Ono záleží, pro co všechno je RT ve hře využíván a jaké scény hra typicky obsahuje. RT je princip s různým využitím, nikoli 1 konkrétní efekt. Pokud není RT jen na odrazy a stíny, ale i pro globální osvětlení (RTGI), může ray tracing/path tracing proměnit vizuál v závislosti na typu scény velmi výrazně bez ohledu na herní žánr už z principu, co globální osvětlení představuje. Diabla IV se teď RTGI netýká, jelikož RT je zde pouze pro odrazy a stíny (včetně AO). Vzhledem k popularitě a významu hry je možné, že podpora pro RTGI časem přibude, nicméně zatím ji hra nemá.
Je tak třeba rozlišovat, co se vlastně posuzuje. To, že hra podporuje RT (viz typické marketingové prezentace), neříká samo o sobě vůbec nic z hlediska potenciálu principu RT jako takového v dané hře, viz třeba vysvětlení s ukázkovými videi zde na konci první kapitoly:
https://www.svethardware.cz/nvidia-rtx-remix-nastroj-pro-vylepseni-grafiky-starych-her/60605
Pokud jde konkrétně o tento typ her, už před rokem a půl jsem hrál The Ascent, což je hra stejného žánru, ale s velmi odlišnou tématikou (cyberpunk), u které jsem prostě chtěl hrát se zapnutými efekty RT, a to přestože i v tomto případě byl RT využitý pouze pro odrazy a stíny (včetně AO) a nikoli pro RTGI, přičemž to mělo za následek výrazný pokles výkonu, nicméně ten vliv na vizuál byl zde pro mě tak velký, že jsem to bez aktivních efektů RT hrát nechtěl:
https://www.youtube.com/watch?v=gZqdAug8Nxo
https://www.youtube.com/watch?v=vx_GbxrLPi4
Pokud bych namísto v cyberpunkovém světě plném neonových světel a lesknoucích se povrchů všeho možného pobíhal v lesích a jeskyních, pak bych chtěl v kontextu RT hlavně RTGI, protože jen odrazy a stíny by neměly tolik co nabídnout (resp. by mi více záleželo na tom, na jaké hodnoty by klesla snímková frekvence, abych to chtěl mít zapnuté).
Jinými slovy to není o tom, jak dokázal nebo nedokázal RT grafiku Diabla IV proměnit, ale o tom, že vývojáři tento princip ve hře zatím neimplementovali pro to, co má z hlediska vizuálu největší vliv. To je podobné, jako když se hned posuzoval potenciál a přínos RT u Battlefield V coby první hry, která přitom přidala jeho podporu pouze pro odrazy. A pak přišly hry s RTGI jako Metro Exodus nebo Cyberpunk 2077 a "najednou" začal RT dávat "tak nějak" větší smysl :-).