Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Co umí ATI Radeon 256?

27.4.2000, Vít Zatloukal, zpráva
Co umí ATI Radeon 256?
Bližší pohled na vlastnosti nového čipu ATI
Nový grafický čip ATI se nakonec přece jen jmenuje Radeon 256, a protože zatím není k dispozici fyzicky, podíváme se alespoň teoreticky na jeho vlastnosti a s nimi spojený výkon. Názvem Radeon budou spojeny i všechny další grafické čipy postavené na enginu Charisma, což je název pro Transform, Clipping a Lighting engine.

Podle ATI je Radeon 256 se svými 30-ti miliony tranzistorů doposud nejpokročilejší GPU (grafický procesor). Dosahuje výkonu 30 milionů trojúhelníků za sekundu, zatímco výkon GeForce se pohybuje kolem 10 milionů trojúhelníků (připravovaný GeForce 2 GTS by měl mít 20 milionů). Se zvyšováním počtu světelných zdrojů navíc (podle ATI) neklesá výkon Radeon 256 tak prudce jako GeForce.

Radeon256


Radeon 256 je vyráběn 0,18 mikronovou technologií a poběží na frekvenci 200 MHz. Sestává ze dvou vykreslovacích jednotek, z nichž každá dokáže v jednom cyklu aplikovat tři textury. To dává celkový výkon 400 Mpixelů/s nebo 1,2 GTexelů/s. S pamětí komunikuje Radeon po 128-bitové sběrnici, podporuje “obyčejné” SDRAM i DDR paměti až do kapacity 128 MB. S DDR pamětí na 200 MHz to představuje datový tok úctyhodných 6,4 GB/s. Bez zajímavosti není ani to, že Radeon čipy mohou spolupracovat, takže se možná dočkáme i Radeon MAXX provedení.

Protože přístupu do paměti není nikdy dost, používá Radeon 256 HyperZ technologii, která by měla snížit provoz na paměťové sběrnici a zvýšit výkon. Při pohledu na trojrozměrné předměty nám zůstává většina jejich povrchu utajena – vidíme jen ty plochy které jsou k nám přivráceny a to ještě za předpokladu, že nejsou zakryty jinými předměty. Grafický čip ale nejprve vykreslí celou trojrozměrnou scénu, i s těmi částmi, které nakonec nebudou na monitoru viditelné. K rozlišení viditelných a neviditelných bodů slouží Z-buffer, ve kterém se ukládá jejich hloubka (vzdálenost bodu od pozorovatele). Ze dvou (nebo více) bodů se stejnými xy souřadnicemi pak je vykreslen ten, který je nejvíc v popředí. Čip PowerVR používá jiný způsob, tzv. tile-based rendering, při kterém neviditelné pixely nejsou vykreslovány. HyperZ sice přímo tile-based rendering nevyužívá, pouze z něho vychází. I tak by HyperZ měl přinést až 20% nárůst výkonu.

Dalším novým pojmem, se kterým se u Radeon 256 setkáváme, je Pixel Tapestry architektura. Jedná se o soubor vlastností, které vylepšují kvalitu obrazu v 3D scénách. Především je to podpora všech tří druhů bump mappingu – Dot Product 3 (používá Permedia 3), Environment Mapped Bump Mapping (používá Matrox G400) a klasický Embossed Bump Mapping. Další zajímavou vlastností Pixel Tapestry je “priority buffer”. Každému polygonu nebo objektu je přiřazena určitá hodnota v závislosti na jeho vzdálenosti od světelného zdroje. Objekty blíže zdroji jsou osvětleny jasněji než vzdálenější. Součástí Pixel Tapestry je i podpora 3D textur. Použít lze kompresi textur – DXTC, S3TC i FXT1 algoritmy. Výčet vlastností Pixel Tapestry završuje Full Scene Anti-Aliasing a Motion Blur/Depth of Field, které používá 3dfx Voodoo5.

K dalším zajímavým technikám Radeon 256 patří Vertex Skinning a Keyframe Interpolation. Vertex Skinning zajišťuje realistický vzhled pohybujících se objektů (postav). Funguje na principu tzv. “skeletal animation”, neboli pohybu kostry, od které se odvozuje pohyb na ní natažené kůže.

Keyframe Interpolation je technika využitelná pro zlepšení animovaných pohybů (např. grimas tváře). Z počátečního a koncového snímku vygeneruje grafický čip celou animaci (posloupnost jednotlivých snímků), které by jinak musely být ve hře obsaženy všechny. Obě tyto vlastnosti musí být podporovány přímo aplikací (hrou), a těch bychom se mohli dočkat někdy kolem Vánoc.

Grafické karty ATI byly a jsou proslulé svou kvalitou videa. Výjimkou není samozřejmě ani Radeon 256, který podporuje DVI rozhraní - digitální panely až do rozlišení 1600x1200 pixelů a HDTV. Pro dekódování videa používá metodu Adaptive de-interlacing, což je vlastně kombinace dvou základních algoritmů (Bob de-interlacing a Field de-interlacing, pro každý pixel se prostě použije ten vhodnější). Radeon je samozřejmě kompatibilní s čipem Rage Theatre, takže je docela pravděpodobné, že řada All-in-Wonder hned tak nevymře.

Na trhu by se měly karty s čipem Radeon 256 objevit v létě, očekávejme spíše konec léta. Mezitím by měla konkurence přijít s Voodoo5 (3dfx) a GeForce 2 GTS (nVidia), uvidíme tedy, jak si mezi nimi Radeon 256 povede.

Podle AnandTech
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.