Pěkné, pokud se vše povede a výrobní náklady zůstanou rozumné.
Od masového rozšíření EV nás bude dělit poslední krok, prakticky doživotní záruka na baterii. A v tomto se už něco chystá i ve velkých automobilkách. Vadných baterií je docela málo a nezatíži to firemní účty nijak závratnou sumou. Přemýšlí se zatím nad zvýšením záruky na 12 let.
Odpovědět1 0
Souhlasím, vidím to podobně. Technologie, které budou schůdné i pro takové "EV škarohlídy" jako já, už klepou pomalu na dveře. Nicméně pro masové rozšíření vyhlížím ještě jeden podstatný krok. Tím je, minimálně v podmínkách EU, výstavba nových zdrojů elektřiny. Je mi na jednu stranu jasné, že až ta auta s praktickým dojezdem přijatelným pro masy přijdou na trh, nepromění se vozový park na EV ze dne na den. Avšak když vezmu v úvahu, jak dlouho zde vše trvá, tak mi z toho vychází, že se bude muset dost zabrat. Pokud tedy nemá cena elektřiny vyletět ještě výš, aby zde vůbec byla na EV (či jakákoliv auta) kupní síla a nemuseli jsme začít naftu pálit místo v autech z cenových důvodů v domácnostech na ohřev :-) I když to je nadsázka a spíš na jinou debatu.
Odpovědět1 0
Souhlas. I kdyby se EV začaly produkovat ve velkých objemech, třeba u nás potrvá výměna vozového parku asi 15 let. Za tu dobu by tu mohly stát nové jaderky. Pokud budeme rozumní.
Doma už sme přešli z teorie na praxi, něco stálo navýšení FV, od března do října je to na pohodu, auto toho nesežere moc. Na jednodenní výrobu FV se po městě a blízkém okolí dá jezdit skoro měsíc. Na delší cesty zůstává nafta nebo benzín.
Odpovědět0 0
"třeba u nás potrvá výměna vozového parku asi 15 let"
To bych ještě trochu přidal tak na 20+ let. Dnes jde v průměru auto do šrotu za cca 21-22 let a dá se očekávat, že s přechodem na elektromobilitu tu bude část populace, která se jí bude bránit zuby nehty co nejdéle, takže toto číslo ještě o něco naroste.
Odpovědět0 0
nové jaderky jsou reálně kámen úrazu bez ohledu na to co se chystá.. o dostavbě dvou bloků Temelína se mluví od roku 2010? nebo ještě dřív, závěr byl že je to drahé, nemáme na to a enrgii nepotřebujeme, odhad stavby byl tuším 10 let... no a o +-10 let poté by se nám ty dva bloky fakt hodili a kdo ví, třeba při dnešních cenách by byla pořizovací cena z velké části zaplacená
Odpovědět1 0
Přece jen je průměrné stáří vozu v ČR 16 let. Ale jo, jakmile se poresi tohle a infrastruktura bude přiměřeně růst, tak proč ne.
Odpovědět0 0
Dobré je se podívat, z čeho se skládá to průměrné stáří 16 let. To neznamená, že půlka aut je starších 16 let. Hodně to tam natahují ta velmi stará auta (a bordel v registru, nesmysly jako VW Golf z 50. let). Tohle je statistika z registru z minulého roku 2023:
https://eu.zonerama.com/MilanSurkala/Photo/7256319/420078310
Pokud vezmeme průměrné stáří 16 let, tak ten je v roce 2007. Ale podívejte se na to rozložení. Už kolem roku 2003 (tzn. po 20 letech) ta křivka začíná velmi strmě klesat. Už opticky tam je vidět, že průměrné auto je spíše někde kolem roku 2010 (tzn. 13 let) a sráží to především ty staré nepočetné zbytky. Na jedno přeživší auto z roku 1970 potřebujete tři zbrusu nová auta, abyste dostal průměr pod 16. Také tam vidíme, že jen půlka aut se dožije 25 let a do 30 let dožije sotva desetina.
Odpovědět1 0