Důležité události ze světa hardware 2008
30.12.2008, Petr Štefek, aktualita
Podívejme se dnes na stěžejní události ze světa hardware roku 2008. Mezi hlavní události můžeme směle zařadit obligátní boj mezi rivaly na scéně grafických karet nebo uvedení velmi slibného projektu Larrabee a v neposlední řadě také nasazení SSD disků do komerčního prodeje.
Kapitoly článku:
AMD se rozhodlo v rámci zostřeného konkurenčního boje vytáhnout proti tehdejší elitě firmy NVIDIA se sérií Radeon HD 3800, která ovšem neměla naději na získání výkonnostního prvenství čip RV670 byl v testech dost podstatně za tehdejší špičkou v podobě GeForce 8800 Ultra/GTX. AMD tak muselo jednoznačně zaútočit místo výkonem cenou, aby celou situaci zachránilo. Prodeje nebyly nijak slavné, ale výkonnostní pokrok oproti sérii HD 2900 byl přece jen znát a podpora DirectX 10.1 měla také udělat své.
Společnost AMD ovšem nespala a v rámci své nové strategie malých čipů se slušným výkonem vypustila do světa dvoučipový Radeon HD 3870 X2 a NVIDIA se produktu pod značkou ATI opět trošku vysmívala, protože tehdy razila (alespoň na oko) strategii monolitických výkonných čipů. Nová vlajková loď ATI se ovšem potýkala s mnohými problémy a její výkon byl doslova jako na houpačce. Kombinovaný výkon dvou čipů RV670 měl velký potenciál. Velkou díru tedy do světa tedy AMD s novou produktovou řadou ATI neudělalo.
NVIDIA měla v té naprosto dostatečná řešení a výkonnostní korunu pojištěnou nejen GeForce 8800 Ultra ale také SLI a v klidu pracovala na nástupci současné generace. AMD si ovšem dovolit zaspat tentokráte nemohlo a po dvou generacích karet, které svět příliš neohromily, pracovala v dřině a potu na nástupci čipu RV670, a tak spatřil světlo světa čip RV770, který je čipem novým a nikoli pouze upraveným předchůdcem. Společnost to ovšem zapomněla do světa řádně „vytroubit“, a proto mnoho recenzentů a potencionálních kupců čekalo stejný čip pouze s vyšším počtem výpočetních jednotek.
Série Radeonu HD 4800 konkurenci, jakou v té době byla GeForce 8800 GTS 512MB či GeForce 8800GTX ve většině herních titulů testovaných renomovanými médii, rozmetala na prach. Nadšení nad novými produkty pod značkou ATI bylo oprávněné, ale opět jej poněkud ochlazovaly místy problematické ovladače. AMD muselo nyní zapracovat velmi pilně na ovladačích Catalyst, aby vymačkalo z hardware maximum.
Radeony HD 4800 se na trhu ani neohřály a už byly atakovány zbrusu novou řadou GeForce GTX 280/260, které byly před příchodem téměř opěvovány jako revoluční řešení, jež svým výkon zastíní všechny ostatní karty. Bohužel nové jádro G200 bylo v podstatě starým dobrým G92 s mnohem vyšším počtem výpočetních jednotek. 240 stream procesorů ovšem mělo udělat své, a také udělalo. GeForce GTX 280 překonala Radeon HD 4870, ale ne tak, jak si všichni představovali, tedy s drtivým náskokem. Zklamáním byla také absence podpory DirectX 10.1, kterou NVIDIA označovala za nepodstatnou, ale jak se ukázalo v několika hrách, tak nepodstatná (když je implementována) rozhodně není.
Radeon HD4870 X2
V momentě, kdy AMD uvedlo nový dvoučipový Radeon HD 4870 X2, tak nikdo nečekal, že tato karta potrápí konkurenci natolik, aby urychlila příchod nové revize jádra G200 na 55nm a přehodnotila efektivitu dvoučipového řešení. Nová vlajková loď s přehledem uchvátila výkonnostní korunu a mohla soupeřit s výkonnými SLI systémy GeForce GTX 280/260.
NVIDIA i konkurence u AMD zuřivě pracovali na ladění ovladačů, a tak není výjimkou, že výkony obou řešení jsou nyní i několik desítek procent nad úrovní v době uvedení. Před koncem tohoto roku jsme dočkali nových ovladačů na obou konkurenčních stranách, které podstatně zvedly výkon. NVIDIA uvedla dlouho avizované ForceWare 180 (Big Bang II) a AMD uvedlo Catalyst 8.12.
Už máte svou NVIDII?
Těsně před koncem roku jsme se dočkali prvních preview grafické karty GeForce GTX 295, která překvapivě disponuje dvěma čipy G200. Ty jsou ovšem vyráběny 55nm procesem, a tak bylo možné původně obří čip na 65nm notně zmenšit a nepatrně snížit také spotřebu. První naměřené výkony jsou více než zajímavé. Takto by se ve zkratce (pokud vynecháme low-end) dala popsat situace na trhu grafických karet v roce 2008.
Společnost AMD ovšem nespala a v rámci své nové strategie malých čipů se slušným výkonem vypustila do světa dvoučipový Radeon HD 3870 X2 a NVIDIA se produktu pod značkou ATI opět trošku vysmívala, protože tehdy razila (alespoň na oko) strategii monolitických výkonných čipů. Nová vlajková loď ATI se ovšem potýkala s mnohými problémy a její výkon byl doslova jako na houpačce. Kombinovaný výkon dvou čipů RV670 měl velký potenciál. Velkou díru tedy do světa tedy AMD s novou produktovou řadou ATI neudělalo.
NVIDIA měla v té naprosto dostatečná řešení a výkonnostní korunu pojištěnou nejen GeForce 8800 Ultra ale také SLI a v klidu pracovala na nástupci současné generace. AMD si ovšem dovolit zaspat tentokráte nemohlo a po dvou generacích karet, které svět příliš neohromily, pracovala v dřině a potu na nástupci čipu RV670, a tak spatřil světlo světa čip RV770, který je čipem novým a nikoli pouze upraveným předchůdcem. Společnost to ovšem zapomněla do světa řádně „vytroubit“, a proto mnoho recenzentů a potencionálních kupců čekalo stejný čip pouze s vyšším počtem výpočetních jednotek.
Série Radeonu HD 4800 konkurenci, jakou v té době byla GeForce 8800 GTS 512MB či GeForce 8800GTX ve většině herních titulů testovaných renomovanými médii, rozmetala na prach. Nadšení nad novými produkty pod značkou ATI bylo oprávněné, ale opět jej poněkud ochlazovaly místy problematické ovladače. AMD muselo nyní zapracovat velmi pilně na ovladačích Catalyst, aby vymačkalo z hardware maximum.
Radeony HD 4800 se na trhu ani neohřály a už byly atakovány zbrusu novou řadou GeForce GTX 280/260, které byly před příchodem téměř opěvovány jako revoluční řešení, jež svým výkon zastíní všechny ostatní karty. Bohužel nové jádro G200 bylo v podstatě starým dobrým G92 s mnohem vyšším počtem výpočetních jednotek. 240 stream procesorů ovšem mělo udělat své, a také udělalo. GeForce GTX 280 překonala Radeon HD 4870, ale ne tak, jak si všichni představovali, tedy s drtivým náskokem. Zklamáním byla také absence podpory DirectX 10.1, kterou NVIDIA označovala za nepodstatnou, ale jak se ukázalo v několika hrách, tak nepodstatná (když je implementována) rozhodně není.
Radeon HD4870 X2
V momentě, kdy AMD uvedlo nový dvoučipový Radeon HD 4870 X2, tak nikdo nečekal, že tato karta potrápí konkurenci natolik, aby urychlila příchod nové revize jádra G200 na 55nm a přehodnotila efektivitu dvoučipového řešení. Nová vlajková loď s přehledem uchvátila výkonnostní korunu a mohla soupeřit s výkonnými SLI systémy GeForce GTX 280/260.
NVIDIA i konkurence u AMD zuřivě pracovali na ladění ovladačů, a tak není výjimkou, že výkony obou řešení jsou nyní i několik desítek procent nad úrovní v době uvedení. Před koncem tohoto roku jsme dočkali nových ovladačů na obou konkurenčních stranách, které podstatně zvedly výkon. NVIDIA uvedla dlouho avizované ForceWare 180 (Big Bang II) a AMD uvedlo Catalyst 8.12.
Už máte svou NVIDII?
Těsně před koncem roku jsme se dočkali prvních preview grafické karty GeForce GTX 295, která překvapivě disponuje dvěma čipy G200. Ty jsou ovšem vyráběny 55nm procesem, a tak bylo možné původně obří čip na 65nm notně zmenšit a nepatrně snížit také spotřebu. První naměřené výkony jsou více než zajímavé. Takto by se ve zkratce (pokud vynecháme low-end) dala popsat situace na trhu grafických karet v roce 2008.