Další podrobnosti o Radeonu VII, bude ray tracing?
11.1.2019, Jan Vítek, aktualita
Radeon VII je nyní nejdiskutovanější kus hardwaru od AMD, a tak přichází stále nové informace a také komentáře od šéfky firmy, na kterou se obrátily redakce se žádostmi o rozhovor. Co nového se dozvíme?
Radeon VII jsme si více rozebrali už včera, ale dnes tu jsou další nové informace a materiály k prohlédnutí. AMD se snaží mimo jiné sdělit, co získalo přechodem ze 14nm na 7nm technologii. Je to především výhoda menších čipů, které už nemají 495 mm2 jako Vega 10, ale jen 331 mm2, přičemž se nedá říci, že by to byl pouhý die-shrink. Máme tu jednak čtyři paměti HBM2 namísto dvou, čili i dvojnásobně široké rozhraní a pak se mluvilo i o dvojnásobných 128 jednotkách ROP. Nicméně to už zástupce AMD vyvrátil, takže jde stále o 64.
Právě díky tomu se na pouzdro se stejnou velikostí vešel samotný čip a k němu čtyři 4GB paměti HBM2, každá se svým 1024bitovým rozhraním, jak ukazuje následující snímek. Paměťová propustnost se však zvýšila 2,1x, a to jednoduše proto, že byl navýšen i takt pamětí, takže nyní tu máme úhledný 1 TB/s.
Nečekali jsme však, že čip nabídne 60 CU, neboť předchozí herní Vegy měly až 64 CU, a tedy plných 4096 Stream procesorů a především nový 7nm Radeon Instinct MI60 jich má také tolik. Do Radeonu VII tak evidentně patří i ty mírně nepovedené čipy.
AMD však mělo před sebou velkou výzvu, a sice dohonit nově nastoupivší konkurenci (RTX 2080) pomocí stejné architektury s ještě nižším počtem Stream procesorů a smazat 44% náskok. Je jasné, že jako první na ráně jsou pracovní takty, které se z 1247/1546 MHz v případě RX Vega 64 zvýšily na 1450/1800 MHz. Vypadá to že takový nárůst taktů rozhodně sám o sobě nedokáže potřebným způsobem navýšit výkon, ale ono záleží i na tom, jak dlouho se daný čip dokáže udržet při turbo frekvencích a vypadá to, že novému 7nm Radeonu to jde lépe.
Vedle toho se AMD chlubí především nárůstem výkonu ve vybraných titulech, jako je Strange Brigade s API Vulkan, který dokáže využít asynchronní shadery a AMD také uvádí, že v této disciplíně se nový Radeon zlepšil. Pak ale také nemůžeme zapomínat na 16 GB paměti s propustností 1 TB/s, která by se rozhodně neměla zařadit mezi úzká hrdla systému a zcela teoreticky by se tím AMD mohlo zbavit komprimování textur, což mohlo uvolnit nějaké hardwarové prostředky. Jinak není papírový nárůst hrubého výkonu moc pozoruhodný, však v FP32 je to 13,8 TFLOPS oproti 12,7 TFLOPS u RX Vega 64.
A co onen v titulku zmíněný ray tracing? Lisa Su na otázku o jeho podpoře ze strany AMD nejdříve uvedla, že jde o důležitou technologii, na níž její firma pracuje z hardwarového i softwarového hlediska. Jde ale pouze o jednu z více technologií, které budou tvořit jeden celek a my o ní ještě uslyšíme z úst zástupců AMD. Redaktor techPowerUp si to z nějakého důvodu vysvětluje i tak, že AMD by mohlo zpětně nabídnout DXR ray tracing na svých již existujících nejvýkonnějších GPU, čili na Vegách.
Osobně to ve vyjádření Lisy Su nevidím, neboť pokud jde o ono "softwarové hledisko" lze si pod tím představit prostě nezbytnou SW podporu daného hardwaru. Na druhou stranu se už ukázalo, že pro ray tracing ve stylu Turingu opravdu nejsou třeba jádra RT. Se srovnatelnou plynulostí to totiž v Battlefieldu V zvládá i TITAN V generace Volta, který žádná jádra RT nemá, takže je jasné, že CUDA jádra to také zvládnou a že v podstatě není bezvýhradně potřeba žádný speciální hardware. Je však třeba dodat, že RT jádra v Turingu zvládají svůj úkol dle provedených testů efektivněji, stejně jako jsou jádra Tensor určena pro AI, čili (nejen) vypočty v FP16. Z toho důvodu by skutečně mohlo jít zapnout ray tracing i na Vega VII či RX Vega, ale otázka je, zda by to bylo hratelné.
Zdroj: techPowerUp