Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
7.7.2020, Milan Šurkala, aktualita
Elon Musk a shorteři, to je věčný boj. Prozatím to ale vyhrává Musk, jehož Tesla se stala nejhodnotnější automobilkou na světě. Navíc to, co začalo jako vtip, se stalo skutečností. Tesla začala nabízet "short shorts", červené šortky jako posměšek shorterům.
Jardadoma (1548) | 7.7.202023:59
Já nevim. Mně to pořád přijde jako nafouknutá bublina. Určitě se najde pár nadšenců, co si elektromobil koupí. ale stáčí pár požárů a bude po parádě. Na nějaké ježdění do dálky to asi nebude a baterky jsou pořád veliké a drahé.
Odpovědět2  2
Milan Šurkala (4985) | 8.7.20201:42
Jenže aby ty baterky zvládly ježdění do dálky, byly malé, levné a nehořely, je potřeba nejprve prošlapat cestičky a získat zkušenosti přes velké, drahé a hořící. Samy z nebe nespadnou. Vždycky to tak bylo. Podobnou ­"bublinou­" byly i spalovací motory před 100+ lety.
Odpovědět2  0
wrah666 (6205) | 8.7.20206:22
Stejně, pokud už někde není připravena výroba bezlithiových a bezkobaltových baterií, tak se to za pár let celé sesype. A já zatím slyšel jen zprávy typu: Jo, máme v laboratoři podchycen zajímavý směr pro další výzkum. Nikoliv­" Máme perfektně vymakanou novou baterku, pro kterou lze začít připravovat výrobní linku. Nebo mi něco ušlo a někdo už má hotový vývoj baterie z běžně dostupných prvků?
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4985) | 8.7.20208:57
Zrovna Tesla má v řádu týdnů představit svou milionovou baterku, nicméně zde je otázkou, jak je na tom s těmi problematickými prvky, může to být dobrá baterka svými parametry, ale průšvih z ekologického hlediska, nicméně často se zmiňují akumulátory úplně bez kobaltu a je otázkou, zda je to ta milionová nebo jiná. Ať tak či onak, vždy to vyznělo minimálně tak, že je to už téměř hotovo pro produkci. Lithia se nicméně asi jen tak rychle nezbavíme. Slibně vypadá třeba draslík, ten se ale nehodí do aut, vypadá dobře do vyrovnávacích bufferů a velkých záložních baterií pro elektrické sítě. Mercedes má sice už dnes funkční prototypy organických recyklovatelných akumulátorů, nicméně sám tvrdí, že to na trhu nebude dříve než za 15 let, takže osobně bych to nečekal dříve než za 20.
Odpovědět0  0
Jardadoma (1548) | 8.7.202011:09
A jsme zase na startu :o­)
Zatím mi to přijde nepraktické. Hlavně kvůli baterkám.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4985) | 8.7.202011:29
Jasně, že je to nepraktické. Nikdo netvrdí, že je to technologie, která ty dnešní ve všem předčí a je lepší. To není, ani náhodou. Ale nepraktické bylo vždycky všechno, než se to doladilo. První fotoaparáty byly také nepraktické. Kdyby si před 200 lety řekly, že je to na prd, protože je potřeba půlmetrovou skleněnou desku, kterou je třeba exponovat půl dne, aby to mělo alespoň nějaké nevýrazné zobrazení jakýchsi duchů, tak bychom dnes asi těžko měli digitální fotoaparáty milimetrových velikostí v telefonu, který dokáže natočit 8K video. Pokud nebudeme mít ty nedokonalé varianty dnes, tak také nebudeme mít ty dokonalejší varianty zítra. Tak to prostě vždy bylo, je a bude. Samo to z nebe nespadne. Prostě nespadne.

A jak jsem naznačoval už několikrát, plná elektromobilita ­(řekněme 95%+ zastoupení­) je záležitost, které se drtivá většina z nás ani nedožije.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 8.7.202011:43
Ekologickou zátěž jsem neřešil vůbec, ani toxicitu a podobně. Mě šlo jen čistě o technickou stránku věci, jestli to budeme moci vyrábět po stovkách milionů KWh ročně, nebo ne. Lithium dovedeme získat. Sice za cenu drancování přírody, otroctví a vyhlazení celých domorodých kmenů ­(zelení vám vysvětlí, jak je to ekologické a fajn­) ale dokážeme. Průšvih je kobalt, protože ten nedokážeme získat ani za tuto cenu. A hlavně si bez kobaltu nedovedu představit třeba obrábění kovů. Z čeho by chtěli dělat vrtáky a nože, když se kobalt vyplýtvá do baterek?

A ano, draslík vypadá slibně. Problém je, že slibně toho vypadá xy, ale že z těch výzkumů patrně nebude funkční továrna dřív, než za desítky let. Tedy přesně totéž, co jste napsal ohledně Mercedesu..
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4985) | 8.7.202013:01
Neříkám, že s tebou nesouhlasím. Problémy jsou a rozhodně ne malé. Jenže to, na co poukazuji, je to:

1, Kobalt je sice problém, ale řeší se. Už dnes máme baterky s výrazně nižším množstvím kobaltu než před pár lety. Tesla je např. na čtvrtině běžných akumulátorů a brzy má nasadit bezkobaltové. Takže to, že dnes nemáme běžně komerčně dostupné baterie bez kobaltu, neznamená, že je nebudeme mít už velmi brzy v horizontu pár let a že třeba za dvě dekády nepůjde o standard. Můžeš namítat, že tu budeme mít stále dvě dekády kobaltových baterek, s čímž souhlasím, ale ono je dost pravděpodobné, že tyto modely budou značně ­"úspornější­" a třeba baterka z roku 2030 bude mít pětinu kobaltu co baterka dnes ­(čísla střílím, jen chci poukázat na to, že než se tam dostaneme, tak sice pořád bude potřeba kobaltu, ale ta se bude v čase patrně snižovat­).

2, Že za ty desítky let, než tu budeme mít ty funkční továrny, se nevyrobí enormní množství elektromobilů a především ani neprodá. Upozorňoval jsem na to už stokrát. Kdyby EV nějakým zázrakem ze dne na den měla dojezd jak spalovací auta, byla by tak drahá jak spalovací auta a prodávala se v takových množstvích jako spalovací auta ­(všechny tři předpoklady jsou naprosto, ale naprosto nereálné­), tak bychom ty elektromobily pro plnou elektromobilitu prodali za 30 let. 30 let!!! Jenže tyto nereálné předpoklady nemohou nastat. Za dvě tři desítky let prostě žádná masová elektromobilita nebude a ani nemůže být. Poukazoval jsem na to už stokrát. Norsko dotuje EV jak blázen a po 10 letech doslova brutálních dotací je na 8 %. 8 %!!! Když v roce 2035 zakážeš spalovací auta, neznamená to, že tehdy dostaneš i plnou elektromobilitu. Na tu si počkáš tak do roku 2060...
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 8.7.202019:46
Vy to vidíte alespoň realisticky. Ano, za nějakých 20 let by teoreticky MOHL být prodej nových aut 50­/50. Pokud vše kolem elektromobility a vávoje lepších baterií půjde hladce. ­(Což není zdaleka jisté­) Jenže politici se už teď předhání v tom od kdy prodej spalovacích motorů zakáží úplně.. Hovoří se právě o těch 20 letech.. A za další, pokud jsem se dočetl správnou informaci, Němci hovoří o roce 2030­-­- Je půlka roku 2020, takže jde o necelých 9,5 roku!

Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4985) | 8.7.202022:23
"Pokud vše kolem elektromobility a vávoje lepších baterií půjde hladce. ​­(Což není zdaleka jisté​­)­"

Samozřejmě, že to není jisté. Jenže tady je další ­"kouzlo­" celého problému. Pokud to hladce nepůjde, tak co se stane? Když nebude jak ta EV vyrobit ­(když to nepůjde hladce­), tak nebudou vyrobena. Nevzniknou ti problémy způsobené masovou elektromobilitou, pokud masová elektromobilita nenastane kvůli těmto problémům, které sama způsobuje. Tak trochu problém slepice a vejce.

Když EV bude příliš, materiálů málo, cena poroste, zájem klesne, materiálů bude více, cena klesna, zájem vzroste... Zájem nebude růst, když zároveň způsobuje extrémní nedostatek materiálů a tím zvýšenou cenu. Nikdo si nebude kupovat EV nižší střední třídy za 3 mega, protože levněji nepůjde vyrobit kvůli nedostatku vhodných cenově přístupných materiálů. A zájem bude vysoký jen tehdy, když cena bude nízká, což nastane jen tehdy, když budou k dispozici levné snadno dostupné materiály. Když vyřešíš prvotní technologický­/ekonomický­/ekologický problém, bude hodně EV, což ale ve výsledku nebude taková potíž, protože jsi vyřešil onen prvotní problém. Když onen prvotní problém nevyřešíš ­(nepůjde to hladce­), tak to také nemusí být potíž, protože kvůli nevyřešení prvotního problému bude málo EV ­(zájem bude malý, když to bude mít dnešní problémy, bude to drahé,...­). Tedy nebude existovat to, co způsobí ony potíže.

To, že někdo zakáže spalovací auta, totiž neznamená, že se EV začnou prodávat ve stejném objemu jako spalovací, když budou mít proti spalovacím problémy navíc ­(nepůjde to hladce­). To prostě nelze čekat. Jestli Němci v roce 2030 zakážou spalovací auta, tak je téměř jisté, že rok 2029 bude naprosto rekordním v počtu prodaných vozů... spalovacích. A ty ze silnic zmizí za cca 20­-25 let, spíše vydrží na silnicích ještě déle než dnes.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 9.7.20208:48
Problémy vzniknou. Obrovské. Fabriky předělané na elektroplatformu se nedají překonvertovat zpátky. Jakmile jednou zrušíte motorárnu a výrobu převodovek a stroje sešrotujete, je konec. Nové nikdo budovat nebude. S vidinou, že to vláda může kdykoliv znovu zakázat a jemu se to nevyplatí. Nemluvě o PR, kdy tam budou greténi protestovat 24­/7. ­(a kdo ví, jestli JEN protestovat. Nedivil bych se, kdyby ve své pošahanosti přešli na otevřený terrorismus.)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4985) | 9.7.20209:50
No budovat je znovu nebude, ale to přeci neznamená, že se zruší všechny motorárny. Vždyť ta auta se nedodávají jen do EU, ale do celého světa. To, že spalovací auto neprodá v EU, neznamená, že ho neprodá třeba v Asii nebo Americe. A pro ně si tu motorárnu může stále nechat. Ani v rámci EU nejsou ty zákazy zdaleka jednotné a zatímco někde se budou moci prodávat jen elektrická auta, jinde musí být elektrifikovaná ­(hybridy, plug­-in hybridy­), tedy stále se spalovacím motorem. Pokud to nebude jednotně v EU, tak je sice hodně pravděpodobné, že elektromotor bude mít v EU každé nové auto už za takových cca 10 let, ale ten spalovací tu bude ještě v roce 2050 ­(plug­-in hybridy­).

To, že jedna společnost přestane vyrábět spalovací motory, neznamená, že to ukončí všechny. Ty motory pak v případě potřeby může nakupovat jinde, jak se to děje naprosto běžně už dnes. V Mercedesu najdeš motor Renaultu, v Toyotě BMW,... Automobilka, která má více globální dosah ­(v motorech např. Toyota, Honda, BMW, VW,...­), může snáze reagovat na situaci a dodávat motory těm, kteří takový rozsah nemají a kterým by se vývoj spalovacích motorů už nevyplatil. Že nebude kde v případě potřeby sehnat spalovací motor ­(a převodovku­), toho bych se bál asi ze všeho nejméně.

Pokud to bude neúnosné, tak také bude neúnosné si koupit EV, takže opět přicházíš k tomu, že nebude zájem o to, co bude způsobovat ty problémy. Jasně, dá se to protlačit silou a zakázat nejen prodej, ale i provoz... nicméně to se brzy zjistí, že to prostě nepůjde.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 9.7.202010:22
Jenže já přicházím k tomu, že Elektromobil bude neúnosné koupit. Klaisckých aut bude možné vyrobirt možná půlku, takže zdraží i ty. K tomu zdraží i notebooky, tablety, mobily. A k tomu miliony nezaměstnaných. Docela se bojím řešení, protože vlády zatím mají jen jedno osvědčené. Zbrojení a následně válka.
Odpovědět0  0
Deluxa (225) | 13.7.202010:29
Je jasne ze je to bublina ako hovado. Oblbovanie to maju Amici zmaknute, takto okradaju ludi uz viac ako 100 rokov. Taka ­"garazova­" znacka takpovediac zo dna na den vznikuta nemoze prekonat realnu hodnotu VW alebo Toyoty. Ti maju infrastrukturu,vyrobu,techhnologie a know­-how take ze keby mal Musk neobmedzene vela penazi a zacal by stavat tie fabriky tak by ich dobehol tak o 30rokov. Ono to splasne a niekto zas seredne pride o svoje peniaze. Najviac mu pomohol asi fakt ze NASA bola tak blba a podpisala vladou dotovany kontrakt na dodavky ISS pre spaceX. To este budu v buducnosti lutovat, pretoze on jednoducho nema ludi a odbornikov na take komplikovane ulohy. Ako ich dokazal oklamat a ako sa dostal k cudzim technickym dokumentaciam ­(napr. pre raketove motory­) je mi zahadou. V tomto ho mozno povazovat za genia :D nie vsak nadlho
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.