Daimler testuje poloautonomní konvoje trucků v USA
27.9.2017, Milan Šurkala, aktualita
Koncern Daimler už na amerických silnicích v Oregonu testuje provoz poloautonomních nákladních vozů Freightliner. Ty jezdí těsněji za sebou a využívají vzájemné komunikace k řízení druhého vozu.
Myšlenka konvojů nákladních vozů není nic nového. Díky těsnějším odstupům mají následující auta v konvoji menší odpor vzduchu a významně tak šetří palivo. Ideální by bylo, kdyby další auta v konvoji byla řízena automaticky dle toho prvního a s touto myšlenkou si hraje několik společností. Ve Velké Británii chtějí něco takového vyzkoušet v příštím roce s vozy DAF. Daimler Trucks North America (DTNA) nicméně už tuto myšlenku testuje nyní v USA v Oregonu.
Zdejší dlouhé silnice jsou k tomu naprosto ideální a společnost dostala povolení k tomu, aby částečně autonomní technologie mohla testovat na zdejších silnicích. Prozatím jde o dvojici tahačů Freightliner New Cascadia. Tato vozidla se spolu dorozumívají pomocí Wi-Fi připojení (V2V) a jsou vybavena technologií Detroit Assurance 4.0. Ta zahrnuje např. adaptivní tempomat, asistent udržování jízdních pruhů a Active Brake Assist 4. Jde o součást, kterou najdeme i v běžných tahačích této značky.
Se zapojením Wi-Fi a komunikace mezi auty je možné jet těsněji za sebou, neboť auta jsou schopna reagovat během 0,2 až 0,3 sekundy, zatímco reakční doba člověka se pohybuje okolo jedné sekundy. Ve výsledku by toto řešení mělo být navzdory menším mezerám mezi auty bezpečnější a díky nižší spotřebě i ekologičtější a levnější. Pokud jde o řidiče, ten v autě nadále zůstává, o autonomní řízení se stále nejedná a jde spíše o výpomoc.
Daimler, který se značkami Freightliner a Western Star drží 40 % amerického trhu s nákladními auty, chce mít technologii dostatečně vyladěnou a až bude legislativa na zvýšenou autonomii provozu připravena, chce být připraven také. Připomeňme, že částečně autonomní vozy Freightliner se dostaly na silnice v USA již v roce 2015 (v Nevadě).
Zdroj: daimler.com