Facebook varuje: nová opatření v iOS 14 zničí jeho reklamní systém i vývojáře
31.8.2020, Milan Šurkala, aktualita
Sociální síť Facebook varuje vývojáře, že se nejspíš blíží na horší časy. Připravovaný operační systém Apple iOS 14 totiž nabídne širší možnosti nastavení sdílení dat, což ohrozí reklamní systém Facebooku i vývojáře.
Společnost Apple chystá uvedení nového operačního systému Apple iOS 14 pro mobilní telefony iPhone (případně tablety iPad, pokud nevyužijí iPadOS). Zde se má objevit pro Facebook velmi nepříjemná funkce, možnost omezení sdílení dat a různých reklamních identifikátorů s aplikacemi, tedy i těmi vyvinutými přes systémy Facebooku. Uživatelé totiž budou mít větší kontrolu nad tím, která data se budou sdílet, a vývojáři aplikací o využití těchto dat budou muset lépe informovat své uživatele. Facebook se obává zejména dopadu na identifikátor IDFA, kterým identifikuje jednotlivá zařízení a umožňuje to lepší cílení reklam v rámci Audience Network této sociální sítě.
Dle zástupců společnosti může mít zakázání sdílení identifikátoru IDFA uživateli telefonů hrozivý dopad na vývojáře aplikací, hovoří se o 50% propadu příjmů, což je údajně ještě hodně střízlivý odhad. Facebook nyní hledá cestu, jak Audience Network upravit, aby byl na iOS 14 aspoň trochu efektivní, ale možná to bude znamenat i konec jeho existence pro tuto novou platformu. Facebook tvrdí, že tímto krokem chce Apple zničit menší vývojáře, na druhou stranu to byl právě Facebook, jehož skandál Cambridge Analytica se sdílením dat uživatelů se v posledních letech stal hlavním hybatelem celého tohoto boje za větší práva uživatelů na soukromí.