Elektromobil od Xiaomi poprvé spatřen na silnicích
11.7.2022, Milan Šurkala, aktualita
Před necelým rokem vyšlo najevo, že Xiaomi chystá vstup i na trh s elektrickými auty. Svět už dobylo svými elektrickými koloběžkami, takže tento krok asi nikoho až tak moc nepřekvapí. Nyní se už můžeme podívat i na snímek tohoto vozu.
Zatímco na trh s vozy se spalovacími motory se nikdo nový moc nehrnul, přechod na elektromobily znamená, že se vyrojilo až překvapivě obrovské množství startupů, které chtějí prorazit na trhu s automobily. Týká se to i zaběhaných elektronických firem a záměr oznámila např. i společnost Sony. Jednou z dalších takových firem, kterou si spojujeme zejména s elektronikou, je čínské Xiaomi. U něj se o záměru vyrábět elektromobily hovoří především od loňského září. U něj to ani tak moc nepřekvapí, protože s dopravou, byť mnohem lehčího rázu, už má trošku zkušenosti. Svými elektrickými koloběžkami vzala nejednu zemi útokem.
klikněte pro zvětšení (na cochespias.net)
Nyní se na internetu objevil první snímek připravovaného vozu v podobě poměrně dlouhého modrého sedanu nebo liftbacku, jehož silueta docela připomíná 2. generaci vodíkové Toyoty Mirai. Na výše uvedené stránce se můžete podívat i na snímky jinak tvarované testovací muly. Vypadá to tedy spíše na ladění pohonného systému nebo jízdních asistentů (není úplně zřídkavé, že se části nových generací vozů testují v mulách postavených na základě jiných vozů, např. předešlých generacích). Ve výsledku nám to tak o designu až tak moc neřekne, spíše to jen napovídá o tom, že se na nových elektromobilech Xiaomi usilovně pracuje.
Hovoří se o tom, že by se nový vůz Xiaomi mohl objevit na čínském trhu v roce 2024. Jeho představení v Evropě je obestřeno ještě větším tajemstvím, nicméně na evropský trh se dostalo už několik čínských automobilek a není moc důvodů předpokládat, že se o to Xiaomi také nepokusí. Vzhledem k tlaku na techniku, mobilní funkce i stále se zlepšující kvalitě a mnohdy velmi atraktivnímu designu tu čínské firmy vytváří na tradiční automobilky stále větší nápor a vůbec bych se nedivil tomu, kdyby v Evropě v příštím desetiletí byly čínské vozy vcelku běžným jevem.
Naopak je na místě obávat se o některé tradiční evropské výrobce, kteří teď budou muset bojovat s novou konkurencí. Zde v Evropě jim totiž konkurence v podobě čínských vozů roste a naopak v Číně o ně zájem opadá. V Asii dávají mnohem větší důraz na softwarové funkce vozu, propojení s mobilním telefonem a podobně. Naopak už pro ně nejsou tak moc důležité ty vlastnosti, které definovaly "dobré auto". Ostatně mnohá evropská auta zejména v Číně uživatelé hodnotí jako příliš "hloupá". Nastupující generace totiž chce čím dál častěji "počítače na kolech" než auta jako taková. A pokud je většina mladých odkojená na čínských značkách telefonů, nemusí mít tak velký problém koupit si později i čínský vůz.
Zdroj: blazetrends.com, team-bhp.com