Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
18.7.2024, Milan Šurkala, aktualita
Elektrická auta mohou být pro elektrickou síť nejen přítěží, ale i pomocí, jak se ukázalo nedávno v Austrálii. Při nedostatku elektrické energie totiž mohou být náhradním zdrojem elektrické energie.
Mr.GO! (103) | 19.7.20243:50
Lidi znalí problematiky ví, že bateriový systém ev není jen o cyklech a dojedu. Ty auta trpí I jinými nemocemi jako je koroze na kontaktech, selhání jednoho článku který dokáže vyřadit celou sérii, tepelný systém a monitoring také potřebuji pravidelný servis...
Myslím si , že ­(nejenom­) v oblastech kde hrozí blackouty by měli mít uživatelé malý benefit za poskytnutí auta k případné stabilizaci , ať už od energetické společnosti nebo od státu. A pak v případě tohoto blackoutu štědrou kompenzaci zohledňující použitou sumu energie , dobu a míru účasti v programu a dobu, kdy je auto fyzicky připojeno k síti stand­-by­/ v pohotovosti.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4981) | 19.7.20249:15
No však tak to obvykle také je. Za prodanou energii zpět dostávají řidiči v těchto projektech většinou zpět ­(resp. nabijí to levně, když je přebytek, prodávají draho, když je nedostatek­). Něco podobného ­(ne sice pro pohotovostní účely­) v případě solárů můžete dělat už i dnes v ČR.
Odpovědět0  0
puntja (25) | 18.7.20249:21
Nerozumím, proč už dávno nenastoupil princip smart­-grid, kdy domovní a auto baterie jsou schopné pomoct při rozpadu sítě. Klidně se mohou automaticky tvořit krátkodobé ostrovní systémy a postupně se opět zase zapojovat do sítě a řídit tak okamžitě zatížení. Majitelé stacionárních baterií by mohli být finančně motivováni, aby ­"zapůjčovali­" svou kapacitu veřejné síti v případě problémů. Čím jich bude víc, tím méně hrozí úplný blackout. Možná je baterií zatím málo, ale moc nevidím, že by se síť na něco takového připravovala. Možná k tomu směřuje současná výměna elektroměrů za přístroje s téměř kontinuálním měřením, i když je důvod zatím jiný..
Odpovědět2  3
congi (343) | 18.7.202410:03
tohle je zas infantilni predstava tvl...cpat baterie do kazdyho baraku...likvidovat autobaterii nesmyslnymi presuny energie...ty ses fakt blazen
Odpovědět4  3
Tech-boy.lukas (1495) | 18.7.202410:37
😕 že toto vůbec řešíte, znám několik lidí co má baterie v baráku a elektroauta, a jsou této problematiky znalí a nikdo by dobrovolně nenechal opotřebovávat baterii tím že by půjčoval její kapacitu. Ale spousta ekomaniaků o tom neví že mají akumulátory nějaký počet cyklů atd. Takže je jim to jedno, oni pak budou nadávat že jim auto nedojede tolik jako dříve.
už jsem se i dozvěděl že notebook p.i.č.u vydrží a proto musí být stále na síti bo je jen málo nabitý
Odpovědět2  2
Milan Šurkala (4981) | 18.7.202410:56
Pokud máte v autě LFP, tak nemáte šanci to ucyklovat ­(ta spíš odejde stářím než cykly­), tak proč to nevyužít k tomuto? Obvykle to i něco vydělá zpět.
Odpovědět3  0
Tech-boy.lukas (1495) | 18.7.202411:29
to se vztahuje k tomu co jsem psal, kolik lidí je tak znalých že vědí co mají v autě za akumulátory?
Nedávno jsem kupoval disky na auto a ptali se na typ auta a že díky tomu poznají kompatibilitu. Tak to je příklad znalosti, přece si vyčtu jaká je středová díra, počet šroubů, zális. Jak jsem zjistil mnoho lidí to neví, tak odkud by věděli že mají akumulátory tohoto typu v autě a cyklováním to za dobu svého života nejsou schopni zničit?
Odpovědět1  1
Milan Šurkala (4981) | 18.7.202412:01
Toto začíná být marketingově více protlačovaná věc, takže z doby, kdy to ani nešlo zjistit, se dostáváme do doby, kdy to začíná být marketingovým tahákem ­(protože je to spojeno s životností, která zajímá většinu­).

Za další, využívá se jen malá část kapacity, a ne každý den hrozí blackout, aby se to maximálně využilo ­(to spíše při klasickém vykrývání solárových špiček­). Např. ze statistik z Austrálie, kde to používají, se pro tyto účely využilo celkem 1 % energie, která těmi auty protekla. Takže snížení životnosti o 1 %. Je to opravdu takový problém? To není problém ani pro NMC, a i kdyby to bylo 10 %, tak to stále není tolik, aby to udělalo dramatický rozdíl. Proboha, tam přece denně nelítají desítky kWh z auta sem a tam, aby se to na tom akumulátoru nějak výrazně projevilo. Na tyto účely se používalo 4 % z kapacity akumulátoru ­(tzn. 1,6 kWh, které z toho šlo při dané situaci dostat­).
Odpovědět1  1
FabledWarrior (202) | 19.7.20245:41
Vůbec by mě nezajímalo, jak malá část kapacity by se využívala. Energetické společnosti jsou neuvěřitelně nenažrané... a já jim nehodlám ani za nic s něčím pomáhat. Lítaj jim desítky miliard zisku, rozdělují se rekordní odměny a já nebo někdo z těch, na kterých vydělávají by jim měl s něčím pomáhat? Jen tak? Protože jsme dobří? No tak to ani omylem.

Mají obří zisky, tak ať si tu síť stabilizují sami. Nejvtipnější je, že teď my daňoví poplatníci budeme desítky let splácet nové jaderné reaktory ­(o kterých říkám, že by jsme jich měli mít více­), ale myslíte si snad, že by jsme měli třeba levnější energii? No vůbec... zase jediný, kdo na tom vydělá bude ČEZ, takže opět.. proč bych jim měl i jen teoreticky pomáhat?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4981) | 19.7.20249:16
Protože za to dostanete zaplaceno?
Odpovědět0  0
FabledWarrior (202) | 19.7.202410:03
A prosím, kolik je to zaplaceno? Myslíte nějakých pár šušníků, asi jako když energetické společnosti vykupují elektřinu, kterou solární elektrárna vyrobí navíc nad rámec spotřeby? Tak to si můžou nechat jako :D
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4981) | 19.7.202413:43
Tady máte dvojsečný meč. Když dostanete málo, sice nevyděláte, ale také to nezvedne cenu elektřinu obecně. Kdyby Vám platili hodně, tak sice vyděláte, ale zase se to projeví na všeobecné ceně elektřiny v průměru. Takže co z toho je ideální? I pár šušňů je lepší, než kdybyste nedostal vůbec nic, ne? A třeba i dnes ji od Vás vykoupí za 1,2­-3 Kč­/kWh, což není zrovna málo. Stejně jste tu baterku už koupil, tak proč ji nenechat něco vydělat? Ale když nechcete Vy, někdo jiný se toho jistě rád ujme.

Pokud jde o pohotovostní zásahy ­(a ne jen běžné vyrovnávání špiček­), tak ty jsou extrémně drahé a podle australské studie něco takového může přinést tisíce AUD na připojené auto. Třeba další australský případ. Chlápek platil 6000 AUD ročně za elektřinu, se solárem to stlačil na 2000 AUD, díky V2G ­(Leaf jako záložní baterie pro síť­) vydělává 2000 USD ročně a přebytky ze solárů ještě prodává, takže ­-6000 AUD se dostal na +2500 AUD. Otázkou samozřejmě je, jak to bude fungovat tady.
Odpovědět0  0
Mr.GO! (103) | 21.7.20241:02
Ty čísla u toho australskyho týká mi nějak nesedí. Tím spíš když jde o leaf s obvykle dost nízkou kapacitou
Odpovědět0  0
DarkRichelieu (1234) | 19.7.202412:27
Aby náhodou nenaúčtovali použití rozvodné sítě.
Odpovědět0  0
congi (343) | 18.7.202413:02
je to tak, nejhorsi je, ze stejni negramotni hlupaci tu stupiditu nasilne vnucuji vsem
Odpovědět1  1
puntja (25) | 18.7.202413:38
Zřejmě máte dost velké problémy se sebevědomím, když máte potřebu dehonestovat lidi, o kterých nic nevíte, jen zřejmě nekonvenují s vašimi názory. Sbohem.
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1651) | 18.7.202413:57
Všechny notebooky z posledních cca čtyř let mají chytré nabíjení ­(mnohé jej uměly už dřív, ale muselo se to nastavit­) ­- nabijí na 95%, přestanou nabíjet a zase začnou, až to spadne na 80%. Jinými slovy, když to necháte trvale na síti, tak vám to do roka udělá nějakých 50 částečných cyklů, možná ani ne. To se na výdrži akumulátoru přístroje, který je dělaný na tři roky používání, nemá šanci projevit.
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (4981) | 18.7.202416:18
Měl jsem takový notebook už v roce 2010 nebo tak nějak, šlo to nastavit na 50% ­(pro trvalé připojení do sítě­) a 80% ­(pro ty, kteří chtěli pracovat na baterku a šetřit to­). Pracoval jsem především na síti, ale měl jsem to nastavené na 80%. Sice ta baterka tam byla i po více než 10 letech pořád ta původní, nicméně docela rychle byla pro mobilní použití nepoužitelná, to už tak třetím rokem ­(ale to bylo i tím, že ten notebook měl sám o sobě výdrž asi 3 hodiny jako nový­).
Odpovědět0  0
puntja (25) | 18.7.202413:28
Jakmile někdo do svého názoru montuje ­"blázny­", nelámu si dál s jeho argumentací hlavu. A tykej si svojí babičce, ano?
Odpovědět0  1
odb (544) | 18.7.202410:29
Bolo by to drahe. Potreboval by si kopec baterii, upgradnut siet aby to vedela a hlavne v nasich koncinach s minimom problemov je to nepotrebna vec. To je ten najdolezitejsi argument.

Ak by sme u nas mali podobne problemy ako Australia, tak by sa to uz riesilo.
Odpovědět0  0
puntja (25) | 18.7.202413:30
Stačí změna klimatu, black­-outy způsobené klimatizacemi, a takové řešení by hodně pomohlo.
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (4981) | 18.7.202416:21
Jenže sítě se upgradují neustále. Proč k tomu neuzpůsobit síť, když se stejně už provádí její údržba, modernizace? Každá síť to dříve nebo později bude potřebovat.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.