Epic Store vs. Steam: špatný a horší?
11.4.2019, Jan Vítek, aktualita
Nástup obchodu Epic Games Store vyvolal vášně a z mnoha hráčů se najednou stali velcí zastánci Steamu, kteří jej vidí jako tradiční platformu v ohrožení ošklivých Epiců rozhazujících peníze vydělané díky Fortnite. O souboj hodných a zlých však nejde.
Je třeba si připomenout, že začátky platformy Steam byly také neslavné a firma Valve používala značně nepopulární kroky k tomu, aby k ní hráče přitáhla. Steam byl spuštěn nejdříve jako platforma čistě pro hry od Valve a hráči ve své době mohutně odsuzovali, že jsme ji museli využít k tomu, abychom si mohli zahrát Half-Life 2. Stejné to bylo při vypuštění Counter-Strike 1.6 a mnoho hráčů tehdy odmítalo kvůli tomu opustit verzi 1.5, ale neměli šanci, když Valve prostě vypnuli její servery.
Přesně to je třeba si připomenout ve světle kritiky firmy Epic Games kvůli tomu, co využívá ke svému růstu. Jde jí samozřejmě o to samé, o co šlo i firmě Valve, a sice přitáhnout ke své platformě co nejvíce lidí, přičemž použité praktiky zákonitě musí být odlišné, než v roce 2003, kdy Steam protahoval cestu. A když se nad tím zamyslíme, Epic to nedělá zrovna špatně.
Však tu máme každých pár týdnů zajímavou hru zdarma (nyní The Witness, chystá se Transistor) a na druhé straně vývojáři se mohou těšit z vyššího podílu z prodeje her, díky čemuž sami získají více peněz na další vývoj a z toho zase mohou těžit opět samotní hráči. O tom ostatně mluví i bývalý zaměstnanec firmy Valve, dle nějž je 30 % z prodeje v dnešní době už příliš a Valve si díky tomu zvykla na pohádkové příjmy a pokřivilo to její firemní kulturu.
Námitky proti obchodu Epic jsou především ty, že jsme pomocí exkluzivit nuceni využívat další platformu, která nenabízí v podstatě nic nad rámec prodeje a provozu her. Není tu sociální rozměr jako fóra, sdílení herních profilů, trh či streaming, nejsou tu achievementy, předběžný přístup, ukládání pozic do cloudu a ani možnost hrát hry offline. Jde prostě o nový obchod, který se teprve rozvíjí. Už nyní je ale jasné, že se nevydá cestou Steamu, ale bude si hledat vlastní a my bychom ostatně ani po firmě Epic neměli chtít, aby vytvořila Steam číslo dvě.
Mnoho toho bylo už napsáno o systémech Steam Direct či Greenlight, jimiž se Valve snažili ukočírovat příval her. Nic z toho nefungovalo, a tak byl po Greenlight zrušen i nástupnický Direct a Valve téměř přestali kontrolovat, jaké hry se na jejich platformě prodávají. V předchozím roce se tak na Steamu objevilo přes devět tisíc nových titulů, čili v průměru 25 denně. V takové džungli není možné se pořádně vyznat, takže hráči si mohou stěžovat na podvodné tituly a chabé nástroje pro filtraci her a poctiví vývojáři zase na to, že nemají moc šancí, jak hráče zaujmout. V takovém případě jde spíše než o kvalitu o štěstí a pokud bude přístup firmy Epic Games více autoritářský, může to světu PC her i prospět.
Lze očekávat, že Epic Games budou hledat takové mechanismy, díky nimž by se mohli vyhnout fenoménům jako Steam bombing nebo zneužívání seznamů očekávaných her. Právě proto lze nyní možná i ocenit, že je tento obchod dosud tak jednoduchý a vývojáři očividně nespěchají s tím, aby začal košatět.