Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
11.11.2024, Milan Šurkala, aktualita
Čínská společnost CATL zvyšuje své soustředění se na vývoj solid-state lithiových akumulátorů. Už do dubna má v laboratořích prototypy, které dosahují velmi vysoké hustoty 500 Wh/kg. Za tři roky by se už mohly i vyrábět.
kp0 (51) | 11.11.202413:51
Pěkné, pokud se vše povede a výrobní náklady zůstanou rozumné.
Od masového rozšíření EV nás bude dělit poslední krok, prakticky doživotní záruka na baterii. A v tomto se už něco chystá i ve velkých automobilkách. Vadných baterií je docela málo a nezatíži to firemní účty nijak závratnou sumou. Přemýšlí se zatím nad zvýšením záruky na 12 let.
Odpovědět1  0
luky_pribyl (98) | 11.11.202414:16
Souhlasím, vidím to podobně. Technologie, které budou schůdné i pro takové ­"EV škarohlídy­" jako já, už klepou pomalu na dveře. Nicméně pro masové rozšíření vyhlížím ještě jeden podstatný krok. Tím je, minimálně v podmínkách EU, výstavba nových zdrojů elektřiny. Je mi na jednu stranu jasné, že až ta auta s praktickým dojezdem přijatelným pro masy přijdou na trh, nepromění se vozový park na EV ze dne na den. Avšak když vezmu v úvahu, jak dlouho zde vše trvá, tak mi z toho vychází, že se bude muset dost zabrat. Pokud tedy nemá cena elektřiny vyletět ještě výš, aby zde vůbec byla na EV ­(či jakákoliv auta­) kupní síla a nemuseli jsme začít naftu pálit místo v autech z cenových důvodů v domácnostech na ohřev :­-­) I když to je nadsázka a spíš na jinou debatu.
Odpovědět1  0
kp0 (51) | 11.11.202414:42
Souhlas. I kdyby se EV začaly produkovat ve velkých objemech, třeba u nás potrvá výměna vozového parku asi 15 let. Za tu dobu by tu mohly stát nové jaderky. Pokud budeme rozumní.
Doma už sme přešli z teorie na praxi, něco stálo navýšení FV, od března do října je to na pohodu, auto toho nesežere moc. Na jednodenní výrobu FV se po městě a blízkém okolí dá jezdit skoro měsíc. Na delší cesty zůstává nafta nebo benzín.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (5151) | 11.11.202419:44
"třeba u nás potrvá výměna vozového parku asi 15 let­"

To bych ještě trochu přidal tak na 20+ let. Dnes jde v průměru auto do šrotu za cca 21­-22 let a dá se očekávat, že s přechodem na elektromobilitu tu bude část populace, která se jí bude bránit zuby nehty co nejdéle, takže toto číslo ještě o něco naroste.
Odpovědět0  0
trhan (38) | 12.11.20249:05
nové jaderky jsou reálně kámen úrazu bez ohledu na to co se chystá.. o dostavbě dvou bloků Temelína se mluví od roku 2010? nebo ještě dřív, závěr byl že je to drahé, nemáme na to a enrgii nepotřebujeme, odhad stavby byl tuším 10 let... no a o +­-10 let poté by se nám ty dva bloky fakt hodili a kdo ví, třeba při dnešních cenách by byla pořizovací cena z velké části zaplacená
Odpovědět1  0
fybyfyby (54) | 13.11.20246:08
Přece jen je průměrné stáří vozu v ČR 16 let. Ale jo, jakmile se poresi tohle a infrastruktura bude přiměřeně růst, tak proč ne.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (5151) | 13.11.20247:30
Dobré je se podívat, z čeho se skládá to průměrné stáří 16 let. To neznamená, že půlka aut je starších 16 let. Hodně to tam natahují ta velmi stará auta ­(a bordel v registru, nesmysly jako VW Golf z 50. let­). Tohle je statistika z registru z minulého roku 2023:

https:­/­/eu.zonerama.com­/MilanSurkala­/Photo­/7256319­/420078310

Pokud vezmeme průměrné stáří 16 let, tak ten je v roce 2007. Ale podívejte se na to rozložení. Už kolem roku 2003 ­(tzn. po 20 letech­) ta křivka začíná velmi strmě klesat. Už opticky tam je vidět, že průměrné auto je spíše někde kolem roku 2010 ­(tzn. 13 let­) a sráží to především ty staré nepočetné zbytky. Na jedno přeživší auto z roku 1970 potřebujete tři zbrusu nová auta, abyste dostal průměr pod 16. Také tam vidíme, že jen půlka aut se dožije 25 let a do 30 let dožije sotva desetina.
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.