Igor Staněk, NVIDIA Product PR Manager EMEAI
Máme tu další rozhovor ze série Ptáme se za vás, v němž můžete pokládat otázky přímo vy - čtenáři Světa hardware. Tentokrát je ve znamení společnosti NVIDIA.
Tímto dáváme úvodem prostor, aby se pan Igor Staněk, NVIDIA Product PR Manager EMEAI, několika vlastními slovy představil.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Igor Staněk se představuje
"Do společnosti NVIDIA jsem přišel po sedmi letech ze společnosti AMD. Nejdříve jsem měl na starosti Product PR a Marketing pro východní Evropu a od podzimu minulého roku zastávám navíc pozici Notebook/Multimedia Product PR pro Evropu, Střední Východ, Afriku a Indii. Jsem také mluvčím společnosti pro východoevropský region. Jsem zaměstnán na evropské centrále v Londýně, protože NVIDIA bohužel nemá zastoupení v České Republice ani ve východní Evropě. V oblasti polovodičových technologií se pohybuji skoro 10 let a patřím mezi ty štastné, kteří mohou říci, že práce je mi zároveň zábavou. Jinak jsem vášnivým hráčem počítačových her a sběratelem starých počítačů a konzolí. Volný čas trávím hlavně se svou rodinou a když vyjde čas, snažím se protáhnout si tělo při basketbalu nebo v posilovně a v zimě na lyžích.
Igor Staněk, NVIDIA Product PR Manager EMEAI
O společnosti NVIDIA
NVIDIA je světovou jedničkou v obrazových počítačových technologiích a vynálezcem GPU, vysoce výkonného procesoru pro pracovní stanice, osobní počítače, herní konzole a mobilní přístroje. Ústředí společnosti NVIDIA se nachází v Santa Claře v Kalifornii, pobočky společnosti v Asii, Evropě, severní i jižní Americe.
V současnosti naše firma prožívá nejúspěšnější období své existence, které bylo podpořeno ziskáním titulu nejlepší americké společnosti za rok 2007, který nám byl udělen prestižním časopisem Forbes. Od uvedení čipu G80 v roce 2006 se dá říci, že dominujeme trhu GPU a to všechno je jenom začátek nové éry vizuální revoluce v osobních počítačích. Za poslední tři roky jsme prodali skoro 190 milionů grafických čipů a stále nezvládáme pokrýt obrovskou poptávku. S nadsázkou se dá říci, že každý čip, který vyrobíme, je prodán ještě dříve, než opustí výrobní linku.
V posledním měsíci jsem uvedli první karty GeForce devítkové řady v čele s nejvýkonnější grafickou kartou světa, NVIDIA GeForce 9800GX2. V nejbližší době se můžeme těšit hlavně na první základní desky a notebooky s revoluční Hybrid SLI technologií. V Srpnu tohoto roku pořádá naše společnost mega akci NVISION 08 v kalifornském San Jose, které bude největší akcí svého druhu v historii a svátkem celého odvětví 3D grafiky a GPU."
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Jak pokládat otázky?
Po dalších 7 dní můžete psát své otázky (zobrazí se v tomto tématu). Musí být dodržováno pravidlo 1 příspěvek = 1 otázka. Pokud máte otázek více, vytvořte každou zvlášť.
Abyste byli s odpovědí spokojení, bude záležet na:
Příspěvky odbíhající od zaměření rozhovoru nebo porušující pravidla fóra jsou mazány.
Po týdnu bude téma uzamčeno, redakce vybere 10 nejzajímavějších otázek (případně přidá vlastní) a zašle je k zodpovězení. Po obdržení odpovědí je zpracujeme a typicky další pátek rozhovor zveřejníme v magazínu jako nový článek.
Tímto dáváme úvodem prostor, aby se pan Igor Staněk, NVIDIA Product PR Manager EMEAI, několika vlastními slovy představil.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Igor Staněk se představuje
"Do společnosti NVIDIA jsem přišel po sedmi letech ze společnosti AMD. Nejdříve jsem měl na starosti Product PR a Marketing pro východní Evropu a od podzimu minulého roku zastávám navíc pozici Notebook/Multimedia Product PR pro Evropu, Střední Východ, Afriku a Indii. Jsem také mluvčím společnosti pro východoevropský region. Jsem zaměstnán na evropské centrále v Londýně, protože NVIDIA bohužel nemá zastoupení v České Republice ani ve východní Evropě. V oblasti polovodičových technologií se pohybuji skoro 10 let a patřím mezi ty štastné, kteří mohou říci, že práce je mi zároveň zábavou. Jinak jsem vášnivým hráčem počítačových her a sběratelem starých počítačů a konzolí. Volný čas trávím hlavně se svou rodinou a když vyjde čas, snažím se protáhnout si tělo při basketbalu nebo v posilovně a v zimě na lyžích.
Igor Staněk, NVIDIA Product PR Manager EMEAI
O společnosti NVIDIA
NVIDIA je světovou jedničkou v obrazových počítačových technologiích a vynálezcem GPU, vysoce výkonného procesoru pro pracovní stanice, osobní počítače, herní konzole a mobilní přístroje. Ústředí společnosti NVIDIA se nachází v Santa Claře v Kalifornii, pobočky společnosti v Asii, Evropě, severní i jižní Americe.
V současnosti naše firma prožívá nejúspěšnější období své existence, které bylo podpořeno ziskáním titulu nejlepší americké společnosti za rok 2007, který nám byl udělen prestižním časopisem Forbes. Od uvedení čipu G80 v roce 2006 se dá říci, že dominujeme trhu GPU a to všechno je jenom začátek nové éry vizuální revoluce v osobních počítačích. Za poslední tři roky jsme prodali skoro 190 milionů grafických čipů a stále nezvládáme pokrýt obrovskou poptávku. S nadsázkou se dá říci, že každý čip, který vyrobíme, je prodán ještě dříve, než opustí výrobní linku.
V posledním měsíci jsem uvedli první karty GeForce devítkové řady v čele s nejvýkonnější grafickou kartou světa, NVIDIA GeForce 9800GX2. V nejbližší době se můžeme těšit hlavně na první základní desky a notebooky s revoluční Hybrid SLI technologií. V Srpnu tohoto roku pořádá naše společnost mega akci NVISION 08 v kalifornském San Jose, které bude největší akcí svého druhu v historii a svátkem celého odvětví 3D grafiky a GPU."
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Jak pokládat otázky?
Po dalších 7 dní můžete psát své otázky (zobrazí se v tomto tématu). Musí být dodržováno pravidlo 1 příspěvek = 1 otázka. Pokud máte otázek více, vytvořte každou zvlášť.
Abyste byli s odpovědí spokojení, bude záležet na:
- co nejpřesnější formulaci otázky a jejím vztahu k zaměření rozhovoru
- zda jde o informaci, kterou lze zveřejnit (v dané době)
- zda jde o informaci, která je k dispozici (otázky týkající se budoucnosti)
Příspěvky odbíhající od zaměření rozhovoru nebo porušující pravidla fóra jsou mazány.
Po týdnu bude téma uzamčeno, redakce vybere 10 nejzajímavějších otázek (případně přidá vlastní) a zašle je k zodpovězení. Po obdržení odpovědí je zpracujeme a typicky další pátek rozhovor zveřejníme v magazínu jako nový článek.
Jméno tazatele: stapets
Znění otázky:
NVIDIA GeForce 3D Stereo Driver - bude intenzivněji podporováno?
Doplňující komentář:
V posledních letech je tato oblast velmi opomíjená. Nejnovější ovladače GeForce 3D Stereo Driver 174.76 podporují pouze Passive polarized stereo displays a Anaglyph display with red/blue stereo glasses - Shutterglasses zcela chybí...
Znění otázky:
NVIDIA GeForce 3D Stereo Driver - bude intenzivněji podporováno?
Doplňující komentář:
V posledních letech je tato oblast velmi opomíjená. Nejnovější ovladače GeForce 3D Stereo Driver 174.76 podporují pouze Passive polarized stereo displays a Anaglyph display with red/blue stereo glasses - Shutterglasses zcela chybí...
Jméno tazatele: CommanderZ
Znění otázky:
Chystá nVidia nějaké novinky v oblasti mobilních zařízení (resp. grafických akcelerátorů pro mobilní zařízení)?
Doplňující info:
Frekvence procesorů u zařízení s Windows Mobile poslední dobou sahá až k 600 MHz a kapacita RAM je také často 128 MB a více. A přesto je hrou s asi nejdokonalejší 3D grafikou pro tuto platformu port Quake 3 Areny. A nav9c nevím o tom, že by se na nějakém zařízení dal rozeběhnout s rouzumným framerate, a to i přesto, že má rozlišení textur redukované na polovinu. Je mi jasné, že výkonné grafické akcelerátory produkují mnoho tepla a mají velkou spotřebu, i přesto ale věřím, že by se s použitím moderních technologií dal vyrobit grafický čip, který by měl rozumnou spotřebu a zároveň výkon na úrovni tak GeForce 3/4, což by na nějakou dobu bohatě stačilo.
Znění otázky:
Chystá nVidia nějaké novinky v oblasti mobilních zařízení (resp. grafických akcelerátorů pro mobilní zařízení)?
Doplňující info:
Frekvence procesorů u zařízení s Windows Mobile poslední dobou sahá až k 600 MHz a kapacita RAM je také často 128 MB a více. A přesto je hrou s asi nejdokonalejší 3D grafikou pro tuto platformu port Quake 3 Areny. A nav9c nevím o tom, že by se na nějakém zařízení dal rozeběhnout s rouzumným framerate, a to i přesto, že má rozlišení textur redukované na polovinu. Je mi jasné, že výkonné grafické akcelerátory produkují mnoho tepla a mají velkou spotřebu, i přesto ale věřím, že by se s použitím moderních technologií dal vyrobit grafický čip, který by měl rozumnou spotřebu a zároveň výkon na úrovni tak GeForce 3/4, což by na nějakou dobu bohatě stačilo.
Jméno tazatele: Roman
Znění otázky:
Zaujímala by ma taká skôr bežná vec, keďže pracujete v nVidii, používate aj v súkromí produkty nVidie? Či už grafické karty, alebo MB s chipsetom od nVidie. Ak áno tak aký je váš názor na ne z pohladu užívatela? Ďakujem.
Doplňující komentář:
Znění otázky:
Zaujímala by ma taká skôr bežná vec, keďže pracujete v nVidii, používate aj v súkromí produkty nVidie? Či už grafické karty, alebo MB s chipsetom od nVidie. Ak áno tak aký je váš názor na ne z pohladu užívatela? Ďakujem.
Doplňující komentář:
Jméno tazatele: Pajis
Znění otázky:
Dobry den, chci se zepta na jednu vec. Urcite jste mel moznost v takto vysokem postaveni (aspon doufam) setkat se s lidmi primo zodpovednymi za vyvoj chipu (architekti chipu). Zajimalo by me jaci to sou lide, jestli to jsou jeste lide. V minulem dile jsem se docetl ze nekde v honkongu pracuji 7dni v tydnu cely rok. Jestli jsou na tom podobne nebo jeste hur?
Doplňující komentář:
zajimalo by me jestli to jsou ty nejvetsi mozci nebo silenci a blazni jak je to nekdy liceno ve filmech a jinde :) nebo proste vic chytri "normalni" lide. Muzete to klidne trochu rozvest, jestli s nima mate vetsi docineni nez jedno podani ruky
Znění otázky:
Dobry den, chci se zepta na jednu vec. Urcite jste mel moznost v takto vysokem postaveni (aspon doufam) setkat se s lidmi primo zodpovednymi za vyvoj chipu (architekti chipu). Zajimalo by me jaci to sou lide, jestli to jsou jeste lide. V minulem dile jsem se docetl ze nekde v honkongu pracuji 7dni v tydnu cely rok. Jestli jsou na tom podobne nebo jeste hur?
Doplňující komentář:
zajimalo by me jestli to jsou ty nejvetsi mozci nebo silenci a blazni jak je to nekdy liceno ve filmech a jinde :) nebo proste vic chytri "normalni" lide. Muzete to klidne trochu rozvest, jestli s nima mate vetsi docineni nez jedno podani ruky
Jméno tazatele: MeTHeoR
Znění otázky:
Nyni mate v nabidce karty s podporou DX10. Ve vetsine her se zatim shledavame s DX9 ci nejake + nejake ty kourove efekty, voda atd ktere nekdo vydava za DX10. Jak moc se lisi GPU ktere podporuje DX9 a DX10? Je tam velky rozdil v podobe stavby ze strany HW nebo se o vetsinu postara SW a GPU zustavaji priblizne stejna?
Doplňující komentář:
Zajima me to pze mi nekdo rekl ze DX9 a 10 jsou pomerne dost odlisne a jejich soucasna podpora je opravdu obtizna...tim by se dalo rict ze to co vidame pod pojmem DX10 je upraveny DX9 a na opravdovy DX10 ktery se od DX9 razante lisi teprve cekame.
Znění otázky:
Nyni mate v nabidce karty s podporou DX10. Ve vetsine her se zatim shledavame s DX9 ci nejake + nejake ty kourove efekty, voda atd ktere nekdo vydava za DX10. Jak moc se lisi GPU ktere podporuje DX9 a DX10? Je tam velky rozdil v podobe stavby ze strany HW nebo se o vetsinu postara SW a GPU zustavaji priblizne stejna?
Doplňující komentář:
Zajima me to pze mi nekdo rekl ze DX9 a 10 jsou pomerne dost odlisne a jejich soucasna podpora je opravdu obtizna...tim by se dalo rict ze to co vidame pod pojmem DX10 je upraveny DX9 a na opravdovy DX10 ktery se od DX9 razante lisi teprve cekame.
Jméno tazatele: mech13
Znění otázky:
Planuje NVIDIA sjednotit ovladace pro graficke karty v noteboocich?
Doplňující komentář:
Situace, kdy clovek musi spolehat na to ze vyrobce NB ovladac aktualizuje je casto dost nevyhovujici...
Znění otázky:
Planuje NVIDIA sjednotit ovladace pro graficke karty v noteboocich?
Doplňující komentář:
Situace, kdy clovek musi spolehat na to ze vyrobce NB ovladac aktualizuje je casto dost nevyhovujici...
Jak se hodlá NVIDIA postavit tomu, že začíná být pomalu odsouvána na vedlejší kolej ? AMD i Intel pracují na vlastních kompletních platformách pro laptopy i low-end / mainstream PC a pro NVIDII by zde pomalu s příchodem Fusionu / Larabee nemuselo být místo. Spekuluje se o akvizici společnosti VIA a vytvoření zajímavé konkurence. Můžete nám říci, jestli je na tom něco pravdy a co konkrétně chce NVIDIA dělat pro to, aby si udržela trh s laptopy ?
Bude NVIDIA podporovat spojování jakýchkoliv dvou a více karet řad GeForce 8 či 9 v režimu SLI a jejich fungování na vlastních taktech (tedy i s vlastním přetaktováním) podobně jako AMD s Catalysty 8.3 ?
[SIZE="1"](Např. u AMD jde spojit Radeon HD 3850 a 3870, čili jestli u NVIDIE půjde spojit i GeForce 8800 GT s 9600 GT).[/SIZE]
[SIZE="1"](Např. u AMD jde spojit Radeon HD 3850 a 3870, čili jestli u NVIDIE půjde spojit i GeForce 8800 GT s 9600 GT).[/SIZE]
Osobně se mi velmi zalíbil projekt NVIDIA Tesla, tedy GPGPU počítání. Můžete nám prozradit nějaká čísla o prodejích těchto zařízení, jejich konkrétním nasazení a o tom, jak zrychlily výpočty v reálném nasazení ?
Dobrý deň pán Staněk. Nadviažem na otázku od "Pavel Boček".
Neviem síce či ste kompetentný odpovedať, ale skúsme:
1. Bola by NVIDIA schopná v prípade „údajného“ vytvorenia spoločného podniku /fúzie/ s kýmkoľvek cestou technológii revidovať svoje obchodné meno tak, aby obe spoločnosti v prípade, že sa dohodnú nestratili tvár ?
2. V prípade, že by ste sa chceli vyhnúť odpovede, tak Vás prosím vysloviť Váš osobný názor /ak sa to dá/, čo by takáto fúzia, či odkúpenie „svetu hardware“ prinieslo ?
3. Myslíte si, že grafické karty (giganty) budú mať uplatnenie (cena/výkon) v blízkej budúcnosti povedzme 2 - 3 rokov, keď podiel PC x86 v oblasti náročných 3D hier rapídne klesá v prospech hracích konzol a PC x86 platforma sa neustále scvrkáva do mini, nano, pico, mobile – itx platforiem ?
Neviem síce či ste kompetentný odpovedať, ale skúsme:
1. Bola by NVIDIA schopná v prípade „údajného“ vytvorenia spoločného podniku /fúzie/ s kýmkoľvek cestou technológii revidovať svoje obchodné meno tak, aby obe spoločnosti v prípade, že sa dohodnú nestratili tvár ?
2. V prípade, že by ste sa chceli vyhnúť odpovede, tak Vás prosím vysloviť Váš osobný názor /ak sa to dá/, čo by takáto fúzia, či odkúpenie „svetu hardware“ prinieslo ?
3. Myslíte si, že grafické karty (giganty) budú mať uplatnenie (cena/výkon) v blízkej budúcnosti povedzme 2 - 3 rokov, keď podiel PC x86 v oblasti náročných 3D hier rapídne klesá v prospech hracích konzol a PC x86 platforma sa neustále scvrkáva do mini, nano, pico, mobile – itx platforiem ?
Jméno tazatele: mech13
Znění otázky:
Nemate pocit, ze si NVIDIA vyzadovanim vlastniho chipsetu pro SLI spis skodi?
Doplňující komentář:
GeForce ma velmi dobre jmeno, a spousta lidi preferuje NVIDIA grafiky. O nForce se to bohuzel rict neda, tomu se spousta lidi spis vyhyba...
Znění otázky:
Nemate pocit, ze si NVIDIA vyzadovanim vlastniho chipsetu pro SLI spis skodi?
Doplňující komentář:
GeForce ma velmi dobre jmeno, a spousta lidi preferuje NVIDIA grafiky. O nForce se to bohuzel rict neda, tomu se spousta lidi spis vyhyba...
Jméno tazatele: xy
Znění otázky:
dobrý den,
rád bych se zeptal jestli není v plánu trochu větší sw podpora pro karty nvidia (třeba jako videoconvertor atd). Několik mých známých (hlavně grafici) si koupilo kartu od ati právě kvůli "rozsáhlejšímu programovému zázemí" (avivo...)
nemyslíte, že to je trochu zbytečné, přicházet takhle o zákazníky, když jsou jinak vaše karty lepší?
Doplňující komentář:
To je teď i mé dilema, jestli silnější kartu od nvidie nebo slabší od ati se sw - co by jste mi doporučil?
Znění otázky:
dobrý den,
rád bych se zeptal jestli není v plánu trochu větší sw podpora pro karty nvidia (třeba jako videoconvertor atd). Několik mých známých (hlavně grafici) si koupilo kartu od ati právě kvůli "rozsáhlejšímu programovému zázemí" (avivo...)
nemyslíte, že to je trochu zbytečné, přicházet takhle o zákazníky, když jsou jinak vaše karty lepší?
Doplňující komentář:
To je teď i mé dilema, jestli silnější kartu od nvidie nebo slabší od ati se sw - co by jste mi doporučil?
Jméno tazatele: xy
Znění otázky:
neuvažujete o spolupráci s intelem ohledne sli? jakákoliv dohoda kdy by jejich chipsety podporovaly sli by pro vas byla prinosem. Takhle je jako řešení pro sli jen váš chiptes a u něj lidé většionou hodně přemýšlí (nehledě na mnohdy vyžší cenu)
Doplňující komentář:
Není to jen další zbytečný způsob jak přít o zákazníky? Myslím že grafických karet v sli by pak rapidně přibilo
Znění otázky:
neuvažujete o spolupráci s intelem ohledne sli? jakákoliv dohoda kdy by jejich chipsety podporovaly sli by pro vas byla prinosem. Takhle je jako řešení pro sli jen váš chiptes a u něj lidé většionou hodně přemýšlí (nehledě na mnohdy vyžší cenu)
Doplňující komentář:
Není to jen další zbytečný způsob jak přít o zákazníky? Myslím že grafických karet v sli by pak rapidně přibilo
Jméno tazatele: xy
Znění otázky:
kdy plánujete u grafických karet přechod na 55 nebo 45nm?
Doplňující komentář:
přineslo by to další snížení teplot, což by vůbec neškodilo
Znění otázky:
kdy plánujete u grafických karet přechod na 55 nebo 45nm?
Doplňující komentář:
přineslo by to další snížení teplot, což by vůbec neškodilo
Dobrý Deň
Ja by som mal takúto otázku, ako chce NVIDIA riešiť problém s úzkou zbernicou (256bit). Pre ktorú pri väčších rozlíšeniach (1920x1200 a viac) a zapnutom vyhladzovaní, stráca rapídne na výkone, napríklad v niektorých hrach 9800GTX (256-bit) aj po výraznom pretaktovani na 800MHz, nestíha na 8800GTX (384-bit) na pôvodnom takte 575 MHz. ATI sa tento problém s úzkou zbernicou (256-bit) snaží vyriešiť rýchlejšími DDR5, cestou širšej zbernice isť nechce, kvôli vyšším výrobným nákladom. Zaujímalo by ma, ako chce tento problém úzkeho hrdla riešiť NVIDIA.
Ja by som mal takúto otázku, ako chce NVIDIA riešiť problém s úzkou zbernicou (256bit). Pre ktorú pri väčších rozlíšeniach (1920x1200 a viac) a zapnutom vyhladzovaní, stráca rapídne na výkone, napríklad v niektorých hrach 9800GTX (256-bit) aj po výraznom pretaktovani na 800MHz, nestíha na 8800GTX (384-bit) na pôvodnom takte 575 MHz. ATI sa tento problém s úzkou zbernicou (256-bit) snaží vyriešiť rýchlejšími DDR5, cestou širšej zbernice isť nechce, kvôli vyšším výrobným nákladom. Zaujímalo by ma, ako chce tento problém úzkeho hrdla riešiť NVIDIA.
Jméno tazatele: Skawagon
Znění otázky:
Dobrý den pane Staněk. Zajmalo by mě, na co se můžeme těšit na poli notebooků a karet pro ně v blízké budoucnosti a zda-li se v nadcházejcích letech zlepší možnosti upgrade grafických karet v laptopech.
Doplňující komentář:
Znění otázky:
Dobrý den pane Staněk. Zajmalo by mě, na co se můžeme těšit na poli notebooků a karet pro ně v blízké budoucnosti a zda-li se v nadcházejcích letech zlepší možnosti upgrade grafických karet v laptopech.
Doplňující komentář:
Jméno tazatele: usobak
Znění otázky:
Jaký je váš názor na více jádrové karty (např 9800GX2).V jednom vyjádření od nvidie jsem totiž četl kritiku na toto řešení od konkurenční polečnosti ATI s tím že toto není budoucnost a je to krajní řešení.
Doplňující komentář:
Znění otázky:
Jaký je váš názor na více jádrové karty (např 9800GX2).V jednom vyjádření od nvidie jsem totiž četl kritiku na toto řešení od konkurenční polečnosti ATI s tím že toto není budoucnost a je to krajní řešení.
Doplňující komentář:
Jméno tazatele: Dr. X
Znění otázky:
Dobrý den pane Staňku,
Zajímalo by mě, jestli se nVidia chystá se společností VIA vyrobit konkurence schopný procesor, s instrukční sadou x86 32/64-bitů, pro Intel nebo AMD.
Doplňující komentář:
Za jak dlouho dobu tomu tak bude?
Znění otázky:
Dobrý den pane Staňku,
Zajímalo by mě, jestli se nVidia chystá se společností VIA vyrobit konkurence schopný procesor, s instrukční sadou x86 32/64-bitů, pro Intel nebo AMD.
Doplňující komentář:
Za jak dlouho dobu tomu tak bude?