Elon Musk se možná nakonec vrátí k Hyperloopu
8.8.2017, Jan Vítek, aktualita
Před čtyřmi lety Elon Musk přinesl studii, která popisovala potenciální způsob vysokorychlostní dopravy, který dnes známe jako Hyperloop. S konkrétní realizací ale už nechtěl mít nic společného, což se ale může změnit.
Elon Musk před čtyřmi lety přinesl spíše vizi toho, jak bychom mohli skrz trubky s částečným vakuem cestovat velice vysokými rychlostmi díky minimalizaci tření. Musk tehdy vyzval další společnosti a lidi, aby tento návrh dotáhli dále a zjistili, zda je vůbec možné něco takového realizovat. Lze také říci, že koncept, s nímž Musk přišel, se v mnohém podobá nápadu RAND Corporation z roku 1972, který byl v podstatě stejný a popisoval cestování elektromagneticky levitujících vozů v tunelu s vakuem. Ale ani oni nebyli první, neboť nápad využít vakuum pro rychlejší cestování ma pocházet dokonce z viktoriánské éry.
Sám se však z tohoto projektu stáhl a řekl, že má dost práce se společnostmi Tesla a SpaceX a na další velký projekt mu už nezbývá čas. To se ale nyní mění a možná ne způsobem, který by mohl firmy již zainteresované v Hyperloopu potěšit.
Dá se říci, že kdyby s tímto návrhem nepřišel Elon Musk nebo jiný podnikatel s nálepkou úspěšného vynálezce a inovátora, slehla by se po něm zem. Namísto toho se mu dostalo velké pozornosti i díky sponzoringu samotného Muska, přišel zájem investorů, veřejné demonstrace a nyní už je za námi i první velký test, v němž kabina přesáhla rychlost 300 km/h.
Minulý měsíc Musk uvedl, že dostal zatím ústní svolení, či spíše přislíbení toho, že bude moci postavit trať mezi New Yorkem a Washingtonem DC, což překvapilo jak vládní dohledové orgány, tak lidi z průmyslu stojící za společnostmi vyvíjejícími tento systém, v nichž samotný Musk není vůbec zapojen. Problém je přitom jednoduchý. Pokud bude Muskovo jméno spojeno s nějakou společností, která bude stavět tratě pro Hyperloop, pak ta bude mít oproti jiným značnou výhodu díky vysoké prestiži, která z toho vyplývá, a tedy i příslušný zájem investorů.
Dle agentury Bloomberg měl člověk blízký Muskovi uvést, že jeho záměr je postavit celou trať s příslušnými systémy, zkrátka všechno. Musk přitom prostřednictvím své firmy SpaceX vlastní obchodní značku Hyperloop, takže může ostatním společnostem snadno znemožnit, aby tento název používaly ve svých systémech.
Dříve také někteří potenciální konkurenti Elona Muska na tomto poli říkali, že ten se snad omezí pouze na vrtání tunelů pro tratě, k čemuž by použil svou novou The Boring Company. Toto přesvědčení by jim ale nemuselo dlouho vydržet a nyní můžeme jen čekat na to, co Musk v tomto směru plánuje a zda se opravdu chce pustit do třetího velkého projektu, který by ostatně efektivně spojil právě s vrtáním tunelů.
Zdroj: Extremetech