Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Další chyba v čipsetu VIA KT133A!

31.5.2001, Jakub Lohniský, článek
Další chyba v čipsetu VIA KT133A!
Po problémech se South Bridgem se vyskytla chyba i v čipu North Bridge. Jak je tento problém závažný a co způsobuje se dozvíte v článku.

Jak to tak vypadá, je čipset VIA KT133A opravdu velice problémový a VIA se sním určitě chlubit nebude. Na chybu v čipu South Bridge již existují záplaty nebo se tento problém dá obejít určitým nastavením v BIOSu.

Poznámka redakce:
Tento patch již VIA oficiálně zařadila i do svých nových ovladačů 4in1. Pokud tedy máte nejméně 4.31 final, tak Vás již tento problém nemusí zajímat...

Jiná situace je ovšem s North Bridgem. Na chybu v tomto čipu poukázal internetový server Chip Online, který objevil, že určitá verze North Bridge může ve spojení s procesorem Athlon C (133 MHz EV6, 266 MHz efektivně) způsobovat chybu při restartu počítače. Tato chyba se projevuje tak, že v případě teplého restartu nedojde k jeho dokončení (jak v případě Windows, tak v případě DOSu), objeví se černá obrazovka a systém zamrzne. Na prvním obrázku vidíte chybou postižený North Bridge (značení 1EA0 nebo 1EA4), na druhém je novější North Bridge (označení 2EA1), jenž uvedeným problémem netrpí.


A jak se k tomuto problému staví samotná společnost VIA? Odmítavě. Její zástupce John Gatt prohlásil, že tato „takzvaná chyba“ neexistuje! Odůvodnil to tím, že v současnosti je na Internetu spousta návodů jak ladit BIOS a čipset a uvedená chyba může být způsobena právě tímto. Pokud jste si ale přesto nehráli s BIOSem a ani systémovými registry čipsetu, můžete kontaktovat společnost VIA, kde vám prý pomohou nalézt skutečný problém. Dobrá, řeknete si, jde o novinářskou kachnu a jediným cílem je poškodit společnost VIA. Potom je ale těžké vysvětlit, proč firma Microstar, konkrétně její německá pobočka, desky MSI K7T Turbo přezkouší a pokud se problém projeví, bez zbytečných okolků je vymění za model s novějším North Bridgem. Jak se k tomuto problému postaví české zastoupení Microstaru je zatím ve hvězdách. Je také poměrně těžké zjistit verzi vašeho „severního mostu“, jelikož je na něm většinou umístěn pasivní chladič. Prý ale existuje ještě jedno řešení, jak tento problém vyřešit. Jednoduše stačí zvednout napětí čipsetu ze standardních 3.3 V na 3.45 V.

Poznámka autora:
Postoj společnosti VIA je poměrně zarážející, ale pokud Microstar oficiálně uznal tuto chybu jako důvod k reklamaci, rozhodně nepůjde o výmysl.


Zdroj: The Inguirer