Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Do čtyř let má být distribuce her výhradně elektronická

27.6.2018, Jan Vítek, aktualita
Do čtyř let má být distribuce her výhradně elektronická
Krabicové hry mají v sobě jisté kouzlo, jehož velká část však už časem vyprchala. Už dávno se jejich distribuce odehrává především elektronickou formou, ale krabicové verze se stále ještě drží. Do čtyř let by však měly dle studie zmizet.
V dobách, kdy jsme se připojovali leda k BBS, byla jediná cesta prodeje her právě v podobě krabicových verzí s fyzickými nosiči. Nicméně rozvoj Internetu přispěl k tomu, že z distribučního kanálu se mohly vyřadit klasické obchody. Internet to tedy umožnil, ale za úpadkem prodeje krabicových verzí stojí více faktorů. Jednak je to pohodlnost samotných zákazníků, kteří nikam nemusí chodit a nic si nemusí objednávat. Stačí si v aplikaci či na webu vybrat a počkat, až se hra stáhne. 
 
 
Vedle toho tu máme ten prostý fakt, že optické nosiče i příslušné mechaniky nejsou dávno tak populární a v podstatě je nyní jen otázka času, než ze světa PC téměř zmizí. Řada lidí skončila u CD mechaniky, ještě více u DVD a Blu-ray už zdaleka nedosáhly takového rozmachu jako starší technologie. Hry by bylo tak nejlepší distribuovat právě na DVD, ale s dnešní velikostí her co do zabrané kapacity disku bychom museli s DVD žonglovat podobně jako dříve s disketami.
 
Od toho se odvíjí také další podstatná věc, a sice vyšší náklady na výrobu krabicových her. To jsme v praxi poznali v případě titulu Metal Gear Solid V, který obsahoval jen téměř prázdný disk, na němž byla jen instalace Steamu. Hru si pak musel zákazník stejně stáhnout, takže daná krabicová verze byla v podstatě nesmyslný produkt a názorně ukázala, proč je taková distribuce odsouzena k zániku. 
 
Analytikové z Piper Jaffray předpokládají, že do roku 2022 bude už veškerá distribuce her (nejen PC) digitální (plus minus rok), přičemž uveden byl přímo kouzelný termín "přibližně stoprocentně". Nicméně to nebude důsledkem tlaku spotřebitelů, mezi nimiž existuje ještě řada lidí, kteří si rádi tvoří sbírku krabicových verzí. Ostatně takové hry lze stále ještě vyměňovat a prodávat, což nám firmy v digitální distribuci nepovolují, což je v podstatě logické. Kdyby to umožnily, ihned by se vytvořil velký sekundární trh, což by velice zasáhlo ten primární. Málokdo by byl ochoten si pořídit hru z první ruky, když by měl jistotu, že z druhé bude levnější a vůbec nic jí přitom neschází, čili neexistuje třeba riziko poškrábaného a nečitelného disku. 
 
K výhradně digitálnímu trhu budou směřovat především firmy, v jejichž případě se předpokládá, že jim to může přinést i o více než 10 procent vyšší marže. Samozřejmě nejde o Valve jako distributora, ale především o herní nakladatele jako Activision Blizzard či EA. Navíc se předpokládá i růst obliby streamovaných her, což už je další stupeň elektronické distribuce, kdy si nekupujeme jen hru, ale i výkon a datovou propustnost, s jejichž pomocí ji budeme moci hrát. 
 
Zdroj: Hexus.net