Elektrická formule pokořila světový rekord v akceleraci 0-100 km/h
24.6.2016, Milan Šurkala, aktualita
Světový rekord v akceleraci z rychlost 0 na 100 km/h byl pokořen elektrickou formulí Grimsel, která to zvládla za méně než 1,6 sekundy. K tomu byly potřeba pokročilé algoritmy rozdělování točivého momentu na jednotlivá kola.
Spolupráce pokročilého softwaru může z hardwaru vymáčknout netušené možnosti. Dnes to vidíme u aut, která jsou už z velké části řízena elektronikou včetně jejich jízdních vlastností v podobě nejrůznějších stabilizačních systémů. Algoritmy se dají využít i k pokoření světového rekordu v akceleraci z 0 na 100 km/h. Doposud byl tento rekord 1,779 sekundy, nicméně tým Academic Motorsports Club Zurich (AMZ) jej dokázal docela znatelně pokořit.
Jejich formule Grimsel totiž byla schopna dosáhnout rychlosti 100 km/h za pouhých 1,513 sekundy a touto rychlostí jela už za pouhých 30 metrů od startu. Tímto se tak stává nejrychleji akcelerujícím autem na planetě a překonává i auta se spalovacími motory. Tyto extrémně nízké hodnoty byly dosaženy z velké části díky nízké hmotnosti formule, která váží pouhých 168 kilogramů.
Má 1 motor pro každé kolo. Každý z motorů dává 37 kW (50 koní) a váží 3,4 kilogramu. Celkový výkon tak dosahuje zhruba 148 kW (200 koní), což je výkon auta střední třídy nebo malých hot hatchbacků. Přestože samotný výkon není zas až tak obrovský, poměr výkonu na hmotnost je enormně vysoký a točivý moment dosahuje až neuvěřitelné hodnoty 1630 Nm. Nicméně zatímco doposud tato formule byla schopna z 0 na 100 km/h zrychlit za nějakých 1,8 sekundy, po vyladění algoritmů, které řídily dodávku točivého momentu na každé kolo zvlášť dle aktuálních podmínek, se tým dostal až na rekordní hodnotu 1,513 sekundy. Softwarové zásahy a ladění parametrů dokázaly stlačit dolů téměř tři desetiny sekundy.
Jejich formule Grimsel totiž byla schopna dosáhnout rychlosti 100 km/h za pouhých 1,513 sekundy a touto rychlostí jela už za pouhých 30 metrů od startu. Tímto se tak stává nejrychleji akcelerujícím autem na planetě a překonává i auta se spalovacími motory. Tyto extrémně nízké hodnoty byly dosaženy z velké části díky nízké hmotnosti formule, která váží pouhých 168 kilogramů.
Má 1 motor pro každé kolo. Každý z motorů dává 37 kW (50 koní) a váží 3,4 kilogramu. Celkový výkon tak dosahuje zhruba 148 kW (200 koní), což je výkon auta střední třídy nebo malých hot hatchbacků. Přestože samotný výkon není zas až tak obrovský, poměr výkonu na hmotnost je enormně vysoký a točivý moment dosahuje až neuvěřitelné hodnoty 1630 Nm. Nicméně zatímco doposud tato formule byla schopna z 0 na 100 km/h zrychlit za nějakých 1,8 sekundy, po vyladění algoritmů, které řídily dodávku točivého momentu na každé kolo zvlášť dle aktuálních podmínek, se tým dostal až na rekordní hodnotu 1,513 sekundy. Softwarové zásahy a ladění parametrů dokázaly stlačit dolů téměř tři desetiny sekundy.
Tento úspěšný pokud o zlomení rekordu byl proveden na vojenském letišti v Dübendorfu. Aby byl výsledek uznán, jde o průměr dvou pokusů v obou směrech, což má vyloučit vliv případného sklonu tratě i větrné podmínky.
Zdroj: phys.org, extrahw.com