Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
14.7.2022, Milan Šurkala, aktualita
Na univerzitě Čching-chua v Pekingu je jeden z mnoha týmů, kteří si dali za cíl vylepšit lithiové akumulátory. V jejich případě byla výsledkem extrémně vysoká životnost akumulátorů, které by měly být rozumně použitelné i po 20000 cyklech.
pcmaker (263) | 14.7.202219:07
Konečně, už jsem myslel, že tento týden nic nebude. Holt, začala okurková sezóna.
Odpovědět2  1
trhan (37) | 14.7.20229:14
nevidím důvod proč by měl takový akumulátor přežít většinu aut. ˇJsou mraky lidí co se snaží auto vyjezdit do konce, potíž nastává až když auto přestane být spolehlivé, opravy se stanou nerentabilní.
Odpovědět1  2
Milan Šurkala (5087) | 14.7.202211:01
Jen tak pro info, průměrný nájezd vozu, než jde do šrotu, je 260 tisíc km v USA, 170­-200 tisíc km v EU. 385 tisíc km je opravdu něco, co přežije drtivou, opravdu naprosto drtivou většinu aut. Navíc, 91 % je něco, co ještě zdaleka není opotřebované. Takových 85 % to může mít třeba po 1 milionu km? Kolik aut najede milion?

Zkusme to jinak. Největší nájezdy budou mít asi auta typu Mercedes E a podobné. Tak se podívejme na jejich průměrný nájezd. 12letá auta prodávaná v Německu ­(ať bereme auta, která nejdou do šrotu­), medián je 170 tisíc km, to máme 14 tisíc km ročně. Myslíte, že většina z nich bude jezdit ještě po 30 letech? Kolik ´éčkových Mercedesů z roku 1992 dnes vidíte na cestě? W124 je už naprosto zřídkavý jev, ono už i spatřit W240 není jednoduché, a to se bavíme o 20letých vozech. To máme cca 280 tisíc km.

Pokud bychom se bavili o lidovějších autech jako VW Golf, tak tam je medián u 12letých aut 150 tisíc km. 12,5 tisíce km ročně. 385­/12,5 = 31 let ­(to by byl rok 1991, uvedení trojkového Golfu­). Myslím, že sám uznáte, že trojkové Golfy z našich silnic v drtivé většině zmizely tak už před 10, ne­-li více lety, ostatně už čtyřkových je docela málo. Ta auta opravdu ve většině mizí ze silnici kolem 200 tisíc km. Že existují auta, která mají 300­-400 tisíc km na hrbu, neznamená, že je to většina.
Odpovědět4  1
DarkRichelieu (1240) | 14.7.202213:15
Moje Octavia 1 combi 1.9 tdi má cca 410.000 km a předpokládám že ještě minimálně 100.000 najezdí, tak ještě že to nemá baterku.
Odpovědět2  2
wendak (459) | 14.7.202214:05
A některý auta končí i po 50 tisících ­- oprava motoru se stane nerentabilní ­(i když při dnešních cenách...­).
Takže ano, jsou vyjímky, ale medián je prostě mezi 150­-200 tisíci km
Odpovědět1  1
Milan Šurkala (5087) | 14.7.202215:01
Takže by s touto baterkou byla Vaše Octavia na cca 90 % původní kapacity. S baterkou z Tesly s nižší životností byste byl na cca 82­-84 %. Při tom půl milionu byste se akorát tak dostal do stavu, kdy to auto doslouží v podobný moment jako ta baterka.

BTW. moje 16leté auto má najeto 105 tisíc km.
Odpovědět0  0
grol2 (41) | 15.7.202212:03
Pozor na statistiky. Kdo ví, jak to je s průmernými nájezdy vzhledem k tomu, jak se stáčí a hlavně stáčely tachometry.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (5087) | 15.7.202214:13
Právě proto jsem bral čísla z Německa a ne od nás, kde si myslím, že je to o něco lepší. Jenže ta čísla jsou víceméně stejná i na základě jiných dat.
Odpovědět0  0
Eskymak (1057) | 14.7.20228:37
To je všechno hezký, ale musí se to dát sériově vyrábět za rozumné peníze.
Odpovědět2  0
wrah666 (6205) | 14.7.20229:02
Je to čína. Ne Takže je jistota, že se to vyrábět bude zatraceně rychle a rozhodně levněji, než ­"západní­" patenty.
Odpovědět1  1
DarkRichelieu (1240) | 14.7.20229:13
V tom bych jí moc nefandil, kdyby to bylo tak jednoduché už by vyráběla jiné ­"západní­" laboratorní superbaterie. Bez ohledu na patenty, třeba jen pro svoji potřebu, to se ale neděje, takže v tom bude nějaký háček jako vždy :)
Odpovědět2  0
Eskymak (1057) | 14.7.202210:28
Ale tady nelze okopírovat 10let starý produkt a ten pak chrlit po vagonech. Spousta výrobních postupů se bude muset vymyslet a to může trvat déle, než vývoj té baterky.
Odpovědět0  0
Budman (269) | 14.7.202222:00
Jenže i to jde v té Číně podstatně rychleji než na západě ­- mám osobní zkušenost z nadnárodní korporace, kde čínská pobočka dokáže připravit a uvést na trh produktovou řadu zhruba za stejnou dobu, kdy se nám v Evropě stěží stačí dostat se za schválení projektového záměru... ta je jich efektivita je vážně až děsivá
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.