Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
12.12.2023, Milan Šurkala, aktualita
Společnost Zhaoxin představuje novou generaci procesorů KX-7000. Ty významně posunují výkon dopředu architekturou i lehce vyššími takty. Novinka může mít frekvenci až 3,7 GHz a podporuje DDR4 i DDR5 paměti.
prasopras (143) | 12.12.202320:01
Jestli Cina bude vyvijet takhle pomalu, nemame se ceho bst
Odpovědět3  1
Choakinek (1607) | 12.12.202321:41
Tak jestli vojáci po sobě ve válce střílí procesory... ;­-)
Odpovědět0  2
Jardadoma (1546) | 12.12.202322:13
Někdy ano.
Odpovědět2  0
Pavel Matějka (1648) | 13.12.20239:45
Podle naší propagandy dokonce procesory ze smetištních praček.

Rusko vyrábí měsíčně tisíce levných dronů se 40 kg náloží trhaviny jako plastový výlisek samokřídla, poháněného motorkem z mopedu a řízeného levným čínským mobilem. Dolet kolem 1000 km. Dokonce teď vymysleli do těch mobilů aplikaci, která zvládá činnost dronů v rojích. No proč ne, každý mobil umí ad hoc WiFi síť a Bluetooth.
Odpovědět1  2
Logout (91) | 14.12.202323:10
Nu, to je první krok. Když chcete udělat druhý krok, master dron, který řídí roj takovýdle levných udělátek ­(protože vzdálené řízení zarušíte­), už výpočetní kapacitu potřebujete. Když chcete ruční řízení nahradit AI, už výpočetní kapacitu potřebujete. Atd...
Odpovědět0  0
DavidM1 (160) | 15.12.20239:59
Jistě.A proto ta ruská ,,velmoc,, žebrá o drony v Iránu a o munici u vepříka ze země hladomoru.:­)
A k čemu smradlavému Rusku ty drony budou? Na vraždění civilistu? To bezesporu...Málokomu se povedlo spojit Evropu,posílit NATO a vzít veškeré bláhové představy o Rusku jako jistému trpaslíkovi v Kremlu.A za souseda národ který bude Rusko desetiletí nenávidět.To je panečku myslitel:­)­))
Odpovědět3  1
Milan Šurkala (4972) | 12.12.202321:43
No nevím, zda je to až tak pomalé. Během 3 let šli patrně o dva výrobní procesy dál ­(kolik let to trvalo Intelu dostat se ze 14 na 7nm?­), a jestli architektura šla na dvojnásobný výkon ­(čemuž bych zas až tak moc nevěřil­), tak by to byl naopak docela podstatný skok kupředu. Pokud by to byla pravda, pak by se vícevláknovým výkonem posunuli z ekvivalentu 4jádrového Core 7. generace bez HT ­(což je ostuda­) zhruba někam mezi 4jádrový­/8vláknový Ryzen 3 4300G a starší 6jádrový­/12vláknový Ryten 5 1600. A to by za takovou dobu nebyl zas tak malý pokrok.
Odpovědět7  0
Jardadoma (1546) | 12.12.202322:15
Vzhledem k tomu, kolik mají obyvatel, nemám o jejich vývojáře obavy. Určitě nějaké najdou.
Odpovědět2  0
prasopras (143) | 13.12.20237:11
Ono Kaby Lake prislo rok pred Ryzenem, porad je to 7nlet stara architektura.
Jak dobry maji vyrobni proces je otazka, ale urcite bych nesrovnaval s Intelem.
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4972) | 13.12.202311:10
Mám pocit, že jste moc neporozuměl tomu, na co jsem se snažil upozornit.

"Ono Kaby Lake prislo rok pred Ryzenem, porad je to 7nlet stara architektura. ­"

Tady nejde ani tak o to, že je to 7 let stará architektura, ale jde především o to, že by se výkon 8C­/8T procesoru dostal z ekvivalentu 4jádrového­/4vláknového procesoru blízko k 6jádrovému­/12vláknovému. To je ten zásadní rozdíl.

"Jak dobry maji vyrobni proces je otazka, ale urcite bych nesrovnaval s Intelem.­"

Tady ale neříkám, že 7nm u Číny je totéž co 7nm u Intelu nebo TSMC, ale jde o to, že během tří let posunuli výrobní proces na půlku. Tedy zásadní je tu na tom to, že mají rychlejší tempo v dohánění konkurence než konkurence v utíkání. Jejich 7nm proces patrně bude horší než totéž u Intelu nebo TSMC, důležité je zde ale to, že tu ztrátu velmi rychle dohání.

Např. co se dívám na Intel­/TSMC, tak na polovinu šli vždy po 4­-6 letech, v průměru zhruba po 5. Ze 14nm na 5nm to pak trvalo 6 let. Čínskému SMIC přechod ze 14nm na 5nm zabral jen 4 roky ­(neříkám, že jsou ekvivalentní a stejně dobré, ale poměr mezi nimi stejný je­). Pořád mají několik let zpoždění, ale jestli to budou vyvíjet takto s o třetinu kratším časem, tak by za několik let mohli tuto ztrátu do značné míry dohnat.
Odpovědět3  1
prasopras (143) | 13.12.202312:03
Porad nevime, co je to za kremik, kolik FPU atd. 🙂

vyrobni proces popohnali nakupem stroju ze zahranici

Ano, podruhe objevovat objevene jde rychle. az budou muset komplet developovat sami, pak se uvidi.

A sankce jim rozhodne nepomuzou.
Odpovědět0  0
JiVy (612) | 13.12.202313:06
Je dobré se podívat na statistiku patentů. Čína už předstihla USA a státy EU už nevidí ani jejich brzdová světla.
Intelektuální a pracovní potenciál Číny je obrovský. Nesmíme zapomínat na to, že Tchajwan je vlastně také Čína. Jediná oblast, kde je Evropa na špici, jsou fotolitografické technologie. A USA drží krok v oblasti návrhu čipů. Pokud se ale podíváme na jména těch, kdo tyto technologie táhnou dopředu, je tam spousta čínských a indických jmen.
TSMC má postavit nový FAB v Texasu, ale už jasně řekli, že tam budou muset pracovat Číňané, protože Američané nejsou schopni pracovat s patřičným nasazením a v odpovídající kvalitě.
Pokud chceme, coby západ, držet krok, musíme se změnit my sami, a ne sázet na sankce. Sankcemi můžeme Čínu zpomalit, ale neudržíme jimi naši pozici, pouze odložíme prohru.
Odpovědět0  0
prasopras (143) | 13.12.202314:03
To je proste realita, smirte se s tim, ten region bude jednicka.

Uz jenom ten potencial, 1,3 plus 1,5 mld lidi, kdyz jim date vzdelani, maji uplne jinou kapacitu nez EU plus USA.
Odpovědět0  0
JiVy (612) | 13.12.202314:49
Nejde pouze o počty. Důležitý je intelektuální potenciál. Stačí se podívat na výsledky mezinárodních matematických a přírodovědných olympiád.
Průměrné IQ v Evropě je cca 100 bodů a v posledních letech klesá. V Číně a na Tchajwanu je nad 105. To nevypadá jako velký rozdíl, ale má to vliv na to, jaké procento populace má IQ vyšší než, řekněme 150. Pokud by průměrné IQ v Číně bylo 105 a v Evropě 100, tak podíl lidí s IQ nad 150 by v Číně byl cca 315× vyšší, než v Evropě.
Odpovědět0  0
prasopras (143) | 13.12.202315:53
statisticke cviceni?

jednoducha interpolace staci
eu 450 plus us 350
800

1500+ 1300 = 2 800

tedy: 3,5x vice lidi, inteligentu i imbecilu
Odpovědět0  0
jiri777 (82) | 13.12.202320:47
Nesouhlasím. V Číně je sice vyšší IQ, ale rozdělení čínského IQ je jiné. Číňani jsou více průměrní, takže v IQ nad 120 mají větší zastaoupení v populaci běloši než číňani. Prostě běloši nejsou tak průměrní ­- mají hodně hloupých i hodně chytrých.
https:­/­/encrypted­-tbn0.gstatic.com­/images?q=tbn:ANd9GcQepvL5GGDuk0jiu21X­-pIOUPikfhkySWTLeA&usqp=CAU
Odpovědět0  0
JiVy (612) | 13.12.202321:34
To mne zajímá, máte odkaz na zdroj?
Odpovědět0  0
Don Q (342) | 13.12.20237:59
Číňané usilovně makají na technologii SSMB­-EUV, která jim umožní nahradit litografické stroje ASML EUV. Klidně to může dopadnout i tak, že Čína se brzy dotáhne na úroveň Západu nebo jej i předběhne.
Odpovědět7  0
prasopras (143) | 13.12.20238:24
Oni se dotahnou, otazka je jen, jak dlouho jim to bude trvat.
Odpovědět4  0
DarkRichelieu (1232) | 13.12.20239:30
Podle mě to bude exponenciála.
Odpovědět1  1
prasopras (143) | 13.12.202310:34
Oni zatim mic neumeji vyrabet stroje, ani na DUV, hodne jich nakoupili v zahranici.
A EUV je jina liga, budou si muset vybudovat cely dodavatelsky retezec, to neni easy. ASML treba kupuje ultra zrcadla v Nemecku atd.
Odpovědět0  0
JiVy (612) | 13.12.202311:25
Vedle celého dodavatelského řetězce, musejí zároveň vyvinout alternativní technologie tak, aby se vyhnuli hlavním patentům stávající konkurence. Tedy nejen, že musejí dohánět, ale musejí dohánět do značné míry neprošlapanou a delší cestou.
Odpovědět0  0
prasopras (143) | 13.12.202314:05
ohledne patentu bych byl opatrny 😁

podivejte se, jak se naucili elektroniku, auta, kde co a patenty tam byly vzdycky
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.