Důležité události ze světa hardware 2008
30.12.2008, Petr Štefek, aktualita
Podívejme se dnes na stěžejní události ze světa hardware roku 2008. Mezi hlavní události můžeme směle zařadit obligátní boj mezi rivaly na scéně grafických karet nebo uvedení velmi slibného projektu Larrabee a v neposlední řadě také nasazení SSD disků do komerčního prodeje.
Kapitoly článku:
- Důležité události ze světa hardware 2008
- Raytracing - magické slůvko roku
- AMD vs. Nvidia - duel roku
- SSD - budoucnost pevných disků už dnes
- PhysX pro všechny ... tedy skoro
Ageia, dnes už neexistující společnost, proslula především uvedením revolučního akcelerátoru fyziky PhysX. Revoluční myšlenka ale nenašla pochopení ani ze strany vývojářů ani spotřebitelů, a tak přídavný akcelerátor fyziky představoval komerční fiasko. Společnost ovšem pilně pracovala i na svém softwarovém rozhraní PhysX, které stalo základem pro akceleraci fyziky v docela slušné řádce her.
PhysX akcelerátor měl jednoduché PCB a byl osazen 128 MB DDR paměti na taktu 366 MHz. Čip byl vyráběn 130nm technologií a pracoval na tehdy relativně vysokém taktu 500 MHz (vzhledem k výrobnímu postupu). Perličkou byla vysoká interní datová propustnost 2 Tb/s, což několikrát převyšovalo tehdejší akcelerátory grafiky od ATI a NVIDIE. Náklady na vývoj prvního PPU (Physics Processing Unit) byly pravděpodobně obrovské a Ageia nestačila zvládnout podporu vývojářů her. Ambiciózní projekt neuspěl, ale položil základy pro další vývoj.Společnost NVIDIA vyčkala na správný okamžik pro akvizici společnosti Ageia a zařadila PhysX do svého portfolia, kde se jí dostane dalších společníků jako je CUDA, PureVideo HD nebo Hybrid SLI. Je zcela jasné, že společnost NVIDIA velmi dobře plánuje nasadit svůj hardware jako víceúčelový, aby tak zvýšila přidanou hodnotu. NVIDIA ovšem bude muset zápolit především s Intelem a jeho Havokem, který je multi-platformní řešení narozdíl od PhysX.
Ageia PhysX akcelerátor
Cena celé transakce nebyla zveřejněna, ale dá se předpokládat částka v řádech až několika desítek miliónů dolarů. Společnost nelenila a své ovladače ForceWare vybavila podporou PhysX a volbami, kterými nastavíte způsob akcelerace fyziky ve hře. PhysX můžete provozovat na jediné kartě, dvou samostatných kartách a rovněž SLI. Po prvním boomu je ovšem ticho po pěšině.
PhysX akcelerátor měl jednoduché PCB a byl osazen 128 MB DDR paměti na taktu 366 MHz. Čip byl vyráběn 130nm technologií a pracoval na tehdy relativně vysokém taktu 500 MHz (vzhledem k výrobnímu postupu). Perličkou byla vysoká interní datová propustnost 2 Tb/s, což několikrát převyšovalo tehdejší akcelerátory grafiky od ATI a NVIDIE. Náklady na vývoj prvního PPU (Physics Processing Unit) byly pravděpodobně obrovské a Ageia nestačila zvládnout podporu vývojářů her. Ambiciózní projekt neuspěl, ale položil základy pro další vývoj.Společnost NVIDIA vyčkala na správný okamžik pro akvizici společnosti Ageia a zařadila PhysX do svého portfolia, kde se jí dostane dalších společníků jako je CUDA, PureVideo HD nebo Hybrid SLI. Je zcela jasné, že společnost NVIDIA velmi dobře plánuje nasadit svůj hardware jako víceúčelový, aby tak zvýšila přidanou hodnotu. NVIDIA ovšem bude muset zápolit především s Intelem a jeho Havokem, který je multi-platformní řešení narozdíl od PhysX.
Ageia PhysX akcelerátor
Cena celé transakce nebyla zveřejněna, ale dá se předpokládat částka v řádech až několika desítek miliónů dolarů. Společnost nelenila a své ovladače ForceWare vybavila podporou PhysX a volbami, kterými nastavíte způsob akcelerace fyziky ve hře. PhysX můžete provozovat na jediné kartě, dvou samostatných kartách a rovněž SLI. Po prvním boomu je ovšem ticho po pěšině.