Jméno tazatele: David
Znění dotazu:
Dobrý den, jelikož se mi začal sekat počítač, tak mě napadlo, že by chyba mohla být v pamětích. Proto jsem nabootoval memtest a hned v prvních vteřinách tam začínali přibývat chyby - hned po stovkách. Proto se hodlám RAM reklamovat (mám je 1,5 roku). Ale v prodejne uz tyto RAM nevedou. (Corsair DDR2 800Mhz, 2x512MB CL5) proto bych se chtěl zeptat někoho, kdo v tom nejlépe dělá, nebo tomu opravdu rozumí, co se bude dít, pokud mi reklamaci uznají. Já si mysím, že pokud mi nedají přesně ten samý výrobek nový, nebo opravený, tak mám nárok na vrácení peněz. Prosím o sdělení, zda si toto myslím správně. Děkuji.
HW a SW počítače jehož se dotaz týká:
Core 2 Duo 2,13mhz
Asus P5W DH
Corsair DDR2 800Mhz, 2x512MB CL5
Seagate ES2 500GB 32MB cache SATA
Znění dotazu:
Dobrý den, jelikož se mi začal sekat počítač, tak mě napadlo, že by chyba mohla být v pamětích. Proto jsem nabootoval memtest a hned v prvních vteřinách tam začínali přibývat chyby - hned po stovkách. Proto se hodlám RAM reklamovat (mám je 1,5 roku). Ale v prodejne uz tyto RAM nevedou. (Corsair DDR2 800Mhz, 2x512MB CL5) proto bych se chtěl zeptat někoho, kdo v tom nejlépe dělá, nebo tomu opravdu rozumí, co se bude dít, pokud mi reklamaci uznají. Já si mysím, že pokud mi nedají přesně ten samý výrobek nový, nebo opravený, tak mám nárok na vrácení peněz. Prosím o sdělení, zda si toto myslím správně. Děkuji.
HW a SW počítače jehož se dotaz týká:
Core 2 Duo 2,13mhz
Asus P5W DH
Corsair DDR2 800Mhz, 2x512MB CL5
Seagate ES2 500GB 32MB cache SATA
Pokud reklamujes neco co uz se neprodava prodejce ti nabidne nejakou adekvatni nahradu z novejsich kousku .. je to vetsinou na domluve ..
Ja kdyz neco reklamuji po takove dobe a uz se neprodava dany vyrobek, tak je vetsinou vyrobek zaslan na opravu a vzdy mi daji z "ekonomickych" duvodu novy(novy model...) nebo neco neco ve stejne kvalite ci trochu lepsi...vraceni penez mi "proslo" jen po vraceni vyrobku asi do 14 dnu(tohle je muj odhad).
Mam dojem, ze pokud daji zbozi o stejnych parameterech nebo lepsich tak nemas sanci na vraceni penez. To by dnes delal kde kdo, dostat zpet penize a posleze si koupit 2x vice pameti nez predtim a jeste by zbylo.
Jo a jinak jsem jeste zapomel, ze to vubec nemusi byt chyba pameti. Otestoval bych je minimalne v jinem stroji. U pameti nebyva zvykem, aby takhle ze dne na den vyhazovaly najednou stovky chyb.
[QUOTE=hl.hl;113745]Mam dojem, ze pokud daji zbozi o stejnych parameterech nebo lepsich tak nemas sanci na vraceni penez. To by dnes delal kde kdo, dostat zpet penize a posleze si koupit 2x vice pameti nez predtim a jeste by zbylo.[/QUOTE]
Presne tak
Presne tak
Pro Tebe by asi bylo výhodné nechat si vyplatit peníze. Ze zákona na to nárok máš, pokud by prodejce nemohl nabídnout totožný výrobek (o opravě se asi tady uvažovat nedá). Praxe je však taková, že většinou se snaží dohodnout výměnu za jiný výrobek. Je to pro ně výhodnější.
Ještě než je budeš reklamovat, zkus resetnout BIOS, třeba nejsou paměti vadné ale jen špatně nastavené časování.
A když si k reklamaci vezmeš výpis z memtestu, tak se tím celá věc usnadní, aspoň mám takovou zkušenost.
Ještě než je budeš reklamovat, zkus resetnout BIOS, třeba nejsou paměti vadné ale jen špatně nastavené časování.
A když si k reklamaci vezmeš výpis z memtestu, tak se tím celá věc usnadní, aspoň mám takovou zkušenost.
[QUOTE=johny__g;113750]Ještě než je budeš reklamovat, zkus resetnout BIOS....[/QUOTE]Nejen resetnout BIOS, ale fyzicky je nastavit na 800MHz CL5. Při resetu BIOSu může dojít k tomu, že se nastaví nižší dělička a paměti pojedou na 667MHz (a nejspíš bez chyb)....
[QUOTE=David;113726]... Proto se hodlám RAM reklamovat (mám je 1,5 roku). Ale v prodejne uz tyto RAM nevedou. (Corsair DDR2 800Mhz, 2x512MB CL5) proto bych se chtěl zeptat někoho, kdo v tom nejlépe dělá, nebo tomu opravdu rozumí, co se bude dít, pokud mi reklamaci uznají. Já si mysím, že pokud mi nedají přesně ten samý výrobek nový, nebo opravený, tak mám nárok na vrácení peněz. Prosím o sdělení, zda si toto myslím správně.[/QUOTE]
Ve tvé situaci nárok požadovat vrácení peněz nemáš. Ten by vznik při třetí stejné závadě, čtvrté jiné, či nedodržení zákonné lhůty na vyřízení reklamace ze strany prodejce.
Při uznání závady dostaneš s velkou pravděpodobností odpovídající náhradu.
Ve tvé situaci nárok požadovat vrácení peněz nemáš. Ten by vznik při třetí stejné závadě, čtvrté jiné, či nedodržení zákonné lhůty na vyřízení reklamace ze strany prodejce.
Při uznání závady dostaneš s velkou pravděpodobností odpovídající náhradu.
Nejsem si tak jistý. Ale právník nejsem.
[QUOTE]§ 622
(1) Jde-li o vadu, kterou lze odstranit, má kupující právo,
aby byla bezplatně, včas a řádně odstraněna, a prodávající je
povinen vadu bez zbytečného odkladu odstranit. Není-li to vzhledem
k povaze vady neúměrné, může kupující požadovat výměnu věci, nebo
týká-li se vada jen součásti věci, výměnu součásti. Není-li takový
postup možný, může kupující žádat přiměřenou slevu z ceny věci
nebo od smlouvy odstoupit.
(2) Jde-li o vadu, kterou nelze odstranit a která brání tomu,
aby věc mohla být řádně užívána jako věc bez vady, má kupující
právo na výměnu věci nebo má právo od smlouvy odstoupit. Táž práva
přísluší kupujícímu, jde-li sice o vady odstranitelné, jestliže
však kupující nemůže pro opětovné vyskytnutí vady po opravě nebo
pro větší počet vad věc řádně užívat.
(3) Jde-li o jiné vady neodstranitelné a nepožaduje-li výměnu
věci, má kupující právo na přiměřenou slevu z ceny věci nebo může
od smlouvy odstoupit.[/QUOTE]
Užitečný návod jak se může vyvíjet reklamace:
Ta 3. (4.) závada je imho v situaci, kdy se ti něco 3. (4.) pokazí ale prodejce ti stále chce nabídnout opravu nebo zcela identický výrobek. Pak máš právo to odmítnout a odstoupit od smlouvy.
Ale jestli by mu nemohli paměť opravit nebo mu nabídnout identický kus, tak podle mě má právo od smlouvy odstoupit nebo souhlasit s výměnou za podobný výrobek, který však nebude horší než ten původní.
Ale jak říkám, obchodníci se logicky tomuto postupu brání, protože je pro ně dost finančně nevýhodné.
[QUOTE]§ 622
(1) Jde-li o vadu, kterou lze odstranit, má kupující právo,
aby byla bezplatně, včas a řádně odstraněna, a prodávající je
povinen vadu bez zbytečného odkladu odstranit. Není-li to vzhledem
k povaze vady neúměrné, může kupující požadovat výměnu věci, nebo
týká-li se vada jen součásti věci, výměnu součásti. Není-li takový
postup možný, může kupující žádat přiměřenou slevu z ceny věci
nebo od smlouvy odstoupit.
(2) Jde-li o vadu, kterou nelze odstranit a která brání tomu,
aby věc mohla být řádně užívána jako věc bez vady, má kupující
právo na výměnu věci nebo má právo od smlouvy odstoupit. Táž práva
přísluší kupujícímu, jde-li sice o vady odstranitelné, jestliže
však kupující nemůže pro opětovné vyskytnutí vady po opravě nebo
pro větší počet vad věc řádně užívat.
(3) Jde-li o jiné vady neodstranitelné a nepožaduje-li výměnu
věci, má kupující právo na přiměřenou slevu z ceny věci nebo může
od smlouvy odstoupit.[/QUOTE]
Užitečný návod jak se může vyvíjet reklamace:
Ta 3. (4.) závada je imho v situaci, kdy se ti něco 3. (4.) pokazí ale prodejce ti stále chce nabídnout opravu nebo zcela identický výrobek. Pak máš právo to odmítnout a odstoupit od smlouvy.
Ale jestli by mu nemohli paměť opravit nebo mu nabídnout identický kus, tak podle mě má právo od smlouvy odstoupit nebo souhlasit s výměnou za podobný výrobek, který však nebude horší než ten původní.
Ale jak říkám, obchodníci se logicky tomuto postupu brání, protože je pro ně dost finančně nevýhodné.
Ovšem v praxi to funguje poněkud jinak. Cituji odpověď ředitele CZC:
[QUOTE=Stanislav Gaj - CZC;113834]...
Reklamace IT zboží jsou dost specifické a paragraf 622 na ni moc nepamatuje. Nicméně náš postup byl konzultován přímo s ČOI a vše je v pořádku. Je pravdou, že komponenty se z valné části výrobcům finančně nevyplatí opravovat a proto je mění za nové. Proto je zde tato možnost, kdy se neekonomická povaha opravy bere jako eventualita a tudíž se nejedná o výměnu výrobku s nárokem na odstoupení od smlouvy.
Navíc naprostá většina zákazníků toto chápe a akceptuje. Pokud používám nějakou věc dlouhou dobu a pokazí se mi, přijde mi osobně nefér za ní v případě, kdy dostanu věc novou, požadovat vrácení peněz.
Přeji hezký den
Stanislav Gaj
ředitel společnosti[/QUOTE]
[QUOTE=Stanislav Gaj - CZC;113834]...
Reklamace IT zboží jsou dost specifické a paragraf 622 na ni moc nepamatuje. Nicméně náš postup byl konzultován přímo s ČOI a vše je v pořádku. Je pravdou, že komponenty se z valné části výrobcům finančně nevyplatí opravovat a proto je mění za nové. Proto je zde tato možnost, kdy se neekonomická povaha opravy bere jako eventualita a tudíž se nejedná o výměnu výrobku s nárokem na odstoupení od smlouvy.
Navíc naprostá většina zákazníků toto chápe a akceptuje. Pokud používám nějakou věc dlouhou dobu a pokazí se mi, přijde mi osobně nefér za ní v případě, kdy dostanu věc novou, požadovat vrácení peněz.
Přeji hezký den
Stanislav Gaj
ředitel společnosti[/QUOTE]
Ano přesně tak. Já to taky tak beru, nikdy jsem ani nezkoušel chtít při takové reklamaci peníze. To raději se domluvím na výměně, pokud člověk jedná slušně tak většinou mu vyjdou vstříc, takže dostanu i lepší věc než byla ta původní (i když cena té lepší věci je v současnoti nižší než cena té věci původní). Třeba taková highend grafika, kterou koupím za 12k, po 2,5 roce se podělá, nová stejná už se sehnat nedá - já bych na místě prodejce taky nikomu neplatil 12k, to mu raději dám jinou grafiku, která bude i výrazně lepší než ta původní ale její aktuální cena může být třeba 3k.
Na druhou stranu myslím, že pokud člověk reklamuje věci, které už se neprodávají a jiná je mu k ničemu, má právo to odmítnout - např. má procesor s. 939 a náhradou mu dají co, AM2 ? K čemu to je, když má doma 939 desku a DDR paměti, že ?
[QUOTE=Pavel Boček;115404]např. má procesor s. 939 a náhradou mu dají co, AM2 ?[/QUOTE]
To není zrovna dobrý příklad. Náhrada musí být plně zaměnitelná s reklamovaným zbožím.
V takovémto případě by byl jednoznačný nárok na odstoupení od smlouvy (pokud by se kupující a prodávající nedohodli jinak).
To není zrovna dobrý příklad. Náhrada musí být plně zaměnitelná s reklamovaným zbožím.
V takovémto případě by byl jednoznačný nárok na odstoupení od smlouvy (pokud by se kupující a prodávající nedohodli jinak).
[QUOTE=r34ktor;113837]Ovšem v praxi to funguje poněkud jinak. Cituji odpověď ředitele CZC:[/QUOTE]
Abych se přiznal, tak jsem odpověď pana Gaje příliš nepochopil. § 622 se zcela jistě týká i IT zboží, tudíž pokud zákazník trvá na vrácení peněz, je v právu, i když se to obchodníkovi pochopitelně nelíbí. Pokud zákazník gentlemansky kývne na výměnu za obdobný výrobek, je to jen jeho dobrá vůle. Případný spor mezi stranami pak bude rozhodovat soud.
Abych se přiznal, tak jsem odpověď pana Gaje příliš nepochopil. § 622 se zcela jistě týká i IT zboží, tudíž pokud zákazník trvá na vrácení peněz, je v právu, i když se to obchodníkovi pochopitelně nelíbí. Pokud zákazník gentlemansky kývne na výměnu za obdobný výrobek, je to jen jeho dobrá vůle. Případný spor mezi stranami pak bude rozhodovat soud.
[QUOTE=Ritchie83;115473]Případný spor mezi stranami pak bude rozhodovat soud.[/QUOTE]
To se lehko řekne, ale již hůře dělá.
Pokud zdá někdo případ, kdy se tato věc u soudu řešila, tak se rád nechám poučit.
To se lehko řekne, ale již hůře dělá.
Pokud zdá někdo případ, kdy se tato věc u soudu řešila, tak se rád nechám poučit.
[QUOTE=r34ktor;115416]To není zrovna dobrý příklad. Náhrada musí být plně zaměnitelná s reklamovaným zbožím.
V takovémto případě by byl jednoznačný nárok na odstoupení od smlouvy (pokud by se kupující a prodávající nedohodli jinak).[/QUOTE]
No, vždyť to říkám, v takovém případě je mi výměna k ničemu, takže musím mít nárok dostat stejné zboží nebo zpět peníze, i kdyby se prodejce na hlavu stavěl.
V takovémto případě by byl jednoznačný nárok na odstoupení od smlouvy (pokud by se kupující a prodávající nedohodli jinak).[/QUOTE]
No, vždyť to říkám, v takovém případě je mi výměna k ničemu, takže musím mít nárok dostat stejné zboží nebo zpět peníze, i kdyby se prodejce na hlavu stavěl.