Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Facebook dostal obří pokutu 5 mld. USD za Cambridge Analytica

14.7.2019, Milan Šurkala, aktualita
Facebook dostal obří pokutu 5 mld. USD za Cambridge Analytica
Skandál s Cambridge Analytica pořád ještě nevyšuměl a Facebook kvůli němu dostane historicky největší pokutu, kterou kdy Federal Trade Commission udělila. Bude to 5 miliard amerických dolarů.
Zatímco v Evropě měl Facebook velké štěstí, že skandál s Cambridge Analytica ještě nespadal pod působnost GDPR a vyvázl se směšnou pokutou 500 tisíc EUR, v USA to má společnost mnohem horší. Federal Trade Commission (FTC) se totiž rozhodla dát za prohřešky sociální sítě rekordně vysokou pokutu, která dvěma desítkovými řády převyšuje její dosud nejvyšší udělenou pokutu. Doposud byl rekordmanem Google s 22,5 milion dolarů z roku 2012. Facebook bude muset zaplatit 222krát tolik, 5 miliard USD.
 
Facebook logo
 
Sama společnost se už v dubnu nechala před svými akcionáři slyšet, že se na pokutu připravuje a vyčlenila si stranou 3 miliard USD s tím, že odhaduje její výši na 3 až 5 mld. USD. Hlasování FTC bylo tradičně rozdělené podle politických stran, 3 republikáni hlasovali pro a 2 demokraté proti. Připomeňme, že 5 mld. USD odpovídá zhruba měsíčnímu příjmu (nikoli však zisku) Facebooku. Vypadá to, že celá kauza bude mít ještě legislativní dohru a přinese nové zákony.
 
Skandál Cambridge Analytica se týkal stejnojmenné politické konzultační firmy, která hrála velkou úlohu v politické kampani Donalda Trumpa v roce 2016 (ale i v mnoha jiných zemích včetně České republiky). Využívalo se zde nejrůznějších aplikací, kvízů a her na Facebooku ke sběru dat nejen uživatelů, kteří pracovali s aplikací, ale neoprávněně i jejich přátel, na základě čehož se vytvářely profily uživatelů. Celkem se to týkalo 87 milionů lidí. Na základě profilů se pak cílily příspěvky, které měly přesvědčit nerozhodné (např. záměrně pomlouvačnými články na oponenta) a podobnými způsoby ovlivnit výsledky voleb.