a k tomu vodíku - co je tak častý argument lidí, co mluví o tom, že baterky v autech jsou nesmysl a že budoucnost je vodík.
bude to znít neuvěřitelně, ale to že se firmy nevydaly masově cestou vodíku, ale baterek má svůj důvod - a není to protože jsou "dementi" ale protože ví, jak vypadá energetická efektivita výroby vodíku a jeho přeměnu na kinetickou energii v autě
vše krásně ukazuje tento obrázek https://insideevs.com/news/332584/efficiency-compared-battery-electric-73-hydrogen-22-ice-13/
kde je krásně vidět, že vodík je díky náročnosti své výroby na tom stále velmi špatně oproti baterce - je tam pro srovnání i ICE pohon, který je ve světle baterek totální propadák - v mém předchozím komentáři jsem vůbec nezmínil, že to že ICE pálí 2.325 energie znamená, že se přesně tolikrát více musí energie vyrobit a spálit, což znamená více emisí - další argument, proč BEV je budoucnost - čistě ten fakt, že potřeba vyrobené energie zásadně nižší pro BEV než pro ICE - když to vezmeme včetně výroby a distribuce energie, tak je to 73% BEV vs 13% ICE, tzn. celkově 5.62x méně energie je potřeba vyrobit pro BEV aby vytvořilo stejně kinetické energie než pro ICE
bude to znít neuvěřitelně, ale to že se firmy nevydaly masově cestou vodíku, ale baterek má svůj důvod - a není to protože jsou "dementi" ale protože ví, jak vypadá energetická efektivita výroby vodíku a jeho přeměnu na kinetickou energii v autě
vše krásně ukazuje tento obrázek https://insideevs.com/news/332584/efficiency-compared-battery-electric-73-hydrogen-22-ice-13/
kde je krásně vidět, že vodík je díky náročnosti své výroby na tom stále velmi špatně oproti baterce - je tam pro srovnání i ICE pohon, který je ve světle baterek totální propadák - v mém předchozím komentáři jsem vůbec nezmínil, že to že ICE pálí 2.325 energie znamená, že se přesně tolikrát více musí energie vyrobit a spálit, což znamená více emisí - další argument, proč BEV je budoucnost - čistě ten fakt, že potřeba vyrobené energie zásadně nižší pro BEV než pro ICE - když to vezmeme včetně výroby a distribuce energie, tak je to 73% BEV vs 13% ICE, tzn. celkově 5.62x méně energie je potřeba vyrobit pro BEV aby vytvořilo stejně kinetické energie než pro ICE
Odpovědět0 0
Po přečtení tohoto vlákna jsem se musel registrovat, abych mohl napsat komentář, protože ta dezinformace už se fakt nedala snášet :)
Všechny výpočty zmíněné nahoře dejme stranou, pokud se chceme bavit o tom, zda BEV dává smysl vs ICE, je to jednoduché, musím mít k dispozici stejný "objem" energie který převedu na kinetickou energii.
energy density benzínu je 13 kWh/kg
pro aktuální baterky v tesle je 270 Wh/kg
solid state baterky v článku mluví o 500 Wh/kg
energetická účinnost ICE: 40%
energetická účinnost elektrického motoru: 93% (Tesla)
jinými slovy pro ICE motor potřebuji 2.325 více energie, abych měl na výstupu stejnou kinetickou energii
když to přepočteme:
při 270Wh/kg density se vlastně bavíme o 627Wh/kg ekvivalentu pro ICE
při 500Wh/kg density se bavíme o 1 162 Wh/kg ekvivalentu pro ICe
tzn. kg benzínu je stále 11.2x více "denzitní" než kilo baterie
1 kg benzínu je 1.39 litrů, tzn. nádrž co má 40 litrů obsahuje 28,8 Kg benzínu a tedy 374 KWh
ekvivalentní baterka pro elektrický motor má 167 kWh
váha této baterky bude při denzitě 500 Wh/kg 334Kg
těch 334kg už je prakticky dnes možné dohnat na rozdílu váhy motoru+převodovka vs. elektrický motor
existuje predikce, že do roku 2030 by mohly existovat baterky s densitou 1Kw/kg a to znamená váha baterky 167 Kg
=> už s touto baterku z článku se to prakticky vyrovnává co se výsledné kinetické energie týče pro ICE vs BEV a velmi pravděpodobně se to během příštích deseti let otočí tak významně, že aby ICE dohnalo ten rozdíl, budou muset začít auta mít 80 litrové nádrže. Tolika k vaší představě o tom "že to nemá budoucnost a nemůže to nikdy dohnat ICE" . . .
Všechny výpočty zmíněné nahoře dejme stranou, pokud se chceme bavit o tom, zda BEV dává smysl vs ICE, je to jednoduché, musím mít k dispozici stejný "objem" energie který převedu na kinetickou energii.
energy density benzínu je 13 kWh/kg
pro aktuální baterky v tesle je 270 Wh/kg
solid state baterky v článku mluví o 500 Wh/kg
energetická účinnost ICE: 40%
energetická účinnost elektrického motoru: 93% (Tesla)
jinými slovy pro ICE motor potřebuji 2.325 více energie, abych měl na výstupu stejnou kinetickou energii
když to přepočteme:
při 270Wh/kg density se vlastně bavíme o 627Wh/kg ekvivalentu pro ICE
při 500Wh/kg density se bavíme o 1 162 Wh/kg ekvivalentu pro ICe
tzn. kg benzínu je stále 11.2x více "denzitní" než kilo baterie
1 kg benzínu je 1.39 litrů, tzn. nádrž co má 40 litrů obsahuje 28,8 Kg benzínu a tedy 374 KWh
ekvivalentní baterka pro elektrický motor má 167 kWh
váha této baterky bude při denzitě 500 Wh/kg 334Kg
těch 334kg už je prakticky dnes možné dohnat na rozdílu váhy motoru+převodovka vs. elektrický motor
existuje predikce, že do roku 2030 by mohly existovat baterky s densitou 1Kw/kg a to znamená váha baterky 167 Kg
=> už s touto baterku z článku se to prakticky vyrovnává co se výsledné kinetické energie týče pro ICE vs BEV a velmi pravděpodobně se to během příštích deseti let otočí tak významně, že aby ICE dohnalo ten rozdíl, budou muset začít auta mít 80 litrové nádrže. Tolika k vaší představě o tom "že to nemá budoucnost a nemůže to nikdy dohnat ICE" . . .
Odpovědět0 0