Daimler testuje autonomní sněžné pluhy Mercedes-Benz
20.10.2017, Milan Šurkala, aktualita
Daimler je jednou ze společností, která to s autonomními vozy myslí opravdu vážně a oznámila testování další novinky. Tou jsou sněžné pluhy Mercedes-Benz, které komunikují mezi sebou a dokážou se koordinovaně pohybovat.
Od automobilky Daimler jsme se dočkali už několika testů jejich autonomních vozů. Už v roce 2015 vyzkoušel autonomní tahače Mercedes na německé dálnici, nedávno pak prezentoval konvoje trucků. Nyní oznámil, že testuje sněžné pluhy založené na vozech Mercedes-Benz Arocs , které však budou autonomní, resp. se budou samy řídit na základě požadavků dispečera. Půjde o použití na letištích, tedy tam, kde je testování podobných technologií relativně bezpečné a přijde velmi vhod i díky ušetření pracovní síly a zvýšení produktivity. Systém tak tímto způsobem snižuje i náročnost plánování výjezdů.
Test probíhá na bývalé letecké základně Pferdsfeld a projekt nese název Automated Airfield Ground Maintenance (AAGM). Má jej na svědomí nejen samotný Daimler Trucks, ale také jeho inovační centrum Lab1886 a Fraport AG. Čtveřice vozů je vybavena novým rozhraním Remote Truck Interface (RTI) pro vzájemnou komunikaci vozů a výměnu dat. Všechny vozy tak jsou schopny následovat vedoucí vozidlo konvoje, které si dispečer může snadno vybírat.
K polohování slouží duální GPS systém (DGPS) s přesností na tři centimetry. Ke kompletní výměně dat mezi vozy dochází každých 0,1 sekundy, tato technologie nese název Digital Short Range Communication (DSRC). Systém má výhodu i v tom, že nezávisle na počasí by auta měla být schopna udržovat stále vhodný rozestup pro co nejefektivnější odklízení sněhu.
Konvoj vozů může být rozšířen až na 14 vozů, které mohou vzájemně spolupracovat. Vozy mohou samy nastartovat a vypnout svůj motor, zatáhnout ruční brzdu, řídit, zrychlovat i zpomalovat, kompletně řadit, aktivovat a deaktivovat závěrky diferenciálů, zapnout a vypnout světla včetně směrovek, houkaček a pochopitelně i řídit nastavení 8-metrové sněžné radlice.
Jak již bylo řečeno, test probíhá s vozy Mercedes-Benz Arocs 2045 AS 4x4, které jsou vybaveny motorem OM 470 LA splňující emisní normu EURO VI. Jeho výkon dosahuje 315 kW (428 koní) a točivý moment je až 2100 Nm.
Zdroj: daimler.com, newatlas.com