Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Final Fantasy XV je v pirátské verzi mnohem rychlejší, nebo snad ne?

15.3.2018, Jan Vítek, aktualita
Final Fantasy XV je v pirátské verzi mnohem rychlejší, nebo snad ne?
Ještě před oficiálním vypuštění PC verzet hry Final Fantasy XV se objevila pirátská, což si zařídilo samotné studio Square Enix svou chybou. Nyní se ale řeší, jaký výkon má tato verze oproti oficiální s DRM Denuvo. 
Square Enix si tak sami zařídili, že jejich Final Fantasy XV se objevil v pirátské verzi ještě před vypuštěním PC verze na trh a samotné crackerské skupiny s tím ani neměly téměř žádnou práci. Nyní je tu ale otázka výkonu, neboť pirátská verze zcela postrádá DRM, zatímco ta oficiální zahrnuje Denuvo a to bylo už mnohokrát obviňováno z toho, že užírá značné HW prostředky, kvůli čemuž hry samotné běží pomaleji. 
 
 
Zaměřili se na to v DSO Gaming, kde obě verze postavili proti sobě v testech na stejném hardwaru při stejném nastavení a dle nich je tu rozdíl nejen v celkovém výkonu (snímkovací frekvence), ale rovnou už při nahrávání hry. To má v případě legální kopie trvat rovnou 100 sekund a u té nelegální "pouze" 58 sekund, viz video:
 
 
Pak byly provedeny už testy výkonu, které v případě rozlišení 720p kupodivu ukazovaly, že legální verze ze Steamu je stejně rychlá jako pirátská a situace se změnila až v rozlišení 1080p, kdy byla hra v pirátské verzi rychlejší o 5 až 33 procent. To bylo ovlivněno také tím, že legální verze měla tendenci po 10 až 15 minutách hry zpomalovat, a to například ze 75 na 60 FPS. Ve screenshotech na DSO Gaming je navíc vidět, že oficiální verze zabírá v hlavní RAM asi o 1 GB větší prostor. 
 
Na druhé straně tu jsou ale testy serveru PC Gamer, dle nichž Denuvo nemá žádný měřitelný dopad na výkon hry. Jenomže v tomto případě se testovalo pouze na rozlišení 720p, aby se dle autora maximalizovaly případné rozdíly a výsledky nebyly tak moc ovlivněny výkonem sestavy. Testovalo se ve třech scénách a jak se můžete v článku samotném přesvědčit, rozdíly byly spíše zanedbatelné a určitě se nedá říci, že by oficiální verze byla pomalejší. 
 
Jenomže PC Gamer testoval v rozlišení, v němž žádné rozdíly nezjistili ani na DSO Gaming, takže tyto výsledky si v podstatě neodporují (bez ohledu na čas nahrávání hry). Je ale otázka, proč je to v případě Full HD a oficiální verze najednou tak špatné a proč by za to mělo nést vinu Denuvo. Chyba může být v něčem zcela jiném a ostatně ani na DSO Gaming z ničeho neviní Denuvo a zmiňují optimalizaci hry.