Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Britský Integrals Power představuje baterii LMFP s napětím 4,1 V

Dnes, Milan Šurkala, aktualita
Britský Integrals Power představuje baterii LMFP s napětím 4,1 V
Akumulátory Li-Ion LFP mají spoustu výhod, ale také mají několik negativních stránek, zejména nízkou hustotu. Baterie LMFP od britské firmy Integrals Power by to měly pomoci vyřešit díky obsahu manganu.
Na trhu je spoustu typů lithiových akumulátorů, které se liší svým chemickým složením a z toho plynoucími vlastnostmi. Li-Ion LFP je velmi častým typem u energetických úložišť např. do solárů, v poslední době se také hodně začínají používat u elektromobilů. Jsou proti NMC o něco levnější, mají výrazně vyšší životnost, lepší je i bezpečnost a nižší je zatížení životního prostředí díky absenci manganu, niklu a kobaltu. Nevýhodou je ale nižší odolnost vůči chladu a nízká energetická hustota. Už nějakou dobu se zdá, že by ideálním nástupcem obou mohly být akumulátory LMFP. Ty jsou jakýmsi mixem mezi oběma typy, a to jak chemicky, tak i vlastnostmi. Díky vysokému obsahu manganu proti LFP zvyšují výslednou energetickou hustotu, na druhou stranu se jim snižuje životnost, zvyšuje toxicita i cena. Ve všem tomto jsou ale stále lepší než NMC.
 
Integral Power LMFPklikněte pro zvětšení
 
Britská společnost Integrals Power nedávno představila právě takové akumulátory. Její baterie LMFP mají vysoké zastoupení manganu (80 % v katodě, zatímco jiné LMPF jsou obvykle okolo 50-70 %), přesto se jim sice dle tiskové zprávy mírně zvýšila specifická kapacita na 150 mAh/g (LFP mají obvykle okolo 120-180 mAh/g, takže bych řekl, že se v zásadě nezměnila), nicméně zatímco LFP končí na 3,2-3,45 V a NMC na 3,7-3,8 V, LMFP se mohou chlubit vyšším napětím 4,1 V. A poněvadž výsledné množství energie je dáno součinem kapacity (v Ah) a napětí (ve V), navyšují hustotu právě díky znatelně vyššímu napětí článků. Dojezdy vozů by to mohlo dle výrobce navýšit o 20 % a přiblížit je k hodnotám typickým pro baterie NMC.
 
Britský výrobce si zajišťuje všechny potřebné materiály pro výrobu akumulátorů v Evropě a Severní Americe, takže by neměl být závislý na Africe a Číně, čímž také posiluje evropskou bateriovou soběstačnost.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
Doporučujeme náš obsáhlý článek o rozdílech v technologiích baterií.