Crowdfunding: čemu také vděčíme za pokrok?
12.5.2014, Jan Vítek, článek
Dnes se podíváme na téma veřejného financování, které se v poslední době začíná stále více promítat do světa IT a všeho, co k tomu patří. Co tedy stojí za úspěchem dosud neznámých firem ve světě, kde už dobrý nápad sám o sobě nestačí?
Kapitoly článku:
- Crowdfunding: čemu také vděčíme za pokrok?
- Kickstarter, Indiegogo a ti další
- Jak "nakopnout" projekt?
- Závěr
Jak "nakopnout" projekt?
Pro spuštění projektu je třeba nejdříve splnit jisté podmínky. Konkrétně musíme být plnoletí, mít bankovní účet a kreditní/debetní kartu a v případě Kickstarteru bohužel i občanství USA, Velké Británie, Kanady, Austrálie/Nového Zélandu nebo Holandska. My se tedy nyní podíváme na to, co je třeba vědět při zakládání projektu na Indiegogo, který je oproti Kickstarteru přece jenom benevolentnější a především dostupný i pro nás. Uvedené informace jsou ostatně spíše obecné a často platí i pro jiné projekty crowdfundingu.
Jak správci Indiegogo upozorňují, ještě před odstartováním projektu na jejich stránkách je třeba mít představu o tom, co můžeme očekávat a být připraveni sami propagovat svůj projekt kdekoliv je to možné, díky čemuž lépe získáme podporu. Je tedy třeba plánovat, vhodné je inspirovat se u ostatních a jejich projektů (především těch úspěšných) a také si přizvat alespoň jednoho pomocníka, neboť dle informací Indiegogo kampaně provozované dvěma a více lidmi získají dvojnásobek či více financí než kampaně provozované jednotlivci. Z toho je jasně patrné, jak důležitá je propagace a schopnost oslovit širší veřejnost.
Při zakládání kampaně je vhodné neprezentovat ji jako celek, ale zaměřit se na její menší část, k čemuž nám Indiegogo dává i příklad. Řekněme, že vašim opravdovým cílem je založení a provoz restaurace, ovšem vaše kampaň to bude ve skutečnosti prezentovat jako financování nějakého potřebného vybavení, které se pak v restauraci využije a učiní z ní nevšední podnik. Samozřejmě to ale neznamená, že budete v popisu kampaně udávat nepravdivé informace a vybírat peníze na něco, co nakonec nespatří světlo světa. Prostě je třeba lidi zaujmout a žádat finance na něco konkrétního, což samozřejmě neplatí pro projekty jako Oculus Rift, kde je celkový záměr už dost zajímavý.
Vhodné je také nemyslet jen na pouhé financování, ale i na pokračování samotného projektu s přispěním komunity, která se doufejme okolo něj vytvoří. Přispěvatelé mohou třeba získat za určitý obnos tričko, své jméno na zdi, což je u restaurací, barů a prostě podniků velmi populární, ale třeba i roční několikaprocentní slevu. Tím je odměníte a zároveň si tvoříte budoucí klientelu. Z přispěvatelů se mohou stát i betatesteři nebo prostě lidé, kteří budou šířit povědomí o projektu dále.
Velmi důležitá je prezentace projektu, k čemuž se více než text hodí vizuální materiály a především video, v němž se představíte, vysvětlíte vše potřebné jako cíle projektu, důvod pro spuštění kampaně veřejného financování, dosavadní vývoj projektu a zkrátka vše potřebné, co by chtěli slyšet a znát všichni investoři. Praví investoři se však zpravidla v důsledku zajímají o finanční výsledky, čímž se od přispěvatelů v projektech crowdfundingu na stránkách Indiegogo a podobných liší. Těm totiž jde spíše o výhody, které za své peníze získají.
O jaké výhody může jít? V podstatě o cokoliv, co nás napadne (až na nepovolené odměny, viz níže) a o co budou mít ostatní zájem. Častá jsou již zmíněná trička či jiné drobné dárky, ovšem začíná se už na prostém poděkování za drobný obnos. Dále může jít o DVD s filmem natočeným za poskytnuté finance nebo rovnou role ve filmu samotném. V případě elektroniky jde často pouze o to, že si svým příspěvkem daný produkt předplatíte, čili výrobci vaše finance poslouží k tomu, aby mohl nastartovat výrobu. V tomto ohledu je tedy možné být velmi kreativní, ale také je třeba myslet na to, že dárky a různé výhody spotřebují taky nějaké prostředky. I proto jsou různé nabízené odměny početně omezeny a mělo by platit, že čím nižší cena, tím větší počet zájemců.
Je tedy naprosto zřejmé, že před vytvořením prezentace a nabídky výhod a dárků musíme provést podrobnou analýzu včetně výpočtů, aby se nestalo, že i přes úspěšnou kampaň skončíme na mizině. A samozřejmě je také třeba vzít v úvahu, že když lidem slíbíme tisíce triček, někdo je bude muset nejen udělat, ale také zabalit a poslat. Platformy mají seznamy nepovolených odměn, mezi něž u Indiegogo patří peníze, ať už formou úroků nebo akcií. Dále nelze nabízet účast v tombole nebo soutěži, nemovitosti, zbraně, nelegální látky či pornografie.
Způsob financování je velmi důležitý faktor. V případě Indiegogo je v nabídce fixní financování a flexibilní. Rozdíl je ten, že pokud si zvolíte fixní financování a nedosáhnete cílové částky, nevyberete nic a příspěvky se vrátí, což se hodí pro projekty, kde je nutné vybrat stanovené minimum. Pak jsou projekty, kde se hodí jakákoliv částka a pro ty je lepší flexibilní financování, kde stejně jako u fixního úspěšné financování znamená, že Indiegogo si z vybrané částky ukrojí 4 %, ovšem v případě neúspěchu to je 9 %. V případě neúspěšného fixního financování si nevezme pochopitelně nic, protože peníze se vrací a z tohoto důvodu budou peníze k dispozici až po skončení kampaně a ne už v jejím průběhu. Při výběru flexibilního financování je třeba také myslet na to, zda dokážeme i přes částečný neúspěch splnit své závazky k přispěvatelům a mít pro tento účel rezervu. A vzhledem k tomu, že můžeme cílovou částku klidně překročit, je velmi vhodné si ji zvolit spíše nižší.
Finance mohou téct bankovními systémy, takže je nutné mít připravený bankovní účet, popřípadě lze obvykle využít PayPal, přičemž v obou případech jdou pryč další cca 3 % z poskytnuté částky. Indiegogo také doporučují cílovou částku stanovit tak, aby ji nejbližší komunita, která se kolem projektu točí, byla schopna financovat z cca 30 %. Pokud ne, je doporučeno cílovou částku snížit.
Pak už můžeme projekt spustit a začít se o něj starat, čili především jej propagovat všude možně a zapojit do toho co nejvíce lidí, kteří o něm rozšíří povědomí. To je třeba nepodcenit a nespoléhat na to, že lidé si nás budou sami hledat a cpát nám své peníze. Otázkou také je, jak dlouho má výběr peněz trvat. O tom se zmiňuje Kickstarter, který udává, že většinou jsou úspěšné projekty s financováním trvajícím měsíc nebo méně.
K provozování kampaně lze využít i nabízené nástroje, jako je Indiegogo Dashboard, kde získáme přehled o vývoji a další užitečné informace.