Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Facebook Portal bude o nás sbírat data pro další využití

18.10.2018, Jan Vítek, aktualita
Facebook Portal bude o nás sbírat data pro další využití
Asi nikdo není tak naivní, aby si myslel, že domácí hub Portal of firmy Facebook neposlouží přinejmenším ke sběru dat o jednotlivých uživatelích. Právě Facebook z takových dat žije, ovšem při představení Portalu měl plná ústa bezpečnosti a soukromí.
Facebook měl v poslední době své dalekosáhlé skandály týkající se způsobu využití dat o svých uživatelích i o tom, komu všemu je dokáže zpřístupnit. To mělo také přímý dopad na hodnotu jeho akcií a jejich růst. Firma si tak dala pozor na to, aby zařízení Portal prezentovala tak, že soukromí uživatelů bylo při jeho vývoji naprosto prioritní. To Facebook podpořil faktem, že samotný Portal nám nezobrazuje cílené reklamy na základě sbíraných dat. 
 
 
Dozvěděli jsme se také, že "žádná data sbíraná pomocí Portalu, včetně záznamů o provedených hovorech nebo dat o využití aplikací, budou využita pro cílení reklam na uživatele Facebooku". To bylo však dle Extremetech velice zavádějící vyjádření. Samotný Portal reklamy nezobrazuje, a tak je pochopitelně ani nemůže na nikoho cílit, ovšem to neznamená, že nasbíraná data nemohou být pro daný účel využita v rámci jiných služeb Facebooku. 
 
Telefonie na Portalu je založena na infrastruktuře Messengeru, takže Portal pak sbírá stejné informace jako jiná zařízení, která Messenger využívají. Tato data pak slouží k cílení reklam zobrazovaných napříč platformami, a to se týká i ostatních dat, která Portal sbírá o použití aplikací, apod. Zkrátka a dobře je to zařízení, které samo o sobě neslouží k zobrazování reklam, ale ke sběru informací o uživateli. Pro Facebook je pak o to cennější, že si může jeho použití spojit s tím, kdy je daný člověk doma. Zmíněné informace o sběru dat přitom potvrdil mluvčí firmy v mailu pro Recode.
 
Facebook přitom dříve uváděl, že Portal nic schraňovat nebude a nyní to vysvětluje tak, že tým Portalu nemá v úmyslu je využívat pro cílení reklam, takže bylo považováno za přípustné, aby bylo veřejnosti sděleno, že zařízení taková data nesbírá. Rafa Camago, produktový VP pro Portal, k tomu sám řekl, že daná data mohou být pro cílení reklam využita, ale sám neví, zda budou. Facebook tak očividně mlží a nechce naplno přiznat, k čemu bude Portal také sloužit. 
 
Firma se přitom při prezentaci zaměřila především na kameru a mikrofon. Tato zařízení mají pracovat pouze v době, kdy budeme sami chtít a komunikace má být už v rámci samotného zařízení šifrovaná, přičemž my budeme mít možnost kameru a mikrofon zcela vypnout. V celkovém měřítku ale nejde jen o tato data. Moderní zařízení toho o nás mohou prozradit velice mnoho i bez použití těchto očividných šmírovacích nástrojů. Máme tu metadata o využití různých senzorů, lokaci, práci s displejem, atd. K čemu ta mohou být? Ve spojení se strojovým učením a analýzou velkých objemů dat k všemu možnému. 
 
Například už jen pohyb ukazatele, čili práce s myší, může s vysokou pravděpodobností určit, že se blíží Parkinson nebo Alzheimer. VISA a Mastercard investují do startupů, které se snaží analýzou dat z pohybových senzorů a dotykové obrazovky určit vzor, který odpovídá podezřelému využití účtů. Každý střípek informace, který sám o sobě vypadá naprosto nedůležitě, se může velice hodit pro vytvoření celkového obrazu o našich životech a právě do toho spadají i zařízení jako Portal od Facebooku, Echo od Amazonu nebo Home Hub od Googlu, ačkoliv zrovna ten nemá na rozdíl od Portalu kameru. S těmito zařízeními si tak můžeme sami kupovat obrazovku Velkého bratra do vlastní domácnosti a chtělo by se snad někomu platit za to, že je špehován?