Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
Komentáře od del42sa (3)
Problémem Vegy je hlavně spotřeba, Vega umí být úsporna při nižších taktech tak okolo 1200MHz, ale s rostoucí frekvencí žere jako tank. Jenže AMD se potřebuje na vyšší frekvence dostat, aby bylo výkonem alespoň trochu konkurenceschopné, když nedokáží navrhnout širší GPU co má vice jak 4SE a 4096SP. Nvidia dosáhla už teď v podstatě u svých GPU poloviční spotřebu proti tomu co předvádí AMD s GCN. Přes všechny tweaky a vylepšení má Vega stále hodně bottlenecků že ani nedokáže naplno využít všechny SP a nejsmutnější na tom je fakt, že ty nejzajimavější featury vlastně nefungují.....
Odpovědět1  2
PS: jen doplním jestli má takové multi GPU řešení k něčemu být, tak určitě nemůže fungovat na principech SLI­/Crossfire
Odpovědět0  2
no ale zrovna Crossfire který zmiňuješ z hlediska software přiznává že jde o dva ­( nebo více ­) samostatné kousky hardware :­-­)

AFR, aneb alternate frame rendering a další techniky staví právě na tom faktu, že jeden sníme renderuje jeden čip a další čip renderuje druhý snímek. Software tedy nevidí jeden ­"monolitický­" čip, ale dva čipy ­(karty­). Jenže právě tohle řešení má spousty neduhů, které vyplývají z toho jak to celé funguje. V podstatě je to jen synchronizace dvou grafických karet aby fungovaly ­"jakože­" jedna. To celé v dobách DX9 a DX11. Dneska máme low level API, které k hardware přistupují přece jen poněkud odlišně.

Takže řešení o kterém mluví Wang a které vzpomenul Snajprik ve svém přízpěvku má fungovat zcela jinak. Software DX nebo Vulcan zatím nedokáží s GPU chiplet fungovat protože prostě software takové GPU nevidí jako monolitické. Zatímco operační systemy umí běžně pracovat s vice CPU a tohoto faktu AMD využila při návrhu EPYC­/Ryzen u GPU je situace zcela odlišná. Není problém takový hardware postavit, problém je že nebude z pohledu současných API fungovat. Dalším faktem je to, že AMD nemá zatím ani žádný pilotní prototyp takového řešení, neexistuje žadný ­(veřejný­) research na toto téma, ze kterého by finální produkt mohl vycházet. Takže máme jen vlhké sny nadšených AMD fanoušků a nebo nejasné hypotézy. Až AMD představí novou GPU generaci, tak pak třeba budeme všichni o něco chytřejší :­-­)

Odpovědět1  2
jo jo, máš pravdu, je to úplně starý článek , plný zastaralých informací. AMD určitě vytáhne z rukávu multi NAVI složené z 10 čipletů a rozdrtí Nvidii na prach .....
Odpovědět3  4
a to rozhraní DirectX nebo Vulkan ­( což je právě ten software ­) komunikuje s čím ? že by s hardware ?
Odpovědět1  4
už to bylo vysvětleno několikrát, problém je software :

https:­/­/www.pcgamesn.com­/amd­-navi­-monolithic­-gpu­-design?tw=PCGN1

není problém dát dva kousky křemíku na substrát a spojit je pomocí IF, ale nebude to fungovat, protože software uvidí pořád dva samostatné čipy... Jak potom synchronizovat jednotlivé části čipu, texturing, rendering, Z­-buffer ? Pokud to nemá fungovat jako SLI nebo Crossfire, je potřeba aby se to řešení z pohledu software tvářilo jako jediný monolitický čip
Odpovědět2  0
AMD určitě nic takového nemá, práve Wang oficiálně za AMD potvrdil, že Navi bude monolitické GPU a poměrně jednoznačně vysvětlil, že multidie systém který lze realizovat u CPU nelze jen tak jednoduše aplikovat na GPU.

AMD bude mít novou GPU architekturu v roce 2020 a teprve tehdy budou moci postavit nějakého ­(high ­-end­) konkurenta Nvidii.

Velice pochybuju, že by se o cokoliv podobného pokoušeli s NAVI, která je poslední generací GCN



Odpovědět3  2
VA panel = Nebrat !!!
Odpovědět1  1
a ani inteligencí bohužel příliš neoplýváš jak je vidět ....

PS: a díky za potvrzení mého předchozího kometáře :­-)
Odpovědět0  0
víme jistě že to bude poslední generace GCN architektury ­(díky bohu­) ... ale klidně sni dál :­-­)
Odpovědět1  5
"Spotřebu bych nezmiňoval, když nové RTX jsou doslova žrouty elektrické energie.­"

doslova :­-D
Odpovědět1  2
ta spotřeba je dost mizerná... GV100 má plochu cca 800mm2 a navíc na 12nm a spotřebu stejnou jako tahle 330mm2 Veka... GCN v celé své kráse...

7nm NAVI nezachrání.
Odpovědět0  12
a ty už seš pověstnej tím, že když ti dojdou argumenty, tak začneš druhým nadávat do blbů. Bravo !
Odpovědět0  5
kdo koho napadá ? Najdi si co to slovo vůbec znamená. Navíc o autorovi článku není v diskuzi ani slovo.... Bohužel ohledně credibility WCCFTECH lidi jsou nepoučitelní, hlavně že jsme vygenerovali hezkou click­-bait newsku....
Odpovědět1  3
článek už je zeditovaný, protože 2560SP se ukázalo jako nesmysl :­-­) tak to dopadá když někdo linkuje žumpu jako je WCCFTECH
Odpovědět1  5
me too :­-D
Odpovědět0  0
já mám v práci komp HP a žadné problémy s ním nemám, zřejmě se to týká jen specifických konfigurací ....
Odpovědět1  0
Clicbait prevzany puvodne z chiphell fora, ktery nestoji ani za zverejneni ...
Odpovědět0  0
je to na prvni pohled blost a navic easy fake.

"Leaker­" s prezdivkou ­"gtx9­" je k smichu. Napr. z nedavne doby jeho zarucene info o Ryzen 2000 => Ryzen 7 2700: 10C­/20T @ 4.0­/4.5GHz.
Ryzen(Pinnacle Ridge­) https:­/­/www.chiphell.com­/thread­-1805027­-1­-1.html

Z Chiphellu lze brat vazne jen nApoleon. Zbytek jsou click­-bait deti... mozna, ze to tam pise sam Wccftech.
Odpovědět2  0
je to Fake
Odpovědět0  2
"Že ani TSMC nepůjde dál je dost dobře možné. Ale určitě 7nm nezařízne, protože už ony miliardy investovalo a linku má­"

jenže nejvtipnější na tom je to, že Glofo ty miliardy proinvestovalo také a linku už také má, ­(dokonce dva stroje na EUV­) jen se rozhodli to zaříznout z ekonomických důvodů. Jak trefně napsal někdo v komentářích na fudzille :

"Kinda stupid because they already invested Billions in 7nm. They should have rolled out 7nm and after that change strategy maybe"
Odpovědět0  0
tomu se říká přijít s křížkem po funuse..... lol
Odpovědět0  0
" Nicméně by to mohla zvládnout s daleko nižší cenou, však Vega 20 má mít plochu jen 360 mm2, zatímco Vega 10 je veliká 510 mm2 a GPU na Tesle V100 pak dokonce 815 mm2.!

ten článek je jen snůška nesmyslů a úvah, které jsou navíc úplně špatně interpretovány. Vega 10 má velikost 486mm2 nikoliv 510mm2 ! Velikost Vegy 20 neznáme, ale zcela jistě přesahuje 300mm2.

"Uvádí se, že Vega 20 vytvořená 14nm procesem LPP by zabírala plochu 720 mm2, čili na základě toho by toto GPU mělo nabídnout podstatně více CU než 64, a to až 96, ale spíše méně. V kombinaci s vyššími takty by tedy už 20 TFLOPS v FP32 už neznělo tak nedosažitelně. ­"

co je tohle za nesmysl ? to je přepočítávání density tranzistorů na výkon ? Od začátku je dáno, že Vega 20 má stejný počet SP, tedy 4096. Bez ohledu na to kolik tranzistorů Vega 20 obsahuje ­( např. IF , širší IMC a další logické obvody ­) je výkon daný fyzickým počtem SP x násobeno frekvencí. Je dost nereálné počítat s nějakými výrazně vyššími takty než má Vega 10.
Odpovědět0  0
celý ten udajný refresh Polarisu nedává smysl, protože AMD právě ten 12nm refresh grafik úplně zrušila a přechází rovnou na 7nm. Proč je snad zřejmé každému kdo se koukne na spotřebu a výkon těch GPU....

s těmi 15% by si nijak nepomohli a ten přechod na nový proces není zrovna nejlevnější. Nevidím žádný smysl proč by to dělali
Odpovědět0  0
Pořád marně dumám nad tím, proč někteří bez jakéhokoliv uvažovaní přebírají click­-bait články, které nejsou postavené na žádném reálném základu, ale pouze na úvahách a doměnkách těch autorů ????

To že v konzoli PS5 bude nějaké GPU od AMD je zřejmé, že bude novější a modernější než je současný základ postavený na Polarisu je také zřejmé. To že ten čip bude upraven podle požadavků Sony je také očekávatelné, protože takto semicustom oddělení AMD­/RTG funguje už nějaký ten pátek. Kde ale titíž lidé přišli na takové absurdní závěry, jako že Vega byla vyvíjená na zakázku Apple, nebo že NAVI je vyvíjeno striktně pod taktovkou Sony to mi naprosto uniká...

Problémem je, že takové úvahy, jaké ­"otisknul­" web TweakTown, nebo Wccftech, či linkovaný forbes nejsou žádným důkazem, že tomu tak ve skutečnosti je . Naopak obsahují spoustu smyšlených a nelogických konstrukcí které by měli každého uvažujícího čtenáře zarazit. Že se tak neděje je jen smutným ukazem poslední doby a obecně úpadku zdravého selského rozumu.....
Odpovědět2  4
Nechci nikomu brat iluze, ale ovladace pro Vega M dodava AMD, nikoliv Intel. Takze at uz zintenzivnili praci na cemkoliv, tak zrovna ovladace pro Vegu M ­(pardon Polaris M­) jim v ramci posledniho update dodalo AMD :­-D
Odpovědět3  0
"Server Extremetech to nebere jako dobré znamení, neboť mezi AMD a GlobalFoundries má platit ještě původní dohoda z doby, kdy se od AMD odštěpily továrny a vytvořena byla právě firma GlobalFoundries. AMD souhlasilo, že přesune veškerou výrobu tehdy chystaných 28nm CPU a GPU právě do ní, což přineslo obrovské problémy, jež přetrvávaly roky. První APU ­(Llano­) měla obrovské problémy s výtěžností, AMD následně muselo zůstat na 32nm při výrobě procesorů Bulldozer a 28nm GPU se v GloFo nikdy nevyráběla. AMD muselo této firmě kvůli tomu platit penále a to by prý mělo platit i nadále v případě 7nm čipů vyráběných v TSMC. ­"

Joel Hruska má obyčejně poměrně dobré články a analýzy HW, ale tentokrát je jeho závěr úplně mimo. Přesun výroby do TSMC je logický následek úspěchu Ryzenů­/Epyců. Se situací ohledně Bulldozeru se to nedá absolutně srovnávat, protože šlo o podstatně jinou situaci než nyní. AMD tehdy klesl podíl CPUna trhu pod 3% a přesun GPU do GloFo byl krokem jak předejít penále za objednané waffery.
Já si naopak myslím, že je to velmi dobrý krok pro budoucí ­(velká­) GPU a jak už napsal Rafan, nepůjde o výrobu stejných čipů ve dvou továrnách, ale diverzifikaci výroby různých produktů. GloFo bude vyrábět CPU a APU a ­(možná si ponechá i výrobu malých GPU­) výroba velkých GPU se přesune do TSMC, nakonec AMD úplně spolupráci s TSMC nepřerušilo, protože výroba čipů pro konzole probíhá na 16nm výrobním procesu u TSMC, takže se v podstatě vrátí vše do stavu jako předtím, kdy AMD­/ATI vyrábělo GPU u TSMC a CPU v jiných továrnách.
Odpovědět5  0
jasně že čipech Polaris 10 a 11 a 12 není HBM řadič, ale architektura jako taková HBM řadič podporuje stejně jako GDDR5. To že AMD nevydala žádný desktopový Polaris čip s HBM nezavdává důvod k nesmyslným prohlášením typu: ­"HBM je jasným znakem Vegy­"

Když už tak jasným znakem Vega coby GPU architektury jsou: DBSR, Rapid Packed Math, DX12.1 feature level, NGG , ROP´s svázané s L2 cache
Odpovědět0  1
"Na to ukazuje už jen fakt, daná GPU využívají paměti HBM2 a ne GDDR5, což je jasný znak Vegy.​­"

použití HBM není žádným jasným znakem Vegy, když ho má i Fiji a Polaris ve white paperu podporuje HBM memory controller stejně jako GDDR5 :­-)
Odpovědět2  0
Infinity Fabric využívá už Vega 10, takže se uživatelé dočkali consumer grafiky s IF už před půlrokem :­-)
Odpovědět0  0
"Uvádí se, že první čipy Navi by mohly dorazit v létě 2018­"

podle aktualní roadmapy je Navi 2019 produkt ­( pravděpodobně spíše 3Q 2019 ­)

[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]

Odpovědět0  0
Kdo by něco takového chtěl ? Ani zadarmo ... :­-­))
Odpovědět1  1
ten článek je poměrně hodně odfláknutý, což na jednu stranu i chápu ­( nejde dobře popsat celou historii na 4 ­- 5 stránek ­) ale aspoň by se mohl vyvarovat některých nesmyslů.

Nicméně ten titulek měl znít spíše : ­" Raja Koduri v Intelu: šance pro AMD nebo zhouba pro Intel ?­" :­-­))
Odpovědět1  0
Vega 20 má být vyráběná na 7nm litografii a nebude to karta pro hráče.... Ten 14nm+ čip bude stále Vega 10­/11 nehledě k tomu, že nic jako Vega 2.0 neexistuje https:­/­/videocardz.com­/65521­/amd­-vega­-10­-and­-vega­-20­-slides­-revealed
Odpovědět0  0
Ještě je tu Cavium se svými ThunderX založenými v poslední generaci na akvizici IP Vulcanu, serverového SoC od Broadcommu.
Odpovědět0  0
https:­/­/community.amd.com­/community­/gaming­/blog­/2017­/03­/13­/amd­-ryzen­-community­-update?sf62107357=1

shrnutí od AMD:

-win 10 scheduller je v pořádku, změny oproti WIN 7 jsou dány architektonickými odlištnostmi obou systémů
-AMD SMT implementace je v pořádku
-je doporučeno mít zapnuto ve nastavení profilů napájení ­"power performance­" protože je vypnutý core parking a dochází k rychlejším změnám frekvencí u CPU
-negativní impact v některých hrách se zapnutým SMT bude AMD řešit ­"patchem­" her­/API
Odpovědět1  0
https:­/­/community.amd.com­/community­/gaming­/blog­/2017­/03­/13­/amd­-ryzen­-community­-update?sf62107357=1

shrnutí od AMD:

-win 10 scheduller je v pořádku, změny oproti WIN 7 jsou dány architektonickými odlištnostmi obou systémů
-AMD SMT implementace je v pořádku
-je doporučeno mít zapnuto ve nastavení profilů napájení ­"power performance­" protože je vypnutý core parking a dochází k rychlejším změnám frekvencí u CPU
-negativní impact v některých hrách se zapnutým SMT bude AMD řešit ­"patchem­" her­/API
Odpovědět0  0
pokud je mi známo, tak GP102 bude používat stejně jako GTX1080 GDDR5X paměti akorát s širší sběrnicí 384­-bit, HBM budou mít jen Tesly...
Odpovědět0  0
"AMD a NVIDIA ale i tak dokázaly neustále navyšovat výkon svých grafických čipů, a to především díky postupnému zvětšování čipů. GeForce GTX 680 měla GPU o velikosti necelých 300 mm2, následná GeForce GTX 780 již byla velká 561 mm2 a dnešní GeForce GTX 980 Ti už 601 mm2­"

Následný čip po GeForce GTX 680 ­(Kepler­) byl GTX 980 s 398mm2 ­(Maxwell­) a to hlavně kvůli zrušenému 20nm výrobnímu procesu pro velká GPU, nástupce v řadě Pascal už má opět jen 314mm2 :­)

PS: tu přejmenovanou GTX 770 se stejným jádrem jako GTX 680 nepočítám
Odpovědět0  0
Pěkný článek a informativní jako vždy. Dobrá práce Pavle ! Je fajn , že se někdo rozhodl nakousnot kyselé jablko a trochu se zabývat problematikou AS :­)
Odpovědět6  1
to je zase blábol a samozřejmě SHW o tom musí hned vydat článek......
Odpovědět1  0
však díky těm ­"ručně dělaným­" korekturám je čip schopný běhat až na 5GHz :o­) Zrovna Bulldozer používá až 80+ unique custom macros, bez nich by ta architektura nedávala vysoké frekvence ani náhodou...
Odpovědět0  0
za 8 tisíc to je úplně za hubičku :o­)
Odpovědět0  0
V čipech totiž nejsou žádné standardní vodiče, spoje, tranzistory, součástky, v čipech jsou velmi nedokonalé varianty těchto součástech a mnoha parazitními a kvantovými efekty, ze kterých by normální elektronik nepostavil ani topinkovač, protože by mu na to scházely teoretické znalosti. Návrh čipu stejně musí nakonec vždy dokončit počítač, protože je to mimo možnosti člověka, takže veškeré x86 procesory a masky čipů jsou vždy výsledkem automatu ­(to jen, že jsem tu kdysi četl voloviny jako, že AMD navrhuje automat, Intel ručně­). Spočítat všechny parazitní efekty a umístit součástky na čipy s řádově miliardou tranzistorů by velký tým nejlepších odborníků světa možná pár tisícovek let počítal – a nebo to svěří automatu, jak to dělá AMD i Intel i jakákoli další firma.
Odpovědět1  0