Facebook Portal je tu, ale kdo by mu chtěl věřit?
12.11.2018, Jan Vítek, aktualita
Zařízení Facebook Portal prý mělo být představeno už podstatně dříve, ale namísto toho přišel skandál s Cambridge Analytica. Nyní se celý Facebook potýká s pošramocenou pověstí, mnozí mu nevěří a to má své dopady.
Zda měl být Facebook Portal představen v době, kdy firma zaujala spíše svým skandálem s Cambridge Analytica a uvedení nového hardwaru na trh odsunula, to je nakonec zcela vedlejší a my se ani nebudeme pídit po tom, co je na tom pravdy. Jde nám o samotné zařízení Portal, které si máme dle představ výrobce sami pořídit domů za 199 či 349 USD (Portal a Portal Plus) a to bude vybaveno kamerou a neustále zapnutým mikrofonem. Facebook přitom sám přiznal, že nasbíraná data může dál využívat, sice ne třeba v rámci reklam cílených přímo samotným Portalem, ale jinými službami už ano.
Menší Portal ...
Mohl by se pak někdo divit, že ve světle toho všeho se lidé opravdu zdráhají si něco takového pořídit domů, dobrovolně a ještě za to platit? Však Facebook se dočkal i takového ohlasu, že redaktorka The Wall Street Journal vydala "nerecenzi", neboť by Portal doma akceptovala dle svých slov leda ve sklepě, nebo v tašce uložené v jiné tašce a navíc zahrabané v oblečení.
... a větší Portal Plus
Server Cnet zmiňuje přímo v podtitulku recenze svůj problém s důvěrou ve firmu Facebook a The Verge, další velký technologický magazín, už má přímo v titulku slova Trust Fail.
Dá se říci, že milionům lidí bude jedno, že si do domácnosti koupí (další) zařízení, které může snadno a nepokrytě sledovat, co kdo říká, kdy je kdo doma, co dělá, o čem se baví se svými přáteli přes internetovou komunikaci, atd. Jde prostě o další vektor, kudy plynou k velkému Facebooku hodnotné informace, ale to se dá říci i o dalších podobných zařízeních, jako je Alexa, Echo nebo Home Hub. Amazon a Google však za sebou nemají skandál s Cambridge Analytica, takže jsou aktuálně mimo hledáček.
Je to také možná i otázka psychického nepohodlí, které přináší jeden zásadní rozdíl mezi Portaly a výše zmíněnou konkurencí. Facebook do svých zařízení přidal kameru pro videokomunikaci a možná že právě ta pohled na její oko dodal poslední půllitr do plného poháru. Nesmíme také zapomenout, že Cambridge Analytica využila data Facebooku pro podporu prezidentské kampaně Donalda Trumpa v roce 2016 a to samo o sobě už může být fakt, kvůli kterému mnozí lidé Facebooku neodpustí už nikdy nic, ať by se choval sebelépe a jiným firmám narostly rovnou rohy a kopýtka, ale to je jen malá úvaha na závěr.