Elon Musk vysvětluje, proč explodoval prototyp Starship SN10
11.3.2021, Jan Vítek, aktualita
Už to vypadalo, že prototyp Starship SN10 bude první svého druhu, který po výletu do výšky kolem 10 km dokáže opět v pořádku přistát. SN10 sice přistát dokázal, ale v pořádku to evidentně nebylo.
Test prototypu Starship SN10 proběhl minulý týden a dopadl bohužel stejně jako ve dvou minulých případech explozí, i když ta přišla až opožděně poté, co loď dokázala přistát ve vzpřímené poloze. Bylo ale evidentní, že toto přistání neproběhlo ideálně, neboť loď zůstala viditelně nakloněna a po několika minutách explodovala.
Elon Musk nám nyní na Twitteru potvrdil, že Starship SN10 šel na přistání přeci jen rychleji, než by správně měl, a to kolem 10 metrů za sekundu, což bylo způsobeno nižším výkonem motoru.
SN10 engine was low on thrust due (probably) to partial helium ingestion from fuel header tank. Impact of 10m/s crushed legs & part of skirt. Multiple fixes in work for SN11.
— Elon Musk (@elonmusk) March 9, 2021
To samo o sobě stačilo na to, aby dopad poškodil nohy a také část pláště lodi. Poté raketa explodovala, ale co bylo přímou příčinou exploze, to jsme se nedozvěděli. Nízký výkon motoru ale měl být způsoben únikem helia z palivové nádrže, která byla do prototypu přidána na příkaz Muska právě v reakci na explozi prototypu SN8.
Nyní byli zaměstnanci firmy SpaceX spatřeni, jak manipulují s vysunovacími nohami prototypu SN11 a Elon Musk potvrdil, že tu probíhá řada změn právě v reakci na havárii verze SN10.
Prototyp SN11 už tak byl umístěn na odpaliště v Boca Chica, kde právě probíhají jeho předletové testy, jako je zkušební naplnění nádrží tekutým dusíkem. Otázka je, jaké úpravy na SN11 probíhají a na nich bude záviset i to, kdy tento prototyp poletí. Mohlo by to být ještě dnes nebo i zítra soudě dle informací o uzavírce tamní komunikace.