Doom dostal podporu Vulkanu, těží z toho AMD
12.7.2016, Jan Vítek, aktualita
Nový Doom restartující celou sérii se stal prodejním hitem, a to především díky své kampani pro jednoho hráče, která zastínila multiplayer. Nyní Bethesda připravila nový patch, který přináší podporu API Vulkan a radost z toho může mít hlavně AMD.
Doom se tak stává první hrou, která využije nové API Vulkan, a to ne jen proto, aby bylo dokázáno, že to jde, ale proto, aby se z grafických karet a vůbec celých sestav dostalo maximum. Těšit se mohou především majitelé grafických karet Radeon, a to přinejmenším ti, kteří vlastní nejnovější Radeon RX 480.
Samotná Bethesda k tomu řekla, že předtím, než začali pracovat na implementaci Vulkanu do Doomu se vývojáři sami sebe zeptali, co z toho bude hráč mít. Rozhodli se, že prioritou bude zajistit co nejvyšší výkon a co nejlepší využití dostupného hardwaru, aby si hráči mohli užít vysokého framerate a plynulé hry. Předpokládali, že si díky tomu lépe zahrají i majitelé starších a slabších GPU a nyní doufají, že další aktualizace a nové ovladače podporu Vulkanu na různých GPU AMD a NVIDIA ještě vylepší. Lze také předpokládat, že s příchodem podpory nového API přijdou i nějaké potíže, ale zatím dle testů vše funguje dobře.
Existují ale jistá omezení pro majitele grafických karet GeForce. Aktuálně Doom s API Vulkan nepodporuje GeForce se 2 GB paměti pracující pod Windows 7 (o AMD se nic takového nepíše) a také není vůbec podporována GeForce GTX 690. Z popisu přitom není úplně jasné, zda tato karta není podporována třeba jen ve Windows 7.
Před novým patchem pracoval Doom dobře na hardwaru AMD i NVIDIE, přičemž NVIDIA byla silnější v rozlišení 1080p, zatímco AMD získávalo navrch ve vyšších rozlišeních. Taková GeForce GTX 980 dokázala ve Full HD porazit i Fury X se skóre 122 oproti 118 FPS. Ve 4K se ale karta obrátila a Fury X získalo 47 FPS oproti 38 FPS. Nyní NVIDIA zatím mlčí o tom, co přinesla podpora Vulkanu na jejích kartách a dle guru3D můžeme vidět, jaký k tomu může mít důvod. Výkon se totiž u aktuální generace Pascalu přinejlepším nezměnil.
Zato AMD se hned pochlubilo s malým grafem, který ukazuje 27% či 23% nárůst výkonu na kartě RX 480, což je přisuzováno především využití asynchronních shaderů a přímému přístupu herního engine k hardwaru. A není ani divu, že karty AMD z Vulkanu těží, neboť ten přímo vychází z jejich API Mantle. AMD testovalo pod Windows 10 x64 s nastavením hry na kvalitu Ultra a s ovladači Crimson 16.7.1. V rozlišení 1440p dokázal RX480 dosáhnout konkrétně 68,5 FPS pod OpenGL a 84,3 FPS pod Vulkanem.
Co se týče jiných grafických karet, pak zde se může nárůst výkonu značně lišit, ale to ukáží až testy. Celkově to vypadá, že přechod na nová API bude výhodnější právě pro AMD, které navíc o DX12 a Vulkanu hovořilo s médii v posledním roce velice často, zatímco NVIDIA se tomuto tématu spíše vyhýbala.
Zdroj: Extremetech
Samotná Bethesda k tomu řekla, že předtím, než začali pracovat na implementaci Vulkanu do Doomu se vývojáři sami sebe zeptali, co z toho bude hráč mít. Rozhodli se, že prioritou bude zajistit co nejvyšší výkon a co nejlepší využití dostupného hardwaru, aby si hráči mohli užít vysokého framerate a plynulé hry. Předpokládali, že si díky tomu lépe zahrají i majitelé starších a slabších GPU a nyní doufají, že další aktualizace a nové ovladače podporu Vulkanu na různých GPU AMD a NVIDIA ještě vylepší. Lze také předpokládat, že s příchodem podpory nového API přijdou i nějaké potíže, ale zatím dle testů vše funguje dobře.
Existují ale jistá omezení pro majitele grafických karet GeForce. Aktuálně Doom s API Vulkan nepodporuje GeForce se 2 GB paměti pracující pod Windows 7 (o AMD se nic takového nepíše) a také není vůbec podporována GeForce GTX 690. Z popisu přitom není úplně jasné, zda tato karta není podporována třeba jen ve Windows 7.
Před novým patchem pracoval Doom dobře na hardwaru AMD i NVIDIE, přičemž NVIDIA byla silnější v rozlišení 1080p, zatímco AMD získávalo navrch ve vyšších rozlišeních. Taková GeForce GTX 980 dokázala ve Full HD porazit i Fury X se skóre 122 oproti 118 FPS. Ve 4K se ale karta obrátila a Fury X získalo 47 FPS oproti 38 FPS. Nyní NVIDIA zatím mlčí o tom, co přinesla podpora Vulkanu na jejích kartách a dle guru3D můžeme vidět, jaký k tomu může mít důvod. Výkon se totiž u aktuální generace Pascalu přinejlepším nezměnil.
Zato AMD se hned pochlubilo s malým grafem, který ukazuje 27% či 23% nárůst výkonu na kartě RX 480, což je přisuzováno především využití asynchronních shaderů a přímému přístupu herního engine k hardwaru. A není ani divu, že karty AMD z Vulkanu těží, neboť ten přímo vychází z jejich API Mantle. AMD testovalo pod Windows 10 x64 s nastavením hry na kvalitu Ultra a s ovladači Crimson 16.7.1. V rozlišení 1440p dokázal RX480 dosáhnout konkrétně 68,5 FPS pod OpenGL a 84,3 FPS pod Vulkanem.
Co se týče jiných grafických karet, pak zde se může nárůst výkonu značně lišit, ale to ukáží až testy. Celkově to vypadá, že přechod na nová API bude výhodnější právě pro AMD, které navíc o DX12 a Vulkanu hovořilo s médii v posledním roce velice často, zatímco NVIDIA se tomuto tématu spíše vyhýbala.
Zdroj: Extremetech