Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
29.3.2023, Milan Šurkala, aktualita
Elektromobily by měly pomoci vylepšit životní prostředí, nicméně ne vše je zdaleka růžové. Vedle větší zátěže při výrobě akumulátorů je to další s nimi spojený problém. Jejich nízká opravitelnost může zapříčinit, že i menší nehoda skončí jako totální.
Jirka-77 (1144) | 30.3.202317:43
To je sranda, že v UK jezdí zhruba 700 tisíc elektromobilů a já jich v Česku zatím viděl tak asi 5. Jistě jsem nějaký přehlédl a taky je to daleko od Prahy jiný než v Praze, tam jich jistě bude větší podíl, ale tam jsem dávno nebyl :­-D
Odpovědět0  0
jpsix (17) | 30.3.202313:21
za elektrodebilitu dam 100000€ za niekolko xxxxx to musim poistit a ked to naburam poistovna to posle do srotu a mne ostane holy chobot
Odpovědět0  0
snajprik (1637) | 29.3.202317:37
Samodobijacie auto s vlasnym reaktorom by nebol zly napad, USA vymysleli reaktor na prvku Americium, par kilova bateria ktora dokaže dodavať 500W 25 rokov, len by stačilo odparkovať auto a cez noc sa same nabije :D škoda že tieto baterky sa zatial využivaju len vo vesmire...
Odpovědět0  2
Eskymak (1057) | 29.3.202320:16
Na hořící EV už jsme si skoro zvykli, co rovnou malé pojízdné špinavé bomby?
Odpovědět2  0
Karmali (12) | 29.3.20239:33
Nemůžu si pomoct, ale dokud v autě nebude malý atomový reaktor :­) nebo se nebude moct elektřina načerpat dolitím do nádrže, tak je to pořád nepraktické a drahé řešení. Na malých reaktorech se už pracuje, tak snad nám to miniaturizace do 30ti let dopřeje :)
Odpovědět1  1
Tech-boy.lukas (1488) | 29.3.20239:52
a flow akumulátory taky existují. Tak nevím proč se toto nevyvíjí, taky se mi zdá mnohem přívětivější načerpat nový elektrolyt než prát do auta megavaty, které neúměrně zatěžují rozvodné sítě.
https:­/­/cgt­-carbon.com­/cz­/aplikace­/redox­-flow­-baterie­/
Odpovědět1  2
Milan Šurkala (4972) | 29.3.202310:43
Protože je to v autě nepoužitelné. Je to podobný nesmysl jako minule s těmi e­-palivy. Elektromobilům vytýkáte, že pro ně budeme potřebovat spoustu větrníků a solárů, a pak jste nedávno navrhoval jako řešení e­-paliva, která mají spotřebu energie pro svou výrobu skoro řádově vyšší. A teď tu máte podobný problém.

Redox­-flow má řádově nižší energetickou hustotu než baterky. Podívejte se, jak velká je 100kWh baterka. Má to objem asi 300 litrů a hmotnost 500­-700 kg. Redox flow baterka by jen v tom elektrolytu měla asi 3­-6 kubíků a vážila okolo 3­-8 tun. Pokud je ta 500kg baterka v osobním autě tak nepřekonatelný problém, co by pak byla 5tunová nádrž? Nevím, kam byste třeba do takové Octavie Combi, která má po sklopení zadních sedadel objem 1710 litrů, narval nádrž s 3000­-6000 litry, přičemž by to auto prázdné vážilo něco okolo 5­-10 tun. Nemluvě o tom, že abyste z toho dostal třeba takových 100 kW, tak byste potřeboval asi 4­-7m2 plochu pro membránu.

Proč se to nevyvíjí pro auta, je myslím naprosto jasné. Potřeboval byste 10násobné zlepšení, abyste se dostal tam, kde jste s baterkovými elektromobily už dnes. A to nemluvím o tom, že to ani pořádně neřeší ten problém praní megawatů do auta, protože ty megawatty budete stejně potřebovat ­(ať už v nabíječkách, pokud to uděláte v autě, nebo v továrně, kde vyrobíte ­"nabité­" palivo­). A to tu ještě máme trochu horší efektivitu než u klasických baterek ­(takže větší ztráty energie­).
Odpovědět4  0
sroobik (627) | 29.3.202311:42
super, tak to je jednoduche. Niesu technologie na baterie, tak baterkove auta odkladame o dalsich 50­-100 rokov. Vybavene. A nie, ez vcera EU odsuhlasila definitivny koniec benzinovym. Dobrovolne sa vzdame dopravy, a cely okolity svet sa nam smeje aki sme kreteni ­- rovnako ako s ropou­/plynom z Ruska. Cina, India a Turecko na tom zbohatnum, ze europania budu vsetko bezdomovci, lebo maju drahe energie yebal pes.
Odpovědět2  2
Milan Šurkala (4972) | 29.3.202313:49
Já nevím, který okolní svět se nám směje, když ten okolní svět dělá totéž co my.
Odpovědět1  1
Pavel Matějka (1648) | 29.3.202313:50
Okolním světem se nejspíš nemyslí EU. Zbytek světa to nechává vývoji, nerajtuje na debilní ideologii a nezkracuje si dobrovolně výrobu spalovacích motorů do aut každým rokem o pět let.
Odpovědět4  1
Milan Šurkala (4972) | 29.3.202314:03
No však právě sem míří má otázka. Který okolní svět mimo EU se nám směje, když dělá totéž co EU?
Odpovědět2  2
sroobik (627) | 29.3.202314:18
kto robi to iste, kto zakazal auta od 35? Kto tlaci vyrobcov do litrovych motorov z kosaciek, co ma vo vysledku viac emisii, lebo to zere 2x tolko?
Odpovědět2  2
Milan Šurkala (4972) | 29.3.202314:53
No tak třeba Kanada, Island ­(2030­), Japonsko, Norsko ­(2025­), Velká Británie ­(2030­), hodně se o tom mluví v USA nebo v Chile. Z větší části to chce zakázat Čína ­(byť ta tam chce nějaké výjimky­), dokonce i v takové Indii je toto u některých států na stole ­(což jsem tedy hodně zvědav, jak to tam při té jejich šílené elektrické síti chtějí udělat­). Nemluvě o tom, že deklaraci v Glasgow, která chce zavést uhlíkovou neutralitu do roku 2050, podepsalo několik desítek států mimo EU.

"Kto tlaci vyrobcov do litrovych motorov z kosaciek, co ma vo vysledku viac emisii, lebo to zere 2x tolko?­"

Zase nesmysl. Kde pořád chodíte na ty nesmysly? I když jsem odpůrcem downsizingu, tak mu prostě nelze upřít, že skutečnou spotřebu snižuje. Reálné spotřeby reálně jezdících lidí po reálných silnicích v reálném provozu to jasně ukazují.

https:­/­/www.svetmobilne.cz­/downsizing­-motoru­-opravdu­-funguje­/4523
Odpovědět3  2
Satryx (78) | 30.3.202311:28
Ta tabulka už je pěkně stará. Mám Ford Puma 2022 1l EcoBoost Mild hybrid 114kw 240Nm a běžně s ním jezdím 5,5l­/100 s Natural 95 a s 98 jsem nekde na 5l­/100.
Odpovědět0  0
coremar (431) | 30.3.202311:58
Vidíte a já jsem max na 5l s 1.9 tdi a to tu mou starou plečku moc nešetřím.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4972) | 30.3.202313:46
Ta tabulka ale stále ukazuje, že downsizing funguje a snižuje spotřebu. Jinak pro Vaše auto platí průměr okolo 6,2 litru dle dotankování. Nejúsporněji jezdící lidé s tím autem mají cca 5,3 litru, nejhorší jsou někde kolem 7,7 litru. Těch Vašich 5,5 je dle dotankování nebo dle PP? To totiž může být hodně velký rozdíl. Já mám třeba dle posledních 30 dotankování 7,64 litru, ale dle PP jen 7,20 litru. A také nesmíte brát spotřebu, kterou jste v pohodě schopen dosáhnout na nějaké delší trati, ale opravdu průměr. Nějakou rozumně dlouhou trasu také běžně zajedu v pohodě pod 6,5, a když je slabší provoz, tak klidně i pod 6, ale skutečný dlouhodobý průměr takový prostě není.
Odpovědět0  0
Martin Suchánek (20) | 30.3.202316:44
Zdravím pane Šurkalo,
byl jsem teď měsíc v Thajsku a myslím, že mi to konečně docvaklo. Omlouvám se že to vezmu ze široka, ale mám pocit, že jsou na rozdíl od nás v háji. My si totiž můžeme hrát s Greendealem ­- můžeme ho posouvat, ladit, ale v případě potřeby ho můžeme nasadit i urychlit ­(jakkoli nejsem příznivcem násilných řešení­). My si tady můžeme dovolit masivně nasadit soláry, máme nádhernou energetickou infrastrukturu a když budeme chtít, tak doslova luskneme prsty a přejdeme na elektromobilitu a alternativní zdroje paliva.
Oni ­- ani náhodou. Oni nemají energovody ­(ve smyslu univerzální elektřiny­) a nedovedu si představit že by kdy měli ­- to by museli zahrnout bagrem a začít znovu. Takže oni sice mohou mít např. soláry ­(a prisámbohu že jsem tam neviděl v podstatě nic!­), ale pouze lokálně. Oni na elektromobilitu přejít nemůžou. Jenže tím pádem jsou závislí totálně na ropě, a ze stejného důvodu musí dále vařit stejně takže i na plynu. A z toho se nedostanou.
Abych dolnil jejich závislosti tak jejich způsob života ­- zejména stravování ­- je totální závislost na plastu ­(což se projevuje nejenom tím, že v některých obchodech je každý kus ovoce či zeleniny balen v plastu, ale také v objemu plastů ­- tyto plasty už strašně dlouho neznáme ­- silné obaly ­- řekl bych že Asiat kdyby viděl jak vypadá náš standardní potravinový sáček tak by prasknul smíchy­). Osobně naše rodina tam za měsíc nechtěně vygenerovala tolik plastu jako v CZ za rok ne.....

Když to shrnu tak nejsem rád, jakou silou se to bere, ale jsem rád, že to někoho zajímá, že nás chce odříznout nad závislostí nad zásadními surovinami ­(o klimatu netřeba mluvit­). Takže já vcelku rád nespotřebovávám energie na bydlení ­(neb mám velmi dobře izolovaný dům­), možná pořídím soláry abych přispěl na snížení energetické závislosti a je docela dobře možné, že v budoucnu přejdu na elektrovůz ­(ale až ve chvíli, kdy budu cítit zřetelnou výhodu pro sebe­).
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4972) | 30.3.202322:48
Také zdravím. Já byl pár týdnů v Indii ­(no... už je to 10 let zpět­) a tam si třeba nedokážu představit, jak nějaké státy chtějí zavést ban spalovacích motorů, když tam kvůli pravidelným výpadkům elektřiny byl problém nabít i mobil a foťák, natož elektromobil. Jak oni to chtějí udělat, to mi opravdu není jasné.
Nicméně zase musím podotknout, že něco jako Greendeal, resp. některého části, zdaleka nemáme jen tady ­(a jen abychom nezapomněli, GD se zdaleka netýká jen elektromobility, to je jen maličká část GD­). Navíc to, že někde jinde na to nedávají takový důraz, neznamená, že to nemá smysl. Pořád je lepší být na třeba na 80 % znečišťování, než to nechat na 100 %.
Odpovědět0  0
cdwN (585) | 1.4.202311:52
Ano, každý by měl začít především u sebe a o tom svědčí, že jste spotřebovali plastů za týden, co tady za rok. Odřezávat někoho od surovin a kázat mu nesmysly pro jeho ­"dobro­" je tady podle dost lidí v pořádku. Mě to v pořádku rozhodně nepřijde. Buď tedy přiznáme, že tohle není demokratická společnost a budeme lidem diktovat, co mají přesně dělat, nebo to zkrátka necháme být a budeme investovat do vývoje na národní úrovni či na úrovni EU v našem případě. Samozřejmě, že vidět to tak, že těm nahoře jde na prvním místě o ekologii a o nic jiného je přinejmenším hodně naivní. Qui bono? Vždycky se takhle ptám a proto mám realističtější pohled na svět, než nějakej ten náš nadrřazenej, panevropskej s prvkama hezky z dob minulých. Sláva Eurosajuzu, za ten se dá schovat kdejaká ideologie. Není to o moc jiné, než dříve, jen dnes máme více technologií na vymývání mozků, špiclování a válčení, než tenkrát. Člověku se mohl zlepšit život daleko víc, ale to by mocipáni nesměli být zahleděni do sebe. Howgh.
Odpovědět0  0
sroobik (627) | 29.3.202314:00
ten okolny svet, ktoreho je 15x tolko ako europanov a budu vyrabat vaticky do usi dalej. Len europania nebudu mat, lebo treba zachranit prirodu, priroda to s nasimi vatickami nerozbeha. Ze 8 miliard ludi minie denne 7,5 miliardy vaticiek, len 500M europanov bude mat spinave usi, nevadi, ­"zachranili sme prirodu­"
Odpovědět1  1
Milan Šurkala (4972) | 29.3.202314:09
A ten okolní svět, kterého je 15krát tolik, co Evropanů, elektromobily snad neprotlačuje nebo co? Propána, podívejte se, kolik států na světě má dotace na elektromobily, a které plánují jejich zákaz podobně jako EU. Vy máte opravdu pocit, že EU je jediná?
Odpovědět1  1
unreall (521) | 30.3.20236:55
Lenže vám nejak nedochádza, že dôvod prechodu na elektro sa už teraz deje v hodine dvanástej a ak by ho odložili o 50­-100 rokov, už by ste sa mohli smiať spolu s tými ostatnými, ktorí budú bývať u vás doma potom, čo budú donútený utekať zo svojich krajín.

Skúste sa poučiť nejakou odbornou literatúrou, ktorá sa zaoberá klimatickými zmenami a možno budete viac veciam rozumieť a budete menej náchylný na tieto rádoby rebelské názory.

Ten zvyšok ani nemá zmysel komentovať…
Odpovědět1  2
odb (541) | 30.3.202314:22
To akoze osobne auta su ten najvecsi­/najdolezitejsi vinnik, od ktoreho je potrebne zacat?
ja to vidim, tak ze osobne auta su sucastou problemu ale tkay aby sa s nim takto zaoberali. osobne auta by som nechal na prirodzeny vyvoj popri ostatnych.

Klima je tak komplexna vec, ze netusime co a aky vplyv na nu ma. Staci jedna dobra vybuchnuta sopka ale cely doterajsi model mozes vyhodit.
Rovnako nevieme, co oteplenie prinesie. Teplo tu uz na zemi bolo, aj viackrat. Aj doby ladove.
Ludia odjakziva odchadzali zo svojich domov kvoli zmene klimy­/podnebia. na roznych miestach, kde je teraz nehostinna krajina zili davno ludia. Davno pred industrialnou dobou a predsa sa tam klima tak zmenila, ze sa uz tam nedalo zit.

Netvrdim, ze nic nieje potrebne robit ale toto mi pride ako bez rozmyslu. Alebo ucelovo, lebo osobne auta zabolia hlavne beznych ludi a prinos to bude mat tak na zdravsie ovzdusie v mestach ale na klimu moc nie. Na to zdravsie ovzdusie stacia davnejsie spominane bezemisne­/nizkoemisen zony okolo ktorych je teraz ticho. Ja by som tak zacinal ale bum seknem s tym tak skokovo.
Odpovědět1  0
cdwN (585) | 1.4.202311:40
Čteš jen ­"ty správné­" vědecké studie o změnách klimatu. Přečti si někdy něco od lidí, kteří o tom píšou doopravdy reálně a nemají za krkem celou zelenou lobby. Proto tady meleš dokolečka pořád stejný sračky. Na to se neshodneme nikdy na tomhle zeleným šílenství. Já jsem pro pokrok, chovat se ekologičtěji, ale to taky musí každý začít především u sebe. Howgh.
Odpovědět0  0
jiri777 (82) | 29.3.202311:44
Nesouhlasím. Elektromobil je jako druhé auto do rodiny na dojíždění do práce ideální. Využijí se přebytky ze solárů. Navíc ráno máte ­"plnou­" nádrž, takže nemusíte vůbec k benzínce. Samozřejmě pro lidi v bytech to není.
Odpovědět1  0
PHiLiPZ (78) | 29.3.202312:19
po praci pridem vecer domov a do rana mi to solar nabije? ci to cez den ulozim v dalsej baterke, z ktorej to cez noc precerpam do auta?
Odpovědět0  0
jiri777 (82) | 29.3.202313:41
Pokud přijdete dříve z práce a baterie v domě je již dobitá, tak se v létě dá ještě nějaká energie ze solárů získat. Ale hlavně ve dnech, když máte home office nebo o víkendech. Nicméně spíše budete dobíjet v noci za noční proud.
Odpovědět0  1
Pavel Matějka (1648) | 29.3.202313:49
Hehe. Díval jste se někdy do ceníků ­- za posledních pět let? Noční proud je už dlouhé roky za stejnou cenu jako ten denní.
Odpovědět3  0
Milan Šurkala (4972) | 29.3.202314:02
Ano, i tak se dá. Pak by si ale člověk měl zajistit solár, který má dostatečně velkou baterku a ne ta 2­-2,5hodinová řešení, která se dnes obvykle dělají ­(a která jsou v létě už třeba v 11 ráno plně nabitá­). Nicméně v létě člověk stejně přijíždí ještě za světla, takže to dobijete ještě ze soláru. Problémem je zima, tak to po většinu zamračených dní nestačí ani na ten dům, natož na auto.
Odpovědět0  0
shaolin_81 (278) | 29.3.202315:12
Dobre ste to povedali... Ako druhe auto do rodiny na dochadzanie do prace a vyvazanie deti..
Odpovědět0  0
gepir (45) | 29.3.202315:21
Mam solary a mam prebytky, ale NIKDY si ten odpad nazvany jako eletro­-vuz nekoupim. Radeji si budu jezdit v Audi A6 Allroad, na jednu nadrz dokazu dojet na severni moravu a zpet a jeste jezdim chvilku do prace. Pritelkyni jsem poridil SUV Kodiaq opet nafta a nemuze si to vynachvalit.
Odpovědět0  0
unreall (521) | 30.3.20236:59
Tak hlavne, že máte obaja tie SUV :D
Kde sa stále beriete niektorí…

Len pre vašu informáciu, elektro­-kamióny dajú dnes na jedno nabitie väčší dojazd, ako tie vaše dve SUV­-čka.
Odpovědět0  2
odb (541) | 29.3.202311:47
Ono to je prakticke riesenie ale nie ako plosne­/jedine riesenie.
Je to dobra alternativa ale zatial nie dobre ako jedina moznost. Preto sa mi nepaci pretlacanie len elektromobilov. Pride mi to prilis agresivne a bez rozmyslu.

Nafta je najlepsie riesenie pre urcity use case­(velke najazdy hlavne po dialnici­/mimo mesta­).
Benzin je dobre riesenie pre urcity use case.
(Plugin­)Hybrid je dobre riesenie pre urcity use case.
Aj cisty elektromobil je dobre riesenie pre urcity use case.

Odpovědět3  0
zzw30 (227) | 29.3.202312:22
odb: je to zbytečný, vždycky se najdou lidi, co budou křičet že je *doplňte­-libovolné­-palivo* je pro ně nahovno, takže je to nahovno pro všechny.
Odpovědět0  0
sroobik (627) | 29.3.202312:33
ty si kup kludne auto na prdy jednorozca, mne to je uplne jedno, len mi neber moje naftove, lebo ja chcem naftove. Baterkove si nechaj, to je pre mna nepouzitelne + cenovo nedostupne. Alebo mi daj baterkove auto tak do 10000€, ktore prejde 1000km ale aj s klimou v lete. Potom si bude pouzitelne, kedze zahradu mam 20km od bydliska. Ale nech sa tych 1000 nabije od rana do vecera, lebo cez leto som tam kazdu sobotu a cez zimu raz za meisac vydrzim tiez.
Odpovědět1  1
shaolin_81 (278) | 29.3.202315:11
Presne tak, stale je kopa use case, kde je elektromobil hodne mimo. Ja napr. jazdim hlavne dlhe trate, casto nad 500km a s elektromobilom by som velmi zaplakal. Navyse spotreba a ekologicka zataz takeho 2.0 TDI EVO, kde davam na Superbe priemerku na dialnici 5.4 pri predpisanej rychlosti je dokonca mensia ako toho elektromobilu. Tak preco mi doboha nejaka EU ide tlacit nasilu elektromobil? Naviac ze priemerna cena aut velmi porastie.
Tiez na to absolutne nie je pripravena infrastruktura ­(nabijacky, rychlonabijacky...­) a ta bude stat tiez kopu prostriedkov a CO2 na vybudovanie. Staci sa pozriet, ake byvaju v Kalifornii niekolkohodinove rady na nabijacky.
Tesim sa na nasu svetlu buducnost, fakt ze hej.
Odpovědět1  0
Eskymak (1057) | 29.3.202320:11
Malé reaktory nejsou problém, posílají se třeba do vesmíru. Problémem je palivo.
Odpovědět1  0
Jirka-77 (1144) | 30.3.202317:02
spíš do 300 let.
Odpovědět0  0
Bespi (166) | 29.3.20239:14
Jo jo, na nekterych vecech je treba zapracovat, hodne zapracovat, ale resitelne to je. Hlavne chtit.
Odpovědět1  0
paja666 (128) | 29.3.202310:39
Problem je v tom, ze chtit je jedna vec a muset do urcite doby je vec druha. Kdyby slo o prirozeny vyvoj bylo by to o necem jinem, tim, ze je to vnucene, je to o to slozitejsi a tim padem neekonomicke a zaroven neekologicke. Proste ­"site horkou jehlou"
Odpovědět7  0
Excallibur (12) | 29.3.202313:33
ak by na to nebol tlak, prirodzenym vyvojom by sa automobilky ku elektomobilite dostali za desiatky rokov ­( respktive ­- automobilky by zacali nieco riesit az keby napriklad prestala do europy tiect ropa, co by bolo pochopitelne prilis neskoro­). Predava sa to ako ekologia, ale sebestacnost v tom hra rovnako dolezitu, ak nie aj dolezitejsiu ulohu. Preto EU tlaci. Samozrejme to so sebou nesie mnoho nevole, problemov a aj spominane sitie horucou ihlou. Pracujem na vyvoji emob drivetrain od 2012, ale bez tlaku EU bol ten vyvoj v skutku velmi vlazny ­(skor to boli take akademicke projekty­).
Odpovědět1  0
vaclav2211 (399) | 29.3.202316:38
To je v plane v dalsej patrocnici:P
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.