Crowdfunding: čemu také vděčíme za pokrok?
12.5.2014, Jan Vítek, článek
Dnes se podíváme na téma veřejného financování, které se v poslední době začíná stále více promítat do světa IT a všeho, co k tomu patří. Co tedy stojí za úspěchem dosud neznámých firem ve světě, kde už dobrý nápad sám o sobě nestačí?
Kapitoly článku:
Kickstarter, Indiegogo a další platformy založené na veřejném financování s odměnami jsou v poslední době stále více důležitá místa, kde lze nalézt originální elektroniku, která bývá k dispozici za velmi zajímavé ceny. Zdaleka nejde pouze o notoricky známé projekty jako Oculus Rift. Stačí se na příslušných stránkách trochu rozhlédnout a objevíte mnoho technologických novinek, jejichž tvůrci se opravdu snaží, jsou v kontaktu se svou komunitou a naslouchají jejím členům. To samozřejmě samo o sobě nezaručí spokojenost obou stran, ale možnost podílet se na vývoji nějakého produktu je něco, co jinde nezískáme.
Z našeho hlediska je také zajímavá rozmanitost různých zařízení, která se na crowdfundingových serverech vyrojila. Jde zpravidla o chytrá zařízení, jejichž potenciál je na první pohled patrný dle toho, jak velké vlny zájmu vyvolala. Dá se také říci, že tyto platformy financování akcelerují vývoj, a to i proto, že se jedná o relativně snadnou cestu k potřebným financím, i když je zřejmé, že autoři projektů si za ně nepostaví továrny, nenajmou dělníky a nezačnou výsledné produkty sami vyrábět. Samotnou výrobu tedy zajistí nasmlouvaný výrobce, ale takový je už dnešní svět.
Ovšem vedle finančních prostředků se kolem daného produktu vytvoří i silná komunita a zároveň odbytiště. Takové projekty tak často připomínají velkou skupinu lidí, kteří se prostě složili na to, aby si mohli nechat vyrobit vysněný produkt. V našich podmínkách, čili na českých crowdfundingových serverech, se však nic takového neděje, čímž mám na mysli vývoj technologických zařízení. Jak už bylo řečeno dříve, u nás se financují spíše kulturní projekty, čili filmy, knihy, různé události a charitativní projekty. Je to celkem pochopitelné, protože jde veskrze o lokální projekty, jež je nejlepší prezentovat rovněž lokálně. Velké technologické projekty tedy nejspíše i nadále budou mít místo na hlavních crowdfundingových serverech, kde mají i největší šanci na úspěch.
Otázkou pak je, zda tyto úspěchy bude mít možnost zaznamenat i běžný český zákazník při hledání v elektronických obchodech, aby nemusel výsledná zařízení kupovat tak, že se stane přispěvatelem projektu a nechá si danou věc poslat poštou. Takový nákup rozhodně není vhodný pro masy, ale lze předpokládat, že alespoň ta neznámější zařízení se do obchodů skutečně dostanou. V případě Oculus Rift, který má nyní pod palcem Facebook, si můžeme být i jistí, že se tak stane, takže se dá říci, že záleží především na počátečním komerčním úspěchu a na tom, zda nějaké zařízení vyvolá zájem i daleko za hranicemi své komunity. U nás jsme tedy jako obvykle v nevýhodě, neboť musíme k cenám přičítat ještě nemalé částky za poštovné, očekávat zájem ze strany celních úřadů a do třetice tu máme otázku záruky a podpory.
Z našeho hlediska je také zajímavá rozmanitost různých zařízení, která se na crowdfundingových serverech vyrojila. Jde zpravidla o chytrá zařízení, jejichž potenciál je na první pohled patrný dle toho, jak velké vlny zájmu vyvolala. Dá se také říci, že tyto platformy financování akcelerují vývoj, a to i proto, že se jedná o relativně snadnou cestu k potřebným financím, i když je zřejmé, že autoři projektů si za ně nepostaví továrny, nenajmou dělníky a nezačnou výsledné produkty sami vyrábět. Samotnou výrobu tedy zajistí nasmlouvaný výrobce, ale takový je už dnešní svět.
Ovšem vedle finančních prostředků se kolem daného produktu vytvoří i silná komunita a zároveň odbytiště. Takové projekty tak často připomínají velkou skupinu lidí, kteří se prostě složili na to, aby si mohli nechat vyrobit vysněný produkt. V našich podmínkách, čili na českých crowdfundingových serverech, se však nic takového neděje, čímž mám na mysli vývoj technologických zařízení. Jak už bylo řečeno dříve, u nás se financují spíše kulturní projekty, čili filmy, knihy, různé události a charitativní projekty. Je to celkem pochopitelné, protože jde veskrze o lokální projekty, jež je nejlepší prezentovat rovněž lokálně. Velké technologické projekty tedy nejspíše i nadále budou mít místo na hlavních crowdfundingových serverech, kde mají i největší šanci na úspěch.
Otázkou pak je, zda tyto úspěchy bude mít možnost zaznamenat i běžný český zákazník při hledání v elektronických obchodech, aby nemusel výsledná zařízení kupovat tak, že se stane přispěvatelem projektu a nechá si danou věc poslat poštou. Takový nákup rozhodně není vhodný pro masy, ale lze předpokládat, že alespoň ta neznámější zařízení se do obchodů skutečně dostanou. V případě Oculus Rift, který má nyní pod palcem Facebook, si můžeme být i jistí, že se tak stane, takže se dá říci, že záleží především na počátečním komerčním úspěchu a na tom, zda nějaké zařízení vyvolá zájem i daleko za hranicemi své komunity. U nás jsme tedy jako obvykle v nevýhodě, neboť musíme k cenám přičítat ještě nemalé částky za poštovné, očekávat zájem ze strany celních úřadů a do třetice tu máme otázku záruky a podpory.