Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

FAQ: Kondenzátory a co s nimi

trodas (1753)|12.2.2008 18:26
Jak poznáš špatný kondík?
Buď pohledem - vybouluje se mu vršek, případně je už v posledním tažení, otevírá se a začíná vytékat.

(GSC kondíky na grafice, GSC kondíky na základní desce, Panasonic FM špatně zapojený na základní desce)

Anebo má vršek v pořádku, jen je nakřivo a prostě se z něj vybouluje spodní ucpávka.

(GSC kondík na grafice)

Stojí za zmínku, že některé špatné kondenzátory se ani nenafukují/nevytékají, ani nevystrkují zátku a přesto jsou z nich po čase patné kondíky - typický příklad Teapo nebo Chhsi kondíky s životnosti kolem 2 let nebo 2 měsíců v pořádné zátěži :( Čekání na to, až se problémy projeví (mašina začne být nestabilní, padat, overclock je třeba snížit, etc.) je občas kontraproduktivní a vede k zničení dalších součástek na desce. Důvod je jednoduchý. Čím se špatný kondenzátor víc zahřeje, tím menší kapacitu (schopnost filtrovat napětí - přijímat a vydávat výkon) má a tím víc namáha spínaci mosfet aby ureguloval výstupní napětí. Čím víc mosfet spíná, tím vic se zahřívá a tím víc ohřívá blízký kondenzátor - typicky (a doporučeně) je tento umístěný blízko něj - čím víc se kondík zahřeje, tím...

Jak se tohle začarované kolečko jednou roztočí, tak býva za týden od prvního pádu mainbaord mrtvý. Typický příklad - můj server s ECS P6STMT mainboardem. Jednou spadnul, a za týden odešel tak, že už mu výměna kondíků nepomohla - odpálily se navíc oba regulační mosfety... a naštěstí nic dalšího a po výměně mi běží spolehlivě dál. Nicméně vy takové štěstí určitě mit nebudete, jak praví zákon schválnosti.


Seznam špatných značek kondenzátorů:

Arcon
Asiacon
Asia-x
Canicon
Capxon
Chemicon KZG, KZJ, TMV, TMZ
Chhsi
Choyo
CTC
DST
Elgen
Fuh Yin
Fuhjyyu
Fujitsu
Gloria
G-Luxon
GL
GSC = Evercon = Sacon = Apsun
Hec = Fulltec
Hermei
I.Q.
Jackcon
Jamicon
JDEC
Jee
Jpcon
Jun Fu
Lelon
Ltec
Licon
Nkcon
Nrsy
OST
Partsnic
JPce-tur/Pce-tur
Raycon
Rubysun
Rulycon
Skywell
Stone
Supacon
Su'scon
Taicon
Tayeh
Teapo
TMS
Tocon
Vent
Wendell
Yec
Y.C

...pokud vidíte mainbaord/grafiku - jakékoliv zařízení, jenž je osazeno některou z těchto značek kondíků a chová se to divně, tak vězte, že za to s největší pravděpodobností mohou tyto kondíky... :he:


Kde sehnat dobré kondíky a jaké jsou vlastně ty dobré kondíky?
Jediné dobré značky kondenzátorů pro mainboardy/grafiky jsou Rubycon, Samxon, Panasonic a Nichicon. Pro velké filtrovací kondíky do vstupů zdrojů ještě Hitachi, pro audio Elna a tím to zhruba tak končí. Žádné jiné značky nejsou prověřeně dobré / spolehlivé a nebudeme se jimi zde ani zabývat.
Jak je vidět, dobré kondíky dělá v podstatě jen pár Japonských výrobců a jeden z Číny, kde je ještě otázka, jestli skutečně vydrží tak dlouho, jako třeba Rubycony jenž jsou typickým etalonem kvalitních kondenzátorů prověřené časem. Kondenzátor není definován jen svou kapacitou a napětím, ale - a to je pro použití ve výpočetní technice nesmírně důležité - také svým vnitřním odporem (ESR) jenž se dá také vyjádřít maximálním dlouhodobě povoleným pulzním proudem - čím menší odpor, tím větší proud kondík dodá, aniž by se přehřál ;) Dále svou vnitřní impedancí (ESL) jenž nám udává, jak se kondík bude chovat na vysokých kmitočtech - jestli zde nebude vznikat další odpor navíc - opět čím menší, tím lepší ;) No a pak tu kromě údajů o rozměrech máme udávanou dobu životnosti kondenzátoru. Neboli dobu, po jakou pri maximální teplotě a maximálním zatížení tento kondenzátor udrží své specifikace v tolerančních mezích. Typicky se to u kvalitních low ESR kondíků vhodných pro počítače pohybuje kolem 2 000 hodin.
Protože ale rok provozu s průměrnou denní zátěží 10h = 3 650hodin (čiže celá živostnost je za necelý rok v háji zeleném) tak by bylo dobré upřesnit, že snížení teploty o každých 10°C dolů z maximální zdvojnásobuje životnost kondenzátoru. Viz. Rubycon výpočty pro jejich kondíky: http://rubycon.co.jp/en/products/alumi/pdf/Life.pdf To znamená, že pro kondenzátor s udávanou životností 2 000h při 105°C platí:
105°C - 2 000h
95°C - 4 000h
85°C - 8 000h
75°C - 16 000h
65°C - 32 000h
55°C - 64 000h
45°C - 128 000h - 14,6let nonstop provozu
...atd... Rok ma 8 760h :) Je z toho krásně vidět, ze chlazení je důležité pro kondíky a ani tak moc ne pro silikonove součastky, jejichž životnost se i při extremních teplotách zkracuje jen minimálně.
A pokud je kondenzátor s 2 000 hodinami jen pro 85°C, tak při 45°C má už zaručeno jen 32 000 hodin a ne 4x více! (tzn. ne 128 000h provozu - cca. 14,6 let provozu nonstop)
A u Samxonů, Rubyconů, Nichiconů a Panasoniků se lze na toto spolehnout - pokud je obvod, v kterém jsou zapojeny, nevystavuje vysokofrekvenčním pulzům. Toto lze částečně vylepšit - při špatném návrhu desky - přemostěním kondíků keramickými kondenzátory. Ale jen částečně. A jak vidíte, chlazení je nezbytné pro rozumnou životnost kondenzátorů - čiže vždy si vybírejte takový CPU heatsink, jenž fouká i na kondíky kolem CPU ;)


Specifikace některých vybraných kondíků:
(impedance je v Ohmech, impulzní proud v mA)

Chemi-con KZJ 2200uf 16V - impedance 0,009 - impulzní proud 3230 (2 000 hod) 12,5x20
Chemi-con KZG 1800uf 16V - impedance 0,012 - impulzní proud 2800 (2 000 hod) 10x25
Chemi-con KZE 2200uf 16V - impedance 0,018 - impulzní proud 2770 (5 000 hod) 12,5x25
Chemi-con KZG 1500uf 16V - impedance 0,013 - impulzní proud 2550 (2 000 hod) 10x20
Chemi-con KZH 2200uf 16V - impedance 0,017 - impulzní proud 2480 (6 000 hod) 12,5x20
Chemi-con KY 2200uf 16V - impedance 0,027 - impulzní proud 2230 (10 000 hod) 12,5x25
Chemi-con LXZ 2200uf 16V - impedance 0,030 - impulzní proud 1950 (7 000 hod) 12,5x25
NIC Components NRSK 1800uF 16V - impedance 0,012 - impulzní proud 2800 (4 000 hod) 10x23
NIC Components NRSG 2200uF 16V - impedance 0,018 - impulzní proud 2770 (4 000 hod) 12,5x25
NIC Components NRSJ 1500uF 16V - impedance 0,013 - impulzní proud 2550 (2 000 hod) 10x20
NIC Components NRSX 2200uF 16V - impedance 0,022 - impulzní proud 1800 (5 000 hod) 12,5x25
NIC Components NRSZ 2200uF 16V - impedance 0,037 - impulzní proud 1700 (5 000 hod) 12,5x25
Panasonic FM 2200uF 16V - impedance 0,015 - impulzní proud 3190 (7 000 hod) 12,5x25
Panasonic FJ 1800uF 16V - impedance 0,012 - impulzní proud 2800 (3 000 hod) 10x25
Panasonic FA 2200uF 16V - impedance 0,025 - impulzní proud 2310 (5 000 hod) 12,5x30 (nadále nevyráběno)
Panasonic FC 2200uF 16V - impedance 0,030 - impulzní proud 1945 (5 000 hod) 12,5x25
Panasonic FK 3300uF 16V - impedance 0,035 - impulzní proud 1800 (5 000 hod) 16x16,5 SMD
Panasonic FK 1500uF 16V - impedance 0,060 - impulzní proud 1100 (5 000 hod) 12,5x13,5 SMD
Panasonic NHG 2200uF 16V - impedance 0,??? - impulzní proud 920 (2 000 hod) 12,5x20 (kondíky pro 50Hz)
Samxon GA 1800uF 16V - impedance 0,0065 - impulzní proud 4140 (2 000 hod) 10x25
Samxon GC 1800uF 16V - impedance 0,009 - impulzní proud 3190 (2 000 hod) 10x25 - (2200uF 0,008 3370mA - 12,5x25)
Samxon GD 1800uF 16V - impedance 0,012 - impulzní proud 2800 (2 000 hod) 10x25
Samxon GK 2200uF 16V - impedance 0,018 - impulzní proud 2770 (5 000 hod) 12,5x25
Samxon GT 1800uF 16V - impedance 0,027 - impulzní proud 2230 (8 000 hod) 12,5x25
Samxon RS 1800uF 16V - impedance 0,039 - impulzní proud 1863 (7 000 hod) 12,5x25
Samxon GF 1800uF 16V - impedance 0,042 - impulzní proud 1650 (3 000 hod) 10x25 (starý typ, možná ne moc kvalitní)
Samxon GS 2200uF 16V - impedance 0,??? - impulzní proud 1555 (2 000 hod) 12,5x20 (°85C)
Samxon RL 1800uF 16V - impedance 0,??? - impulzní proud 1344 (8 000 hod) 12,5x25
Samxon KM 2200uF 16V - impedance 0,??? - impulzní proud 1108 (2 000 hod) 12,5x20
Nichicon HZ 1800uF 16V - impedance 0,0065 - impulzní proud 4140 (2 000 hod) 10x25
Nichicon HN 2200uF 16V - impedance 0,009 - impulzní proud 3190 (2 000 hod) 12,5x20 (0,008 3370mA - 12,5x25)
Nichicon HM 2700uF 16V - impedance 0,010 - impulzní proud 2900 (2 000 hod) 12,5x25
Nichicon HD 2200uF 16V - impedance 0,018 - impulzní proud 2770 (5 000 hod) 12,5x25
Nichicon HV 2200uF 16V - impedance 0,016 - impulzní proud 2725 (6 000 hod) 12,5x20
Nichicon HE 2200uF 16V - impedance 0,027 - impulzní proud 2230 (10 000 hod) 12,5x25
Nichicon PM 2200uF 16V - impedance 0,026 - impulzní proud 2010 (5 000 hod) 12,5x31,5
Nichicon PW 2200uF 16V - impedance 0,030 - impulzní proud 1945 (7 000 hod) 12,5x25
Nichicon VR 2200uF 16V - impedance ??? - impulzní proud 1300 (1 000 hod) 12,5x20
Nichicon VZ 2200uF 16V - impedance ??? - impulzní proud 1058 (1 000 hod) 12,5x20
Rubycon MCZ 1800uF 16V - impedance 0,009 - impulzní proud 3230 (2 000 hod) 10x25
Rubycon ZLG 2200uF 16V - impedance 0,012 - impulzní proud 2900 (5 000 hod) 12,5x25
Rubycon MBZ 1800uF 16V - impedance 0,013 - impulzní proud 2800 (2 000 hod) 10x23
Rubycon ZL 2200uF 16V - impedance 0,018 - impulzní proud 2770 (5 000 hod) 12,5x25
Rubycon ZLH 2200uF 16V - impedance 0,017 - impulzní proud 2480 (10 000 hod) 12,5x20
Rubycon YXG 2200uF 16V - impedance 0,027 - impulzní proud 2230 (6 000 hod) 12,5x25
Rubycon YXH 1800uF 16V - impedance 0,027 - impulzní proud 2230 (10 000 hod) 12,5x25
Rubycon ZT 1500uF 16V - impedance 0,024 - impulzní proud 1900 (2 000 hod) 12,5x25
Hitano EXR 2200uF 16V - impedance 0,039 - impulzní proud 1900 (5 000 hod) 13x21
Sanyo WG 1800uF 16V - impedance 0,012 - impulzní proud 2800 (4 000 hod) 10x23
Sanyo WX 2200uF 16V - impedance 0,018 - impulzní proud 2770 (4 000 hod) 12,5x25

Všechny kondíky co dají přes 3 000mA impulzního proudu (pro 1800-2200uF na 16V) jsou vhodné do těch nejnáročnějších míst na mainboardech, jako třeba v filrování Vcore. Pro běžné použití mimo Vcore regulátor na mainboardu bohatě postačí kondíky jako Samxon GD nebo Rubycon MBZ. Používám také nějaké malé Panasonic FM kondíky a také mám několik mainboardů recapovaných jen Panny FM kondíky. Pro extrémní overclockling je ovšem nezbytné použít ty nejlepší kondíky i na "podřadných" místech na mainboardu, takže Samxon GC či Rubycon MCZ tam a pro Vcore Samxon GA či Nichicon HZ pro ty nejlepší výsledky.

Zajímavé informace o tom, jak se mění charakteristiky kondenzátorů s teplotou ale třeba i jak klesá kapacita s frekvencí najdete zde: http://www.rubycon.co.jp/en/products/alumi...erformances.pdf
Občas se smůžete setkat s označením napětí na kondenzátoru WV a ne jen V. WV znamená Working Voltage, pracovní napětí, takže je to jedno a to samé označení jako V - označující voltáž pro kterou je kondenzátor určen.
U polymerových kondenzátorů narazíte jeětě na označení SV. SV je Surge Voltage - špičkové napětí jenž kondík ještě vydrží, nicméně je časově omezeno v mS ;)


Pevné polymerové kondíky místo elektrolytů
Sanyo "Os-con" SP 270uF 16V - impedance ??? - impulzní proud 4400 (1 000 - 2 000 hod) 10x11,5 - větší polymer na 16V není...
Sanyo "Os-con" SP 2200uF 4V - impedance ??? - impulzní proud 7100 (1 000 - 2 000 hod) 12,5x23
Sanyo "Os-con" SEPC 2700uF 2,5V - impedance ??? - impulzní proud 5560 (2 000 hod) 10x13

Dobré značky polymer kondíků - Nichicon, Samxon, Sanyo, NCC a Fujitsu.

Polymery je vhodné používat jen tam, kde je regulátor na ně přímo navržen - a kde se nevyskytují nízké frekvence. Při těch jsou polymery naprosto k ničemu. V specifikacích můžete najít násobič, který platí pro ty a ony koudíky při těch daných frekvencích a my si u toho uděláme takovou tabulku:

Samxon X-con URL polymer: 120Hz = 0,05; 1kHz = 0,30; 10kHz = 0,70; 100kHz = 1,00
Samxon elyktrol. GA kondik: 120Hz = 0,50; 1kHz = 0,80; 10kHz = 0,90; 100kHz = 1,00

použitím výše uvedené tabulky dostaneme pro Samxon GA 3300uF 6,3V a Samxon URL 820uF 6,3V tyto hodnoty maximálního impulzního proudu:

120Hz - URL = 332mA, GA = 2345mA
1kHz - URL = 1992mA, GA = 3752mA
10kHz - URL = 4648mA, GA = 4221mA
100kHz - URL = 6640mA, GA = 4690mA

Z toho očividně plyne, že polymery s násobičem 0,05 nemají při 120Hz šanci (a 50Hz raději ani nebudeme vzpomínat...). Čiže polymery jen jako výstupní kondenzátory u vysokofrekvenčních VRM obvodů. Nikde jinde. Toto krásně potvrzuje i návrh Intelácké desky Intel D955XCS ... nebo overclockerké desky Intel D975XBX "Bad Axe" - anebo Intel D925XCV - třífáz a s elyty na vstupu:
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste] [odkaz, pro zobrazení se přihlaste] [odkaz, pro zobrazení se přihlaste] [odkaz, pro zobrazení se přihlaste] [odkaz, pro zobrazení se přihlaste]




Nové Samxon polymer kondíky, typy: ULG, ULR, USG, USR, UVG, UVR. (poslední dva jsou na k připájení na desku z vrchu, první 4 typy jsou klasické radiální typy)
http://samxon.com/?lgVal=en&pg=products&bd=X-CON


Pro srovnání:
[color=purple]Teapo SEK 1000uF 10V 12/02 A3 105°C - impedance 6 - impulzní proud 400 (1 000 hod) 8x15[/color]
[color=purple]OST RLG 1000uF 10V O352 105°C - impedance 0,18 - impulzní proud 615 (2 000 hod) 10x16 (ale jsou 8x15!)[/color]
[color=green]Panasonic FM 1000uF 10V - impedance 0,026 - impulzní proud 1790 (4 000 hod) 10x16[/color]
[color=red]Samxon GC 1000uF 10V - impedance 0,012 - impulzní proud 2220 (2 000 hod) 8x20[/color]
polymery:
Nichicon LE 1000uF 2,5V - impulzní proud 7100
Nichicon LF 1000uF 2,5V - impulzní proud 6500
Samxon URL 1000uF 2,5V - impulzní proud 6100
Nichicon LG 1800uF 2,5V - impulzní proud 6000
Samxon ULG 1500uF 2,5V - impulzní proud 5500

Ze velkého srovnávacího seznamu výše jasně vyplývá, že i typy jenž nejsou uvedeny tučně v velkém seznamu před ním, jsou mnohem lepší než ty krámy které výrobci používají. To ale neznamená, že je možné používat i podprůměrné kondenzátory! Přinejmenším není pro mainboardy (u kapacit od 100uF včetně nahoru) dobrý nápad, použít jakékoliv jiné, než tučně zvýrazněné kondíky z toho velkého seznamu.

Přičemž "dobrý nápad" je spíše eufemismus, neboť třeba můj pokus o posilení Vcore DFI LP B desky třemi Jamicon kondíky ji za cca. 20 min provozu zničil a dodneška se mi ji nepodařilo and po výměně kondíků a mosfetů rozběhnout. Čiže pokud chcete svůj drahý dobrý mainboard zničit - s radostí použijte Jamicony, Hitana a podobné na svém mainboardu. Ale nechoďte si pak stězovat že už navždy nejede - to by mě jen pobavilo :)

Je z toho všeho snad víc než jasné, že nejlepší je Samxon GA či Nichicon HZ, jenže dostupnost je problematická - Samxon už přestal elektrolytické kondenzátory vůbec vyrábět a Nichicony HZ jsem zatím koupil jen v Digikey.com - ale výběr tam mají slušný!
Shrňme si to podle preferencí od nejlepší k horší alternativě:

Samxon GA
Nichicon HZ
Rubycon MCZ
Samxon GC
Nichicon HN
Panasonic FM


...takovy typicky používaný Rubycon MBZ má pod 3000mA pulzní proud (ripple current) a tak ho do kvalitních kondíků pro Vcore vhodných neuvádím zcela úmyslně. Nemá prostě dost dobré specifikace.


Keramické přemostění
Kvalitě filtrování napětí lze pomoci tím, že zespodu desky přemostíme velký elektrolyt malým SMD keramickým kondenzátorem (zhruba od 47-100nF po 100uF jenž se dnes vyrábí v rozumných SMD velikostech) pro výborné vyfiltrování vysokofrekvenčních špiček, na něž velký elektrolyt prostě nestačí zareagovat :(
Hodnoty kolem 10uF jsou ideální, neboť u keramik s rostoucí kapacitou neklesá příliš rychlost reakce kondíku na špičku, takže není nutno přemosťovat 10uF paralelně 47nF kondikem ;)
[color=red]Tato technika je vhodná jen pro ZNAČNĚ pokročilé, neboť ve většině případů vyústí v oscilační špičky na mosfetech, jenž zapříčiní jejich přehřívání a následnou nestabilitu! Důrazně nedoporučuji přidávat keramiky někde jen tak! V zdrojích třeba vůbec nemají co dělat - s jedinou vyjímkou - jestliže je zapojíte v sérii s 33ohmovým odporem při tom přemostění kondenzátoru na výstupu z PSU[/color] ;)

Tabulka rozměrů SMD kondíků od Panasonicu jenž je dodržovaná i všemi ostatními výrobci:
http://www.panasonic.com/industrial/compon.../abj0000ce1.pdf

V stručnosti, X7R zvládá 125°C s max 15% odchylkou, X5R to samé, jen do 85°C a Y5V je +22 a -82% do 85°C - o ničem ;)

Velikosti jsou následující (výška se mění podle kapacity - 100nF jsou teňoučké, 100uF keramiky jsou cirka 4mm vysoké ;) ):
2917 je 7,3mm dlouhý a 4,3mm široký kus
2220 je 5,7mm dlouhý a 5,0mm široký kus
2211 je 5,7mm dlouhý a 2,8mm široký kus
1812 je 4,5mm dlouhý a 3,2mm široký kus
1808 je 4,5mm dlouhý a 2,0mm široký kus
1411 je 3,5mm dlouhý a 2,8mm široký kus
1210 je 3,2mm dlouhý a 3,2mm široký kus
1206 je 3,2mm dlouhý a 1,6mm široký kus
0805 je 2,0mm dlouhý a 1,25mm široký kus
0603 je 1,6mm dlouhý a 0,8mm široký kus
0402 je 1,0mm dlouhý a 0,5mm široký kus
0201 je 0,5mm dlouhý a 0,3mm široký kus - to nechcete pájet :lol:

Dekódovat ty nápisy na SMD součástkách můžete také podle tohoto návodu zde: http://www.marsport.org.uk/smd/mainframe.htm


Kde vzít dobré kondíky?
Pokud nechceme kanibalizovat staré boardy na pravda často dobré značky kondíků, tak je třeba se trošku ohánět. Sehnat některé kondenzátory je snad nemožné - ale nebudeme přeci házet flintu do žita.

Nichicony, Rubycony, Chemicony i Panasoniky prodává http://cz.farnell.com na dobírku přes http://www.rothsware.cz/web/farnell
Nichicony - hlavně polymery a další dostanete v Mouseru: http://cz.mouser.com
Obecně součástky a kondíky mají také v Arrow: http://www.arroweurope.com
Obecně elektronické součástky najdete také v EBV: http://www.ebv.com/home
A neměl by se opomíjet ani Rutronik: http://www.rutronik.cz
Rubycony MBC/MCZ a pár Sanyo Os-conů má občas WayFong na skladě - opět PayPal - http://www.waifong.com
Panasonijy, Nichicony, Hitachi, Elna a další + hodně keramik je s kreditkou k dostání v http://digi-key.com
Rubycony ZL, ZLH a pár dalších z malého výběru mají v Rakouském obchodě http://www.distrelec.com
Rubycon Black Gate audio kondíky a další specialitky mají v THLAudio http://www.thlaudio.com/indexE.htm
PartsConnexion http://www.partsconnexion.com/
Michael Percy http://www.percyaudio.com/
Sonic craft http://www.soniccraft.com/black_gate_capacitors.htm
HiFi collective http://www.hificollective.co.uk/catalog/ca...c-61_68_86.html


Linky na PDF dokumentace - specifikace kondenzátorů

Samxon [odkaz, pro zobrazení se přihlaste] GC GD GK GT RS GF GS RL KM EP GP - polymery - ULG ULR UPG USR UVG UVR

Panasonic FM FC TS-ED KG FK NHG - POSCAP série Tantal-Polymerů

Rubycon ZLG ZLH ZL ZT YXH YXG YXF
(k [odkaz, pro zobrazení se přihlaste] a [odkaz, pro zobrazení se přihlaste] se už neznají... )

Chemicon [odkaz, pro zobrazení se přihlaste] a [odkaz, pro zobrazení se přihlaste] se už Chemicon ani nezná... )

Nichicon HZ HN HM HV HD HE PW PM VR VZ - polymery - LE LF LG
( Nichicon elektrolyty Nichicon polymery )

Sanyo WX WA WG - polymery - SEP SEPC SVP
( Sanyo elektrolyty - Sanyo polymery )

Fujitsu - polymery - R7 R5 LS NSL8 NU S8

Elna RFS pro audio (str. 159) a další...

Hitachi HP3 HU HU3
( Hitachi kondenzátory )

NIC Components NRSZ NRSJ NRSG NRSX NRSK

Velké databáze datasheetů kondíků: http://www.paullinebarger.net/DS/ - ftp://helpedia.com/pub/temp/datasheets/capacitors/
trodas (1753)|18.2.2008 12:25
Měření kondíků ESR60 Enhanced měřidlem, rozsahy:
Kapacita: 1 - 22 000uF (0,47uF už nezměří, 1uF jestě ano)
ESR: 10 - 20 000mOhmů (vše pod 10mOhmů je ukázáno jako 0,00Ohmů)
Měří na frekvenci 100kHz
Umí zjistit, že kondenzátor propouští napětí, je tedy vadný (In-Circuit/Leaky)
Kalibruje si měřící elektrody, aby mohl měřit ESR (séŕiový odpor kondíku) v tak malých hodnotách (0,01 Ohm).

Takže jsem se podíval na svou hromádku kondíků a rozhodl se zkusmo proměřit, co se od nich tak dá čekat:

Vent 3300uF 10V z Enermax 620W Liberty PSU vymontovaný po 5 letech:
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
3494uF 10mOhmů - překvapivé!

Hitachi HP3 390uF 400V z Enermax 620W Liberty PSU vymontovaný po 5 letech:
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
357,4uF 180mOhmů - stále ještě vcelku solidní

Nový Panasonik TS-ED 470uF 400V
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
405,4uF 140mOhmů (ehm... 400V kondíky asi nelze ideálně měřit na 100kHz a nízkým napětím...)

Nový Samxon URL 1000uF 6.3V polymer
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
1134uF a pod 10mOhmů ESR :)

Nový Samxon URL 470uF 16V polymer
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
477uF 10mOhmů ESR

Nový Samxon RS 47uF 35V
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
49,89uF 250mOhmů (klasický RS kondík)

Nový Samxon GK 220uF 25V
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
210,8uF 60mOhmů (napoprvé po 4+ letech v sáčku ukázal jen že probíjí, a až se testem vzpamatoval, tak začal fungovat normálně)

Nový Nichicon LE 820uF 2.5V polymer
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
777,8uF a pod 10mOhmů ESR (kapacita mně tedy zklamala)

Nový Sanyo SVP 180uF 16V polymer
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
189,7uF 20mOhmů (trošku vyšší ESR na polymer...)

Nový Panasonic FM 3300uF 16V
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
3473uF 20mOhmů

Nový Samxon GC 3300uF 6.3V
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
3439uF a pod 10mOhmů ESR :)

Nový Samxon GA 3300uF 6.3V
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
4435uF a pod 10mOhmů ESR :)

Vent 3300uF 16V z Enermax 620W Liberty PSU vymontovaný po 5 letech:
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
3296uF 10mOhmů - velmi překvapivé!

Nový Samxon GK 220uF 16V
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
209,9uF 40mOhmů (a tenhle neukázal napoprvé, že probíjí)

Nový Samxon RL 4,7uF 50V
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
4,5uF 1150mOhmů (jak nízkou kapacitu ještě změřím?)

Nový Samxon GK 47uF 25V
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
45,86uF 220mOhmů

Nový Samxon RL 1uF 50V
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
0,99uF 1850mOhmů (tak jo, 1uF to ještě změří, 0,47uF kondíky už měřit ale domítl :) )


Překvapením jsou velmi dobré parametry Vent kondíků vytažených z starého PSU a velká nad-kapacita Samxon GA kondíku.


Co z toho ale plyne pro ostatní? Že Vám Váš milovaný kondík mohu změřit!
Inu tedy pokud pro Vás vyvstane potřeba změřit u nějakých kondíků ne jen jejich kapacitu, ale i ESR, aby bylo jasné, jak špatně na tom jsou, tak mi je můžete na změření poslat. Sice je posílat zpět nebudu, ale zjistíte tak, zdali za problémy může kondík, či jaké parametry od např. (s)Hitan asi tak očekávat :) Než skončí v koši, kam patří... ;)
Adresu, kam kondíky poslat, zašlu v soukromé zprávě.








Obrázky dobrých kondenzátorů - abyste poznali fejky :)

Nichicon HM - Nichicon HZ
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste] [odkaz, pro zobrazení se přihlaste] [odkaz, pro zobrazení se přihlaste]




Tvrzení Asusu, MSI a další o 10 000h a 12 000h výdržích kondenzátorů Nichicon FP
Je to marketingová lež. Optal jsem se Nichiconu přímo:
[QUOTE]Hello, Nichicon support.
I would kindly like to ask, if is possible to obtain datasheet and also order the polymer Nichicon FPCAP capacitors labeled FP12k.
Supposedly these are custom capacitors made by Nichicon for 12 000 hours guaranted at 105°C, while classic FPCAP polymers range from 2000 to 5000h.
Hence I wonder, if such capacitors are made by Nichicon, where are the datasheets, how these capacitors differ from the normaly sold polymer caps (in terms of ESR, ESL and ripple current as well, as noise) by Nichicon and if we could obtain sample (220uF 16V d8) for our testing purposes.
Thank you.[/QUOTE]

A toto mi odepsali:

***
Dear Mr. Narozny,
The printing I think is misleading you, it’s not the life time.

Below the list of FP Cap series and ranges, you may find the data sheets under: http://nichicon-us.com/english/products/solid/pict_f.htm
[ATTACH=CONFIG]30227[/ATTACH]

With best regards,
Oliver Waschk
***

Pokud někdo potřebuje překlad, tak Nichicon říká, že ty "5k", "10k" a "12k" kondíky nemají takové zaručené životnosti, protože oni dělají jen 2 000 - 5 000h polymery a jen uvedených typů v tabulce.
Ergo Aušus (a MSI a jistě i další) nakupují bůh-ví-jaké kondíky (možná jsou to seriózní kousky od Nichiconu, možná je to průměrný Elite, možná je to explodující Apaq: [odkaz, pro zobrazení se přihlaste] - Asus Asus P5K-E ), namalují na ně co chtějí a postaví na tom nesmyslu marketing.
Nichicon polymer caps datasheets.png
trodas (1753)|6.3.2008 20:38
Sanyo SEPC 820uF 2,5V polymery v P4 základovce na Vcore výstupu, na vstupu Samxon GD kondíky:

ICEBOSS (3435)|10.3.2008 17:28
Mozna by stalo zato oddelit znacky kondiku spatnych a UPLNE spatnych.
trodas (1753)|15.3.2008 00:10
Samxon GC kondíky v PC Chips M810L desce:




ICEBOSS - ne, to tak toiz NELZE oddelit. Spatne jsou vsechny udedene + dalsi, ktere uz nemuzu doeditovat...
Problem je, ze spatny kondik odejde vzdy. Zalezi jen na serii, zapojeni a zatezi, za jak dlouho odejde. Treba Teapa se traduji jako "lepsi z spatnych kondiku" a presto kdyz je Sapphire dalo do serie S939 A9RX480 "Grouper" mainboardu, tak tyto zacali behem tydnu (!!!) odchazet recenzentum boardu pod rukama (!!!), coz byl samo prusvih a Sapphire dalo do mainboardu kvalini Nichicon kondiky a - boardy slouzi lidem dodnes stabilne a slusne pretaktovane. I me, i kdyz jsem jsem Vcore kondiky a podpurne kondiky na ram vymenil za Samxon GAcka ;)

http://www.xbitlabs.com/articles/mainboards/display/sapphire-pure-x200p_14.html
"During our stability test of the overclocked system... ...suddenly shut down. The verdict was: mainboard death. ...mainboard died because of the failed capacitor in the CPU voltage regulator unit. ...nothing could help our poor CPU at that point."

http://reviews.pcapex.com/motherboards/sapphire_pi-a9rx480_motherboard.php?page=4
"...me share one more experience that I had with this board... It died. I can only hope that the death of my board was a fluke."

Na druhou stranu - http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2481&p=17
"Sapphire PURE Innovation reached the highest overclock at stock multiplier ever achieved with our standard 4000+ processor. We also easily reached a 302 frequency at lower multipliers at a 1T command Rate." - design je perfektni, takze je 100% ze to kazi jen kondiky. A to jsou to ty tzv. "lepsi" z spatnych - Teapa.

Jak vidis, je to zavadejici a nesmyslne. Spatny kondik je spatny kondik a musi pryc z MB ci PSU za kazdou cenu - v opacnem pripade zarizeni diky nemu odejde. Je jen otazkou za jak dlouho a to je otazkou chlazeni, cetnosti pouzivani a zatizeni.
KEOSAN (958)|15.5.2008 16:23
Velmi zaujimava a pouzna rozprava.

Tiez sa mi vyduli kondiky na PCCHIPS doskach /hadam na vsetkych/. Ale bolo ich tolko, ze sa mi ich nechcelo ani vymienat. Ani som to nikdy nerobil.

Moj prvy pokus bol s ECS K7S5A doskou. U tej kondiky neodchadzali bezne - tie dosky mam od roku 2001 a odisli 3 kondiky iba na jednej doske. A to i tak vplyvom zleho zdroja, co som sa dozvedel po premerani.

Lenze co som zohnal kondiky, tak som to osadil nejakymi neznamymi kondikmi, ani ich neviem identifikovat.
Su cierne 2200uF, vzadu je napis UOA, v predu nad popisom je nejake logo zacinajuce na SAM v ciernom kruzku a za nim ciernym pisane v bilelom kruzku whd, alebo SANwhd a na boku znacka RD.

Neviete o co ide ? Ci si dobre, ci nie ?
KEOSAN (958)|15.5.2008 16:25
Este jedna vec. Ten zoznam zlych kondikov je dost velky, az sa to zda divne, ze by vsetci pouzivali take smejd kondiky. Napr. niekto odporucal Jamicon-y ako znackove a Jamicony som nasiel na fore na zozname zlych.
johny__g (6387)|15.5.2008 16:32
Asi to bylo myšleno tak, že z těch co se dají sehnat u nás, by mohly být lepší. A používej edit!
KEOSAN (958)|15.5.2008 16:37
A co tie nezname kondiky, vedel by ich niekto identifikovat, ci povedat, ci su OK, ci nie ?
KEOSAN (958)|16.5.2008 16:11
Neviem, ci som to tiez dobre odhadol, ale prave rozoberam QTEC 400W zdroj. Na prvy pohlad nic nevyzera vydute, ale len na prvy. Vsimol som si velmi jemny film z rohov a po odletovani, zo spodku vytecene kondiky.

Neviem, ci sa znacka smejd kondikov nerozsiri o kondiky UNITE ? Alebo nepatria medzi zle ? Vytiahol som uz druhy a zo spodu je vyteceny.

Doplnenie:
--------------------
tak som otvoril ten QTEC 40W zdroj a vymenil 1x 2200uF 10V UNITE za ten 1x 2200uF 10V Su`scon, plus na inom mieste 2x 2200uF 10V UNITE za 2x 1000uF 10V Fuhjyyu. Povodne som to ani nechcel opravit a tie novokupene nezname kondiky mi bolo na to luto, lebo som nevedel, ze sa to opravit podari. Delock LCD Power tester predtym ukazoval vadny zdroj, kolisanie na 5VSB. Teraz nic, ziadne kolisanie.
Nebite ma................ :-) Viem, ze su to smejd kondiky, ale bol to taky pokus. Skusim ten zdroj dat k nejakemu staremu vyradenemu PC, ktoreho nebude skoda, ak sa nieco stane. I tak tam bude zataz tak do 70W...

Doplnenie 2:
--------------
tak zapojeny zdroji do zostavicky, pocitac sa rozbehol. Jupiii, velka vdaka majstrovi kondikovemu guru Trodasovi. Dakujem.
pavel_p (993)|16.5.2008 23:38
[QUOTE=KEOSAN;122553]Nebite ma................ :-) Viem, ze su to smejd kondiky, ale bol to taky pokus. Skusim ten zdroj dat k nejakemu staremu vyradenemu PC, ktoreho nebude skoda, ak sa nieco stane. I tak tam bude zataz tak do 70W...
[/QUOTE]
:thumb Náhodou je lepší udělat ze dvou zdrojů jeden, než se o to nepokusit a provozovat zdroj s vyteklými kondíky, který nahlodá desku. Je slušná šance, že při nezregulovaném větráku a rozumně žravé sestavě ten zdroj dva až čtyři roky vydrží.

Ono asi záleží i na návrhu zbytku, v 6 let starém 300W zdroji JouJye plném tlumivek, chladičů, a větších kondenzátorů než se používají dnes, vytekly za cca 15000 hodin provozu dva FullTECy a PC bylo naprosto stabilní. Kdyby v tom zdroji nezačal dosluhovat větrák, tak se o něj nezajímám.
KEOSAN (958)|17.5.2008 07:37
Zaujimalo by ma par veci:

1/ ako na nahradu kondikov, ked nie su.
Povedzme, ze na maticnej doske su 6,3V 2200uF. Je lepsie tam dat povedzme 6,3V 3300uF, ci 4700uf, alebo 10V 2200uF, alebo 16V. Samozrejme, len pokial sa zmestia do toho priestoru.

Podobne, alebo inac -ako su na tom kondiky v zdroji so zamenou?

2/ co hovorite na tieto kondiky ? Znacka VISHAY /zdaju sa mi drahsie, ale ci su dobre/
http://www.sos.sk/?str=371&artnum=S082926

3/ tie kondiky nove, co som nevedel identifikovat je asi SAMWHA.
Aka je to znacka ? Dalo by sa to pouzit do mobo miesto 6,3V - 10V , 1500-2200uF ?
http://www.sos.sk/?str=371&artnum=64376

4/ aky cenovo dostupny merak/meraky by ste odporucili na meranie kapacity kondikov ?

5/ pri otvarani ATX zdroja su niektore miesta robene asi tak, ako keby sa tam len
raz mali dat a nepocitalo sa s opravou. Ako rozoberate zdroj - napr. ohnete plech, aby ste sa dostali k suciastke, ci radsej odpajkujete dobre spoje a potom ich pripajkujete spat ?

6/ neviete niekto, kde na Slovensku by sa dali kupit slusnejsie kondiky, za primeranu cenu,
aby sa oprava vobec oplatila ? Ked tak pozeram 29 Sk za kondik, plus vymena napr. 10 kondikov,
to uz je dnes skoro na novu /ci starsiu/ maticnu dosku...
crasher.km (919)|17.5.2008 10:37
pokud není možno použít totožnou hodnotu ( a to se fakt nedá najít?) tak hodnotu další v řadě při stejném napájení ...
KEOSAN (958)|17.5.2008 11:00
Niektori ludia zas tvrdia opacne, ze kapacita by sa mala dodrzat, ale vraj dat tam kondik s vyssou voltazou. Tak som teraz zmeteny.

Napr. na opravu ECS K7S5A som miesto 3x 2200uF 6.3V dal 3x 2200uF 10V a funguje. Vcera zase pri oprave zdroja miesto 10V 2200uF som tam dal 10V 1000uF. Nemoze byt, ze by bolo lepsie dat tam silnejsi kondik s vyssou voltazou, vyssia kapacita /samozrejme povedzme o 1-2 rady/ a vyhol by sa tak clovek odpalovaniu kondikov na mobo ? Neviem, ci niekto nehovoril tusim, ze daval dokonca 16V kondiky /ak sa zmestili/.Ak by sa takto dala "posilnit" maticna doska, nebolo by zle mat to stabilnejsie a viac odolnejsie. Co myslite, skusali ste to niekto na nejakom starsom HW, take pokusy ?

Mozno by problem praskajucich kondikov, ze su smejd, vyriesilo aj to, predimenzovat kondiky. Potom aj keby to boli horsie kondiky, hadam by to vydrzlo roky OK, co poviete ?
faugusztin (453)|17.5.2008 11:35
[QUOTE=crasher.km;122846]pokud není možno použít totožnou hodnotu ( a to se fakt nedá najít?) tak hodnotu další v řadě při stejném napájení ...[/QUOTE]

To si myslel uplne vazne ? To napatie je maximalne, ktore este vydrzi. Nie jeho nominalne, pod ktorym nefunguje.

http://www.bcae1.com/capacitr.htm
[quote]As you've likely noticed, large 1 farad (and 1/2 farad) capacitors are available in both 16v and 20v versions. As was said above, the voltage rating tells you how much voltage the capacitor can withstand. It does NOT tell you how much voltage it will have when connected to your system. If both a 16v and a 20v capacitor are conected to the electrical system (with a voltage of 14.4 volts), both the 16v capacitor AND the 20v capacitor will have exactly 14.4 volts.[/quote]
odb (505)|17.5.2008 11:55
to KEOSAN : akurát som si kúpil 5 ks tých kondíkov z S.O.S. idem ich dať do starého zdroja Frontier namiesto nafuknutych. Sú asi 2x tak veľké ako pôvodné, tak neviem, či ich tam všetky natlačím.

Neviem akej kvality sú ale boli najľahšie dostupné, tak som sa rozhodol, že ich vyskúšam.
001.JPG 002.JPG
crasher.km (919)|17.5.2008 12:04
[QUOTE=faugusztin;122870]To si myslel uplne vazne ? To napatie je maximalne, ktore este vydrzi. Nie jeho nominalne, pod ktorym nefunguje.
[/QUOTE]

JO,já vím ..ale na co tam dávat třeba 200,když stejně tam větší napět být nemůže? je to zbytečné ;) a u elektrolitu je s tím spojená velikost a někdy je potřeba šetřit každým mm ;) neříkám že nemůžeš dát větší,to je jasný ,ale ..proč tam dávat zbytečně větší,když víš,že tam větší napětí nebude ?
KEOSAN (958)|17.5.2008 14:00
ODB:
diky za info. Daj vediet, ako to dopadne. Su ozaj vacsie. Je to smutne, ze je iba taky maly vyber, plus ta cena, plus doprava, ze sa to skoro ani neoplaca :(
Zatial papierovo by este hadam mohli byt tieto SAMWHA E105 2200uF/16V RD ?
http://www.sos.sk/?str=371&artnum=64376

Velkostou su 12,5x20x5mm a su do 105°C. Dalo by sa to pouzit, bola by to funkcna nahrada za 6.3V-10V 2200uF ? Aj cenu maju o dost lepsiu :D

crasher.km
no dat tam vacsi kondik /o nieco/, pokial sa zmesti by bolo dobre hadam ako naddimenzovanie, ze by sa hadam tak lahko uz nemal nafuknut /so zatazou, aka tam byvavala/. Ved aj tu na fore bolo napr. odporucane predimenzovat zdroje. Napr. ked aj stiha 350W dat tam 500W, ktory bude menej zatazovany a mal by takto dlhsie vydrzat. Dost ludi je rado, ked sa im to nekazi a nemusia si pridavat potencionalne problemy :)
-HoNY- (557)|18.5.2008 01:29
Ale ono je to tu přece všechno napsaný...

1) Kapacita spíše vyšší - ale nepřehnat. Vždy o sérii výše. Za 1500 -> 2200 -> 3300
Změř napětí, co za co měníš, klidně je možný, že 16V kondík je na napětí 2.5V. Zvedáním voltáže nevyužiješ veškeré jeho parametry - pro +5V je vždy lepší kondík na 6.3V než na 16V.

2.) Vishay vyrábí kvalitní trimry, jak je na tom s kondíkama netuším.

3.) Samwha nebrat - ještě teď z nih mám trauma.

4.) Tesla BM591 RCLG - pro orietační měření postačí, s trochou štěstí ho z druhé ruky pořídíš pod 5.000Kč
http://pristroje.i-bazar.cz/merici-pristroje/rlcdg-most-bm591/

5.) Zdroje se ve většině případů ani nevyplatí opravovat. Cena hodiny kvalifikované lidské práce se pohybuje mezi 100-200Kč. Takový zdroj tu hodnotu kolikrát nemá. My s trodasem si zdroje modifikujeme a opravujeme pro radost z boje. Není důležité vyhrát, ale zůčastnit se. :thumb

6.) částečná odpověď je v bodu 5. jak budu mít dostatek času a financí, zase dovezu další Samxony
KEOSAN (958)|20.5.2008 11:01
Ked uz hovorime o kondenzatoroch, nasiel som na internete v SK, nejake

Low ESR do 105 stupnov C, vyrobca NIC

http://www.3qservice.eu/inshop/scripts/detail.asp?itemId=210204
http://www.trikve.sk/ftp/kap/nrsg_nic.pdf


Bolo by to lepsie, ako SAMHWA, co sa daju bezne kupit v SOS Electronic ?
-HoNY- (557)|20.5.2008 11:52
[quote=KEOSAN;123886]
Low ESR do 105 stupnov C, vyrobca NIC

Bolo by to lepsie, ako SAMHWA, co sa daju bezne kupit v SOS Electronic ?[/quote]
První příspěvek v tomto thredu. :stupid Takže ještě jednou a naposledy, potom odmítám na tvoje příspěvky reagovat. Číše mé trpělivosti přetéklala příliš dlouho.

Já, trodas, MirekK, Martin Šejnoha, mech13, ICEBOSS, boboco a mnoho a mnoho dalších skvělých lidí se tak chytří, krásní a úžasní nenarodili :shut, ale občas si pročtou nějaký článek, FAQ, něco vyzkouší (třeba i metodou pokus omyl) a pak to sem napíší. Když si neví rady použijí užitečnou funkci vyhledávání nebo úžasný vyhledávač. Nikdo z nás neví a neumí všechno, ani to není v jeho silách, ale rozhodně se neptáme na pořád omýlané věci znova a znova. Nerozhoduje kvantita příspěvků, ale jejich kvalita. I s malým počtem příspěvků se dá hrát velké divadlo. Chceš-lí být taky takový, vezmi si z našich dobrých vlastností a rad příklad! :thumb
KEOSAN (958)|20.5.2008 13:17
Tie NIC kondiky, vidim, ze nie su na zozname zlych kondikov, ale lepsie je vzdy opytat
sa na nejake skusenosti a parametre, ked tomu clovek nerozumie.

Vidim len, ze na konci prveho prispevku su uvadzane parametre NIC.
Kedze mi to prakticky nic nehovori :), ake to bude mat vlastnosti, tak
sa radsej opytam, ak ich niekto skusal, ci napr. drzia dlhodobo, alebo odchadzaju...

Stacilo len povedat napr. ze ak nema clovek moznost, tak kup SAMWHA,
ak mas moznost, kup NIC, ci HITANO alebo ak mas lepsie moznosti, kup si SAMXON,
ci ine. Na konci je nejaky zoznam par kondikov, odporucanych. No, smola, ze ziadne
z toho nema clovek dostupne... Takze sa snazim robit s tym, co sa da zohnat.
Vsetci dodavatelia sa pri "znacke" ci parametroch kondikov divaju cloveka jak na blazna.
Vacsinou sa zadaju nejake parametre ako kapacita, voltaz a nakupcovia uz nieco kupia
a s tym sa potom opravuje. Kedze clovek take informacie bezne nemava, tak sa pyta.
A co, aj 1000x :D. On tu totiz clovek polozi otazku a hned sa niektori ludia zacnu
vyvysovat, ze citaj to, citaj ono. A co to bude clovek 100x citat, ked tomu ani na 101x
tak nerozumie ? Tak sa opyta niekoho, kto tomu rozumie viac. I tak uz vidim, ako
sa budu v elektro na mna divat ako na blazna, ze co to chcem.... :-D

Kedze vela toho bolo popisane i vymyslene, potom by ani ziadne forum, ani diskusie
sa nemuseli viest, vsetko sa da najst, len treba vediet kde... ;)

Inac, to sa nedaju odpovede aj trochu zjednodusit, aby tomu porozumelo trochu viac ludi ? :)
------------------------------------------------------------------------
DOPLNENIE:
po nejakej obhliadke, kde sa daju nejake zohnat v miestnom elektro, som objavil
6,3V 2200uF od YAGEO /ci YAEGO ?/. Nebol som si isty, tak som ich radsej nekupil.
Pozeram, ze na zozname zlych kondikov nefiguruju. Nejake skusenosti, ci sa nenaduvaju,
ci su pouzitelne pre maticne dosky ?
-HoNY- (557)|20.5.2008 14:49
Nová ještě dokonalejší a přehlednější, přesto nekompletní tabulka (možná stále obsahuje chyby).
[ATTACH]4558[/ATTACH]
srovnávací tabulka.png
KEOSAN (958)|20.5.2008 16:38
Tak som nakoniec kupil 2200uF 6,3V YAGEO kondiky do 105 stup. C. /neboli ani najlacnejsie 19,-Sk/. Tak dufam, ze nebudu zle.

Kupil som aj SAMWHA 1500 uF 6,3V do 105 stup. C. Co som si vsak vsimol, ze tie iste SAMWHA kondiky maju pred par mesiacmi v zadu napis UOA a posledne V7A. Su to nejake ine, ci len oznacenie varky ?
Predavac sa dival na mna ako na blazna, ked som sa pytal na ine znacky. Vraj co pride, pride... :D
-HoNY- (557)|20.5.2008 16:46
To je divný :stupid
UOA a V7A jsem viděl na nějakých Samxonech. Je to označení série.

Otevři si datasheety od kondíků a prorovnej ESR s těch, co jsou v tabulce v předchozím příspěvku.
KEOSAN (958)|20.5.2008 16:52
Pan Google na SAMWHA s danymi seriami nepovedal ani tuk,
ked som chcel najst tabulku parametrov.

--- Mimochodom v tej farebnej tabulke SAMWHA neni... ---

Zeby SAMWHA boli prezlecene SAMXONY ? :) Za taku uvahu by ma asi tu na mieste
kondikovy guru, asi papucou umlatil po hlave... :D
-HoNY- (557)|20.5.2008 17:45
Samwha tam není a ani nebude, protože to není renomovaný výrobce kondenzátorů a low-ESR modelů už vůbec ne.
Pokud vím, postoval si, že se jedná o sérii RD, takže otevři datasheet a začni jeho ripple curent nebo ESR porovnávat s kondíkama uvedenýma v tabulce.

UOA a V7A je revize, tzn. nejspíš kódový označení mašiny/zaměstnance/týdne a pod...

Co se týká výrobců, proč nezkoušíš hledat podle označení "nízkoimpedančné"
http://www.sos.sk/?str=12&code=A204015
Porovnej to s tabulkou (začni zprava)
KEOSAN (958)|20.5.2008 20:11
-HoNY-

Co sa tyka vyrobcov, nevysmial TRODAS tu niekde na fore, prave ELLOW-VISHAY kondiky, ze by nimi clovek do 20 minut skor asi odpalil dosku, plus ze su parametrami obrovske ? Nekupoval som v SOS kondiky. To, ze RD je seria /a tusim oba druhy starsieho i novsieho 1500uF kondiku SAMWHA su RD/, som nevedel.

Pozeram teda tu specifikaciu RD, pozeram pozeram a nic. Moje neskusene oko vidi grafy, vidi parametre, ale prakticky mi tie parametre nic nehovoria. Jedno je iste, ak sa falsuju kondiky a kazda varka moze byt ina, tak papier znesie vsetko....

Preto si myslim, ze uzitocnejsie su prakticke skusenosti pri opravach s danym modelom kondikov. Napr. je to ako s benchmarkmi SW. Mozno nejaky kondik je super v kondikovom parametrovom benchmarku. No a ? Dolezite je prakticky, ci dana pocitacova zostava bude robit problem, pripadne ci moze nieco poskodit, ci nevytecu kondiky a ako dlho vydrzia. To, ze ma nieco o chlp lepsie parametre...
No posudte sami, ked mi na to elektronik s 35-40 rocnou praxou povedal, ze tie parametre impedancie su u kondiku 0. Po mojom vyraze sa opravil, ze skoro nula, bliziace sa 0, cize vraj zanedbatelne :D

Takze myslim, ze pokial mi ten kondik vydrzi roky, nebude kvoli tomu haprovat zostava, bude to stabilne, tak to hadam moze byt cloveku sumafuk. Ved kolko je pri vyrobe premennych. Kazda varka moze byt ina, vstupne materialy sa casto menia /dodavatelia, subdodavatelia, pracovnici/, plus papier znesie vela...

Myslim, ze pokial tu nikto nema meraky na to, aby to dokazal, tak aj super SAMXONY mozu mat velmi premenlivu kvalitu /zavisiacu od varky/ a clovek sa to mozno dozvie az po rokoch.../barak aj s rodinou na organy asi nikto nepredal :D /.
Kvalita SAMXONov - napr. zarazilo ma, ze u TRODASa pri tom pasivnom chladeni VIA CPU na ECS doske, mu tie vymenene kondiky po cca 14tich mesiacoch vydulo. Hmm, divne. Mne na vacsine original dosiek ECS drzia kondiky od roku 2001 do teraz. A ako bolo pisane, ECS tam asi neosadzovalu kvalitku.

Moze mi niekto vysvetlit tento paradox ?
pavel_p (993)|20.5.2008 20:33
To HoNY: proč považuješ Panasonic FM za nevhodné pro základní desku (Vcore)? Zrovna jsem je totiž pro tento účel použil a vyměnil s nimi nafouklé a vyteklé G-LUXONy na Ecs P6IPAT, viz. foto v příspěvku https://www.svethardware.cz/forum/showthread.php/14301-nasledky-spatnych-kondenzatoru#120052. Jako nevýhodu vidím jen větší průměr u častějších 3300uF/6.3V. I tak v budoucnu hodlám nahrazovat u starých PC 3300uF za 2200uF (imho lepší než roky staré, vyteklé, "špatné" značky a na morální dožití PC po dva roky to snad musí stačit - výrobce s degradací parametrů doufám trochu počítá při návrhu, aby to přežilo aspoň záruku)

Parametry pro srovnání:
G-Luxon LZ 6.3V 2200uF: size: 10x20mm, ripple (mA/rms, 105C, 100kHz): 1220, Z=0.051 (20C,100kHz), life: 3000-1000=2000hrs (down size)
Panasonic FM 6.3V 2200uF: size: 10x25mm, ripple (mA/rms, 105C, 100kHz): 2470, Z=0.018 (20C,100kHz), life: 5000hrs @ ripple current
Z toho mi vyplývá, že zde je Panasonic jednoznačně lepší, než původní

Link na nepopulárního výrobce:
http://www.luxon.com.tw/radialcap.htm
-HoNY- (557)|20.5.2008 23:32
[quote=pavel_p;124135]To HoNY: proč považuješ Panasonic FM za nevhodné pro základní desku (Vcore)?[/quote]
Čekal jsem, že ďŕiv nebo později takovou odpověď, použití kondenzátorů pro desky je hodně individuální. Pentium III má daleko menší spotřebu než moderní procesory. Na desku nataktovaným Bartonem bych je na vcore nedal. Hodně důležitý je porovnat specifikace v datasheetech.
A zrovna datasheetama Panasoniku si nejsem moc jistý (mám několik verzí, a některé jsou neoficiální) :stupid

Jediná vždycky platná a směrodatná věc je nepoužívat na výstupu zdroje lepší kondezátory než KZE, KY a horší než kondenzátory bez parametrů nad 10KHz.

Na nějakých 27W to bude stačit s bohatou rezervou. FM trodas používá na ECS P6STMT a Abit ST6-R.
Jde o to, že jakmile přetáhneš maximální povelený odběr kondíku, tak se rychle opotřebí - tady se to zaručeně nestane. Těžko budeš mít stále procesor na 100%ní zátěži a teplotu vzduchu v casu 105°C.

Měřil jsem několik starých FJ Panasoniků na AX-45V a měli o třetinu menší kapacitu. Ale tam bych jako hlavní problém viděl, že zbytek byl od Lelonu.

[quote=KEOSAN;124118]-HoNY-
Co sa tyka vyrobcov, nevysmial TRODAS tu niekde na fore, prave ELLOW-VISHAY kondiky, ze by nimi clovek do 20 minut skor asi odpalil dosku, plus ze su parametrami obrovske ? [/quote]
Jamicon

[quote=KEOSAN;124118]
Pozeram teda tu specifikaciu RD, pozeram pozeram a nic. Moje neskusene oko vidi grafy, vidi parametre, ale prakticky mi tie parametre nic nehovoria. Jedno je iste, ak sa falsuju kondiky a kazda varka moze byt ina, tak papier znesie vsetko....[/quote]
Najdi si parametry třeba pro kapacitu 470uF/16V na papír si napiš ESR a ripple current.
Otevři datasheet jiného výrobce a porovnej údaje u toho samého kondenzátoru.
Pořád tma? :idea

[quote=KEOSAN;124118]
No posudte sami, ked mi na to elektronik s 35-40 rocnou praxou povedal, ze tie parametre impedancie su u kondiku 0. Po mojom vyraze sa opravil, ze skoro nula, bliziace sa 0, cize vraj zanedbatelne :D[/quote]
Ano, takže vlastně kondíky můžeme zanedbat?:D Oni se výrobci nesnaží zlepšovat parametry pro nic za nic. Pracuji s hodně lidma s podobně dlouhou praxí, ale tohle mi ještě neodpověděl nikdo.:runawayVždycky slyśívám odpovědi typu: "No víš, spínané zdroje jsou strašně složitý, to se dějí věci. Kolikrát sme říkali: /Franto dotánhi třetí šroubek v levé polici/. A světe zboř se, někdy to pomohlo" A tyk vyšvetlování, jak se u Tesláckých kondíků snižovala indukce (pro nás ESL) zkratovaním fólií. Viděl jsem dost desek, co nepostlo
jen pro to, že tam byly místo low-ESR kondíků připájený Hitana nebo Jamicony.

[quote=KEOSAN;124118]
Myslim, ze pokial tu nikto nema meraky na to, aby to dokazal, tak aj super SAMXONY mozu mat velmi premenlivu kvalitu ...[/quote]Parametry změřit sice nemůžeš (jen orientačně), ale výsledek recapu se dá změřit osciloskopem. A když ti s Hitanem leze na 12V 250mV zvlnění, tak to asi nebude to pravé ořechové. Mají tak proměnlivou kvalitu, že je Intel a Evga používá na nultých revizích desek pro recenzanty.:mistake
https://www.svethardware.cz/forum/imagehosting/7655747c9820e53ee2.jpg

[quote=KEOSAN;124118] Kvalita SAMXONov - napr. zarazilo ma, ze u TRODASa pri tom pasivnom chladeni VIA CPU na ECS doske, mu tie vymenene kondiky po cca 14tich mesiacoch vydulo. Hmm, divne. Mne na vacsine original dosiek ECS drzia kondiky od roku 2001 do teraz. A ako bolo pisane, ECS tam asi neosadzovalu kvalitku.[/quote]
Ten komp mu běží 24/7/365 A Samxony mu tam nevytekly... byly to původní G-Luxony a ty vyměnil za FM Panasoniky.

Já se dneska náramně bavím a ty? :p
aopen.PNG
KEOSAN (958)|21.5.2008 09:16
-HoNY-

ked si clovek skoci do nejakeho miestneho obchodiku s takymito suciastkami a nieco si vypyta,
tak mu predavac poda nejaky kondik. Nejake specifikacie si clovek asi neprecita, ked ani nevedia,
ze existuju aj ine znacky a ponukaju, co im pride. Naviac, parametre kondikov si nepamatam.
To by tam museli mat na vyber X kondikov a ku kazdemu aj manual, aby si to clovek mohol
porovnat. Naviac papier znesie vsetko... Takze je kludne mozne, ze i ten lepsi kondik bude
nanic.

Ked som sa pytal na meranie kapacity, tak ste sa vysmiali, ze multimeter je nanic. Ked som
sa pytal na osciloskop, taktiez, ze take a onake je nanic a na koniec bolo konstatovanie, ze
to stoji statisice. Plus este clovek musi mat s tym dost velke skusenosti.

Takze prakticky sa mi javi najvhodnejsie, si vytypovat, co najlepsie sa da zohnat /dostupne.../
a kupit to. Porovnat, ci to neni na zozname. A vyskusat. Mozno s tymto nevydrzi HW tak dlho,
ale stabilizacii HW sa da pomoct aj inak. Vyberom silnejsieho, predimenzovaneho zdroja,
kupou line interactive UPSky. Takze suma sumaru - L.I. UPSka vyfiltruje poklesy, lepsi predimenzovany
zdroj bude tiez stihat, v PC bude predimenzovane aj chladenie. Ak vidim, ze mam PC zostavy,
ktore su funkcne 5,6,7,8,9 rokov, mali systemove chladice pod zdrojom /a vela z nich su ECS
dosky so zlymi kondikmi, ktore uz mali byt mrtve/.

Takze mozno ta oprava nejakymi trochu horsimi kondikmi, nevydrzi tak dlho, ale zas pri tej
cene lacnejsi kondikov, sa mozu opat vymenit. Nezarabam na tom, takze tymto smerom, ze
by mi castejsia oprava vyhovovala, uvazovat nemusite... :D

Na druhu stranu tych 19 Sk/kus za YAGEO kondiky, co som vcera vyhodil, nebolo tiez malo
/tie SAMWHA stali 2-3x menej/. Ked si clovek zoberie, ze na maticnej doske by menil napr. 10
kondikov, tak hadam ta doska ani nema taku cenu :D

Co poviete na tie YAGEO A3C1 - 6,3V 2200uF, . Su OK pre maticne dosky ? Mne vazne tie parametre
ani ked sa na to pozriem, moc nehovoria. Tak sa radsej opytam :)
---------------------------------------------------------------
DOPLNENIE:
tak som sa pozrel do LC B300ATX zdroja z roku 2003. Delock III LCD power tester neukazal nic zle,
ani pri zatazi. Zdroju nic zda sa neni, pocitac funguje normalne. Otvoril som ho len kvoli tomu, ze minuly rok bola na tom PC odpalena ASROCK maticna doska, jeden svab /moffset to nebol, vyzeralo to ako zmensenina RAM cipu/. Pozeram pozeram do zdroja a ziadne vydute kondiky :D Pritom su tam G-Luxcony vacsinou + 1x Fu Jun. Co ma ale trosku zarazilo boli 2 velke /startovacie ?/ kondiky 200V 300uF, neviem co je to za znacka, take F pretiahnute do zavinaca s orbitou :) /
Pod tymi dvoma kondikmi bolo ako keby medzi nimi kus nejakeho tvrdeho tmavsieho lepidla ???
Je to totiz trochu namazane, taka kvapka, aj na plasti a neni vidno, ze by to z vrchu nejak vytekalo.
Neviem teraz, ci su vytecene, alebo tam vyrobca dal na kondik aj lepidlo, plus to pripajkoval ?
Zaujimave, ze tie kondiky su parametrami ako byvavali na 200W starsich zdrojoch.


Otvoril som este jeden zdroj, ktory sa mi povaloval na stole. Tusim rovnaky typ, ineho data.
Vedel som, ze s nim bol asi nejaky problem, asi nestartoval vobec. Pripojil som ho na ten Delock III merak a divam sa, neukazoval ziadne zle hodnoty. Vypol som predlzovacku a chystal som sa pripojit tam este 2xHDD. Ako som tam zapajal druhy HDD, tak explozia a poistka sa rozprskla.
Hovorim si, ako to, ked predlzovacka je vypnuta /sice zdroj na prazdna zapnuty/. Mozno nieco
ostalo v kondikoch a zeby sa nieco pohlo na stole a skratovalo. Tak vymenil som poistku.
Tentoraz som radsej tester ani nepripajal, len spojil piny na zdroji, aby nastartoval. Zase prask,
explodovala poistka znova. Ale to som si uz daval dobry pozor, na odpruzenej, nevodivej podlozke,
ze by nahodou nieco neprislo do skratu. Tak pozeram, ze ten zdroj pojde maximalne na recyklaciu
kondikov, posluzi pre ine :)
Pavel Boček (4169)|25.5.2008 22:38
[QUOTE=KEOSAN;124288]...Co ma ale trosku zarazilo boli 2 velke /startovacie ?/ kondiky 200V 300uF, neviem co je to za znacka, take F pretiahnute do zavinaca s orbitou :)...[/QUOTE]

Prostě no-name. Ty velké jsou vstupní a ta věc na nich je fixační tmel.

Když se podíváš na ty tvoje bazmeky zdroje a sám tvrdíš, že součástky jsou stejné jako ve starých 200W zdrojích, netrkne tě něco ?

Ne, potřebuješ nakopnout...:idea znamená to jedině, že se šetří a takové zdroje dají možná těch 200 W. To je nepoužitelné. Proto prostě když je někde toto, tak to já a spousta dalších již uvědomělých lidí vyhazujeme hned, protože opravit to kvalitními součástkami je plýtvání (penězi, časem), opravit to zmetky z jiných krámů je kopání do mrtvol (za týden to bude ve stejném stavu, pokud to neodejde). Proto je lepší koupit si někde v bazaru 300W Fortron a nedrbat se s tím :idea

Na druhou stranu toto je dobré na praxi v pájení, ale kdybys tam alespoň dával kvaltní kondenzátory :thumbdown (A aby ses zase neptal - jsou to ty, které tu jsou napsané + možná některé kusy Panasonic; všechno ostatní je zlo a nezajímá tě, OK ? :idea).
KEOSAN (958)|26.5.2008 09:28
Jasne, ze mi doslo, ze je to ochudobnene. Na druhu stranu, tie zdroje /tyka sa LCB300 ATX/
mam vo firme desiatky a roky funguju na kancelarskych zostavach bez problemov.

Ad oprava starsimi kondikmi -
- no v podstate som ich len opravil, len tak cvicne :) A ak starsi kondik vydrzal a testom to preslo OK,
tak co, je to opravene.

Ad nove kondiky:
- neverim ani znackovym veciam, tie sa tiez kazia a tiez zavisia od subdovavok.
Naviac vieme, ake su problemy s ich zhananim, ked to clovek ma kupovat napr. do firmy,
urobit zahranicnu uhradu, ci zakladat na to PayPal a zhanat kvoli tomu statutarov ???

Naviac, ako viem, co budem potrebovat ? Cakat 14 dni, ked to budem napr. potrebovat hned, ci na druhy den mat uz opravene ? Plus, ze clovek nieco objedna a na koniec bude este nieco chybat, ci bude potreba doobjednat dalsie ? A znovu cakat ? Objednam si nieco a potom zistim, ze o par dni mi na recap
niecoho ineho chyba polovica. Pardon, ale pre niekoho to neni pouzitelne. Pouzitelne je, ak to mavaju predajcovia skladom a da sa to bezne objednat.

Mimochodom nedavno som na fore postoval kondik NIC 2200uF 16V,
http://www.3qservice.eu/inshop/scripts/detail.asp?itemId=210204

ktore nie su na zozname zlych kondikov a bol tu zhadzovany. Pritom sa o nom pise, ze su ultra low ESR. Hodnota ESR bola pritom 0.018, co bolo ako pri Panasonicu FM. Samozrejme, niekto moze namietnut, ze papier znesie vsetko. Ale to sa tyka vsetkych vyrobcov...

Preto clovek hlada informacie z viac zdrojov od ludi, co nepouzivaju iba tie najodporucanejsie znacky. Pripada mi to ako ist s kanonom na vrabce... Podla toho, co tu bolo popisane o zlych kondikov cloveka uz musi chytat panicka predstava, ze co vsetko mu to pokazi a odpali. Pritom viem, ze ake zostavy napr. boli ECS dosky, LC zdroje a kolko sa z toho pokazilo, ci malo problemy. A to su realne fakty. Samozrejme, keby to niekto pretazoval, tak to dopadne pravdepodobne tak ako hovorite.
Ale napr. vo firme, ak chce niekto urobit opravu, tak musi byt oprava rentabilna.

Preto by som rad uvital aj ine nazory a keby ich miestni kondikovi guru tiez pripustali...
Mimochodom, opravoval som ECS K7S5A, kde som osadl 10V 2200uF SAMWHA kondiky. A kondiky i doska to prezili, zostava bola v pouzivani este cca par mesiacov, kym sa nekupilo nove PC. Takze taketo informacie su napr. zaujimave.

Nedavno som kupil napr. YAGEO kondiky po 19,-Sk /raz, ci dvakrat drahsie ako SAMWHA/, tak uvidim, ako sa tie osvedcia. Planujem nakup aj toho NICu 2200uF, 16V. A potom pri oprvach budem mat moznost ich sledovat dlhodobo napr. v zdrojoch, ci maticnych doskach a uvidime...

Inak jedna rada pre ludi, co sa boja, ked im to odpali stary HW - zasadna a prva metoda bezpecnosti: ZALOHOVAT DATA. Nechcem nikoho urazit /nic v zlom/ a vazim si informacie a skusenosti, ktore tu boli povedane ludmi, co s tym maju iste dost skusenosti. Ale ak nepoznaju urcite kondiky/vyrobcu a prakticky ich neskusali, ale skusali mozno nieco podobne, nie vsak to iste/, nemozu predsa objektivne povedat, za to, ze par znackovych kondikov je OK, ze UPLNE VSETKO INE JE SMEJD.

Napr. tie YAGEO boli dost drahe na to, keby to mali byt smejd kondiky a NIC kondiky aspon parametrami tiez nevyzerali zle a tiez nie najlacnejsie. Tak ak ma niekto moznost, moze si ich tiez preverit, premerat po osadeni.

Mozem povedat, ze vzhladom na moznosti mi ostava iba jedine, osadit ich a priebezne to sledovat...

Mimochodom taka perlicka: :D
v tomto anglickom fore pisu, ze napr. ECS K7S5A osadili kvalitnymi kondikmi.
A akosi sa to nemalo rado a u VCORE to sposobilo zvysenie voltaze z 1,65V na 1,69V.
http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=2408
trodas (1753)|26.5.2008 13:10
NIC kondik

[QUOTE]ze su ultra low ESR. Hodnota ESR bola pritom 0.018, co bolo ako pri Panasonicu FM[/QUOTE]

Bla bla bla. 1) je to hodnota ESL ne ESR. Impedance neni odpor, ale proc ti to vlastne rikam....

2) kopiruji z titulni stranky, protoze je tu nekdo slepy:

Samxon GA 1800uF 16V - impedance 0,0065 - impulzní proud 4140 (2 000 hod) 10x25 - to je ulra low ESR!
Samxon GC 1800uF 16V - impedance 0,009 - impulzní proud 3190 (2 000 hod) 10x25
Panasonic FM 2200uF 16V - impedance 0,015 - impulzní proud 3190 (7 000 hod) 12,5x25


NIC Components NRSK 1800uF 16V - impedance 0,012 - impulzní proud 2800 (4 000 hod) 10x23
NIC Components NRSG 2200uF 16V - impedance 0,018 - impulzn proud 2770 (4 000 hod) 12,5x25
NIC Components NRSJ 1500uF 16V - impedance 0,013 - impulzní proud 2550 (2 000 hod) 10x20

2800m ripple, not so bad, but... = NIC nejsou tak spatne, na stare mainboardy mohou stacit, ale kondik s ripple pod 3000mA do Vcore nepatri. Proc ti uz napsal HoNY. Na Durona 700 to staci, na AXP a vys ani nahodou. Nebo nahodou ano, ale overclock ani zivotnost nebude velka, protoze kondik bude pretezovan... a pak se po a razem budes mit "argument" ze recap je na nic. Ano, takovy recap je na nic.


[QUOTE]Naviac, ako viem, co budem potrebovat ? Cakat 14 dni, ked to budem napr. potrebovat hned, ci na druhy den mat uz opravene ? Plus, ze clovek nieco objedna a na koniec bude este nieco chybat, ci bude potreba doobjednat dalsie ?[/QUOTE]

Kazdy normalni clovek si objedna neco navic a do zasoby...
Na nektere kondiky / mosfety / soucastky obecne se ceka mesice a nejsou vyjimkou temer nesehnatelne zalezitosti, jako treba Nichicon HZ... Nekdo tady snad rikal, ze je to jednoduchy?
Nekdo rikal, ze neplati obecne zname pravidlo, ze veci se daji delat vzdy v zasade dvami zpusoby - snadno a take spatne anebo dobre a obtizne?


[QUOTE]Ale napr. vo firme, ak chce niekto urobit opravu, tak musi byt oprava rentabilna.[/QUOTE]

Oprava je rentabilni jen nekdy, kdy, to si musis urcit z ceny komponentu a prace, verzus cena noveho zarizeni a jeho instalace - propadne problemu s novym HW. Co je urcite nerentabilni je oprava podprumernymi kondiky a castecna oprava.


[QUOTE]v tomto anglickom fore pisu, ze napr. ECS K7S5A osadili kvalitnymi kondikmi. A akosi sa to nemalo rado a u VCORE to sposobilo zvysenie voltaze z 1,65V na 1,69V.[/QUOTE]

Opomel jsi ale dodat, ze jedna z hlavnich zmen byla, ze Raibow zmenil 3 z 6-ti MOSFETU a mit v Vcore dva ruzne druhy mosfetu je vyslovene provizorni a spatne reseni, navic byly vzaty uz z stareho MRTVEHO mainboardu... No comment.
Musis srovnat specifikace a specialne neco, cemu se rika Gate Charge, kdyz chces menit mosfety... ale to se dostavame do oblasti ktere rozumi jen malo lidi a drtiva vetsina ji neporozumi nikdy, ani kdyby se rozkrajela, jak to tady tak vidim...

Cize ja bych rekl, ze jeho vysledky s pouzitim recyklovanych mosfetu, jejich nevhodneho kombinovani a podprumernych kondiku jsou vynikajici :thumb
KEOSAN (958)|26.5.2008 13:47
Chapem, ze take riesenia, co som robil, je iba z nudze cnost, ale zatial jedine pouzitelne.
Vo firme ma nikto nenuti, aby som robil recap, je to moja iniciativa, taky mensi "oddych".
Vsetko sa musi objednat a keby sa to dalo zohnat v SK, neni problem. Ale zakladat kvoli tomu ucty,
zhanat statutarov, ktori by sa divali na cloveka ako na exota, ze preco nieco take po nich chce, atd...

Takze rentabilitu som zobral tak, ze povedzme clovek neopravi 95 percent HW, ale mozno len 80, ci 60, 50....
I to je nieco. Takto opravene suciastky sa mozu pouzit napr. pri poruchach ako nahrada.

Mimochodom, cital som na BadCaps, ze niekto hovoril, ze SAMWHA dava Samsung do elektroniky,
vraj ma podozrenie, ze je to jeho dcerska spolocnost. O SAMWHA sa vyjadroval, ze je to iba taky priemer.

Co sa tyka osadzovanie kondikov, ako viem, ktore na maticnej doske su pre VCORE a ktore uz nie ?

Na ECS K7S5A som osadil 3 kondiky SAMWHA kondikmi a CPU s ktorym to funguje na FSB100 je Duron 1400 Mhz /fungovalo niekolko mesiacov, pokial sa to nevyradilo pre kupu noveho PC/.

Tie NIC kondiky planujem na pouzitie v doskach napr. s AhtlonXP 1700-1800, XP2200, pripadne Barton 2500.

Alebo, co tie YAGEO 6,3V 2200uF SEK105°C 06/07 A3 C1 - ktore sa mi podarilo zohnat ? Budu pouzitelne /do akej kombinacie CPU/HW ? Manual k nim sa mi nejak nedari na internete dohladat.
Viem, chytam sa kazdej slamky v ramci moznosti :D

Doplnenie:
Inac, da sa otestovat vhodnost kondiku aj inym sposobom ? Napr. kondik sa osadi /a ak nevybuchne, alebo nevyduje sa/, zmerat napr. pyropetrom jeho teplotu oproti povodnemu, ci oproti inym rovnakym kondikom ?
KEOSAN (958)|12.6.2008 14:20
Tak sa mi pred par dnami dostali do ruk kondiky NIC, 2200uF, 16V, nizko impedancne.
NIC Components NRSG 2200uF 16V - impedance 0,018 - impulzn proud 2770 (4 000 hod) 12,5x25

Su trochu vacsie - 12,5x25mm a na obale je napisane JAPAN Ak som vyrozumel spravne, iba v Japonsku robia dobre ? :)
Takze ak to neni fake, nemuseli by byt zle - ako bolo povedane, pre starsie mobo ? /Avsak, co rozumieme pod pojmom starsie ? Napr. Ahtlon XP2500 ? Avsak len tam, kde sa zmestia :(
mech13 (5526)|12.6.2008 17:25
nemohl bys nahodit foto?

//samozdrejme ne z mobilu, aby z toho bylo neco poznat
KEOSAN (958)|12.6.2008 19:52
Takze par fotiek z digifotaku, konvertovane pre mensiu velkost.
Farba je taka tmavo-modra. Bolo to dodavane nie ako hrst minci, ale pekne nozickami nalepene na kartonovom remeni /pruzok tvrdeho papiera z kazdej strany a medzi to nozicky kondika/.
NIC2200uF16V-c1.jpg NIC2200uF16V-c2.jpg NIC2200uF16V-c3.jpg NIC2200uF16V-c4.jpg
KEOSAN (958)|13.6.2008 09:25
Mimochodom kondiky :)

TRODAS mal pravdu - skusal som recap PCCHIPS M810LMR dosky, vymienal som na nej asi 7
kondikov a pouzil som z rovnako starej - stare G-Luxony /ano, ano -viem, co si o tom myslite, ale ta talianska cena - SATARMO - je napriek praci neprekonana :D /. Vsimol som si to az teraz, neviem, ci som
to prehliadol /ale to asi tazko/, po nejakych testoch a par tyzdnoch ulezania niekde bokom bol jeden uz
vypuklejsi. Tak som urobil znovu recap, toho vypukleho kondika a pouzil na jeho miesto novy YAGEO kondik.
Zda sa, ze to s Duron 700 Mhz funguje. Uvidime dokedy. Takze po recape starymi kondikmi to chce iba jedine, za par tyzdnov, mesiacov to obzriet. Od pouzitia starsich kondikov ma to zatial neodradi :)

Zaujimave je, ze preco niektore kondiky na tych doskach vydrzali roky a ine vydulo /a nie vsetky z tej serie, obvodu/.

Este jedna malickost - podobne PC s PCCHIPS M810LMR som rozoberal - zostava, ktora funguje od r. 2000 a je tam Frontier 250W zdroj. Zdroj ma kondiky OK, ale na doske je 6 kondikov vydutych uz dlhe roky.
Zaujimave je, ze PC chodi stabilne a bez problemov. Ak obcas nepocitam jeden mensi problemik, ked som PC odpajal a zapol, tak skoncilo na detekcii RAM a nepohlo sa dalej. Ale stacil restart a slape.
Ci to, ze to nejake problemy nema - nebude aj nenarocnostou cipsetu dosky SIS730. Alebo nahoda ?
Kapr (8)|27.6.2008 19:45
Pokud se týká náhrady kondenzátoru, pokud nemohu sehnat stejnou kombinaci kapacita/napětí:
Pro zařízení s vysokými požadavky na spolehlivost provozu se dříve dimenzovaly elektrolytické kondenzátory na dvojnásobek provozního napětí. Kondenzátor na vyšší napětí bude větší, ale je spolehlivější. Může být, že to co nazýváte špatnými kondenzátory jsou vlastně od kondenzátory konstrukčně poddimenzované.
Větší kapacita vyžaduje větší nabíjecí proud při startu - větší zatížení zdroje v jeho "kritickém" životním období.
KEOSAN (958)|10.7.2008 13:53
Su to ozaj Samxony, nie nejake repliky ?

Samxony predajne v CZ a za tu cenu ? :)

Kebyze boli aj v SK v nejakom obchode... :(

http://tme.cz/katalog/szukaj.phtml?f_szukaj=GT2200&id_g=26&id_p=9&f_radio=&id2=26&id_drzewo=264&ingroup=1

Pozerajte, maju tam pouzitelne
GT1000/10 a GT2200/10. Staci dat hladat GT2200 alebo GT1000.

Hmm, pozeram, ze predavaju aj do SK. Parada :) Len, aby to nebol podvrh... :(

Doplnenie

mimochodom, nedavno som opravoval QTEC 400W zdroj /big fan/. Vobec nefungovalo PC a boli vydute 2 kondiky. Jeden viac, druhy menej. Dal som tam nejaky stary 2200uF/10V kondik a uz aj tester zdrojov ukazoval, ze je OK. Nechcelo sa mi s tym vtedy dalej bavit, ale teraz som si povedal, ze to urobim poriadne. Tak som vymenil aj druhy kondik slabucko vyduty /skoro nepatrne/ 10V 2200uF UNITE /ale zo spodku bol vyduty viac/ a ked som uvidel 2ks 10V 1000uF Fuhjyyu /sice OK/, tak som vypajkoval aj tie. Tie Fuhjyyu nevyzerali zle ale pod nimi bolo trosku nieco vytecene. Vraviac si, ze pri ich reputacii ich tam nenecham.

Tam som tam osadil nove kondiky. Demontoval som aj radsej stary recyklovany kondik Suscon 10V 2200uF /ktory bol na mieste toho pokazeneho/ a ten som nahradil japonskym NIC 2200uF 16V.
Na ostatne som pouzil SAMWHA 10V 2200uF. Stacil jeden a miesto 2x Fuhjyyu som chcel tam dat 1500uF verzie, lebo 1000uF som nemal. Lenze som na to zabudol. A tak tam omylom ostali SAMWHA 10V 2200uF. Zdroj som spustil, premeral Delock Power supply LCD testerom pod zatazou 5xHDD a bol OK. Co myslite, mozu tam tie 2ks 2200uF ostat, ak tam boli iba tie 1000uF ?

Je to mizerium s tymi kondikmi, ked sa este zoznemu ake take prijatelne a este byva s rozmerom problem...

Btw, ak su v zdroji 10V kondiky daju sa nahradzovat 6,3Voltovymi ????
Pavel Boček (4169)|10.7.2008 18:35
Až na GT2200/35, kde ten jejich uvedený rozměr podle datasheetu neexistuje, to vypadá dle parametrů OK, nicméně to si tam můžou napsat, co chtějí.

Vyžádej si fotografie a nějaký bližší popis či potvrzení zdroje, pokud ti to nedají, je to fake. Cena za 2200/10 je podezřele nízká, čekal bych tak dvojnásobek.
_____
K tomu zdroji, pokud to bylo na 5V větvi a ne na nějaké řídící (což by se ale projevilo, pokud by ta větev vyžadovala danou kapacitu), tak je to snad jedno, pokud se ovšem nějak výrazně neliší parametry (ESR, impedance). Každopádně bez znalosti zdrojů a chování kondenzátorů tam jen tak něco práskat - nemůžeš vědět, co to udělá. Ačkoli když máš zdroj s mizerným návvrhem a ještě k tomu mizerným součástkami, asi od toho nic nečekáš. Takže to eventuelně maximálně zkrátí život kondenzátorům v desce a budeš mít zase co měnit...
KEOSAN (958)|10.7.2008 18:40
Datasheet si mozem vypytat. Ale vypytat odkial to maju ?
Obchodnik asi nebude prezradzat svoje zdroje, odkial to ma..., no nie ? :)
Pavel Boček (4169)|10.7.2008 18:56
Ne datasheet, ten si najdeš přímo u Man Yue, ale obrázek, nejlépe přímo fotografii. Zdroj, či je to přímo od SAMXONu nebo bůhvíodkud, by ti říct měli, pokud si postěžuješ na časté padělky. Snad znají "náš zákazník, náš pán" ?

Anebo jim naopak poslat obrázek (viz příloha, řada GT) a jestli je to ono :)

Pak máš ještě možnost se obětovat a jeden si nechat zaslat a podívat se, jestli je to originál nebo fake.
Samxon.PNG
-HoNY- (557)|11.7.2008 00:10
GT Samxony nepatří do zdrojů - jsou určené do 10 KHz. Výsledek recapu zdroje může mít podobné následky jako s Hitanem.:runaway

Fotky některých Samxonů jsou tady (myslím, že by měl být zelený nebo světle modrý):
http://capsmod.net/caps/
KEOSAN (958)|11.7.2008 07:28
-HoNY- dakujem za varovanie. Myslis, ze budu prave, alebo skor fake ?
Ak by tieto nesli do zdrojov, mozu s kludom ist na maticne dosky ?

Apropo, nahodne osadenie kondika s parametrami do 10Khz do zdroja - ako sa to prejavi na zdroji ? Zacne tam kolisat napatie, alebo za chvilku exploduje, ci bude sa tvarit akozeby nic a len bude likvidovat maticnu dosku ?
-HoNY- (557)|11.7.2008 10:59
[quote=KEOSAN;141013]-HoNY- dakujem za varovanie. Myslis, ze budu prave, alebo skor fake ?
Ak by tieto nesli do zdrojov, mozu s kludom ist na maticne dosky ?

Apropo, nahodne osadenie kondika s parametrami do 10Khz do zdroja - ako sa to prejavi na zdroji ? Zacne tam kolisat napatie, alebo za chvilku exploduje, ci bude sa tvarit akozeby nic a len bude likvidovat maticnu dosku ?[/quote]
Nevím, nikdy jsem v ruce GT Samxon neměl. 10KHz je běžné použití na nízkofrekvenční elektroniku. GT řada se vyznačuje prodlouženou životností při vysokých teplotách.

Co se stane ve zdroji, to netuším, možná to může i pár měsíců fungovat. Ale na desku rozhodně ne. Deska filtruje to, co proleze ze zdroje.
trodas (1753)|13.7.2008 21:34
Cena Samxonu - i ta originalni je velmi nizka. Dokonce i s postovnym to tusim vychazi levneji nez Shitana a pod. prodavane bezne u nas. Pekny paradox - znamy dobry kondik je levnejsi nez znamy spatny kondik :)

Samxon GT ma stribrny potisk na cernem podkladu. V mem seznamu mam i fotky dalsich originalnich kondiku z Digikey porizenych, cize se to na porovnavani fajku obcas muze nekomu hodit. Enjoy!
Brzy bude vice fotek GT kodniku, jak mi prijdou na foceni (Joe je zapomel pribalit).

HoNY na druhou stranu spravne namita, ze vyrazne general-use kondik a neni zrovna moc vhodny tam, kde lze ocekavat vic jak 10kHz, viz datasheet ( http://samxon.com/upload/products/standard/prodPDF_112.pdf ).
(sakra, vidim, ze jim webka zrovna nejede, tak to na pozadani nekde muzu nahrat, mam ho na disku...)

Cize PSU - snad ano. Mainboard - rozhodne NE.

Spis by bylo dobre se optat, kdy a jestli budou mit i jine kondiky z Samxon rady, treba GD, GC, GA...


[QUOTE]až na GT2200/35, kde ten jejich uvedený rozměr podle datasheetu neexistuje[/QUOTE]

:D Dobra pointa, jenze... u Samxonu je v datasheetech tak trosku gulas. Treba pro GA radu je tam kompletni serie kondiku, ktere nikdy nikdo nevidel (ani Joe) a jedine GAcka kdy vyrobene jsou 3300uF 6.3V ...

U GDcek take neni v datasheetu treba ten 2200uF 16V d10 (do zdroju...) ci ten megasuper 470uF 6,3V d6,3 Samxon GD ... a tak bychom mohli pokracovat. Navic Samxon casto dela, jako kazda jina firma, kondiky na miru a zakazku. Pokud je velky zajem, tak Joe muze nechat udelat kondiky na miru (!), jako treba ty d10 GDcka na 12V vetev do zdroju, kde je potreba d10 kondik na 16V...

Velky zajem znamena, ze tak 100 lidi chce po 100 kusech a je pravdepodobne, ze budou chtit dalsi/pozadovany kondik vypada rozumne a potrebne a nejsou alternativy. Velky zajem neznamena, ze neco chci ja, HoNY a pet dalsich lidi. A velky zajem nebude realizovan, da-li se v Digi-key poridit rozumny ekvivalent a ze http://digi-key.com ma skoro vsechno, vcetne nejlepsich Nichicon LE polymeru :) (pravda, 2,5$ za kus, ale oddolat jsem nedokazal - kondik s ripple pres 7000mA - to proste MUSIM mit :D )
KEOSAN (958)|14.7.2008 15:24
Trodas

Diky za upresnenie.

Teda kto sa v tom ma potom vyznat, ked aj vyrobca si robi gulas :)

Nejake kondiky som nasiel aj na http://www.distrelec.com - dodavaju aj do CZ,SK, ale tusim tie parametre co som pozeral neboli nic moc a cena tiez nemala....

Prave ta cena kondikov je tiez dost problem ked chce clovek nieco opravovat, tak zohnat napr. vhodne alternativy pre maticne dosky, ci do zdrojov je celkom fuska...

Mimochodom predava http://capsmod.net/caps/
aj normalne na predfakturu, platba napr. zalohovka na ucet, nie cez paypal + dodava danovy doklad ?
adolfik (236)|14.7.2008 16:12
OT: KEOSAN- ty seš asi opravdu natvrdlý, viď? :angry:angry:angry Vše co píšeš, už bylo v základu napsané, tak nevím proč to opakuješ. Chci si tu přečíst něco přínosného a ne že polovina příspěvků musím přeskakovat, jelikož se nic nového nedozvím. Jestli ti tohle nemůže říct někdo jiný (třeba někdo z moderátorů), tak už nevím. :angry:angry:angry :OT