Zdravím,
dnes jsem si koupil do své skříně namísto 80mm nový 92mm ventilátor (abych dozadu dal to největší, co se tam vejde), koupil jsem Zalman ZM-F2, nainstaloval ho, ale došlo k zásadní zradě, kterou jsem předem netušil - je sice hezké, že běží na 2900RPM (to mě překvapilo...), ale je brutálně hlučný. Na webu Zalmanu jsem se dočetl, že se dodává s kablíkem pro "silent mode" (rezistor na 7V => 1600RPM) a že potom je tichý. Já jsem ale koupil balení (nazvu to podle svého) "retail" beze všeho :), takže bych potřeboval ten odpor vyrobit.
Jediné co potřebuju, je samozřejmě zvolit správný odpor. Podle fotky níže jsem určil podle pruhování, že se jedná o odpor 56 ±5 % ? (vycházel jsem z toho, že pruhy jsou zelený-modrý-čerý-zlatý), takže bych jej rád koupil. Jen se chci ujistit, zda mám pravdu. Zejména bych uvítal radu pana Šejnohy (zaslána SZ). Jinak parametry ventilátoru jsou U=12V, I=0,28A, P=3,36W. Koupil bych tedy nějaký do 4 nebo 5W pro sychr. Díky za rady.
dnes jsem si koupil do své skříně namísto 80mm nový 92mm ventilátor (abych dozadu dal to největší, co se tam vejde), koupil jsem Zalman ZM-F2, nainstaloval ho, ale došlo k zásadní zradě, kterou jsem předem netušil - je sice hezké, že běží na 2900RPM (to mě překvapilo...), ale je brutálně hlučný. Na webu Zalmanu jsem se dočetl, že se dodává s kablíkem pro "silent mode" (rezistor na 7V => 1600RPM) a že potom je tichý. Já jsem ale koupil balení (nazvu to podle svého) "retail" beze všeho :), takže bych potřeboval ten odpor vyrobit.
Jediné co potřebuju, je samozřejmě zvolit správný odpor. Podle fotky níže jsem určil podle pruhování, že se jedná o odpor 56 ±5 % ? (vycházel jsem z toho, že pruhy jsou zelený-modrý-čerý-zlatý), takže bych jej rád koupil. Jen se chci ujistit, zda mám pravdu. Zejména bych uvítal radu pana Šejnohy (zaslána SZ). Jinak parametry ventilátoru jsou U=12V, I=0,28A, P=3,36W. Koupil bych tedy nějaký do 4 nebo 5W pro sychr. Díky za rady.
Ty hodnoty odpovídají, jinak je zbytečné brát 5W odpory, beze strachu bych použil 2W typ. Jen doporučuju paralelně k větráku dát 220uF/25V kondenzátor, může to totiž téměř odstranit takové to klapání cívek. Osobně jsem se o tom přesvědčil u Arctic Fanu 12, když jsem ho zreguloval odporem tak doslova bzučel, při přidání kondenzátoru ztichl. Vysvětliju si to tak, že jakmile není seplá žádná cívka, tj. v okamžiku kdy se přepínají je na ventilátoru vlastně plných 12V a při sepnutí toto napětí prudce padá a tím se ozve to klapnutí. Nejlepší z tohodle hlediska je regulátor s tranzistorem, tam k tomuto jevu nemůže dojít protože napětí je stejné při jakékoli zátěži, pokud to proud bází a zesílení dovolí.
Výpočet mně nesedí. Podle parametrů má větráček rezistanci 43 Ohm, takže předřazením odporu 56 Ohm se napětí rozdělí na 5,2 V větráček a 6,8 V odpor. Ztráty na odporu budou 0,83 W.
Pro 7 V na větráčku vychází hodnota předřadného odporu na 30 Ohm při ztrátách 0,83 W.
Pro 7 V na větráčku vychází hodnota předřadného odporu na 30 Ohm při ztrátách 0,83 W.
[QUOTE=Ritchie83]Výpočet mně nesedí. Podle parametrů má větráček rezistanci 43 Ohm, takže předřazením odporu 56 Ohm se napětí rozdělí na 5,2 V větráček a 6,8 V odpor. Ztráty na odporu budou 0,83 W.
Pro 7 V na větráčku vychází hodnota předřadného odporu na 30 Ohm při ztrátách 0,83 W.[/QUOTE]
s větrákem nejde počítat jako s rezistorem, v tom je ten základní problém. Ono to vždy ve skutečnosti vyjde jinak.
Pro 7 V na větráčku vychází hodnota předřadného odporu na 30 Ohm při ztrátách 0,83 W.[/QUOTE]
s větrákem nejde počítat jako s rezistorem, v tom je ten základní problém. Ono to vždy ve skutečnosti vyjde jinak.
[QUOTE=Ritchie83]Výpočet mně nesedí. Podle parametrů má větráček rezistanci 43 Ohm, takže předřazením odporu 56 Ohm se napětí rozdělí na 5,2 V větráček a 6,8 V odpor. Ztráty na odporu budou 0,83 W.
Pro 7 V na větráčku vychází hodnota předřadného odporu na 30 Ohm při ztrátách 0,83 W.[/QUOTE]
No, hodnoty, které jsem vypsal, jsou z většiny vyčtené z větráčku (12V a 3,36W), ovšem I jsem vypočítal pomocí P=U*I. Já tomu moc nerozumím, to mi řekl brácha ;).
[QUOTE=Martin Šejnoha]Ty hodnoty odpovídají, jinak je zbytečné brát 5W odpory, beze strachu bych použil 2W typ. Jen doporučuju paralelně k větráku dát 220uF/25V kondenzátor, může to totiž téměř odstranit takové to klapání cívek. Osobně jsem se o tom přesvědčil u Arctic Fanu 12, když jsem ho zreguloval odporem tak doslova bzučel, při přidání kondenzátoru ztichl. Vysvětliju si to tak, že jakmile není seplá žádná cívka, tj. v okamžiku kdy se přepínají je na ventilátoru vlastně plných 12V a při sepnutí toto napětí prudce padá a tím se ozve to klapnutí. Nejlepší z tohodle hlediska je regulátor s tranzistorem, tam k tomuto jevu nemůže dojít protože napětí je stejné při jakékoli zátěži, pokud to proud bází a zesílení dovolí.[/QUOTE]
OK, budu Ti věřit. Kondenzátor tam dávat nebudu, ledaže by to vrčelo, ale když to má i výrobce bez něj, snad by to mohlo být v pořádku. Každopádně uvidím, kdyžtak bych se podle toho zařídil.
Pro 7 V na větráčku vychází hodnota předřadného odporu na 30 Ohm při ztrátách 0,83 W.[/QUOTE]
No, hodnoty, které jsem vypsal, jsou z většiny vyčtené z větráčku (12V a 3,36W), ovšem I jsem vypočítal pomocí P=U*I. Já tomu moc nerozumím, to mi řekl brácha ;).
[QUOTE=Martin Šejnoha]Ty hodnoty odpovídají, jinak je zbytečné brát 5W odpory, beze strachu bych použil 2W typ. Jen doporučuju paralelně k větráku dát 220uF/25V kondenzátor, může to totiž téměř odstranit takové to klapání cívek. Osobně jsem se o tom přesvědčil u Arctic Fanu 12, když jsem ho zreguloval odporem tak doslova bzučel, při přidání kondenzátoru ztichl. Vysvětliju si to tak, že jakmile není seplá žádná cívka, tj. v okamžiku kdy se přepínají je na ventilátoru vlastně plných 12V a při sepnutí toto napětí prudce padá a tím se ozve to klapnutí. Nejlepší z tohodle hlediska je regulátor s tranzistorem, tam k tomuto jevu nemůže dojít protože napětí je stejné při jakékoli zátěži, pokud to proud bází a zesílení dovolí.[/QUOTE]
OK, budu Ti věřit. Kondenzátor tam dávat nebudu, ledaže by to vrčelo, ale když to má i výrobce bez něj, snad by to mohlo být v pořádku. Každopádně uvidím, kdyžtak bych se podle toho zařídil.
[QUOTE=wizaard]
OK, budu Ti věřit. Kondenzátor tam dávat nebudu, ledaže by to vrčelo, ale když to má i výrobce bez něj, snad by to mohlo být v pořádku. Každopádně uvidím, kdyžtak bych se podle toho zařídil.[/QUOTE]
no výrobce to nedělá hlavně proto aby ušetřil :)))
OK, budu Ti věřit. Kondenzátor tam dávat nebudu, ledaže by to vrčelo, ale když to má i výrobce bez něj, snad by to mohlo být v pořádku. Každopádně uvidím, kdyžtak bych se podle toho zařídil.[/QUOTE]
no výrobce to nedělá hlavně proto aby ušetřil :)))
[QUOTE=Martin Šejnoha]s větrákem nejde počítat jako s rezistorem, v tom je ten základní problém. Ono to vždy ve skutečnosti vyjde jinak.[/QUOTE]
V tom případě, jak bych ze známých hodnot (U, I) určil vhodnou hodnotu rezistoru?
V tom případě, jak bych ze známých hodnot (U, I) určil vhodnou hodnotu rezistoru?
[QUOTE=Martin Šejnoha]no výrobce to nedělá hlavně proto aby ušetřil :)))[/QUOTE]
Aha :)... a kolik takový kondenzátor stojí? Já nevím ani kolik stojí ten odpor, ale dle bráchy (on je taky takový nějaký elektronický blázen jako Ty - bez urážky) stojí cca kolem koruny.
Aha :)... a kolik takový kondenzátor stojí? Já nevím ani kolik stojí ten odpor, ale dle bráchy (on je taky takový nějaký elektronický blázen jako Ty - bez urážky) stojí cca kolem koruny.
[QUOTE=wizaard]Aha :)... a kolik takový kondenzátor stojí? Já nevím ani kolik stojí ten odpor, ale dle bráchy (on je taky takový nějaký elektronický blázen jako Ty - bez urážky) stojí cca kolem koruny.[/QUOTE]
Přesně tak, stačí vrátit flašku od piva a je na oboje :)
Přesně tak, stačí vrátit flašku od piva a je na oboje :)
[QUOTE=wizaard]Aha :)... a kolik takový kondenzátor stojí? Já nevím ani kolik stojí ten odpor, ale dle bráchy (on je taky takový nějaký elektronický blázen jako Ty - bez urážky) stojí cca kolem koruny.[/QUOTE]
Všechno to jsou korunové položky.
Všechno to jsou korunové položky.
[QUOTE=Ritchie83]V tom případě, jak bych ze známých hodnot (U, I) určil vhodnou hodnotu rezistoru?[/QUOTE] Nejlepší je to změřit v reálu kolik doopravdy ten větrák bere a nejlépe i při 5 a 7V. U tohodle větroně se mi ten odběr zdá stejně nějak vysoký.
Ještě jednou díky za rady, ale zatím odpor kupovat nemusím, našel jsem u známého v PC jeden takový zbytečný kablík (a vyměnil jsem to s ním za nějaký ventilátor ;)), takže už je to vyřešené, původně to byl kablík, který "omezoval" 80mm fan, teď mi tady maká na tom Zalmanu a zatím všechno OK, průtok se snížil (to je jasné), ale je to pořád celkem dobré, větrák prakticky není slyšet. Je to v pořádku, bohužel nevím, co tam je za odpor, protože je v bužírce a řezat se mi do toho nechce (spíš se mi ale zdá, že to pojede na míň než 7V). Vypadá to ale dobře, monitorovat otáčky bohužel nemůžu, nemá pro ně kabílek a ten tam bohužel nedám, protože mi chybí ta speciální kovová přípojka. Mohl bych to ale na chvíli propojit, jen abych věděl, kolik má.
Můj dotaz s tímhle dost souvisí: když si potřebuju udělat prodlužku k molexům, cca. metr ( k fanům na radiátoru, vede se to po zákoutích skříně, ať to vzhledově reprezentuje... ). Je tam nějaký omezení nebo něco, co musim bezpodmínečně dodržet?
[QUOTE=wector]Můj dotaz s tímhle dost souvisí: když si potřebuju udělat prodlužku k molexům, cca. metr ( k fanům na radiátoru, vede se to po zákoutích skříně, ať to vzhledově reprezentuje... ). Je tam nějaký omezení nebo něco, co musim bezpodmínečně dodržet?[/QUOTE]
Myslím, žě jediné, co je nutné dodržet, je zapojení kabelů :), nic víc by nemělo hrát roli.
Myslím, žě jediné, co je nutné dodržet, je zapojení kabelů :), nic víc by nemělo hrát roli.
[QUOTE=Martin Šejnoha] Jen doporučuju paralelně k větráku dát 220uF/25V kondenzátor, může to totiž téměř odstranit takové to klapání cívek.[/QUOTE]
Bude takový kondík stačit na serverový 12cm větrák (12V, 0,3A) s Chiefteca? Tah má brutální, ale je celkem hlučný. Když stáhnu otáčky, tak zanikne aerodynamický hluk a zbude dost hlasité cvakání. Rozhodně bych to rád zkusil.
Ještě něco, zapojit ten ventilátor raději přímo na zdroj nebo je možné ho zapojit i do desky? Přece jenom ten kondenzátor asi způsobí při zapnutí proudový náraz, nebo ne?
Bude takový kondík stačit na serverový 12cm větrák (12V, 0,3A) s Chiefteca? Tah má brutální, ale je celkem hlučný. Když stáhnu otáčky, tak zanikne aerodynamický hluk a zbude dost hlasité cvakání. Rozhodně bych to rád zkusil.
Ještě něco, zapojit ten ventilátor raději přímo na zdroj nebo je možné ho zapojit i do desky? Přece jenom ten kondenzátor asi způsobí při zapnutí proudový náraz, nebo ne?
To PWM řízení na základních deskách dle mého názoru není žádná výhra(PWM je v tomto případě použito hlavně kvůli jednoduchosti), lineární regulátor prostě vede. Já osobně vůbec nevyužívám fan headery na základní desce. Kabel k ventilátoru může být klidně 10m dlouhý a kondenzátor je nejlepší umístit na straně ventilátoru.
Zdravím,
Zalman ZM-F2 i s redukciou RC56 používam už niekoľko mesiacov. Tu sú moje skúsenosti:
Chod bez redukcie - 12,00V
- 2678 RPM,
- odber 0,27A,
- aerodynamický hluk - hučí ako "ruský vysávač".
Chod s redukciou - 5,52V
- 1534RPM,
- odber 0,10A,
- je to podstatne tichšie + cvakanie cievok vôbec nepočuť.
Hodnoty napätia a prúdu merané digitálnym multimetrom, otáčky namerané pomocou Speedfan-u.
Jeho cena na Slovensku 163,- Skk (www.x-comuters.sk), pribalené boli okrem redukcie i 4 skrutky.
Celkovo som s ním veľmi spokojný.
Zalman ZM-F2 i s redukciou RC56 používam už niekoľko mesiacov. Tu sú moje skúsenosti:
Chod bez redukcie - 12,00V
- 2678 RPM,
- odber 0,27A,
- aerodynamický hluk - hučí ako "ruský vysávač".
Chod s redukciou - 5,52V
- 1534RPM,
- odber 0,10A,
- je to podstatne tichšie + cvakanie cievok vôbec nepočuť.
Hodnoty napätia a prúdu merané digitálnym multimetrom, otáčky namerané pomocou Speedfan-u.
Jeho cena na Slovensku 163,- Skk (www.x-comuters.sk), pribalené boli okrem redukcie i 4 skrutky.
Celkovo som s ním veľmi spokojný.
Za 1. vákon větráku kolem 3W ?????
Za 2. výrobce nedává kondenzátory kvůli úspoře místa a taky hlavně byla by to další prac. síla,která by je musela balit k větrákům :)
Za 3. kondenzátor se určitě vyplatí , upravuje špičky proudů a tím pádem není tak krkolomný start na cívkách.
ikdyž pak by se ale už dalo i možná mluvit o ztrátách.
Za 4. než počítat proud z výkonu ,tak bych radši vzal multimetr a změřil si ho,protože jestliže je tam 3W na větráku ,tak bych neřekl že to bude učinný proud. Ale i to je možný. Každopádně je přesnější si to proměřit :)
Za 2. výrobce nedává kondenzátory kvůli úspoře místa a taky hlavně byla by to další prac. síla,která by je musela balit k větrákům :)
Za 3. kondenzátor se určitě vyplatí , upravuje špičky proudů a tím pádem není tak krkolomný start na cívkách.
ikdyž pak by se ale už dalo i možná mluvit o ztrátách.
Za 4. než počítat proud z výkonu ,tak bych radši vzal multimetr a změřil si ho,protože jestliže je tam 3W na větráku ,tak bych neřekl že to bude učinný proud. Ale i to je možný. Každopádně je přesnější si to proměřit :)
[QUOTE=rs;8171]Bude takový kondík stačit na serverový 12cm větrák (12V, 0,3A) s Chiefteca? Tah má brutální, ale je celkem hlučný. Když stáhnu otáčky, tak zanikne aerodynamický hluk a zbude dost hlasité cvakání. Rozhodně bych to rád zkusil.
Ještě něco, zapojit ten ventilátor raději přímo na zdroj nebo je možné ho zapojit i do desky? Přece jenom ten kondenzátor asi způsobí při zapnutí proudový náraz, nebo ne?[/QUOTE]
tak náraz jistě bude, ale u takovéhoto kondíku neznatelný...jinak 220 uF je podle mě akorát, čím menší kapacita, tím víc to vyhladí, tohle je ideál...každopádně bych to dal i do desky (plánuju vyrábět jednoduché filtrační obvody 1000 uF, které vyfiltrují disky, trochu pomůžou zdroji a komponentám hlavně pokud je to o-name a zároveň to budou i rozdvojky z jednoho molexu na dva :) můžeš si to vyrobit taky a připájet k tomu rovnou dva gablíky od větráčku ;) )
Ještě něco, zapojit ten ventilátor raději přímo na zdroj nebo je možné ho zapojit i do desky? Přece jenom ten kondenzátor asi způsobí při zapnutí proudový náraz, nebo ne?[/QUOTE]
tak náraz jistě bude, ale u takovéhoto kondíku neznatelný...jinak 220 uF je podle mě akorát, čím menší kapacita, tím víc to vyhladí, tohle je ideál...každopádně bych to dal i do desky (plánuju vyrábět jednoduché filtrační obvody 1000 uF, které vyfiltrují disky, trochu pomůžou zdroji a komponentám hlavně pokud je to o-name a zároveň to budou i rozdvojky z jednoho molexu na dva :) můžeš si to vyrobit taky a připájet k tomu rovnou dva gablíky od větráčku ;) )
Mam v case 1 ventilator 12V 1300rpm a 1 ventilator 12V 1300rpm modre podsviceny. Chci je zpomalit. Oba maji jen dva draty, konektory molex. Kdyz koupim redukci na 3 pin do desky, stejne je nebudu moct regulovat, ze? Treba v biosu, kdyz nastavim na silent mod v Q-fanu. Takze, mam pouzit vykonovy rezistor a napojit je primo do zdroje nebo redukci molex/3pin s odporem a dat je do desky?
muzes v konektoru prehazet draty. zluty je +12V cerveny +5V a cerny jsou zem. muzes bud prehodit drat co ted vede na zluty na cerveny, tim zapojis vetrak na 5V (nektere ventilatory se ovsem pri takovem napeti nerozbehnou) nebo nechat zluty jak je a prepojit cerny na cerveny - tim se dostanes na 7V (nekdo to tak provozuje, ale rad bych slysel nazor nejakyho elektrikara jak je to zapojeni setrny ke zdroju...)
jinak kdyz uz se poustet do bastleni, tak bych jenom sehnal neco takovyho http://www.ocworkbench.com/2002/zalman/6500alcu/Picture_181_copy.jpg a jediny bastleni by bylo vhodnym zpusobem spojit dva dratky... ne zrovna elegantni ale jednoduchy by bylo ustrihnuti konektoru a cokolada
//pokud to cte nejake elektrikar a nejsou to zrovna nejlepsi napady tak me zavcasu zastavte, moje elektro znalosti jsou +, -, zem, stejnosmerne, stridave a "na to nechyte"
[OT]"Fero, chyť ten kabel." Fero chytí kabel a mistr se ptá: "Koplo tě to?" "Ne." "Tak na ten druhej nechytej, je v něm 3000 voltů."
[/OT]
jinak kdyz uz se poustet do bastleni, tak bych jenom sehnal neco takovyho http://www.ocworkbench.com/2002/zalman/6500alcu/Picture_181_copy.jpg a jediny bastleni by bylo vhodnym zpusobem spojit dva dratky... ne zrovna elegantni ale jednoduchy by bylo ustrihnuti konektoru a cokolada
//pokud to cte nejake elektrikar a nejsou to zrovna nejlepsi napady tak me zavcasu zastavte, moje elektro znalosti jsou +, -, zem, stejnosmerne, stridave a "na to nechyte"
[OT]"Fero, chyť ten kabel." Fero chytí kabel a mistr se ptá: "Koplo tě to?" "Ne." "Tak na ten druhej nechytej, je v něm 3000 voltů."
[/OT]
[QUOTE=mech13;82057]nechat zluty jak je a prepojit cerny na cerveny - tim se dostanes na 7V (nekdo to tak provozuje, ale rad bych slysel nazor nejakyho elektrikara jak je to zapojeni setrny ke zdroju...
[OT]"Fero, chyť ten kabel." Fero chytí kabel a mistr se ptá: "Koplo tě to?" "Ne." "Tak na ten druhej nechytej, je v něm 3000 voltů."
[/OT][/QUOTE]
Větráky provozuju na 7V a při odběru desetin ampéru pochybuju že zdroj vůbec zaregistruje že na něm nějakej větrák běží.
ad Fero: LOL
[OT]"Fero, chyť ten kabel." Fero chytí kabel a mistr se ptá: "Koplo tě to?" "Ne." "Tak na ten druhej nechytej, je v něm 3000 voltů."
[/OT][/QUOTE]
Větráky provozuju na 7V a při odběru desetin ampéru pochybuju že zdroj vůbec zaregistruje že na něm nějakej větrák běží.
ad Fero: LOL
Tak jsem to vyresil nasledovne:
Zadni jsem zapojil pres Zalman fanmate2-jede i naplno (5-11V) o hodne pomaleji nez pres zdroj, tudis ztichl. Predni se pres tento zpomalovac nepodarilo rozjet, musel mit 12V ze zdroje, ale diky ubytku napeti na 4 sviticich diodach (myslim, ze je to tim) se toci pomaleji, takze je tizsi. Dik
Zadni jsem zapojil pres Zalman fanmate2-jede i naplno (5-11V) o hodne pomaleji nez pres zdroj, tudis ztichl. Predni se pres tento zpomalovac nepodarilo rozjet, musel mit 12V ze zdroje, ale diky ubytku napeti na 4 sviticich diodach (myslim, ze je to tim) se toci pomaleji, takze je tizsi. Dik