Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Chile chce být světovou jedničkou v produkci zeleného vodíku

8.11.2020, Milan Šurkala, aktualita
Chile chce být světovou jedničkou v produkci zeleného vodíku
Zelený vodík je dnes stále docela raritou, nicméně jihoamerické Chile to chce už velmi brzy změnit. Plánem je, aby bylo už za pár let největším vývozcem zeleného vodíku na světě. Dopomoci mají solární i větrné farmy.
Vodík si mnozí spojují s ekologickou energií a např. ve vodíkových autech vidí větší smysl než v baterkových elektromobilech. To nicméně hodně záleží na tom, o jaký vodík jde. V drtivé většině se dnes totiž vyrábí tzv. šedý vodík z fosilních paliv, který je docela ekologickou pohromou. O něco lepší je to u tzv. modrého vodíku, kdy se emise při jeho výrobě zpracovávají a ukládají. Emisní stopa je tak o něco nižší. Rozumněji ale vypadá až zelený vodík.
 
zelený vodík
 
Ten se vyrábí mnohem ekologičtěji např. elektrolýzou, jenže ani ta není zatím zdaleka dokonalá. Dokonce i při spotřebování elektřiny pro elektrolýzu může mít vodíkové auto na ujetý kilometr i násobně vyšší emise než auto se spalovacím motorem a ještě horší je to ve srovnání s elektromobilem (a to i u nás v ČR). Není to však vůbec překvapivé. Místo toho, aby se elektřina spotřebovala přímo v elektromobilu s 90%+ účinností v elektromotoru, s její pomocí se vyrobí vodík, aby se z něj ve vodíkovém autě pomocí palivového článku s 50-60% účinností zpět vyrobila elektřina (vodíkové auto je zpravidla také elektromobil). V praxi by tak energie vložená do vodíku na ujetí 1 km klasickému baterkovému elektromobilu stačila na ujetí 2 až 2,5 km.
 
Situace se ale zlepšuje, nachází se stále ekologičtější a především efektivnější metody výroby zeleného vodíku. Chile je jednou ze zemí, která se chce stát světovou jedničkou v jeho produkci a exportu. Tato jihoamerická země má totiž vhodné podmínky pro solární i větrné farmy, které mohou ekologičtěji vyrábět energii nutnou pro elektrolýzu a země by už do roku 2025 chtěla dosáhnout 5 GW. Do konce roku 2030 by chtěla, aby výstup z elektrolýzy dosahoval až 25 GW. To by prý mohlo ročně znamenat příjmy ve výši 2,5 mld. USD. Vláda tak nabízí dotace 50 mil. USD čilským i zahraničním společnostem pro pomoc v projektech pro výrobu zeleného vodíku. Např. italská firma ENEL by v Patagonii měla začít výrobu pomocí větrných farem okolo roku 2023.