Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Čínská Sunwoda má solid-state akumulátor se 400 Wh/kg, brzy plánuje 700 Wh/kg

9.7.2024, Milan Šurkala, aktualita
Čínská Sunwoda má solid-state akumulátor se 400 Wh/kg, brzy plánuje 700 Wh/kg
Vývoj lithiových akumulátorů jde kupředu a čínská společnost Sunwoda se nechala slyšet, že vyvinula solid-state akumulátor, jehož energetická hustota má dosahovat 400 Wh/kg. Už brzy by to ale mělo být ještě o dost více.
Společnost Sunwoda je jednou z mnoha čínských firem, které vyvíjejí nové generace akumulátorů. Hodně se čeká od solid-state baterií, které mají pevný elektrolyt a které by měly být bezpečnější než dnešní typy s tekutým elektrolytem (ale i ty mohou být bezpečné). Jejich zásadním problémem je ale cena. Firma se nechala slyšet, že by jejich cena ale mohla do roku 2026 klesnout na úroveň dnešních semi-solid-state akumulátorů, jenže problémem je, že i ty jsou velmi drahé. Zde totiž mluvíme o částkách např. okolo 275 USD za kWh, což je také důvodem, proč 150kWh semi-solid-state baterie v elektromobilu NIO ET5 stojí stejně jako celé auto. Zde připomeňme, že tyto články mají vysoce nadprůměrnou energetickou hustotu 360 Wh/kg a už několik měsíců je možné mít je reálně ve skutečném voze.
 
Pokud se předpověď Sunwody vyplní, podobný 150kWh akumulátor čistě jako solid-state by za dva roky mohl vyjít na něco přes 40 tisíc USD, tedy téměř 1 milion Kč. To je sice méně než dnes (přesnou cenu neznáme, ale měla by být o dost vyšší), ale i to je stále opravdu hodně vysoká částka. Na druhou stranu, firma už dnes má tyto články v podstatě vyvinuté ve formě 20Ah akumulátorů a dosahuje u nich energetické hustoty 400 Wh/kg. Jinak řečeno, zatímco v akumulátoru ve voze NIO mají články 417 kg (celá baterie váží 575 kg), v případě solid-state článků Sunwoda by šlo o 375 kg. Dalo by se tak ušetřit 40 kg na článcích a patrně několik dalších kilogramů na obalu. Tyto solid-state články by měly být vyráběny v nové továrně od roku 2026, přičemž tato továrna se už staví a její kapacita by měla být 1 GWh (to odpovídá kapacitě pro články do jen zhruba 6,7 tisíc 150kWh akumulátorů).
 
Firma má už dnes prototypy dalších solid-state akumulátorů s anodou z kovového lithia, které dosahují energetické hustoty okolo 500 Wh/kg. A aby toho nebylo málo, firma si natolik věří, že pro rok 2027 předpokládá laboratorní vzorky článků s hustotou přes 700 Wh/kg. Zde připomeňme, že z poslední doby máme zprávy už o dvou čínských akumulátorech, které v laboratorním prostředí dosáhly přes tuto hodnotu (konkrétně 711 Wh/kg a 720 Wh/kg). Zde je nutno podotknout, že laboratorní vzorek znamená prvotní ověření konceptu, což je do sériové výroby v případě baterií mnoho a mnoho let daleko. I kdyby firma nenabrala žádné zpoždění a opravdu měla v roce 2027 vzorek takových článků, velkosériová výroba by se dala [když budeme hodně optimističtí] očekávat spíše někdy v první polovině 30. let.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
Doporučujeme náš obsáhlý článek o rozdílech v technologiích baterií.