CeBIT 2010: menší a skromnější
12.3.2010, Martin Kuchař, reportáž
Ani tento rok nechyběli zástupci naší redakce na tradičním IT veletrhu CeBIT v německém Hannoveru. Rok 2010 ale veskrze ničím nepřekvapil – opět jsme byli svědky značně se zmenšující výstavní základny, ať už z pohledu vystavovatelů, tak i samotné obsazené výstavní plochy.
Kapitoly článku:
Po absolvování nutné registrace při vstupu jsme se dostali na stánek nVidia, kde jsme mohli shlédnout několik počítačů (údajně) vybavených novými grafickými kartami z rodiny GeForce GTX 400. Technologická dema a ukázky RayTracingu běžely opravdu svižně a mohli jsme tak vidět, jak se real-time renderuje scéna se spoustou drobných objektů vzájemně kolidujících na základě PhysX apod.
Je sice škoda, že nám nebylo umožněno vyfotit si grafické karty jako takové – spousty čtenářů a samozřejmě i nás to velmi lákalo, ale to je bohužel úděl pevně daného NDA, které kolem nové generace panuje. Alespoň nám ale bylo umožněno vyfotit si nová technologická dema prezentující nejen možnosti PhysX na renderování tisíců drobných blonďatých vlasů, ale také schopnosti RayTracingu při vykreslení sportovních vozů.
Ať už vodní hladina, nebo simulace pohybu vlasů při různém natáčení nebo pohybování s figurínou, byly sice opravdu chytlavé, ale docela brzy nás přestaly bavit. Grafické řešení osazené v počítači (bohužel o něm můžeme pouze spekulovat) totiž poskytovalo více než postačující výkon, který zvládal všechny scény renderovat s postačujícím frame-rate.
Velmi zajímavé bylo sledovat, s jakou rychlostí dokáže osazené grafické řešení vykreslit scénu skrze RayTracing. Při nastaveném rozlišení 1920 x 1080 px jsme mohli vidět, že se celá scéna prakticky vyčistila již za dvě vteřiny. Pokud bychom se o podobné výpočty pokoušeli několik roků zpět, museli bychom počítat s desítkami minut. Zajímavější ale bylo sledovat práci v rozlišení 1280 x 720, kdy rychlost klesla pod půl vteřiny a tím se pomalu ale jistě přiblížila hranici, kdy si budeme moci užívat výhod RayTracingu i doma.
Nakonec nám byla nenápadně představena platforma Ion 2, která má nahradit současnou generaci Ion a přinést několik nesporných vylepšení. Především se jedná samozřejmě o napojení na čipovou sadu Intel, která je k procesorům Atom prakticky vázána – Ion 2 to řeší krze PCIe sběrnici. Ion 2 obsahuje navíc vlastní paměťový řadič, a tudíž samotnou sběrnici tolik nezatěžuje a může ji využít k potřebným datovým přenosům pro využití integrovaného grafického jádra.
Ion 2 tak spolu s technologií Optimus umožňuje okamžitě přepínat mezi integrovaným grafickým čipem společnosti Intel a jádrem nVidia a díky tomu ušetřit spoustu elektrické energie v případech, kdy grafický výkon nepotřebujete. Ion 2 navíc přidává podporu HDMI pro zařízení s Atomem, které se jinak musí spokojit s analogovým externím výstupem.
Tak jako tak je Ion 2 opravdu významným krokem kupředu, a především nešlape na krk Intelu, neboť čipová sada Intel je stále využita a oba výrobci tak mohou s klidným srdcem bez zbytečných žabomyších válek ukrajovat podíly na trhu.
Jak můžete na fotografii sami vidět, je hned poznat, jaký vliv přináší zmenšení výrobní technologie - 45 versus 65 nm je poznat na první pohled.
Je sice škoda, že nám nebylo umožněno vyfotit si grafické karty jako takové – spousty čtenářů a samozřejmě i nás to velmi lákalo, ale to je bohužel úděl pevně daného NDA, které kolem nové generace panuje. Alespoň nám ale bylo umožněno vyfotit si nová technologická dema prezentující nejen možnosti PhysX na renderování tisíců drobných blonďatých vlasů, ale také schopnosti RayTracingu při vykreslení sportovních vozů.
Ať už vodní hladina, nebo simulace pohybu vlasů při různém natáčení nebo pohybování s figurínou, byly sice opravdu chytlavé, ale docela brzy nás přestaly bavit. Grafické řešení osazené v počítači (bohužel o něm můžeme pouze spekulovat) totiž poskytovalo více než postačující výkon, který zvládal všechny scény renderovat s postačujícím frame-rate.
Velmi zajímavé bylo sledovat, s jakou rychlostí dokáže osazené grafické řešení vykreslit scénu skrze RayTracing. Při nastaveném rozlišení 1920 x 1080 px jsme mohli vidět, že se celá scéna prakticky vyčistila již za dvě vteřiny. Pokud bychom se o podobné výpočty pokoušeli několik roků zpět, museli bychom počítat s desítkami minut. Zajímavější ale bylo sledovat práci v rozlišení 1280 x 720, kdy rychlost klesla pod půl vteřiny a tím se pomalu ale jistě přiblížila hranici, kdy si budeme moci užívat výhod RayTracingu i doma.
Nakonec nám byla nenápadně představena platforma Ion 2, která má nahradit současnou generaci Ion a přinést několik nesporných vylepšení. Především se jedná samozřejmě o napojení na čipovou sadu Intel, která je k procesorům Atom prakticky vázána – Ion 2 to řeší krze PCIe sběrnici. Ion 2 obsahuje navíc vlastní paměťový řadič, a tudíž samotnou sběrnici tolik nezatěžuje a může ji využít k potřebným datovým přenosům pro využití integrovaného grafického jádra.
Ion 2 tak spolu s technologií Optimus umožňuje okamžitě přepínat mezi integrovaným grafickým čipem společnosti Intel a jádrem nVidia a díky tomu ušetřit spoustu elektrické energie v případech, kdy grafický výkon nepotřebujete. Ion 2 navíc přidává podporu HDMI pro zařízení s Atomem, které se jinak musí spokojit s analogovým externím výstupem.
Tak jako tak je Ion 2 opravdu významným krokem kupředu, a především nešlape na krk Intelu, neboť čipová sada Intel je stále využita a oba výrobci tak mohou s klidným srdcem bez zbytečných žabomyších válek ukrajovat podíly na trhu.
Jak můžete na fotografii sami vidět, je hned poznat, jaký vliv přináší zmenšení výrobní technologie - 45 versus 65 nm je poznat na první pohled.