Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
27.5.2003, Zdeněk Kabát, článek
V posledních dvou týdnech se objevily nové ovladače pro grafiky od ATi i nVidie. Počkali jsme, až se objeví recenze a dnes přinášíme bližší pohled na ovladače Catalyst 3.4 a Detonator 44.03. Kromě výkonu se zaměříme i na kvalitu obrazu, antialiasing apod.
student | 30.6.200322:16

Mozno je to nosenie dreva do lesa, ale predsa. Mal
som ML Radeon VE a asi po ROKU som sa dostal ku driveru s ktorym pracoval bez problemov. Teraz mam Sap 9100 a uz dva tyzdne ju neviem stabilizovat. No mozno je nieco s doskou. (QDI KT266, 1G Athlon TB)

Odpovědět0  0
Loque | 14.6.200310:17

Toto už niej možné! Pred niekoľkými rokmi malo ATI problémové drivery a teraz sa na tom budú všetci donekonečna odbavovať? Mám Radeon 8500 a NEMÁM žiadne problémy s hrami ani iným softwarom, na rozdiel od GF2MX, ktorú som mal predtým, kde poriadne nefungoval ani TV-výstup. Keď niekto mieni kritizovať CATALYSTy, tak nech ich najprv vyskúša a potom nech hodnotí!
Čo sa týka toho nárastu výkonu, tak si myslím, že ATI najprv urobí drivery tak, aby išly ako majú a potom dá na trh kartu, kdežto nvidia hodí kartu bez použiteľných driverov a potom keď ich dorobí, tak všetci žasnú nad tým nárastom výkonu, ale nikoho netrápi pokles kvality obrazu. ATi sa skôr sústreďuje na odstraňovanie prípadných chýb. Bol by som veľmi rád, keby zbytočne nebola hádzaná špina na ATI a bezdôvodne zveľaďovaná nVidia. Isteže nikto nieje dokonalý, ani ATI nie ale takisto nie ani nVidia. Ja by som vedel vymenovať veľa vecí, kde má nVidia problémy a neodstránila ich a vedel by som vymenovať aj chyby, ktoré mala ATI a odstránilo ich.

Odpovědět0  0
-arne- | 12.6.200320:59

To jsem rád, že nakonec vyšla pravda najevo a je každému jasné že 3Dmark NENÍ měřítko skutečného 3D výkonu. Asi před rokem jsem tady napsal k nějaké recenzi graf. karet své podezření že výrobci optimalizují ovladače právě pro takové profláklé testovací programy jako je třeba 3Dmark a málem jsem byl ukřižován. Děkuji nVidii za satisfakci :o) Jinak 3Dmark používám - jako nástroj ke zjištění správné konfigurace a stability nainstalovaného, nebo naopak zatuhávajícího PC je výborný. Hlavně zdraví

Odpovědět0  0
Uran | 12.6.200311:24

Nevite jestli nekdo delal srovnani GF4-Ti a GF-FX s ruznymi verzemi detonatoru?
PS: mam GF4-Ti 4200 a nevim jakou verzi mam nainstalovat.

Odpovědět0  0
Uran | 12.6.200311:22

Nevite jestli nekdo delal srovnani GF4-Ti a GF-FX s ruznymi verzemi detonatoru?
PS: mam GF4-Ti 4200 a nevim jakou verzi mam nainstalovat.

Odpovědět0  0
JIrson | 12.6.200319:14

No a co takhle oblíbený a starý Q3 Arena?

Odpovědět0  0
DUKY | 9.6.200311:54

podle mne ty nove detonatory sou evidentni podvod, proc maji tak obrovsky narust vykonu jen pod DirectX a ne pod OpenGL? Je to az neuveritelne jasna taktika od NVidie, jen cekam kdy jim Microsoft vezme definitivne certifikat kvality obrazu.
Myslim ze v takovych pripadech by se mely ozvat i americke soudy, protoze je to jasne poskozovani spotrebitele.

Odpovědět0  0
Mave.Rick | 5.6.200318:10

vyplati se instalovat novy detonator pro starsi geforce karty? Napriklad GF2 Ti... U nekterych verzi detonatoru byl znat spise ubytek vikonu u starsich karet....

Odpovědět0  0
piters | 1.6.200320:15

Pánové, vždy jsem zkoušel testy a zároveň hry a porovnával až potom.Samotný 3Dmark ještě není spása pro hodnocení grafické karty.Když mi s novými ovladači pojede alespoň 5 aplikací rychleji tak potom mohu říci že jsou k něčemu.A o tomhle podvodu na detonatorech se už ve světě napsalo hodně.Vždy jsem měl ATI karty doma a dlouho jsem nadával na ovladače.Teď je to už lepší a taky i ATI je lepší než NVIDIA.A když nám dochází dech tak si pomůžeme podvodem si asi řekli u konkurence.A to je škoda, protože tímto asi přijdou ještě víc o své příznivce a konkurence bude menší a ceny u ATI nebudou rychleji klesat.

Odpovědět0  0
Marcus | 3.6.20037:19

Dík za příspěvek ohledně Ge Force 4 a nových Detonátorů,je to totiž jedinej smysluplnej.Ty vostatní chudáci tady tlachaj celou dobu vo hovně vypadá to že maj všichni tnt 2 a řešej co si kde přečetli.

Odpovědět0  0
Sunny | 3.6.200310:15

nVidia vzdy vo svojich driveroch umyselne brzdi najnovsiu kartu, aby o par tyzdnov mohla vyrukovat s novou verziou driverov a predviest narast vykonu pre danu kartu az o 30% ...

Odpovědět0  0
GhostDog | 30.5.200312:48

Hmm, ale me na GF4 Ti4200 (od Leadteku + AthlonXP1700, 512 MB RAM 333) vykon po nainstalovani Det.FX oproti 43.45 poklesl v UT2003 i 3DMark 2001/2003 o par procent (5-10%). Zatim jsem netestoval AA/AF, ale vypada to, ze jsou fakt pouze pro FX...

Odpovědět0  0
piters | 1.6.200320:28

Velice očekávám tento článek, a doufám že se u něho nebudeme hodně smát.Že do ovladačů se cpou i finty jak zlepšit skore v D marcích je stará věc a divím se že v původním šlánku jsi neudělal alespoň zmíňku o tomto.Mám ALL RADEON 9700 PRO svůj, a porovnával jsem ho sám se stejnou sestavou s FX5800 ULTRA TD8X (MS 8904) - a nemohu potvrdit tvá slova o tak brutálním nárůstu výkonnosti.Snad jen lepší čísla v 3D MARKU, ale ve hrách nebo aplikacích které jsou závislé na výkonu grafické karty se nic podstatného nezměnilo .Sestava PC P4 2,6 HT FSB 800 Mhz, 1 GB RAM DUAL CHANELL, 3 x HDD BARACUDA,SB AUDIGY 2, DVD-RW, DVD ROM.A dal jsem si záležet, protože zákazníci se ptají co koupit a kdybych slepě hleděl na některé články, tak by mne rychle poslali někam až by zjistili opak.

Odpovědět0  0
ShadowPierre | 29.5.20038:25

Jsou to podvodnici, mrknete se na pc tuning na obr. cheating drivers hidden dragons. Tomu ja rikam optimalizace.

Odpovědět0  0
okjet | 28.5.200318:41

Jsi zaujatá osoba,ted je lepsi ATI a pred tim byla NV a co jako,to je jenom dobre,ze se predhanej,na tom vydelame jenom my .

Odpovědět0  0
Anagel | 29.5.200311:24

"...ale nemelo by ATi vyvijet ovladace tak, aby zadnych dalsich zasahu nebylo potreba?" - To nedělá ani nVidie, jenže výrobci her to optimalizují/odzkoušejí hlavně na nVidii, takže drobné problémy jsou jen u ostatních karet.

Odpovědět0  0
Dandy | 28.5.200310:51

Chtěl bych jen upozornit ortodoxní zastánce ATI, aby četli recenze a zprávy pořádně. Co se týká podvádění, dělala to ATI uplně stejně jako NVIDIA. Jenom to jsou žabaři a neumí tak dobře napsat software jako NV, takže tím podvodem nedokázali dosáhnout takového zlepšení. Jinak PC-tuning mě svými recenzemi dosti zklamal. Je to reklama na ATI. Nehodnotím výsledky testů, ale způsob napsání. Ostatně i na těchto stránkách se to oběvuje (viz Megatest). Kde je NV horší, tam je hned doporučení na použití ATI. Kde je horší ATI, o NV se taktně mlčí. Takhle se nezaujaté recenze nepíší. ATI to asi stojí dost peněz. Co se týká ovladačů, má ATI stále co dohánět, kvalitou se NV stále nevyrovná. Nadruhou stranu NV by měla přidat v hardware, tam je na tom ATI lépe. Uvidíme co předvede FX 5900.

Odpovědět0  0
Marcelino | 28.5.200311:07

Dandy:...dělala to ATI uplně stejně jako NVIDIA. Jenom to jsou žabaři a neumí tak dobře napsat software jako NV, takže tím podvodem nedokázali dosáhnout takového zlepšení...
- sa zobut a precitaj si poriadne tie vyjadrenia - "podvod" ATI sa este da nazvat "optimalizaciou" , pretoze to nemalo zasadny vplyv na zobrazenu scenu! ...ale to co tam urobila nVidia je nehorazna DRZOST ... a aj jej sposob obhajoby... :-(

Dandy: ...Kde je NV horší, tam je hned doporučení na použití ATI. Kde je horší ATI, o NV se taktně mlčí....
- a nebude to preto, ze NV je všade horší ... ;-)

Odpovědět0  0
Morte | 28.5.200314:23

Nejsem zastancem zadne znacky, jen komentuji hola fakta. A faktem je, ze Detonatory FX prinuti graficky cipy NV3x dosahovat o desitky procent lepsiho vykonu. Aby bylo dosazeno objektivnejsiho zaveru, musela by se nekde objevit recenze s kartami GeForce4.

Z cehoz vyplyva: Prestoze mela nVidia na vyvoj ovladacu pro architekturu CineFX dost casu (od prvnich vzorku nVidie az do zacatku prodeje), nedokazal je vytvorit tak, aby GeForce FX dosahovaly idealniho vykonu (dle vasich slov byly "pekne naprd"). Az nove ovladace vyuzivaji plne nove architektury a bez zadnych znatelnych problemu. Kvalita obrazu mozna lehce poklesla, ale velice malo a myslim, ze pokud nebude statickou scenu sledovat zblizka, niceho si nevsimnete (viz Tech Report).

A k podvadeni v 3DMarku chystame clanek, takze nebudu zacinat diskusi...

Odpovědět0  0
Morte | 28.5.200314:28

Ano, mel jsem ATi kartu a priznavam, ze jsem se s problemy nesetkal (hry prilis nehraji). Jenze prave v zajmu objektivity jsem musel zminit potize, ktere oznamuji napr. na Rage3D forech jini uzivatele - chyby v Counter-Strike, Madden 2003, Battlefield 1942 apod. Jiste, ze by bylo v nekterych pripadech mozne se potizi zbavit aplikaci patche, ale nemelo by ATi vyvijet ovladace tak, aby zadnych dalsich zasahu nebylo potreba? Ze vy jste se nesetkal s problemy neni az tolik smerodatne, ale beru v uvahu dalsiho takoveho cloveka.

Odpovědět0  0
Morte | 28.5.200314:34

Mno, tak protoze se jedna teprve o druhou oficialni verzi ovladacu pro rodinu GeForce FX (prvni byla 43.45), nelze odsuzovat drivejsi verze. Jde jen o to, ze drive nebyly ovladace pro NV3x optimalizovane, proto ten nahly narust. Jak rikam, porovnani s GeForce4 by bylo mozna zajimavejsi, protoze projevil-li by se v nem podobny narust, uz bychom mohli nVidii obvinovat s nejakych podlych praktik (pro NV17/18/25/28 byly ovladace vyvijeny prilis dlouhou dobu na to, aby se nahle prislo na neco prevratneho).

A pojmem "posledni dobou" mam na mysli dejme tomu posledni rok az dva, opet vychazim ze zkusenosti mnoha uzivatelu. Ale rad bych zase vyvratil mytus, ze ATi dela spatne ovladace, protoze posledni Catalysty jsou opravdu mene problemove (ackoliv tricetipolozkovy seznam opravenych bugu stoji za to).

Odpovědět0  0
Dandy | 28.5.200315:35

Trapná obhajoba ATI. To nestoji ani za odpověď.:-((((((

Odpovědět0  0
Roger | 29.5.20039:50

A stoji za odpoved to, ze zatimco ATI jen optimalizovala (priznali se k nejakym upravam kvuli paralelismu), nVidia podvadela a nasledne se pokousela ze vseho trapne vylhat?
Nebo jsi tak zaslepeny, ze se s tim nedokazes vyrovnat?

Odpovědět0  0
Dandy | 29.5.200323:02

Jak jse řekl, nestoji to za odpověď.Až dorostete, pochopíte.Dělají to všichni,běžný obchod.Myslím tím všechny firmy na světovém trhu. Výrobce 3D Marku a her nevyjímaje. Proč myslíte, že v některých hrách má problémy NV a v některých ATI.Je to prostě o tom kdo ským. Myslím, že je na čase, aby jste se probrali vy. Tím se svámi loučím.

Odpovědět0  0
Broz | 28.5.20039:36

Nemohu si pomoci, ale cely clanek mi prijde jako oslavna oda na NVIDIA karty. Dovolil bych si interpretovat udaje trochu jinak. Detonatory nestaly posledni dobou za nic, proto ten "nahly" pokrok a narust v testech :-) ...

Taky bych si dovolil nesouhlasit s vyjadrenim, ze teprve "posledni dobou" se ovladace od ATI staly bezproblemovymi. Tohle je dost otrepane. Pouzivam ATI produkty jiz 4 roky a rekl bych, ze od dob prvnich radeonu (3 roky?) se situace zasadne zmenila.

Odpovědět0  0
Roger | 28.5.20039:53

Je potreba mit R9500 nebo lepsi (tj. HW DX9), Catalyst 3.4 a DivXPlayer 2.1 (ke stazeni na divx.com nebo tak nekde). V tom DivXPlayeru je v nastaveni zatrhavatko.

Odpovědět0  0
Fan | 28.5.20038:41

Mel autor clanku nekdy ve svem pocitaci ATI kartu? Ja jsem s Nvidii skoncil s Gforce3 (nemoznost zaroven provozovat monitor a TV u karty za 14K je opravdu zarazejici). Koupil jsem R8500 a ted mam R9500pro. NIKDY jsem nemel sebemensi problem s ovladaci. Pokud pisete podobny clanek, pokuste se v zajmu objektivity, oprostit od vasich osobnich preferenci.

Odpovědět0  0
Marcelino | 28.5.20038:30

Tak autor clanku je fakt pekny NVIDIOT jak svina ;-)

tak ak maju nove ovladace nVidie narast vykonu desiatky az stovky percent, tak to bude asi tym, ze tie predchadzajuce hypersuperbezproblemove ovladace od nVidie boli asi pekne NAPRD!!! , alebo je to znova podvod!
Vykon v UT2003 prudko stupol a kvalita obrazu POKLESLA - tak potom je jasne co za "optimalizaciu" nVidia z oblubou praktizuje ... :-(

ad podvadzanie: nVidia ziskala podvodom cca 20% zlepsenie skore, kdezto ATI 1% , co je DOST podstatny rozdiel ...

Odpovědět0  0
Robo | 27.5.200314:30

Rád by som pripomenul, že práve minulý tyždeň sa prevalil podvod NVIDIE u nových ovládačov v testoch 3D Mark.
NVIDIA tweakuje svoje ovládače, aby dosahovali lepšie skóre v testoch za cenu vypustenia detailov a nezobrazovania niektorých častí scény. Preto aj tie vysoké až trojnásobé nárasty výkonu, ktoré by inak neboli vysvetliteľné. Ako môže niečo bežať až 3x rýchlejšie, to nie je možné!
Takže milá NVIDIA nás iba podvádza a neprináša kvalitu ale podvod. 3D Mark už upravil program, aby NVIDIA nemohla podvádzať a výkon hneď klesol. Takže tak to je.

Odpovědět0  0
Morte | 27.5.200314:55

Je pravda, ze nVidia podvadi v 3DMarku 03, coz ovsem nebyl predmet tohoto clanku. Novy build 330 vsechny optimalizace zpusobujici narust vykonu na ukor renderovani vyrusil a v 3DMarku nyni dosahuje GF FX nizsich vysledku.

Ovsem ze by nVidia podvadela v hernich testech uz neni tak jednoznacne. Napr. na Tech Reportu byla analyza kvality obrazu v nekterych hrach a k zadnym viditelnym porucham tam nedoslo. A opakuji: Pokud v HERNICH benchmarcich neni viditelne zhorseni sceny, nejde o podvadeni, protoze uzivatel pak ziska vyssi vykon a "o nic neprijde".

Odpovědět0  0
Leppard | 27.5.200318:56

No, kdyz uz jsem u toho podvadeni, tak ATI to dela taky, ikdyz je jim treb priznat to, ze uz to priznali... :-)
A co se tyce toho "podvadeni", tak se to stalo u 3DMarku, nevim o zadnem hernim benchmarku, kde by tomu tak bylo...pokud se mylim, tak me nekdo opravte...
Jinak nVidia mela vzdy lepe odladene ovladace pro hry nez ATI, o tom si tady muze rikat kdo chce co chce, ale je to tak...
Jo, jeste neco, nejsem ani nVIDIOT ani fanATIk, mam v kompech karty od obou vyrobcu... :-)

Odpovědět0  0
Leppard | 27.5.200319:02

No, on ten drak zmizel i v pripade pouziti ATI Catalystu 3.1 s urcitou verzi DX, je to dano spatnou implementaci Pixel Shaderu u draka, ne chybou ovladacu... :-)

Odpovědět0  0
Sherman | 27.5.200312:55

Kde si prosim muzu tuhle funci (Fullstream) zapnout? Je na to potreba specialni prehravac nedo to je defaultne zapnuty a nemusi se nic spustet...
Dik

Odpovědět0  0
Morte | 27.5.200314:09

U Unreal Tournamentu 2003 byl pri zapnutem 4xAA a 8x AF vskutku narust az v radu 180-190% (pri nizsich rozlisenich), coz je potvrzeno ze dvou zdroju (viz recenze). Testovaci sestavy jsou vetsinou z hi-endove kategorie, procesor kolem 2,8-3GHz (2800+, 3000+), 512MB rychle DDR pameti atp.

Odpovědět0  0
Morte | 27.5.200314:13

Ohledne 3DMarku03 a podvodech nVidie a ATi vyjde clanek v dohledne dobe, zmizeni draka je spise bug. Jak je uvedeno i v clanku, ani v jedne z recenzi neni zmineny nejaky naruseny obraz ve hrach a i kdyby nVidia pouzila nejake optimalizace, ktere nepostihnou obraz, neni to jiz podvod.

Odpovědět0  0
Robo | 27.5.200314:34

Prečítaj si články na PCT a zistíš, že podvod od NVIDIE to je!!!!
Sú tam jasne vyneché detaily v pozadí a podobné veci. Neobstojí ani argument, že keď to nie je vidno to nevadí. Ten test je robený na to, aby práve otestoval rýchlosť pri plných detailoch.

Odpovědět0  0
Morte | 27.5.200314:43

Ty testy nedelal PCT, ale ExtremeTech a cely ten clanek jsem cetl, vcetne pozdejsi analyzy na Elite Bastards (kterou doporucuji). Prestoze ExtremeTech je trochu zaujaty, podvody v 3DMarku03 potvrdil samotny FutureMark (viz PDF na jejich strankach).

Kdybyste cetl pozorne, tak v druhe casti jsem nepsal o 3DMarku, ale o hrach obecne. Herni benchmarky nejsou synteticke a pokud v nich udelate upravy, ktere hrac nepozna, nejedna se o podvod, ale o optimalizaci!

Odpovědět0  0
Ladik54 | 31.5.200618:10
Jo a na těhlech starejch ovladačích nejdou Need for Speed 5 a Juiced a to mám Grafickou kartu GeForce FX5200 a na novejch ovladačích už fungujou v pohodě, akorát se musí zapnout v ovladačích nastavení antialiasingu na 2x, jinak tam je rozmazaný písmo třeba u toho jak je poškozenej motor a tak, ale to zas tak moc nevadí!
Odpovědět0  0
Ladik70 | 31.5.200618:18
Jo, ale nevím jestli tam nakonec není i rozhozenej obraz, já teďkon Need for Speed 5, moc nehraju a teďkon je zrovna ani nemám nainstalovaný a tak si teďkon nejsem úplně jistej, no psát to do takhle starýho článku je asi blbost, ale když jsem si koupil grafickou kartu GeForceFX5200, a hledal jsem na internetu spojení grafická karta GeForceFX5200 a Need for Speed 5 tak jsem nacházel návody jako je třeba stačí smazat, nějaký soubor, ale to je blbost, tak tohle je třeba pro lidi kteří tohle psali a budou třeba mít retro náladu jako já a snad je to potěší, stačí nahrát nové ovladače grafických karet NVIDIA a je to, nevím jak je to u ATI, teda!
Odpovědět0  0
cerberos | 27.5.200312:42

vraz na ten 3Dmark03 patch 330 a je výkonnostnom zisku - naopak prepad 20%.
a v ostatnych hrach si dobre treba pozriet obraz - mat 3000000 bodov vireframe - v 3Dmark01 im dokonca v teste zmizol drak - to su tie super optimalizacie Detonatorov

Odpovědět0  0
paja666 | 27.5.200311:07

Taky se mi to zda podezrele, aby ovladece udelali 180% narust vykonu, ze by ty predchozi byli tak "spatne"??? Na kolika z uvadenych zdroju ten vysledek vysel? Nikde neni napsana testovaci sestava.....

Odpovědět0  0
Capucini | 27.5.200310:28

Je to pěkné, až neuvěřitelné.
Snad to není také podvod jako u optimalizovaných ovladačů nVidie a 3D Marku 2003. Mějte se.

Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.