnost kontaktovat policii a ta zase bude moci na dálku (s povolením majitele) automobil zpomalit až zastavit.





Ve spolupráci s anglickou firmou Ultra Haptics také Bosch vyvíjí systém ovládání pomocí gest prstů a ruky, který však slibuje dotykovou zpětnou vazbu, a to pomocí ultrazvukových vln. Naše ruka tak bude v prostoru nad displejem, ale přesto bychom měli mít pocit, že třeba otáčíme fyzickým knoflíkem, když budeme prsty a rukou pohybovat tak, jako by tam skutečně byl. BMW už podobný systém má, jen bez ultrazvukové odezvy.

Co se týče parkování, nejde o klasické asistenty sloužící lidem, kteří si jsou v tomto ohledu nejistí. V představě firmy Bosch jde spíše o nacházení volných míst bez zdlouhavého hledání, k čemuž pomohou senzory samotného vozu, ale i celý propojený komunikační systém. Místo k zaparkování nám tak může nalézt i někdo jiný, kdo kolem něj pouze projíždí, nebo z něj právě vyjel na silnici. Pak budou ovšem ještě více skřípat zuby ti, jejichž auto podobný systém nenabídne.

Tyto všechny systémy ale zvyšují nebezpečí hackerského útoku, na což Bosch také myslí a využít chce jednotnou bránu pro veškerou komunikaci, čili jakýsi router s firewallem, který bude veškerá data ověřovat a filtrovat. Odpovědný bude také za provádění softwarových aktualizací. Bylo by však asi naivní se domnívat, že tento systém bude stoprocentně neprůstřelný.

Zdroj: Extremetech