"takže se nám opět snižuje význam tradičního argumentu proti elektromobilitě v podobě těžby kobaltu, niklu, lithia a dalších materiálů. "
Nesnižuje, tyto akumulátor jsou podle článku kvůli své energetické hustotě na kg v elektromobilitě nepoužitelné. Možná vhodný kandidát na domácí úložiště k FTV. Uvidíme podle ceny a ochoty Číny se dobré technologie dělit. ;)
Odpovědět2 0
V čisté podobě u elektromobilů sice nepoužitelné jsou, ale v hybridní nikoli. Když tam dáte třeba 70% Li-Ion, 30% Si-Ion, tak máte hustotu přes 235 Wh/kg, což použitelné rozhodně je - to je zhruba jako u Chevroletu Bolt (nemluvě o tom, že se patrně zvýší hustota Li-Ionů). Zlepší se odolnost vůči chladu (ze Si-Ion "nezmizí" tolik energie jako z Li-Ion), spotřeba problematického lithia spadne o 30 %... Otázkou je, jak dobře se budou získávat ony sodíkové části.
Čína se o nic dělit nemusí (pokud nebude chtít), ta to může strkat do svých elektromobilů, které co nevidět možná zaplaví Evropu. Ostatně NIO už rozjíždí byznys v Norsku a Německu, dá se očekávat brzké rozšíření do dalších států i nástup dalších elektromobilek, kterých mají v Číně více než požehnaně (a dnes už i s auty na solidní technické úrovni).
Odpovědět0 0
Lithium má poloviční hustotu, proto je vhodnější na mobilitu. Lithium ve vodě hoří, sodík rovnou vybuchuje. S bezpečností sodíkových baterií to nebude žádná sláva.
Odpovědět0 2
To je zajímavé... Nasypal jsem sůl do vody a žádný výbuch se nekonal... Ono asi záleží na tom, jak je ten kov navázán a zde se píše o sodíko-železové katodě. Jak se chová sodíkovo-železitá katoda ve styku s vodou netuším, ale může být zcela inertní nebo může sice rychleji oxidovat, ale ne natolik prudce, aby to bylo příčinou vznícení.
Odpovědět1 0
Přitom hlavní výhodou sodíkových baterií má být právě ta bezpečnost. To, že má sodík určité vlastnosti, neznamená, že stejné vlastnosti musí mít i sloučeniny se sodíkem. Kuchyňská sůl má sodík také a nevím o tom, že by to ve vodě explodovalo. Sodíkové ionty jsou v minerálkách a také to běžně nebouchá.
Odpovědět1 0
Hybridy jsou hnus. Spojují nevýhody obou světů. Ve srovnání s elektromobily mají drahý provoz (výměny olejů), spoustu součástí navíc (převodovka, spojka, filtrace výfukových plynů atd) + hmotnost baterie navíc, Navíc spojují bezpečnostní rizika jak spalováků tak elektromobilů.
"které co nevidět možná zaplaví Evropu."
A čím jím to evropané zaplatí? Příjdou o export automobilového průmyslu, který tvoří velkou část exportu EU. Co jiného podstatného EU exportuje? Podařilo se mi dohledat pouze exporty jednotlivých států a ty exportují/importují v drtivé většině mezi sebou a něco málo do USA. Export Německa do Číny (tvořený hlavně automobilovým průmyslem) je nižší než export do zemí visegrádské 4. Pochybuji, že nastřádané bohatství v EU vystačí na více než pár desítek let.
Odpovědět0 0
PS: Došlo mi, že nemyslíte hybridy spalovací/elektro vůz, ale hybridní baterie v čistě elektrických autech. Tam to dává smysl. :) Jako SLC část v QLC SSD. :)
Odpovědět0 0
Už vidím jak lidi houfně kupují ty jejich pojízdné rakve z papundeklu.
Odpovědět0 0
Chtěl bych upozornit, že je rok 2021, dokonce už jeho druhá polovina. Úroveň dnešních čínských aut je úplně někde jinde než před 10-15 lety včetně bezpečnosti. Oni jdou dopředu opravdu velmi rychle. Podobně tak Korejci byli v 90. letech hodně podceňovaní a podívejte se, kde jsou dnes. A Čína jede ještě rychlejším tempem. Může se Vám to nelíbit, ale čínské elektromobily budou pro zkostnatělé evropské automobilky za pár let patrně dost nepříjemným soupeřem (tradiční automobilky vidí auto pořád jako auto, kdežto nastupující generace zákazníků odrostlá na telefonech bude chtít počítač na kolech). Uvidíme, jak se to vyvine. NIO začíná s dodávkami svých elektromobilů v Norsku už za měsíc.
Odpovědět0 0
Honem musíme získat nějaké ložisko soli, či alespoň oceán.
Odpovědět0 0