Elon Musk: Tesla Motors by měla koupit SolarCity
23.6.2016, Milan Šurkala, článek
Elon Musk je velký vizionář posledních let, který občas dokáže hodně překvapit. Nyní navrhnul, aby automobilka Tesla Motors, v níž je předsedou a CEO, koupila za 2,8 miliardy dolarů energetickou společnost SolarCity, v níž je také předsedou. Co tím sleduje?
O Elonu Muskovi píšeme v poslední době častěji (viz náš článek o jeho životě), neboť jeho činnosti zacházejí do mnoha zajímavých technologických oblastí. Nejsou to jen elektromobily Tesla a výroba baterií (v Tesla Motors je předsedou, CEO a produktovým architektem), je tu také solární energie v podobě společnosti SolarCity (zde je jen předsedou) a věnuje se také letům do vesmíru a znovupoužitelnosti vesmírných raket ve společnosti SpaceX (zde je CEO a hlavním designérem). Poznamenejme, že ve společnosti Tesla Motors drží Musk zhruba 21 % všech akcií, v SolarCity pak necelých 23 %. V těchto společnostech je tak nejen předsedou, ale i největším akcionářem. SolarCity je pak řízena jeho bratrancem Lyndonem Rivem.
Elon Musk, zdroj: solarcity:com
I proto vyvolala velký zájem zpráva, že Musk navrhuje, aby společnost Tesla Motors odkoupila firmu SolarCity za zhruba 2,8 miliardy dolarů, což je o třetinu vyšší cena, než by napovídaly skutečné tržní hodnoty akcií (skutečná hodnota byla necelých 2,1 miliardy dolarů). Musk by tak jednou svou společností, v které má velký podíl, odkoupil druhou společnost, v které má také velký podíl. Jsou zde názory, že tak chce učinit proto, aby zabránil dalšímu poklesu hodnoty akcií SolarCity. Musk však tyto domněnky popřel. Poznamenejme, že koncem loňského roku byla hodnota akcií SolarCity přes $50, před oznámením tohoto záměru už jen kolem $21.
Hodnota akcií SolarCity na základě oznámení tohoto záměru skokově vzrostla z úterních $21,19 na $23,4, nicméně postupně klesala a včerejší obchodování zakončila na $21,88. A naopak hodnota akcií Tesly se za včerejší den propadla z $219,61 až na $196,66.
Pojďme se na to ale podívat podrobněji. Představenstvo společnosti Tesla Motors dalo návrh firmě SolarCity na odkoupení veškerých akcií, kdy by za každou akcii SolarCity dostali 0,122 až 0,131 akcie Tesly. V době návrhu to znamenalo hodnotu okolo $26,5 až $28,5 za každou akcii SolarCity (v době návrhu přesahovala cena jedné akcie SolarCity mírně částku $21). Nabízená cena byla tedy téměř o třetinu vyšší než ta tržní. Jde jen o návrh, o němž budou akcionáři hlasovat a Elon Musk už řekl, že se zdrží hlasování, neboť je hluboce zainteresován v obou společnostech. Totéž prohlásil Antonio Gracias, který je jak ředitelem v Tesla Motors, tak má funkci i v SolarCity. Samotní akcionáři ale z Muskova nápadu nejsou příliš nadšeni, takže se možná ani neuskuteční. Otázkou je, zda je to škoda nebo nikoli.
Co by Tesla získala převzetím společnosti SolarCity? To je možná na první pohled dost záludná otázka, neboť SolarCity je zatím stále ve ztrátě. Pro zajímavost, v roce 2015 byly příjmy společnosti 399,62 milionů dolarů, nicméně ztráta dosahovala výše 768,82 milionů dolarů. Firmě uškodily také nedávné legislativní změny v některých zemích, např. Nevadě. Zde bylo instalováno přes 12 000 solárních systémů SolarCity, jenže se změnily podmínky a stát začal přebytečnou elektřinu vykupovat za značně nižší částky. Produkce elektřiny se tak zde už zákazníkům SolarCity moc nevyplácí a investice do solárních panelů se tak bude vracet podstatně déle.
Ještě horší je to, že každý, kdo chce do sítě přispívat, musí v Nevadě platit daň až $40 měsíčně. Zákazník SolarCity neplatí za solární panely jako takové, ty jsou zdarma, nicméně platí za elektřinu, kterou vyrobí. Její cena je ale znatelně nižší než cena běžné elektřiny. Jednoduše jde o další projekt předplatného podobně jako je to dnes běžné třeba u softwaru (Office 365, Adobe Creative Cloud). Místo vlastnění produktu a následně nulových nákladů je tu levný, nicméně trvalý pronájem. A s tím i trvalé příjmy do kasy společností.
Proto to zdaleka nemusí být takový nesmysl, jak by se mohlo zdát při pohledu na finanční situaci SolarCity. Tato společnost je totiž největším dodavatelem solárních systémů v USA jak pro běžné, tak i firemní zákazníky. Operuje ve více než polovině států USA a těsnější spolupráce s Teslou umožní nabízet mnohem jednodušeji ucelený balíček auta i řešení také jeho nabíjení a napájení celé domácnosti (Powerwall).
SolarCity Powerwall
Zatímco dnes člověk musel objednávat více prvků od více společností (Auto u Tesly, energii u SolarCity), nyní by si mohl objednat vše v jednom od jediné firmy v prodejně Tesly. Dnes sice SolarCity spolupracuje s různými automobilkami (z těch ostatních můžeme zmínit třeba Hondu), ale nejde o ucelené řešení. Dnes si tedy můžete koupit solární panel, kterým budete napájet svůj dům a třeba i elektromobil nebo plug-in hybrid takřka libovolné značky.
Sloučení dává smysl i z toho důvodu, že majitelé Tesly potřebují tato auta nějak nabíjet a mít vlastní solární elektrárnu rozhodně není k zahození. Lákavá může být i představa ekologičtějšího provozu se zdánlivě nulovými emisemi. Pochopitelně i solární modul se nějak musí vyrobit, nicméně zatímco spalováním černého uhlí vznikne 800-1000g CO2 na jednu vyrobenou kilowatthodinu, u solárního panelu je to jen něco okolo 30-70 g CO2/kWh. Najdete ale i studie, které ukazují, že solární energie má ve skutečnosti čísla blízká černému uhlí.
Většina lidí nicméně bude počítat s nulovými emisemi a budou se cítit ekologicky, což je pro Teslu velmi žádoucí. I pokud si to někdo spočítá, přijde na to, že solární elektřina od SolarCity v automobilu Tesla Model S má uhlíkovou stopu ekvivalentní provozu benzínového auta se spotřebou asi 4 deci na 100 km (spotřeba Tesly S je u reálných majitelů 20,8 kWh na 100 km). Pro zajímavost, u Tesly Model S provozované v Evropě na "průměrnou evropskou elektřinu" jsou emise CO2 i se započtením ztrát ve vedení a skladování energie zhruba ekvivalentní autu se spotřebou kolem 5 litrů benzínu na 100 km.
To ale není vše. Solární elektrárnu od SolarCity není nutné používat jen pro nabíjení auta. Ta se dá používat i pro napájení celého domu a jak již bylo řečeno, nadbytečná elektřina se dá i prodávat zpátky do sítě (byť už ne tak výhodně jako kdysi) nebo skladovat v baterii Powerwall. To už začíná znít hodně zajímavě. Pochopitelně, nakombinovat si Teslu a SolarCity je možné i dnes, nově by ale celý proces mohl být výrazně jednodušší. Navíc je pravděpodobnější, že zákazník Tesly si půjde pro energetické řešení do téže firmy (dosud SolarCity) a naopak zákazník SolarCity patrně opět půjde ke stejné firmě (nyní Tesla) i pro auto. Když si půjde pro auto, bude tam mít i energetické produkty pro domácnost, když si půjde zařídit energii pro domácnost, v prodejně uvidí i auto.
Tesla Model 3 (2017)
S tím, jak Tesla nedávno představila Model 3, který má být relativně lidovým elektromobilem, je nasnadě, že Tesla bude chtít prodávat i řešení provozu tohoto auta. Tohle konvenční automobilky nemají, tam je vůz a jeho provoz (benzin/nafta a servis) v rukou nejméně dvou různých firem. Zde by měla Tesla pod palcem obojí. Tohle by měl být hlavní cíl Elona Muska. Prodá jak auto (což je jednorázový příjem), tak i energii na jeho provoz (což je už pasivní, trvalý příjem z provozu vozidla). Jednalo by se o geniální tah, pokud by skutečně vyšel a SolarCity by začalo být ziskové. To je podobné, jako kdyby škodovka prodávala nejen fabie, ale také benzin do nich.
Už dnes je na ještě neprodávaný Model 3 vypsáno 400 000 objednávek, což je extrémně vysoké číslo (pro zajímavost to je produkce Škody Fabia za 1,5 roku). Pokud by dostatečnou část těchto zákazníků dokázal přemluvit i pro SolarCity, které může být trvalým zdrojem příjmů pro Teslu, mohlo by to oběma divizím vynést velké množství peněz. Tesla také pracuje na obrovské továrně Gigafactory pro výrobu baterií, kterými bude osazovat statisíce objednaných vozidel. Do továrny investoval i Panasonic, a to celých 1,6 miliardy dolarů.
Tesla Roadster (2008-2012)
V oblasti elektromobilů je nutno říci, že to Musk rozjel velmi dobře. Zatímco většina automobilek "rve" elektromotory a baterky do konvenčních aut, pro které není ani infrastruktura a ani nejsou pro nikoho cenově zajímavé (nižší střední třída za milion nezní lákavě), Musk začal v roce 2008 s Teslou Roadster. Představil auto v kategorii, kde nemusí být levné a vysoká cena není problém. Naopak, za výlučnost si zákazník rád připlatí. Postupně se budovala i infrastruktura nabíječek Supercharger.
Později přišel s Teslou Model S (2012 - dodnes). Tentokrát šlo o velké luxusní auto, tedy opět kategorie, kde cena nehraje tak velkou roli a jde o image. 100 000 prodaných kusů je velký úspěch. Velmi úspěšná kategorie SUV byla zaplněna v roce 2015 modelem X. Luxusní SUV je opět kategorie, kde zákazníci překousnou vyšší cenu a vyšší cena elektrického pohonu se "ztratí" v lepší image.
Tesla Model S (2012-dodnes)
Nicméně, technologie postupně zlevnily, jakž takž se vybudovala infrastruktura a má konečně smysl přijít s lidovějším elektromobilem. Byl tedy představen "lidový" elektromobil Tesla Model 3 za $35.000. Pořád ne nízká cena, ale Musk představil lidovější elektroauto v době, kdy je akceptovatelné pro podstatně větší počet lidí. A přestože má Tesla na tento model přes 400 000 objednávek, první kusy určené pro zákazníky sjedou z linek až v roce 2017. A pokud si k Tesle Model 3 koupí i řešení SolarCity (nově už od Tesly), mohl by to být pro Teslu zlatý důl.
Připomeňme ještě jednu zajímavost. SolarCity v minulosti vydalo "solární dluhopisy", jež z velké části koupila společnost SpaceX (kterou Musk založil a také v ní působí jako CEO), aby byl financován rozvoj solární energie. Tehdy Musk koupil dluhopisy za $90 milionů z celkových $105 milionů a postupně navýšil nákup až na $255 milionů. Dnes mají tyto dluhopisy výnosnost až 5,75 % při době na 15 let.
Tesla a SolarCity tak sice nyní mají dluhy, kam se podívají, nicméně pokud tyto kroky Muskovi vyjdou, mohlo by to být pro další rozvoj hodně zajímavé. Následující roky ukážou.
Zdroj: nbcnews.com, techcrunch.com, solarcity.com, teslamotors.com