Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Facebook zachraňuje volby, smazal 32 podezřelých účtů

1.8.2018, Milan Šurkala, aktualita
Facebook zachraňuje volby, smazal 32 podezřelých účtů
V roce 2016 to Facebook nezvládl a byl bez většího povšimnutí využíván k dezinformačním kampaním v prezidentských volbách. Letos to chce napravit a už maže podezřelé účty. Zatím jich odhalil 32.
Sociální sítě mají sice svá pozitiva, ale jako vše na internetu, i mnoho negativ. V poslední době se objevuje především problém extrémismu a snahy o manipulace lidí, aby změnili svůj názor u voleb nebo jej podpořili podle toho, co "je třeba". Facebook tak letos postihl velký skandál s Cambridge Analytica, kdy se zjistilo, že tato společnost na základě zpracovaných neprávem získaných dat z Facebooku vytvářela profily lidí a servírovala jim cíleně obsah tak, aby zdiskreditovala nechtěné politické kandidáty a naopak podpořila toho svého (šlo např. o kampaň pro Donalda Trumpa, ale systém byl využit i v mnoha jiných zemích). Skandál byl pro Facebook dost bolestný zejména v tomto období, kdy odliv uživatelů ze sítě poslal akcie společnosti o 20 % níž. Proto letos před listopadovými volbami v USA Facebook nelenil a začal mazat podezřelé účty. Ze svých sítí zatím pomazal 32 účtů.
 
Facebook like
 
V těchto 32 účtech bylo 17 profilů na Facebooku, 8 stránek na téže síti a dalších 7 profilů na Instagramu, který rovněž patří této společnosti. Facebook sice nemůže dokázat, kdo za těmito účty stojí, našel u nich ale podezřelý způsob chování a distribuce obsahu. Poněvadž byly nalezeny nějaké spojitosti s účty, které byly vymazány po volbách v roce 2016 a byly spojovány s ruskými agenturami, předpokládá se, že i v těchto účtech mělo Rusko prsty. Tentokrát byli tvůrci opatrnější, využívají např. VPN a reklamy zadávají přes další organizace.
 
Celkově mohly za zhruba 10 tisíc příspěvků a utratily 11 tisíc dolarů za 150 reklam týkajících se polarizujících kontroverzních témat. Podobně jako v Evropě, i zde byli hlavním tématem uprchlíci. Nejúspěšnější účet měl téměř 300 tisíc sledujících. Facebook se nechtěl pouštět do větší diskuze na téma politických uskupení, které mohly být propagovány nebo organizací, které za tím stojí. Pokud jde o Donalda Trumpa a ovlivňování voleb Rusy v roce 2016, nepřekvapivě tyto názory prohlašuje za "hoax".