Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Další generace Li-Ion baterií Toshiba SCiB 2× zvyšuje kapacitu

3.10.2017, Milan Šurkala, aktualita
Další generace Li-Ion baterií Toshiba SCiB 2× zvyšuje kapacitu
Máme zde další technologii baterií, která má významně posunout dnešní stav a vylepšit ukládání elektřiny v elektromobilech, mobilních i jiných zařízeních. Využity byly anody s titanem a můžeme se těšit i na superrychlé nabíjení.
Informace o nových přelomových bateriích se objevují snad každý týden. Někdy jde o vcelku realistické koncepty, které jen vylepšují stávající technologii (a trochu přehánějí procenta), někdy jde o úplně nový přístup. Novinka Toshiby patří spíše do první kategorie, přesto slibuje významné vylepšení kapacity i rychlosti nabíjení. Jde o Li-Ion články SCiB, jejichž první generace byla představena již v roce 2008. Nyní se představuje další generace a hlavní změnou má být odlišná forma anody. Oproti uhlíkovým anodám, které se běžně používají, totiž byla využita jiná sloučenina lithia. Konkrétně jde o oxid titanu a niobu, díky čemuž se kapacita baterií zvýšila na dvojnásobek při stejném objemu.
 
Toshiba SCiB baterie
 
Pro představu, nová generace Nissanu Leaf by tak mohla mít místo 40kWh baterie zhruba kolem dvojnásobku a její udávaný dojezd by přesahoval 700 kilometrů. Nicméně je nutné podotknout, že není Li-Ion jako Li-Ion a není úplně jasné, proti které variantě to Toshiba přesně porovnávala. Zmiňovala však použití předchozí generace SCiB pamětí právě v elektromobilech, výtazích nebo elektrárnách.
 
Výrazně vyšší hustota ale nemá být jedinou výhodou nové generace článků. Mají mít také podstatně delší životnost. Sice víme, že elektromobily od Tesly nezřídka i po 1000 nabitích stále přesahují 90 % původní kapacity, nová baterie by si tolik měla udržet i po 5000 nabíjecích cyklech.
 
Toshiba SCiB graf
 
A aby toho nebylo málo, nemá také problém s ultrarychlým nabíjením. Za pouhých 6 minut stačí nabít elektřinu pro ujetí 320 kilometrů (v kompaktní EV s 32kWh baterií), což je více než 3krát tolik ve srovnání s běžnými Li-Ion články a 2krát rychleji proti předchozí generaci SCiB. Je zde navíc výraznější jev typický pro Li-Ion baterie, kdy se ze začátku nabíjí rychleji než ke konci, když se blíží k plnému nabití. Při delším nabíjení (30 minut) se tak už nová baterie už téměř nedobije (už je dávno téměř plná). To má výhodu v tom, že i krátké nabíjení dodá velké množství energie.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.