Exodus vydavatelů ze Steamu vzbuzuje naděje na Half-Life 3
30.1.2019, Jan Vítek, aktualita
Steam a s ním i společnost Valve má jeden velký problém. Velcí herní vývojáři a nakladatelé se od něj začali odvracet a je otázka, zda se tento trend podaří vůbec zvrátit. Spíše než zvrátit by je bylo třeba nalákat zpět, a tak je tu opět téma Half-Life 3.
Steam začal ve své době právě jako vysoce neoblíbený a nutný doplněk pro Half-Life 2. Postupně se k této hře přidávaly další z dílny Valve i jiných vývojářů a postupem času se změnil v naprosto dominantní platformu pro digitální distribuci her. To umožnilo postupné rozšiřování širokopásmového internetového připojení, díky čemuž digitální distribuce her už téměř zcela vytlačila krabicovou. Ze Steamu se ale také stal moloch s tak širokou nabídkou her, že je nemožné se v ní vyznat a Valve zde zcela jasně začalo upřednostňovat kvantitu před kvalitou a i když spustilo programy Greenlight a Direct slibující jistou kontrolu kvality, v nabídce je mnoho zoufale nekvalitních nebo rovnou i podvodných her, z nichž si na YouTube s oblibou dělá šoufky i Jim Sterling.
Velké vývojáře postupně přestalo bavit nechávat firmě Valve 30% podíl z her, takže si založili vlastní obchody a pak na konci minulého roku přišlo oznámení o spuštění Epic Games Store. Ten autorům bez rozdílu nabízí 88 % z prodeje her a i když to zezačátku nevypadalo zrovna slavně, tento obchod má přímo raketový start. Získal už exkluzivitu několika vývojářů a nyní k němu přešli i Deep Silver/4A Games chystající Metro Exodus. což ohlásili náhle a nečekaně. I nové Metro bude v Epic Games Store nabízeno exkluzivně.
Je nesporné, že mnoho firem dosud působících na Steamu se přinejmenším ptá, co za tím vším stojí a zda nebude i pro ně nakonec lepší odejít. Zcela reálně tak hrozí, že Steam bude postupně osekaný na nabídku indie her až naprostého balastu, braku a prostě her, které jsou naprosto k smíchu, nebo spíše k naštvání v případě, že jsme za ně zaplatili.
Dnes je více než jasné, že Steam potřebuje změnu. Pro zákazníky by se měl stát přehledným místem, kde bude kvalita převažovat nad kvantitou a autoři zase jistě ocení vyšší podíl. Ten samozřejmě nemusí být ve srovnání s celkovými prodeji důležitější, ovšem to je právě i důvod, proč Steam dnes tahá za kratší konec. Schopnější vývojáři, jejichž hry se samy prezentují už svou kvalitou, jistě nebudou s odchodem ze Steamu váhat tolik jako ti, kteří se spoléhají spíše na možnost, že jejich hra bude mít šanci na vyšší zisk čistě díky obrovské základně zákazníků na Steamu.
Na světlo se tedy nyní vytahuje i téma Half-Life 3 nebo snad i nástupců dalších herních řad firmy Valve, na které hráči dosud nezapomněli. Je to logické. I když samotné toto studio už možná není schopno vytvořit kvalitní hru, jednak vlastní potřebná práva a pak sedí na velké kupě peněz, takže může posloužit jako vydavatel, který zadá práci některému hernímu studiu. Nic takového se ale asi zatím nestalo, a tak nezbývá než čekat, pokud vás to ještě vůbec zajímá.